DRM orsakar Heroes 6-trubbel

Medlem

Så glad att jag väntade med detta spelet - läse recensioner och det verkade lovande - men nu DRM problemet och det verkar finnas en hel del buggar (eller så spär DRM problemet på det negativa...).

Vilket fall som helst - Ubisoft är i mitt tycke ett skämt - ett riktigt kasst sådant också!


signatur

A badly drawn wolf

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Vad jag menar är att oavsett anledning så är detta ett system som inte är säkert. De spel jag äger kan jag när jag vill spela, de kommer alltid att funka, kan du med 100% säkerhet säga detsamma om spel som dessa? Nej det kan du inte och gör du det så antingen ljuger du eller så lurar du dig själv. Nu menar jag givetvis spel som Baldur´s Gate och inte spel som är utvecklade för flera spelare samt spel som inte har "drakonisk" DRM för jag äger, tyvärr, ett par titlar som har denna form av skit DRM.

Ah, jo, always online DRM är otroligt värdelöst (speciellt för single player) när man ser till förmågan att spela spelet efter ett par år. Om utvecklaren/utgivaren går under så är det rätt kört för folk att fortsätta spela spelet. Tänker på exempel som Black Isle, eller nyare Troika Games (Vampire Bloodlines), finns säkert fler exempel på utvecklare/utgivare som fått stänga ner. Kostar i längden för att ha servrar ståendes också antar jag, beroende lite på hur avancerat skyddet är.

Men kortsiktigt så är det det bästa sättet att se till att folk inte piratkopierar (mer pengar till utvecklarna/utgivarna, eller vad de säger iaf). Antar de kan släppa en patch efter ett halvår så folk kan spela offline för att undvika strul senare.

Medlem

One word: Ubicrap !

Medlem

Till er pirater. Sluta piratkopiera så att vi hederliga betalande konsumenter slipper lida för era illgärningar. Fyfan, pirater hittar alla möjliga anledningar för att gratis spela spel, se filmer och lyssna på musik. De verkar tycka att det är en rättighet att få spela det senaste spelet gratis om det inte riktigt faller dem i smaken.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Till er pirater. Sluta piratkopiera så att vi hederliga betalande konsumenter slipper lida för era illgärningar. Fyfan, pirater hittar alla möjliga anledningar för att gratis spela spel, se filmer och lyssna på musik. De verkar tycka att det är en rättighet att få spela det senaste spelet gratis om det inte riktigt faller dem i smaken.

Till Ubisoft. Sluta tvinga på DRM så att vi hederliga betalande konsumenter slipper lida för ella illgärningar. Fyfan, Ubisoft hittar på alla möjliga anledningar för att förstöra ärligt köpta spel, filmer och musik. De verkar tycka att det är en rättighet att få vingklippa det senaste spelet för extra pengar så det inte faller folk i smaken.

Medlem
Skrivet av Deathshead:

är en av dom drabbade, skrev in en bonus nyckel då jag inte hittade någon annan nyckel som kom med spelet (collector's edition) verkar inte bättre att dom har glömt o skickat med huvudnyckel till spelet jag fick. :/

Jag skrev också in bonuskoden, som fanns så flashigt inne i spelboxen. Det var inte förrän det inte fungerade som jag hittade att den riktiga koden längst bak längst ned i en helvit trist installationsmanual.

Jag skrev till support i torsdags kväll, fick svar på fredag eftermiddag då de bad om BILDER på min box, mina koder etc för att gå med på att resetta min kod. Jag skickade in den vid 19-tiden på fredag men har inte fått svar så tydligen har de ingen supportbemanning helgen efter en så stor release!? Fattigt, Ubi, fattigt. De borde ta mer ansvar för hur deras skit påverkar ärliga köpare och hitta ett sätt att lösa det här snabbt och smidigt.

SÄRSKILT borde de inte låta det fungera att skriva in bonuskod som riktig kod med tanke på hur framträdande bonuskoden är jämfört med den riktiga. Och instruktionerna är urusla, de skrev inte ens vart koden stod, eller uttryckte att bonuskoden inte inkluderar spelet (vilket folk tror när de inte hittar den andra koden). Att sen begära att alla som köpt spelet dessutom ska behöva skriva till deras support, vänta, hitta en kamera och skicka foton på kvitton och spelbox, är jävligt drygt och känns lagom kul bevisbörda för folk som betalat för spelet ärligt.

Sen tiger Ubi muren i sitt eget forum när fans skriver milslånga trådar om att de fått det här problemet. De säger inte ens åt folk att problemet finns och de ska kontakta support, eller vad de ska göra för att lösa det. De ber inte ens om ursäkt.

Jag är riktigt besviken. Tråkigt att även studion Black Hole Entertainment drabbas, för de har gjort en riktigt bra spel i mina ögon.

Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Klaga på DRM till utgivarna gör vi bäst genom att ladda hem och INTE köpa spelen.
Tror du de bryr sig ett skit om vi skriver i deras forum? Ubisoft som har kört hårt på DRM.

Eller kanske inte....

Blir det inte dubbla budskap?
a) Du vill vara aktiv konsument och skicka statement till Ubisoft
b) Men du ger dom kred för att deras spel kan du inte vara utan - och laddar hem.

Blir inte kraften av bojkott mycket större?
a) ingen försäljning
b) ingen spelar

Det som lyser igenom i alla piraters resonemang är att det är bara en ursäkt för att inte betala man använder sig av DRM-joxet som argument.

Jag kan i viss mån förstå unga människor som inte tagit klivet in i vuxenlivet än - man får allt serverat - skola, mat, husrum, vecko/månadspeng osv. Vad som gör att samhället fungerar är det inte lätt att se i den åldern.

En människas cykel är ungefär:
1. Som barn har man rätt att bli omhändertaen på ett bra sätt - barn kan ställa krav.
Perspektiv:
- jag vill ha
- jag behöver inte prestera något
2. Som ungdom får man börja lära sig att ge något tillbakas - det börjar ställas krav på individen.
Perspektiv:
- jag vill ha
- jag behöver lära mig prestera något i gengäld också - ingenting är gratis

3. Som vuxen och förälder måste man ha mognat för att kunna ge villkorslöst till sina barn - man förstår vitsen med att ge - och känner glädje i det också.
Den vuxnes perspektiv
- jag behöver allt mindre för mig själv
- det känns faktist bra att kunna ge något tillbaka.

En stor del av piraterna har fastnat i barnperspektivet.
- jag vill ha
- jag kräver

och hittar alla möjliga argument för att inte växa upp ens till ungdomsnivå.

Mest av allt är det tragiskt - för dessa individer har aldrig fått gå igenom alla faserna.
Och jag kan säga ärligt - jag avundas dem inte deras framtid.
Livet som parasit är inget man vill leva. En stor del av att vara människa är att känna att man kan bidra med något själv.

Medlem

DRM??

MMHVI kräver inte ens fast uppkoppling när man spelar etc så jag tror många av de som gnäller här inte ens testat eller vet något om det som de klarar på. Däremot är det ju beklagligt att CD key inskrivning blivit så känslig som det blivit och inte tillåter fel. Men det har jag mött på tidigare och inget jag gråtit blod över.

Spelet i sig är super!


signatur

Gamer since day one!

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av PcGamer:

Nej, DRM av typen konstant online är knappast något som funkar felfritt, om du inte tror mig kolla upp alla problem som folk har haft med AC 2. Bara för att man själv inte har några som helst problem med något innebär det INTE att andra inte har det, när ska folk förstå detta?

Denial of Service Attack Kills Ubisoft DRM, Your Assassin’s Creed II Playtime

"Always online DRM" har inte varit något problem för WoW, CS, eller tusentals andra spel som kräver att du är online för att spela. Tror definitivt att spel på PC rör sig mer mot den typen av DRM för att den fungerar fantastiskt mycket bättre än annan typ av DRM.

Aldrig problem med CS eller WOW?! Är du rätt ny i spelvärlden eller är du bara ett antipirat troll?

Alla vi som spelat ett tag och fick uppleva den underbara lanseringen av Steam och när första versionen av WoW släpptes har lite av en av annan uppfattning....
Vad man däremot kan konstatera är att efter 6 respektive 8(!) år så fungerar båda tjänsterna relativt smärtfritt. Men vägen har varit lång, väldigt lång.

Men vad både CS och WoW har gemensamt är att man i princip enbart spelar online mot andra spelare och därför måste ha uppkoppling för att över huvud taget kunna spela spelet. Att integrera detta krav på konstant uppkoppling i ett singelplayerspel är inte bara idiotsikt utan även att peka finger till alla kunder. Kunder som förväntas betala utvecklarna och producenternas löner.

För piraterna som crackar spelet flera dagar innan det släpps drabbas inte av alla dessa onödiga "skydd".


signatur

shortbow.gif

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Deathshead:

är en av dom drabbade, skrev in en bonus nyckel då jag inte hittade någon annan nyckel som kom med spelet (collector's edition) verkar inte bättre att dom har glömt o skickat med huvudnyckel till spelet jag fick. :/

Det låter ju som en listig plan från deras sida. Snart säljer de den riktiga CD-nyckeln som DLC

Skulle inte förvåna mig om så var fallet...


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av henko:
Skrivet av Gogge:
Skrivet av PcGamer:

Nej, DRM av typen konstant online är knappast något som funkar felfritt, om du inte tror mig kolla upp alla problem som folk har haft med AC 2. Bara för att man själv inte har några som helst problem med något innebär det INTE att andra inte har det, när ska folk förstå detta?

Denial of Service Attack Kills Ubisoft DRM, Your Assassin’s Creed II Playtime

"Always online DRM" har inte varit något problem för WoW, CS, eller tusentals andra spel som kräver att du är online för att spela. Tror definitivt att spel på PC rör sig mer mot den typen av DRM för att den fungerar fantastiskt mycket bättre än annan typ av DRM.

Aldrig problem med CS eller WOW?! Är du rätt ny i spelvärlden eller är du bara ett antipirat troll?

Alla vi som spelat ett tag och fick uppleva den underbara lanseringen av Steam och när första versionen av WoW släpptes har lite av en av annan uppfattning....
Vad man däremot kan konstatera är att efter 6 respektive 8(!) år så fungerar båda tjänsterna relativt smärtfritt. Men vägen har varit lång, väldigt lång.

Märks att du är ny, du kunde köra CS innan Steam och de hade inga problem. Q3 hade inte heller några problem. Om du inte använt Steam så kan jag förstå att du inte vet hur det fungerar, Steam är inte bara en tjänst för att verifiera att du har en legitim CD-nycket. Det är lite naivt att tro att utvecklingen ligger på samma nivå som för tio år sedan också, utvecklarna och tekniken går frammåt, även om du inte gör det. Jag kan förstå att du blir förvirrad och inte förstår hur det fungerar, teknik kan vara lite skrämmande när man är okunnig.

WoW var det första riktigt framgångsrika MMO't, UO/Everquest/etc var relativt stora på den tiden, men inte i närheten av den popularitet som WoW fick. Det är lite skillnad i att lansera världens populäraste MMO och verifiera att ett spel är legitimt online. Blizzard har sagt att de underskattade populariteten och att det är därför det blev överbelastning. Om du jämför med senare expansioner (när de gång på gång slog användarrekord) så var inte problemen i närheten lika stora, vid lanseringen av andra expansionen (WotLK) så var det inga problem alls, och tredje expansioen (Cataclysm, förra året) så var det återigen helt smärtfritt.

Always online DRM är inte i närheten av lika avancerat eller krävande som ett MMO, så det är inte ett problem. Förstår att folk som inte vill betala för sig motsätter sig tekniken.Varför hatar du utvecklarna som skapar spelen?

Skrivet av henko:

Men vad både CS och WoW har gemensamt är att man i princip enbart spelar online mot andra spelare och därför måste ha uppkoppling för att över huvud taget kunna spela spelet. Att integrera detta krav på konstant uppkoppling i ett singelplayerspel är inte bara idiotsikt utan även att peka finger till alla kunder. Kunder som förväntas betala utvecklarna och producenternas löner.

Alla är online 24/7 i dagens samhälle, nästan lite ironiskt att du klagar på det i ett forum online. Du lägger inte fram några bra argument varför det är dåligt, bara "hand waving" om att det är idiotiskt. Blizzard verkar vara den smartaste utvecklaren, med Diablo 3 så ser det ut att det inte kommer bli något tal om piratkopior alls. I slutändan så handlar det om pengar, tjänar de mer på att göra "hobbypirater som vill få allt gratis" ledsna (med always online DRM) så kommer de köra på det.

Skrivet av henko:

För piraterna som crackar spelet flera dagar innan det släpps drabbas inte av alla dessa onödiga "skydd".

Märks att du inte vet vad du snackar om, eller att du ens läst mina inlägg, jag postar bilden igen:

Vanligast är att det släpps samma dag på PC, några dagar innan på konsoller. Inför utgivarna ett fungerande always online DRM så blir det noll piratkopiering (eller nästan iaf; även WoW fick privata servrar efter ett tag, men tycker inte man kan jämföra upplevelsen).

Medlem

Det brukar släppas flera dagar innan på PC också och det är inte förens nu de senaste åren som cracks har börjat komma ut så sent av någon anledning..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Det brukar släppas flera dagar innan på PC också och det är inte förens nu de senaste åren som cracks har börjat komma ut så sent av någon anledning..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Gogge:

lol

Ett troll alltså, men jag biter.

Poängen var; krav på konstant uppkoppling för ett singelplayerspel tillför inget utom en felkälla mellan användaren och spelet, oavsett hur "bra" eller "dålig" implementation av DRM lösningen är.
Även om DRM lösningen är online så kan ju användaren av olika anledningar inte vara det.


signatur

shortbow.gif

Medlem
Skrivet av henko:
Skrivet av Gogge:

lol

Ett troll alltså, men jag biter.

Poängen var; krav på konstant uppkoppling för ett singelplayerspel tillför inget utom en felkälla mellan användaren och spelet, oavsett hur "bra" eller "dålig" implementation av DRM lösningen är.
Även om DRM lösningen är online så kan ju användaren av olika anledningar inte vara det.

Tillför inget? Du har missat hela biten med piratkopiering? Online-integreringen även i singleplayer blir också djupare och djupare, online-statistik, leaderboards, events, achievements, etc. framöver kan vi nog vänta oss riktigt coola features.

Att inte kunna vara online är världens sämsta ursäkt.

Medlem
Skrivet av Gogge:

Att inte kunna vara online är världens sämsta ursäkt.

Och ändå så är det faktiskt inget fel på den. Bara för att nätet fungerar för det mesta så är det i mitt fall långt från 100%igt. När nätet krånglar av någon anledning är det skönt att kunna plocka fram ett singleplayer spel annat än Solitaire. Eller vänta nu, kan man det när det kräver uppkoppling ? Nej. Spelföretaget går i konkurs och lägger ner sina servrar ? Om du vill spela är det bara att hoppas på att någon knäckt skyddet.

Att säga att alla har perfekt uppkoppling (eller att 90% av Sveriges befolkning har "bredband" läste jag någonstans med) är också snedvridet. "Att inte kunna vara online är världens sämsta ursäkt" är en ren lögn förklädd till ett påstående.

Krav på uppkoppling för ett spel där det spelmekaniken inte använder det är fel tycker jag. Achievements kräver inte uppkoppling och är för den delen inget jag bryr mig om.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Gogge:

Att inte kunna vara online är världens sämsta ursäkt.

Och ändå så är det faktiskt inget fel på den. Bara för att nätet fungerar för det mesta så är det i mitt fall långt från 100%igt.

Långt ifrån 100%? Hur kass uppkoppling har du? Bredband är designat för att ha 100% uptime ,vanligtvis används 99.6% som en standardsiffra - om uppkopplingen går ner mer än det så är det något fel och du bör felanmäla det. Du inser att 99% tillgänglighet betyder att ditt bredband låg nere i totalt 3.65 dagar?

Skrivet av Parzec:

När nätet krånglar av någon anledning är det skönt att kunna plocka fram ett singleplayer spel annat än Solitaire. Eller vänta nu, kan man det när det kräver uppkoppling ?

Sanslöst kasst argument. Att utvecklarna förlorar miljoner på Piratkopiering är ok för att folk absolut måste spela om deras uppkoppling går ner i ett par timmar vartannat år! Kör de med UPS så de kan spela singleplayer när strömmen går?

Skrivet av Parzec:

Spelföretaget går i konkurs och lägger ner sina servrar ? Om du vill spela är det bara att hoppas på att någon knäckt skyddet.

Vi har diskuterat detta tidigare, läs igenom tråden så vi slipper älta samma saker om och om igen.

Skrivet av Parzec:

Att säga att alla har perfekt uppkoppling (eller att 90% av Sveriges befolkning har "bredband" läste jag någonstans med) är också snedvridet. "Att inte kunna vara online är världens sämsta ursäkt" är en ren lögn förklädd till ett påstående.

Men ärligt, det är världens sämst ursäkt (nominerad fyra år i rad, vunnit tre). Blir du upprörd över att de inte stödjer din 286:a från förra årtusendet också? Alla argument är helt värdelösa, "Internet kan gå ner!", "eh.. umm.. lögn, föklätt påstående!".

Skrivet av Parzec:

Krav på uppkoppling för ett spel där det spelmekaniken inte använder det är fel tycker jag.

Du är inte utvecklare antar jag, du tycker att det är bättre att folk lägger ner massor med tid och energi på något och sen kommer andra och bara tar för sig utan att betala? Du tycker det är bra att briljanta utvecklare behöver gå i konkurs för att folk piratkopierar istället för att köpa?

Skrivet av Parzec:

Achievements kräver inte uppkoppling och är för den delen inget jag bryr mig om.

Jag bryr mig inte om off-line funktionalitet. Bra argument.

Medlem

Du argumenterar som att allting du tycker är en universell sanning, som att alla idéer utom de du tycker om är helt grundlösa och fel. Hoppas att du någon gång kommer underfund med att det finns fler sätt att se på saker.

Utvecklare ska ha betalt för sina verk, precis som arbetare som knatar iväg till fabriken var dag. Distributörer ska ha sin del av kakan. Det jag inte gillar är att det sättet de försöker tvinga fram det. Ska de envisas med sådan här DRM får de också ändra orden de använder. De säljer inte spel, de hyr inte ens ut dem. De får antingen hitta på ett nytt ord eller en ny fras. Jag föreslår "försäljning av rätt-att-spela-så-länge-det-passar-oss-licens" till att börja med. Det är ett stort skifte mellan att köpa något man kan spela när som helst och att "köpa" något som inte kan spelas helt ovillkorligt (fortfarande gäller det singleplayer, multiplayer har inte alls i närheten samma problem). Köper jag ett singleplayer spel vill jag kunna spela det så länge jag har en fungerande utrustning som klarar det. Nintendo 8-bitar är fortfarande roligt.

Skrivet av Gogge:

Men ärligt, det är världens sämst ursäkt (nominerad fyra år i rad, vunnit tre). Blir du upprörd över att de inte stödjer din 286:a från förra årtusendet också? Alla argument är helt värdelösa, "Internet kan gå ner!", "eh.. umm.. lögn, föklätt påstående!".

Det är inte ens samma sorts problem. Gamla spel fungerar alldeles utmärkt på nya datorer. Kolla in Good Old Games till exempel, en riktig guldgruva. Kommer det vara så i framtiden ? Att bara anta att de släpper en patch inom ett halvår är ju grymt naivt. Alldeles särskilt om det nu är så att företaget dukar under. Då finns det knappast pengar till att ta fram patchen och än mindre distribuera den. Vad gäller att internet går ner osv. så är ju många bredband WiFi eller mobila bredband och jag har inte haft mycket bra erfarenheter med dem, mycket hicka har de. Fin-fint för allt som inte vill ha ständig uppkoppling dock.

Det som sådana här DRM-lösningar leder till är sjuka saker som ibland inte ens har med piratkopieringen att göra. Ett exempel är ju killen som skrev illa om EA på Biowares forum och sedan inte fick spela sitt nyinköpta Dragon Age 2. Tycka vad man vill om vad han skrev och om han borde läst 2st användaravtal men avstängningen var något som de lätt kunde göra som någon Judge Dredd, även om forumet inte har någon koppling till just det spelet, just tack vare DRM. DRM är inget kopieringsskydd och ska inte heller användas som så.

Om jag har ett vettigt alternativ till DRM som fungerande kopieringsskydd som inte kräver konstant uppkoppling ? Nej, då skulle jag nog vara rik vilket jag inte är. Det betyder inte att det är rätt att välja DRM för det.

Vad gäller min uppkoppling så är den skum. Det vet jag och det vet ISP'n också. När de skulle vara snälla och höja hastigheten utan kostnad tvärdog det och det var tvunget att skruvas tillbaka till det gamla. Det har varit tekniker här och kollat det som kollas kan men sakerna är helt enkelt gamla. Det duger till det jag använder den till ändå, även om det är irriterande ibland.

Som ett försök att avsluta det här inlägget, även om du knappast lär vara nöjd med något jag skrivit, och komma tillbaka lite till topic:
För egen del blir det inget köp av Heroes 6 eller piratkopiering heller, jag sällar mig till skaran som bojkottar. Får köra trean när jag blir sugen istället. Finns på GoG för en billig penning, helt utan DRM.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

Som ett försök att avsluta det här inlägget, även om du knappast lär vara nöjd med något jag skrivit

Förvånansvärt nog så håller jag med dig.

Medlem
Skrivet av Gogge:

Tillför inget? Du har missat hela biten med piratkopiering?

Piratskyddet drabbar som bekant inte piraterna, för dom tar bort det.

Precis som "du får inte piratkopiera" reklamen som tar upp den första kvarten av alla köpfilmer, drabbar även bara de som faktiskt betalar för sina filmer.

Skrivet av Gogge:

Online-integreringen även i singleplayer blir också djupare och djupare, online-statistik, leaderboards, events, achievements, etc. framöver kan vi nog vänta oss riktigt coola features.

Ja tänk om senaste matchen kunde publiceras på tweebooken,tillsammans med vilken färg ens strumpor har...

gäsp!

Skrivet av Gogge:

Att inte kunna vara online är världens sämsta ursäkt.

Nä, alltid-online-drm är världens sämsta funktion.


signatur

shortbow.gif

Medlem
Skrivet av henko:
Skrivet av Gogge:

Tillför inget? Du har missat hela biten med piratkopiering?

Piratskyddet drabbar som bekant inte piraterna, för dom tar bort det.

Nej, dom kan inte ta bort always on DRM, om de inte vill skapa delar av spelet själva genom att emulera servrarna. Antar att det är svårt att förstå hur det fungerar när man inte förstår tekniken. Du kanske kan höra med en vän som vet hur exempelvis Diablo 3 fungerar så kan de förklara för dig.

Skrivet av henko:

Precis som "du får inte piratkopiera" reklamen som tar upp den första kvarten av alla köpfilmer, drabbar även bara de som faktiskt betalar för sina filmer.

Uråldriga SecuROM/StarForce fungerar på det sättet ja, med always on DRM så måste piraterna faktiskt betala för att få spela det riktiga spelet. Det har nu gått en vecka och ingen grupp har lyckast med en crack så att du kan använda något så simpelt som Dynasty Traits eller Weapons offline i Might & Magic: Heroes VI. Nästa steg är att göra samma sak för att kunna spela alls.

Skrivet av henko:
Skrivet av Gogge:

Online-integreringen även i singleplayer blir också djupare och djupare, online-statistik, leaderboards, events, achievements, etc. framöver kan vi nog vänta oss riktigt coola features.

Ja tänk om senaste matchen kunde publiceras på tweebooken,tillsammans med vilken färg ens strumpor har...

gäsp!

Farbror sitter fast i 1800-talet märker jag.

Skrivet av henko:
Skrivet av Gogge:

Att inte kunna vara online är världens sämsta ursäkt.

Nä, alltid-online-drm är världens sämsta funktion.

En funktion som förr eller senare kommer till alla större spel, kan tänka mig att utvecklare väljer att släppa budgetspel utan DRM bara för att får lite gratis PR från piraterna. De som fortsätter köra med uppringt internet får helt enkelt sluta larva sig och komma in i matchen.

Medlem
Skrivet av Gogge:

trolol

Att göra ett ocrackbart spel är omöjligt. Så länge det finns data, så finns det olika sätt att manipulera den.
Frågan är bara hur mycket tid någon är villig att investera i att knäcka skyddet.

Ang traits, 99% av spelet är tillgängligt, det anses antagligen inte som nog prestige att knäcka "traits" så ingen försöker. Det finns andra utmaningar.


signatur

shortbow.gif

Medlem
Skrivet av henko:
Skrivet av Gogge:

trolol

Att göra ett ocrackbart spel är omöjligt. Så länge det finns data, så finns det olika sätt att manipulera den.
Frågan är bara hur mycket tid någon är villig att investera i att knäcka skyddet.

Syftet är inte "omöjligt", har inte grupperna möjlighet att börja förrän spelet väl är släppt så tar det månader innan det händer. Som i fallet med Diablo 3 så måste de emulera själva servermjukvaran, alla skills, quests, AI, items, etc. kommunikationen och server-sidan måste reverse-engineeras och då är det inte säkert att de kan återskapa exempelvis beteende på bossar på exakt samma sätt som originalet, eller för alla olika slumpade events, tänk en värld stor som Skyrim eller Fallout 3. Har du inte köpt spelet efter ett par månader är det inte troligt att du köper spelet alls, efter ett tag så kan folk plocka upp spelet på steam sales för halva priset.

Sen är största vinsten i att undvika day-one (eller kanske första veckorna/månaden) cracks:

Skrivet av Martin Slater:

You can't afford to be cracked. As soon as you're gone, you're gone, and your sales drop astronomically if you've got a day-one crack.

Strict PC piracy measures here to stay: 2K Australia

Skrivet av henko:

Ang traits, 99% av spelet är tillgängligt, det anses antagligen inte som nog prestige att knäcka "traits" så ingen försöker. Det finns andra utmaningar.

Och så kommer det fortsätta vara, med always on DRM så blir det mer att grupperna blir mini-uvecklare själva, det handlar helt plötsligt inte om att outsmarta andra utvecklare, de blir bara små hjul i maskineriet som imiterar skills/quests/ai/etc.

123
Skriv svar