Pc-versionen av L.A. Noire nedprioriterades

Medlem

Rockstar borde bjuda in sig själva på middag hos CDProjektRED. Där skulle dom få lära sig hur man verkligen tar hand om sina kunder(konsol eller PC).

Jag har ägt både ett Xbox 360 och Wii(av senaste generationens konsoler) skall också köpa ett PS3 efter årskiftet.
För ett halvår sedan så köpte jag delar och byggde ihop en kraftfull dator.

Jag kan väl bara tala för mig själv men... Jag skulle aldrig betala för ett spel som Rage och GTA IV som är horribla konsolportar.
Det jag däremot skulle betala för(Och har) är The Witcher 2, Just Cause 2, Mafia 2 samt Metro 2033 som fungerar felfritt på min dator och känns som riktiga PC-spel.

Ni som skyller på att PC Gamers förstör genom piratkopiering kanske skulle tänka på att det egentligen är utvecklarna som inte lägger ner samma tid och själ på spelen. Självklart finns det vissa utvecklare som bygger sina spel efter konsoler men lyckas väldigt väl på PC marknaden ändå. Capcom med Dead Rising serien, Bethesda med Elder scrolls samt Fallout serien.

Inaktiv
Skrivet av DrBagguette:

Exakt.
Se på utvecklingen. Som jag skrev i batmantråden, nya arkham city kommer veckor tidigare till konsoll.
Handlar det om att dom missbedömde arbetet av PC-versionen med några veckor, knappast.
Bara taktik för att maximera konsolförsäljningen som både har dyrare spel och mindre kopiering.

ID software skrev ju att dom förväntade sig 2/3 av försäljningen till konsol:
http://www.eurogamer.net/articles/2011-06-13-rage-two-thirds-...

http://beefjack.com/news/rage-xbox-360-game-sales-figures/
~500k (x360), ~250k (ps3) ~70k(pc)

Sen tillkommer då onlineförsäljning, men tror ni verkligen att Steam + övriga tjänster säljer ikapp skillnaden mellan 70k butiksex PC och 750k på konsol?
Inte en chans, framförallt inte när rage för oss här i Sverige går för 279:- på dustinhome.
På steam kostar det 50 EURO!

Kollar man piratbukten så hade RAGE ~30k konstanta leechers första _veckan_
Nu, drygt 2 veckor sen torrenten lades upp, är det fortfarande nästan 10k leechers.
Lägg därtill alla privata torrentsidor, ftp:er, USENET... you name it!
Jag vågar spekulera i att RAGE PC har flera MILJONER wärzade downloads!

Så det är väl samma sak med LA Noire...
Skulle säga att väldigt många konsolspelare även har en fullt duglig PC.
Därför släpper dom PC-versionen betydligt senare för att försöka få så mkt konsolspel sålt som möjligt, innan PC med lägre pris och extrem kopiering kommer....
Vågar vi tro att LA-noire-torrenten toppar 30k leechers på piratbukten första dagen?

Helt enkelt, PC-spelarna har satt sig själva i skiten genom en utbredd kopiering.

VGChartz är väl knappast pålitlig statistik. Sen som ID sa 2/3 av försäljning till konsol är förväntad... Då är inte PC i någon efterslant, majoriteten av plattformar är "konsol".

Jag tror mer det är som ID förutspådde, 2/3 av försäljning skedde till konsol. Det är väldigt skev matte många verkar räkna när man tänker på siffror när det gäller konsol och PC. PC är en plattform, konsol är flera plattformar. 1/3 är bra siffror om spelet i fråga släpptes på flera plattformar. Skulle inte förvåna mig om Rage sålt ungefär lika bra på PS3, Xbox360 och PC, ungefär 1/3 på vardera.

Sen säljer ju spel uppenbarligen bra på PC, annars skulle vi bara se kassa konsolportar istället för att företag numer börjat ta sig tid att göra ordentliga PC versioner av sina multiplattform spel såsom nu med Saints Row 3 och Battlefield 3 som exempel.

Medlem

Finns det verkligen folk som tar VGchartz på allvar?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

12
Skriv svar