Memory could not be read

Medlem
Memory could not be read

Jag har en laptop ur ASUS X72J-serie. Har nog inte haft nåt större problem under de 1,5 år jag haft den, men idag när jag idlade fick jag det här meddelandet: http://imgur.com/tM8mQ

Nån som vet vad det kan bero på? Program som jag körde var bland annat, Skype, MSN, Spotify, mIRC, en Minecraftserver och Google Chrome.
EDIT: Värt att nämna är dock att Chrome frös tills jag tryckte på OK.

Medlem

De tillfällen jag fått "Memory could not be read" så var själva ram minnet trasigt. Det syntes inte eftersom både POST och windows visade allt minne som jag hade installerat men när jag testade dem med en memory stress tester så har det visat sig ram'et var trasigt.

Jag föreslår att du i alla fall testar dina minne för att utesluta den möjligheten om du inte redan gjort det.

Om du kör Windows 7 så har Microsoft inkluderat ett "Windows Memory Diagnostic" program.
I kontrollpanelen går du in under System och säkerhet och sedan in på Administrativa verktyg.
Så ska Microsofts mem testare finnas där.
Om den visar något fel kanske det kan vara värt att kontakta försäljaren för att få minnena utbytt. Men det jobbiga är att de oftast vill ha datorn i ett par veckor, så att köpa ett ram kanske inte skulle vara en dum idé.

Medlem

99% säker på att det är ram-minnet som börjat ge sig i din burk. Själv hade liknande problem för några år sedan (på den tiden när 64 MB i ram var ball) på min stationära men då plockade jag runt minnena för att se vilket som var pajj. Lite svårare om man har en laptop (har aldrig rivit isär någon). Om det går att köra diagnostik så är det kanon. Annars kanske du får lämna in burken på service eller liknande.


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Kan även vara mobot/prollen/nordbryggan som håller på att ge sig, alla minnesproblem är inte skapade av minneskretsen i sig.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar