The Big Six, vecka #11

Skribent
Ponny
The Big Six, vecka #11

Vikt (kg)
101.1 – 101.6 (+ 0.5) (totalt - 0.5)

Träning
* Totalt 3,4 mil i benen.
* Snabbaste passet på 5km på flera månader (31.45)
* Årsbästa på milen med 1.03.01 på Hässelbyloppet

Stress har varit ett talande inslag den här veckan och i synnerhet helgen. Roliga grejer, men många grejer. Jag har ändå lyckats få ihop en anständig mängd kilometer och träningsmotivationen känns som att den är här för att stanna. Skönt!

Idag sprang jag årets näst sista lopp idag (veckans resultat gjorde ju att det blir ytterligare ett...) och lyckades kapa mitt årsbästa från i våras med drygt 40 sekunder. Det är inte mycket men med tanke på att jag lagt på mig flera kilo sedan dess, ja, då får jag vara nöjd. Ibland får man nöja sig med detta och strunta i framtidens abstrakta luftslott. Det här var mitt bästa lopp för 2011. Punkt. Nu har jag ont i ryggen.

[ia=410168 Hässebyloppet visade hösten från sin bästa sida.]

#blogg


En Bamseponny av folket

Medlem
The Big Six, vecka #11

Att släpa med sig 100 pannor 1 mil på cirkus 1 timma är ju grymt! Riktigt starkt jobbat.

Skribent
Ponny

Tack! När man ser det så låter det ju ännu bättre.


En Bamseponny av folket

Medlem

Även fast man går upp i vikt så betyder det ju inte att det man lagt på sig extra kilon med fett, utan kan vara muskelmassa som ökar också. Och muskelmassa väger mer.


Medlem

Ramrod, å andra sidan så kan man gå ner omkring ett kilo fett i veckan medan man endast kan gå upp 1 till 2 kilo muskler om året vid någorlunda optimala förhållanden. Tror mer på vätskesamlingar i kroppen och påfyllda glykogen depåer.

Flakmonkey
Skrivet av kaealy:

Ramrod, å andra sidan så kan man gå ner omkring ett kilo fett i veckan medan man endast kan gå upp 1 till 2 kilo muskler om året vid någorlunda optimala förhållanden. Tror mer på vätskesamlingar i kroppen och påfyllda glykogen depåer.

Stämmer verkligen det där med muskeltillväxt? Har för mig att det är runt 2kg för de som redan tränat länge på gym, men att det kan vara runt 6-7kg för nybörjare. Det har man ju märkt själv att det går grymt snabbt i början... känns som att det är lite samma sak som med viktminskning, går rasande fort inledningsvis (relativt förstås) och sen så avtar det ju närmare målvikten man kommer...

Skribent
Ponny

Ahhh! Det förklarar allting (eller kanske inte)

Men en sak är säker – man springer snabbare när man väger mindre (läs: sunt förnuft)


En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av kaealy:

Ramrod, å andra sidan så kan man gå ner omkring ett kilo fett i veckan medan man endast kan gå upp 1 till 2 kilo muskler om året vid någorlunda optimala förhållanden. Tror mer på vätskesamlingar i kroppen och påfyllda glykogen depåer.

Stämmer verkligen det där med muskeltillväxt? Har för mig att det är runt 2kg för de som redan tränat länge på gym, men att det kan vara runt 6-7kg för nybörjare. Det har man ju märkt själv att det går grymt snabbt i början... känns som att det är lite samma sak som med viktminskning, går rasande fort inledningsvis (relativt förstås) och sen så avtar det ju närmare målvikten man kommer...

Gjorde en snabbkoll på www.kolozzeum.com, den generella uppfattning hos byggarna där verkar vara att 2 kg ren muskelmassa är möjligt per år men som du säger är det lite enklare som nybörjar. Men att det skulle vara så mycket som 6-7 är väldigt tveksamt( om man inte brukar AAS vill säga ). Finns säkert källor där om man är mer intresserad, sök på King Grub(använder) så hittar man säkerligen vetenskapliga artiklar om ämnet.

Personligen tror jag det är en placebo effekt, i början känner du att du ökar i styrka mer än vad du börjar göra sedan när du står still efter ett par år. Dock är detta endast en slutsats av mina egna erfarenheter.

Flakmonkey
Skrivet av kaealy:

Gjorde en snabbkoll på www.kolozzeum.com, den generella uppfattning hos byggarna där verkar vara att 2 kg ren muskelmassa är möjligt per år men som du säger är det lite enklare som nybörjar. Men att det skulle vara så mycket som 6-7 är väldigt tveksamt( om man inte brukar AAS vill säga ). Finns säkert källor där om man är mer intresserad, sök på King Grub(använder) så hittar man säkerligen vetenskapliga artiklar om ämnet.

Personligen tror jag det är en placebo effekt, i början känner du att du ökar i styrka mer än vad du börjar göra sedan när du står still efter ett par år. Dock är detta endast en slutsats av mina egna erfarenheter.

Nog sant och i början är det nog väldigt mycket placeboeffekt. Märkte det själv nu när jag började lyfta fria vikter för första gången i mitt liv, när man väl började få in tekniken efter en vecka eller så så kunde man ju ta rejält mycket tyngre vikter bara tack vare det. Musklerna vaknar och märker att de kan användas till det här också och därför känner man sig starkare även om man inte fått större muskler så att säga ^^

1
Skriv svar