Rekomenderar League of Legends!

Medlem
Rekomenderar League of Legends!

Hej, jag skulle vilja berätta om ett spel som heter League of Legends (LoL). Jag har själv spelat det i snart 2 år utan att tröttna och rekommenderar det mycket väl. Spelet är mycket attraktivt inom esport och finns med bland de flesta stora engagemang. LoL uppdateras ofta och Riot games lägger mycket tid på det och det kommer ca en hjälte i månaden.

Det är gratis att spela och har valts ut till det bästa gratisspelet av golden joystick (tror det hette så)! De får sina intäkter genom när spelare vill köra RP (riot points) som ger dig mögligheten att köpa en annan klädsel eller färg till en speciell hjälte, det går även att köpa hjältar för RP. Men om du väljer att inte lägga några pengar på spelet alls, så är det exakt som om du skulle lägga pengar på det och du får absolut inga fördelar spelmässigt av att handla RP, vilket jag tycker är mycket bra.

Efter du har laddat ner spelet och loggat in, kommer du till en väldesignad startmeny där allt personligt till ditt konto finns, det är där du kan starta matcher, köpa saker och se de senaste nyheterna och se resultaten på dina senaste matcher (mycket enkelt att hitta vad du vill). Ditt konto kommer även gå upp i nivå (lvl) utanför matcherna där maxnivån till kontot är 30, som det tar ca 300 matcher att komma till (beroende på hur mycket du vinner och förlorar). När du är i nivå 30 så får du fördelen att kunna spela rankade matcher också och jag anser att du behöver ca 300 matcher innan du är redo för det.

Spelet går ut på att förstöra din fiendes bas och försvara din egen. Det finns 3 lanes där det finns vars 3 torn till varje lag och en slags byggnad som heter inhibitor bakom dem på varke lane, därefter finns ytterliggare 2 torn som du måste förstöra för att sedan kunna förstöra huvudbasen och vinna. På varje lane dyker det upp ett visst antal mobs till varje lag som tornen hellre anfaller än dig. Tornen skadar mycket och jag rekommenderar att inte springa och slå på dem utan dina mobs med dig. Efter att du har valt att gå med i en match kommer det dröja kanske 30 s innan du kommer in; i den menyn väljer du din hjälte dina runes och masteris (runes och masteris får du mer av beroende på vilken nivå ditt konto är i) och även 2 valfria attacker som alla kan använda. Efter det startar spelet och är 5 mot 5, den vanligaste uppdelningen är 2 stycken hjältar var i sidolansen och en i mittlanen. Det finns ca 90 stycken olika hjältar att välja mellan och på det hela mycket välbalancerat. Jag har bara beskrivit en av 3 banor där det finns en som är mycket lik fast 3 mot 3 istället och så finns det även en nyutkommen som innefattar ett helt annat spelsystem som jag inte kommer gå in på, men jag tycker ni bör köra den ”vanliga” banan innan ni försöker er på den nya. Väl inne i spelet ska du förgöra dina motspelare och förstöra alla byggnader, det finns även många mobs att döda i omgivningen som du själv kan testa på (helst inte i för låg nivå). Din hjälte kan gå upp i nivå 18 som max i matchen och har 6 platser för olika saker som gör dig bättre och 4 attacker som du ska använda mot dina motståndare. Sakerna som du köper bör du helst inte välja själv första gången utan välja det som är rekommenderat till just din hjälte. 3 av dina attacker har 5 nivåer att uppgradera till och en har 3 nivåer som du bara kan ta i ibland, dessa ligger på binds q, w, e, r. Om du skulle dö, så kommer du efter en tid upp i en plats bakom din bas där inte fienden kommer till, det är där du köper dina saker och där du kan få upp fullt hp och full mana (används för attacker). Pengar att köpa saker får du när du gör den sista skadan på en fientlig mob och om du dödar eller är med och dödar en hjälte. Matchen varar vanligtvis i 40 minuter och när den är slut får du en visst antal xp (som du går upp i nivå med) och IP (influence points) som du använder för att köpa en hjälte så att du kan spela den permanent, det kostar inte överdrivet mycket att köpa en hjälte för IP och du behöver absolut inte använda RP. Det kommer och alltid vara 10 stycken hjältar som är tillfälligt upplåsta och byts ut varje tisdag, så att du har någon att köra även om du inte har köpt något.

För er som har spelat DotA eller HoN så är spelstilen snarlik och har en liknande bana. Trots detta är skillnaden mycket stor; det finns ett system med buskar (om du går in i den ser du omgivningen som valigt, om du dock inte har någon av dina medspelare inne i den ser du all som vanligt förutom det som finns i busken, vilket kan vara alla dina motståndare) över hela kartan. 90 % av alla magier funkar ihop med ability power och attack damage, som gör dina attacker mer användbara över hela speltiden. Räckvidden på alla attacker är mycket mindre och görs ofta inte direkt eller utan att ha ett target som jag tycker är mycket mer balancerat.

Grafiken är ganska annorlunda mot van du förmodligen är van vid och likar mangagrafik. I början kommer du tycka den är hemsk och att du inte ser ordentligt med den. Men efter kanske 10-20 matcher kommer du komma in i den och tycka den är riktigt bra kan jag säga med garanti!

För att skapa ett konto och sedan ladda ner spelet kan du använda följande länk:

http://signup.leagueoflegends.com/?ref=4e27135e80a4a771953743

Den är baserad på ett ”Refer a friend” system som är länkat till mitt eget konto och är exakt likadan som att själv signa upp på hemsidan och innefattar ingen skillnad förutom att du stödjer mitt konto. 

Om du trots allt vill göra det själv kan du söka på League of Legends och signa upp vanligt (ingen skillnad).

NOTERA: Det går att välja mellan Nordic East, West och US – servrar. Det går inte att ångra sitt val och jag rekommenderar West. Du ska absolut in te ta US om du inte vill spela med folk från USA med hög ping (för att avståndet är så långt). Nordic East är inställt från början, så byt till West, för Nordic East består av mestadels folk från Ryssland och Polen som i vissa fall inte ens kan engelska.

Medlem

Jag blir så irriterad på hur du hoppar fram & tillbaka i beskrivningen av spelet... Känns som en tråd på familjeliv eller något.
Och det är sådana som dig som man inte vill möta i spelet...

OnT : Jag rekommenderar också detta spel, jättemysigt och trevligt att lira med polarna.

edit: fan vad bitter jag låter ber om ursäkt!

Medlem

Tycker också att beskrivningen var väldigt hattig.
Nu spelar jag lol själv så jag förstod själva kontentan men för någon som aldrig kört förut kan det nog vara ganska svårbegripligt.
Men det är iaf ett bra spel och det är gratis. så testa det!

Medlem

Tycker mer om hederlig Dota i WC 3 ärligt talat
Har inte spelat det på länge men jag testade LoL och blev bara grymt lack på folk som körde ranged karaktär och sprang ut och in i skogen och var allmänt jobbiga... Älskar dock grafiken på LoL.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem
Skrivet av yoyisy:

Tycker mer om hederlig Dota i WC 3 ärligt talat
Har inte spelat det på länge men jag testade LoL och blev bara grymt lack på folk som körde ranged karaktär och sprang ut och in i skogen och var allmänt jobbiga... Älskar dock grafiken på LoL.

Tack för den kommentaren!

Vi gamla DotA-rävar glöms lätt bort i all den här LoL-hysterin...


signatur

Imperator

1
Skriv svar