Steam utsatt för massivt hacker-intrång

Medlem

Om jag inte har länkat kortet till steam, är jag fortfarande i riskzonen?

Medlem

Först Playstation Network och jag blev av med 600kr. Nu steam troligen 600kr till.....

KoP
Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av red_laces:

Kanske dags att sätta upp en paramilitär internetpolis som letar upp hackare och skjuter dem vid identifiering.

precis vad jag har sagt i många år!

Ja, och snattare ska vi hugga händerna av och spottar man ut ett tuggummi på gatan ska man få tungan utskuren?

Medlem

Har aldrig andvänt Steam och kommer garanterat inte göra det framöver.


signatur

Jag vill ha page...

Medlem
Skrivet av Ellakk:
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av rysssen:

mmm Valve är våran bästa vän och kommer absolut inte låta något dåligt hända oss...

Yeah right, naiv much?

Men varför skulle Valve vllja att något ont händer dig? Rent hypotetiskt, sådär.

rätt stor skillnad på vilja och låta.

Å andra sidan ska man inte vara naiv och för en sekund tro att det finns ett perfekt system där ute. De här är system utvecklade av människor (ej perfekta varelser) uppkopplade till Internet (anarkicentrum #1).

Bristfälligt skydd? Absolut, precis som med alla andra system. Mänskliga faktorn suger helt enkelt.

Medlem

Goda nyheter, kreditkorts informationen är enkrypterad med 256-bit AES, dvs krypteringen som den amerikanska militären använder, de kommer aldrig kunna dekryptera detta

Medlem

Gäller detta endast forumanvändare? Jag har steam, men har aldrig använt forumet, är det ett separat lösenord?


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Inget fel med mitt konto i alla fall

Inaktiv

Tycker hackers kan göra vettigare saker än att hacka steam och liknande. Jävla uttråkade fittor som måste förstöra

Medlem
Skrivet av MachOne:

När ska företag som har hand om känslig information ta tummen ur arslet och fixa till säkerheten? Hur svårt ska det vara egentligen? Valve tar överpris på spel, då kan dom väl fan anställa folk som övervakar databaserna dygnet runt.

Allt som är säkert kommer hackas eller utnyttjas förr eller senare, du måste inse att det är en utmaning för folk. Man kan ta många steg och ha otroligt säkra system men att något skulle vara 100% säkert här i världen oavsett om det är en bank eller en klient är total falskt.

99,9% kanske men aldrig 100%.

Inaktiv
Skrivet av ingen aning:

Goda nyheter, kreditkorts informationen är enkrypterad med 256-bit AES, dvs krypteringen som den amerikanska militären använder, de kommer aldrig kunna dekryptera detta

hur kan du vara så säker på det?

Medlem
Skrivet av El Presidente:

Har aldrig andvänt Steam och kommer garanterat inte göra det framöver.

Fast du använder säkert internetbank eller har ett bankkonto... knappast mkt säkrare.
Sen att Valve skulle vilja skada sina kunder är bland det löjligaste jag hört, det krävs verkligen en viss typ av person för att tro något sådant... jisses

Medlem
Skrivet av Bloodbourne:

Först Playstation Network och jag blev av med 600kr. Nu steam troligen 600kr till.....

Nu blev jag nyfiken, hur blev du av med 600kr vid psn attacken?

Man blir riktigt less på sånt här, tvingas oroa sig och anstränga hjärnan för att komma på nytt lösenord >.< Det här är varför jag alltid köper mina spel i fysisk form...inga uppgifter om mitt bankkort

Som tur är så har jag inte handlat genom steam med mitt nya bankkort, yaay!


signatur

Game long and prosper

Inaktiv
Skrivet av Javas:
Skrivet av Bloodbourne:

Först Playstation Network och jag blev av med 600kr. Nu steam troligen 600kr till.....

Nu blev jag nyfiken, hur blev du av med 600kr vid psn attacken?

Man blir riktigt less på sånt här, tvingas oroa sig och anstränga hjärnan för att komma på nytt lösenord >.< Det här är varför jag alltid köper mina spel i fysisk form...inga uppgifter om mitt bankkort

Som tur är så har jag inte handlat genom steam med mitt nya bankkort, yaay!

Ja man törs ju inte handla över nätet för man vet aldrig när dom är i farten. Vissa hackers är bra men det är dom som ger fan i pengar m.m men såna som är ute efter att drabba oskyldigt folk kan dra åt helvete

Medlem
Skrivet av ingen aning:

Goda nyheter, kreditkorts informationen är enkrypterad med 256-bit AES, dvs krypteringen som den amerikanska militären använder, de kommer aldrig kunna dekryptera detta

Beror nog helt på vem som gör det. Att det inte skulle gå att knäcka ett krypto är en mattematisk omöjlighet. Det finns nog säkert en del som har både kunskap och resurser till att knäcka 256-bits krypton.


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Jag har snart inga pengar på kontot ändå, nu när jag snart har varit och handlat Skyrim-godis till min Skyrim-kväll. Up yours, hacker-uslingar!


signatur

Redigerat 2010-05-23 13:37 av dig

Medlem
Testpilot

Steam-forumet och Steam själv är 2 olika system och man har olika lösenord (om man inte satt samma själv)
Steam forumet byter man lösenord genom websidan , steam byter du genom att gå in under steam / settings.

För o vara säker , byt lösen , dessutom ha inte samma lösenord i bägge.

Medlem

Som flera andra håller jag med, hoppas dem får fast dessa speciellt om dem försöker ta pengar från "oss"
Och vissa av er är riktigt bittra, för vilken anledning det än må vara så...Hoppas ingen får sitt kort / pengar stulna iaf!

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av ingen aning:

Goda nyheter, kreditkorts informationen är enkrypterad med 256-bit AES, dvs krypteringen som den amerikanska militären använder, de kommer aldrig kunna dekryptera detta

Bara för att det är samma kryptering behöver det inte betyda att dem har samma säkerhet slår vad om att militären i USA lägger några miljoner mer i säkerhet. Delvis att dem har folk som bara sitter och stirrar på en skärm för att se om några nya håll öppnas i deras system och håller koll på datavärken. Dem kör ju också ingen viktig info får lämna deras egna nätverk. Det är kombinationen av detta som gör det svårt att hacka USA's militär. Dem har säker ännu fler säkerhets åtgärder än dem jag snackade om.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av AshTray:

Jag har snart inga pengar på kontot ändå, nu när jag snart har varit och handlat Skyrim-godis till min Skyrim-kväll. Up yours, hacker-uslingar!

Det är då du blir hackad direkt efter nästa kontoinsättning xD


signatur

Game long and prosper

Medlem

Visserligen finns det en del företag som inte bryr sig ett dyft om säkerheten runt användarbasen men att många tror det går att skydda sig fullständigt mot intrång är fånigt.. det är bara en tidsfråga innan någon där ute listar ut en väg in på ett "säkert ställe" om dom verkligen vill in.

Medlem

Om man använder Visa's E-kort så kan dom inte ta pengar, för det skapas ett tillfälligt virtuellt kort med ett begränsat antal pengar som man själv anger innan. Tror jag har 2 eller 3 kronor på det

Medlem
Skrivet av krad:

Jag hatar verkligen hackers och virusmakare, dom borde fan låsas in på livstid utan dator.

Eller ännu värre. Låsas in MED dator men utan internet. Och Windows 95 som OS.


signatur

Webbutvecklare, Egmont Tidskrifter AB

Medlem
Skrivet av foad:
Skrivet av krad:

Jag hatar verkligen hackers och virusmakare, dom borde fan låsas in på livstid utan dator.

Eller ännu värre. Låsas in MED dator men utan internet. Och Windows 95 som OS.

Windows ME skulle vara bättre

Var ser man om man har ett kort länkat till steam?

Medlem

Väntar bara på att någon snart ska skylla intråget på att PS3 ägare numera använder steam.... Förresten...internet är bara en fluga... so don´t worry..

Inaktiv

Jag har inte fått något mail från Steam, lite märkligt?

Har hursomhelst länkat mitt kort till Steam så blir väl till att byta allt nu för säkerhetsskull...sista gången jag kör med "spara mitt kortnummer". Givetvis var det korkat från början..

Testpilot
Skrivet av Aresz:

Jag har inte fått något mail från Steam, lite märkligt?

Har hursomhelst länkat mitt kort till Steam så blir väl till att byta allt nu för säkerhetsskull...sista gången jag kör med "spara mitt kortnummer". Givetvis var det korkat från början..

Då man loggar in i Steam får man upp en popup ruta med meddelandet.

Medlem
Skrivet av Valek:

Tur man är skyddad av Steam Guard!

Inte bara det, VAC är ju med i en hörna och försöker komma åt fuskarna!

Skriv svar