Medlemsbetyg och recensioner.

Medlem
Medlemsbetyg och recensioner.

Skulle kolla upp en film på Modern Warfare 2 och ser då på spelets infosida[1] att medlemmarna har gett spelet 5/5 i betyg, INNAN DET ENS ÄR SLÄPPT.
Visst, filmerna ser grymma ut men imo borde betygen ges till spelet och inte på hype.
Dessutom skulle det vara intressant att se hur många som har röstat, 5/5 med 10000 röster är ju lite skillnad mot 5/5 med 2 röster.

På tal om medlemsbetyg borde det också finnas medlemsrecensioner liknande de som finns på t.ex IMDB, Amazon o liknande. Det borde dessutom vara krav på att skriva en liten sådan innan man sätter betyg. Sätter något rollspelsfreak 5/5 på ett spel så tror jag inte att jag skulle gilla det men det kan jag inte se om det bara står en ensam siffra.
FZ är ofta där jag kollar först innan jag köper spel men nu måste man ofta in och rota under kommentarerna till eran recension för att få en bild av spelet vilket ju är lite jobbigt med tanke på allt annat skräp som skrivs där.

[1]http://www.fz.se/spel/call-of-duty-modern-warfare-2

Redaktör

Medhåll, det är dumt att spel kan betygssättas innan de släpps. En potentiell lösning vore att betyg kan sättas först när spelet släpps, men det är väldigt svåradministretat: releasedatum är allt annat än skrivna i sten, som bekant. Och att hantera detta manuellt kräver långt mer arbete än vad vi har resurser till. Därför fungerar det som det gör i dag.

Hur många som har röstat står på fliken "Spelsamlingar".

Medlemsrecensioner har också diskuterats men hittills har vi sagt nej eftersom vi inte sett något vidare intresse att faktiskt skriva när möjligheten finns (vi har haft recensionstävlingar med spel som pris, extremt få deltog). Att skriva för att få sätta betyg kommer inte på fråga - folk ska ha rätt att tycka till i sifferform utan vidare krav. Dessutom, om medlemsrecensioner införs kommer FZ inte lägga sig i dem på något vis (mer än allmän moderering som i forumet), så inget garanterar att de blir särskilt mycket mer "opartiska" (dåligt ordval) än medlemsbetygen.


signatur
1
Skriv svar