Battlefield 3 i SVT
Såg just SVTs Rapports inslag om den stundande releasen av BF3, något som förvånade mig. Vad som dock gjorde mig arg var att studions namn DICE inte nämndes en enda gång i inslaget, varken i ljud eller bild.
"Hos den svenska spelstudion är det idag tomt..." inleddes inslaget bara. I den korta intervjun med Patrick Bach fick producenten helt enkelt titeln "Patrick Bach, spelutvecklare".
Battlefield 3 är årets absolut största svenska mediaexport, att man inte ens i ett public service-program ids säga namnet på skaparna förbluffar mig. Eftersom det handlade om ett spel blev det het enkelt inte relevant nog att nämna, "ingen bryr väl sig om de som GÖR spelen", tänkte väl SVT-folket. Hade de struntat i att nämna Tomas Alfredson i ett reportage om hans film Tinker, Tailor, Soldier, Spy? Hade de bara kallat låt oss säga Robyn för "en svensk artist"? Jag tror inte det.
Hur lågt spelbranschen står i allmänhetens ögon skrämmer mig ibland...
Imperator
Hmm, de får inte göra reklam, det är nog vad det handlar om. Public service betyder att de ska skydda oss från allt som är dåligt
http://playrapport.se/#/video/2578374
där har vi den om ni vill se själva.
Lol, första jag hör "Dataföretaget"? "Dataspelsbranchen"? Men snälla... DATOR*.
Tycker som att dom påstår att spelet endast släpps i USA "Spelet som släpps under morgondagen i USA..." Vilket är ju helt fel.
Sedan så är det ju trevligt att det uppmärksammas i officell media på sådant vis.
Tycker som att dom påstår att spelet endast släpps i USA "Spelet som släpps under morgondagen i USA..." Vilket är ju helt fel..
Rapport som detta klipp kommer ifrån den 24de, releasen i usa är den 25e, vilket gör att nyheterna gör att nyheterna faktiskt har rätt.
Hmm, de får inte göra reklam, det är nog vad det handlar om. Public service betyder att de ska skydda oss från allt som är dåligt
Det går väl inte ihop? Det är ju nyheter för guds skull! "Ett svenskt bilföretag ansökte idag om rekonstruktion", nej, klart de säger SAAB. Varför skulle de inte få säga DICE på grund av sin neutralitet? De sa ju namnet på spelet, och visade gameplay-footage.
Imperator
Jag har inte sett programmet själv, men det finns nog prejudikat i Public Service med som vi inte helt och hållet har klart för oss.
Mycket konstigt att inte nämna DICE vid namn Även om det är Public Service så förstår aldrig var gränsen går, de nämner spelet (BF3) vid namn flera gånger, borde inte det räknas som marknadsföring då? Och sen visar de en x-box kontroll inzoomad ganska lägne. Nu bryr jag mig inte om detta för fem öre, jag tycker det är hyckleri att public service inte får säga visa namn etc. Till exempel är det galet patetiskt när någon ringer in till ett radio program och de säger "Hej jag heter Daniel och arbetar på Stena Line" -"Nej du får inte säga Stena Line det måste vara hemligt var du jobbar för annars gör du reklam för Stena Line" typ... idioti! Dock gillar jag public service för det är skönt att slippa all "riktig reklam"