Homosexualitet: religion och vetenskap

Medlem
Skrivet av EliasN:

"Problemet är det att ingenting med mening kan komma till av slump. Det finns helt enkelt inte.

"Ingenting med mening". Hur vet du att livet har en mening utöver den du själv ger det?

Skrivet av EliasN:

Vad annars, om inte slump och inte någon högre makt?

"Vad annars?". Se 'Argument from ignorance'.

Big bangs ursprung? Ingen vet.
Evolutionen som vi förstår den? En naturlig urvalsprocess.
Livets uppkomst? Ingen vet.

Slumpen är svaret till dessa frågor lika mycket som slumpen varje dygn avgör att det bara är natt en gång.

För övrigt är din motfråga väldigt konstig.
"...om inte slump och inte någon högre makt?".
Det finns människor som känner sig helt säkra på att s.k. "högre makter" är svaret till allt.
Därmot har jag aldrig stött på någon som påstår sig veta att slumpen är förklaringen till Universums alla mysterier.

-
"I can live with doubt, and uncertainty, and not knowing. I think it's much more interesting to live not knowing than to have answers which might be wrong.

I have approximate answers, and possible beliefs, and different degrees of certainty about different things, but I'm not absolutely sure of anything, and in many things I don't know anything about, such as whether it means anything to ask why we're here, and what the question might mean.

I might think about a little, but if I can't figure it out, then I go to something else. But I don't have to know an answer.
I don't feel frightened by not knowing things, by being lost in a mysterious universe without having any purpose, which is the way it really is, as far as I can tell, possibly. It doesn't frighten me."

- [b]Richard Feynman[/b]


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av Båtsman:
Skrivet av EliasN:

Om vi säger att det finns liv ute i universum och det vore viktigt skulle det stå där. (Viktigt hur då? kanske du frågar. Viktigt för vår relation till Gud. Det är trots allt det Bibeln handlar om.)

Det är ju elementärt för vår relation till Gud, eftersom det placerar oss i hans skapelse, det ger oss identitet. Stora delar av vår identitet måste omvärderas om det visar sig att vi inte är själva.

Det ligger nog mycket i det du säger, jag tror att det är svårt för många kristna att ta att man kanske inte är ensam just för att man då inte är "utvald".
Hur kan våran skapare älska någon annan än oss människor?

Kanske vore lättare accepterat om det då nämndes i bibeln. Fast att nämna räcker kanske inte så långt. Vi kan ju inte ens acceptera våra närmaste, hur kan vi då acceptera några från nån annan planet som vi inte vet något om. Det värsta vore väl om de hade en annan syn på gud


signatur

thank you, come again

Avstängd
Skrivet av Mikaelh:

Vi kan inte få äkta mening från sagoberättelser. Äkta mening får man från kärlek och lycka.

Visst kan man få falsk lycka från religioner. Men den lyckan är helt bortkastad, enligt mina egna erfarenheter.

Kunskap är också en väg att ta mot "meningen med livet". Med kunskap kommer vi så nära verkligheten och sanningen som möjligt.

Om man vill ha ett enkelt svar på "meningen med livet" så kan man hitta en livskamrat. Att förlita sig på en gubbe i en sagobok är rejält bortkastat. Något som man ångrar senare när man inser vad man har kastat bort...

Vad är det egentligen jag går miste om, Mikael? Du tjatar om att jag missar någonting, men du säger inte vad. Tala om för mig vad det är.

Vi kan bygga vår livsmening eller vår livslycka och vårt välmående på en livskamrat, pengar, ägodelar, talang, kunnande, ja egentligen vad som helst. Men vad händer den dagen då man står där ensam? Fattig? När talangerna har sinat, kroppen har förtvinat, utseendet har vissnat, kunskapen har kommit i glömska? Vad har vi då för mening? Vad ska vi då göra? Dö?

Vi som är födda här i den rika delen av världen kan gå genom livet utan att tro på något, men hur är det med de andra? Det är ingen slump att nästan alla ateister är koncentrerade i västvärlden. I t ex Tanzania är nästan ingen ateist, för det går helt enkelt inte. Och kom inte och påstå att de människorna är veka. Hur ska man klara av sitt liv när bara glimtar av lycka bryter den eviga plåga och stora sorg som livet är?

Men är egentligen Sverige så mycket bättre? Den psykiska ohälsan i vårt land växer. Folk mår bättre fysiskt och sämre psykiskt. Vad beror detta på? Vad är det som är fel? Borde inte vi, som har det så bra, leva gott och må bra? Borde inte vi bara vara lyckliga?

Det finns så mycket lidande i världen. Många människor lider från det att de som nyfödda öppnar ögonen till att de stänger ögonen på sin dödsbädd. Andra människor har till synes perfekta liv. De har "allt", men mår ändå uruselt och somliga tar till och med självmord.

Vad är det som har gått snett? Vad gör vi för fel? Hur ska vi lösa problemen?

Utan Gud är livet en dag som slutar i natt.

Nå, varför inte bara gå ut och njuta då? Ja, se på världen idag: vilken njutning. Vilken fröjd för själen. Vilket paradis. Eller?

Vad är det jag missar, Mikael?

Men mitt i allt detta mörker och detta lidande, finns det liv. Det finns hopp, och det finns frid. Det finns ett ljus som bryter genom mörkret och krossar all vår smärta, oro, ångest, rädsla. Det finns något som kan befria oss och göra oss hela. Något som kan ge oss den mening vi söker. Gud finns.

Och han älskar oss.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Men vad händer den dagen då man står där ensam? Fattig? När talangerna har sinat, kroppen har förtvinat, utseendet har vissnat, kunskapen har kommit i glömska? Vad har vi då för mening? Vad ska vi då göra? Dö?

"Vad ska vi göra då? Dö?". Så vitt vi vet, ja.
På dig låter det som att det skulle vara någonting hemskt.
Din känsloblockering inför den bevisliga verkligheten leder till en ologisk tro som får dig att må bättre.

Vad du missar är att det som får dig eller någon annan att må bra inte nödvändigtvis behöver ha med sanningen att göra.
Tror du det skulle vara en bra idé att uteslutande använda sig av känslor och intuition inom alla dom olika vetenskapsområdena?

Skrivet av EliasN:

I t ex Tanzania är nästan ingen ateist, för det går helt enkelt inte. Och kom inte och påstå att de människorna är veka. Hur ska man klara av sitt liv när bara glimtar av lycka bryter den eviga plåga och stora sorg som livet är?

Användandet av Yahweh som en snuttefilt påverkar inte Yahwehs faktiska existens.

Skrivet av EliasN:

Men är egentligen Sverige så mycket bättre? Den psykiska ohälsan i vårt land växer. Folk mår bättre fysiskt och sämre psykiskt. Vad beror detta på? Vad är det som är fel? Borde inte vi, som har det så bra, leva gott och må bra? Borde inte vi bara vara lyckliga?

"vi, som har det så bra", folk som mår dåligt har det uppenbarligen inte bra.

Skrivet av EliasN:

Det finns så mycket lidande i världen. Många människor lider från det att de som nyfödda öppnar ögonen till att de stänger ögonen på sin dödsbädd. Andra människor har till synes perfekta liv. De har "allt", men mår ändå uruselt och somliga tar till och med självmord.

Vad är det som har gått snett? Vad gör vi för fel? Hur ska vi lösa problemen?

Är Yahweh oförmögen att ge dig svar på dessa frågor?
Att vi skulle göra någonting fel är förresten skitsnack om vi utgår från att Yahweh är vår Skapare.
Du påstår att någonting är "fel", att någonting "har gått snett".
Yahweh var medveten om vårt nuvarande tillstånd i skapelseögonblicket.
Från ditt sett att se verkligheten är allt som det skall vara; enligt Yahweh.

Skrivet av EliasN:

Men mitt i allt detta mörker och detta lidande, finns det liv. Det finns hopp, och det finns frid. Det finns ett ljus som bryter genom mörkret och krossar all vår smärta, oro, ångest, rädsla. Det finns något som kan befria oss och göra oss hela. Något som kan ge oss den mening vi söker. Gud finns.

Din tro bygger på att att Yahweh skall befria oss från sin egen skapelse. Yahweh skall göra oss hela igen, efter att Han själv förstört oss.
Denna påstådda befrielse och läkning är dessutom någonting som endast kan fås av s.k. äkta kristna. Att alla påstår sig ha rätten att uttala sig om dom olika kristna riktingarnas äkthet spelar tydligen ingen roll.

"den mening vi söker", tala för dig själv.
Någon mening behöver inte finnas.

Frågor:
Hur vet du att Yahweh existerar?
Hur vet du att Yahweh älskar dig?
Varför skall andra människor tro som du?

I ett tidigare inlägg sade du följande:
[b]"Det enda jag är övertygad om, är att det är Gud som har skapat universum, liv och tid, bl.a. Det finns helt enkelt ingen annan logisk förklaring.[/b]
Återigen, se 'Argument from ignorance'.

Du har även sagt:
[b]"Vi människor är bundna av tiden. Vi kan inte hoppa fram och inte bakåt i tiden."[/b]
Du utgår från att tiden är någonting man förflyttar sig i. Tänk istället att all tid som existerar är nu.

Till sist:
[b]"Vår bild av Gud kan inte bli komplett, eftersom Gud är större än vi kan förstå."[/b]
[b]Hur[/b] kan du påstå detta samtidigt som du menar att din personliga definition av Yahweh är korrekt?

Yahweh är större än vi kan förstå, [b]hur[/b] kan du veta att Han inte är en lögnare?


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Men mitt i allt detta mörker och detta lidande, finns det liv. Det finns hopp, och det finns frid. Det finns ett ljus som bryter genom mörkret och krossar all vår smärta, oro, ångest, rädsla. Det finns något som kan befria oss och göra oss hela. Något som kan ge oss den mening vi söker. Gud finns.

Och han älskar oss.

Om Gud nu befriar oss från allt detta, hur kommer det sig att kristna också lider och mår dåligt? Borde inte Gud ha krossat "all vår smärta, oro, ångest, rädsla"?

Medlem

Hur kommer det sig att Gud har skapat ondska/djävulen/helvetet?

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Hur kommer det sig att Gud har skapat ondska/djävulen/helvetet?

Och varför gör han ingenting åt det?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av TobbeW:

Hur kommer det sig att Gud har skapat ondska/djävulen/helvetet?

Och varför gör han ingenting åt det?

Och varför existerar saker överhuvudtaget? Varför skulle ett allsmäktigt väsen plötsligt få för sig att skapa saker? Tristess? Nej, han är ju allsmäktig? Kärlek? Nej, han är ju allsmäktig.

edit: Nej, juste, kom på svaret. "Vi förstår inte Gud"

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av TobbeW:

Hur kommer det sig att Gud har skapat ondska/djävulen/helvetet?

Och varför gör han ingenting åt det?

För att Gud är en blodtörstig gud? Jag kan förstå att människan, världen och bibeln är som dom är om man ger honom attributen "blodtörstig", för människan är förbannat blodtörstig och vi är skapade i hans avbild.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av TobbeW:

Hur kommer det sig att Gud har skapat ondska/djävulen/helvetet?

Och varför gör han ingenting åt det?

För att Gud är en blodtörstig gud? Jag kan förstå att människan, världen och bibeln är som dom är om man ger honom attributen "blodtörstig", för människan är förbannat blodtörstig och vi är skapade i hans avbild.

Hur kan något allsmäktigt törsta?

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av RagNy:

och om han bor i himmelen, ge mig ett bra exempel på varför man ska lägga sina headquarters där då jag verkligen inte ser någon logisk fördel förutom utsikt.

Guds högkvarter är inte bokstavligt talat uppe i skyn. Guds högkvarter är i den andliga dimensionen. Anledningen till att man säger "himlen" är väl för att det ska vara lite lättare att tänka sig, antar jag.

ellerrrrrr.. så har man bara anpassat sig efter att man färdats där uppe och det finns inget förutom gaser och diverse "föroreningar" där


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av RagNy:
Skrivet av EliasN:
Skrivet av RagNy:

och om han bor i himmelen, ge mig ett bra exempel på varför man ska lägga sina headquarters där då jag verkligen inte ser någon logisk fördel förutom utsikt.

Guds högkvarter är inte bokstavligt talat uppe i skyn. Guds högkvarter är i den andliga dimensionen. Anledningen till att man säger "himlen" är väl för att det ska vara lite lättare att tänka sig, antar jag.

ellerrrrrr.. så har man bara anpassat sig efter att man färdats där uppe och det finns inget förutom gaser och diverse "föroreningar" där

Precis. När religionen blir motbevisad försöker den anpassa sig med nya lögner och undanflykter.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av RagNy:
Skrivet av EliasN:
Skrivet av RagNy:

och om han bor i himmelen, ge mig ett bra exempel på varför man ska lägga sina headquarters där då jag verkligen inte ser någon logisk fördel förutom utsikt.

Guds högkvarter är inte bokstavligt talat uppe i skyn. Guds högkvarter är i den andliga dimensionen. Anledningen till att man säger "himlen" är väl för att det ska vara lite lättare att tänka sig, antar jag.

ellerrrrrr.. så har man bara anpassat sig efter att man färdats där uppe och det finns inget förutom gaser och diverse "föroreningar" där

Precis. När religionen blir motbevisad försöker den anpassa sig med nya lögner och undanflykter.

ja om nu inte gud passar in på "diverse "föroreningar""


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Avstängd
Skrivet av RagNy:
Skrivet av EliasN:
Skrivet av RagNy:

och om han bor i himmelen, ge mig ett bra exempel på varför man ska lägga sina headquarters där då jag verkligen inte ser någon logisk fördel förutom utsikt.

Guds högkvarter är inte bokstavligt talat uppe i skyn. Guds högkvarter är i den andliga dimensionen. Anledningen till att man säger "himlen" är väl för att det ska vara lite lättare att tänka sig, antar jag.

ellerrrrrr.. så har man bara anpassat sig efter att man färdats där uppe och det finns inget förutom gaser och diverse "föroreningar" där

Men sluta. Du inser väl, att om man paradiset skulle vara beläget uppe i skyn, så måste det vara fruktansvärt lång borta eftersom det inte syns. Alltså måste det vara utanför atmosfären, och där finns en massa planeter och himlakroppar. Så vad riktigt är det du dillar om? Människor var inte dummare förr än nu.

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av RagNy:
Skrivet av EliasN:
Skrivet av RagNy:

och om han bor i himmelen, ge mig ett bra exempel på varför man ska lägga sina headquarters där då jag verkligen inte ser någon logisk fördel förutom utsikt.

Guds högkvarter är inte bokstavligt talat uppe i skyn. Guds högkvarter är i den andliga dimensionen. Anledningen till att man säger "himlen" är väl för att det ska vara lite lättare att tänka sig, antar jag.

ellerrrrrr.. så har man bara anpassat sig efter att man färdats där uppe och det finns inget förutom gaser och diverse "föroreningar" där

Men sluta. Du inser väl, att om man paradiset skulle vara beläget uppe i skyn, så måste det vara fruktansvärt lång borta eftersom det inte syns. Alltså måste det vara utanför atmosfären, och där finns en massa planeter och himlakroppar. Så vad riktigt är det du dillar om? Människor var inte dummare förr än nu.

Nej det är vi inte, men däremot var vår kunskap om världen så ohyggligt mycket mindre. Förr trodde man väl att himlen just låg i "himlen", eftersom det var så Bibeln uttryckte sig + att de som skrev bibeln antagligen tänkte såhär:

"Hmm, kommer inte på någon bra plats för paradiset."
"Nej, inte jag heller..."
"vänta, himlen, ingen kommer ju någonsin kunna flyga upp dit! Vi har ju inga vingar!"
"Ja, utmärkt, vi väljer himlen"

på ett ungefärrrrrrr

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av RagNy:
Skrivet av EliasN:
Skrivet av RagNy:

och om han bor i himmelen, ge mig ett bra exempel på varför man ska lägga sina headquarters där då jag verkligen inte ser någon logisk fördel förutom utsikt.

Guds högkvarter är inte bokstavligt talat uppe i skyn. Guds högkvarter är i den andliga dimensionen. Anledningen till att man säger "himlen" är väl för att det ska vara lite lättare att tänka sig, antar jag.

ellerrrrrr.. så har man bara anpassat sig efter att man färdats där uppe och det finns inget förutom gaser och diverse "föroreningar" där

Men sluta. Du inser väl, att om man paradiset skulle vara beläget uppe i skyn, så måste det vara fruktansvärt lång borta eftersom det inte syns. Alltså måste det vara utanför atmosfären, och där finns en massa planeter och himlakroppar. Så vad riktigt är det du dillar om? Människor var inte dummare förr än nu.

Man trodde att Jorden var platt, att Jorden var Universums medelpunkt, att solen snurrade runt Jorden och en massa andra saker.

Därför placerade man fantasifostret Yahweh uppe i skyn - dit ingen kunde fara (för tillfället ).

Medlem

Och när människan försökte komma dit så drog Gud en syndaflod


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Och när människan försökte komma dit så drog Gud en syndaflod

Nä. Han gjorde så att alla började prata olika språk.

Det finns roliga historier i Bibeln. ^^ Det är en ganska underhållande sagobok.

Tragiskt att någon seriöst tror på det, dock. :/

Avstängd

Det som verkligen är tragiskt, är när människor hittar på sina egna berättelser och föreställningar om Bibeln och sedan tror på dem själva. Och naturligtvis kan man inte tro på sådant skräp.

Medlem

varför krossar gud inte vårat lidande? antingen för att han inte finns eller för att han har humor antagligen både och.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Avstängd

Kommer svar på de tidigare inläggen och sånt nästa vecka. Såhär i tentamenstider har jag inte riktigt tid att avvara för att besvara dem så ingående som de kräver.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Greger:

Och när människan försökte komma dit så drog Gud en syndaflod

Nä. Han gjorde så att alla började prata olika språk.

Det finns roliga historier i Bibeln. ^^ Det är en ganska underhållande sagobok.

Tragiskt att någon seriöst tror på det, dock. :/

tycker det är ganska ironiskt att läsa om hur en person som erkänt själv att han varit så radikal inom just en religion verkligen klankar ner på resten och säger något som att "tragiskt att någon seriöst tror på det" när du själv har gjort det tidigare

menar du att du ej var seriös på den tiden fast vuxit upp nu på senaste?


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av weizenbier:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Greger:

Och när människan försökte komma dit så drog Gud en syndaflod

Nä. Han gjorde så att alla började prata olika språk.

Det finns roliga historier i Bibeln. ^^ Det är en ganska underhållande sagobok.

Tragiskt att någon seriöst tror på det, dock. :/

tycker det är ganska ironiskt att läsa om hur en person som erkänt själv att han varit så radikal inom just en religion verkligen klankar ner på resten och säger något som att "tragiskt att någon seriöst tror på det" när du själv har gjort det tidigare

menar du att du ej var seriös på den tiden fast vuxit upp nu på senaste?

Grejen är att man inte seriöst kan tro på det om man inte har blivit hjärntvättad sen barnsben. Det är så alla religioner förs vidare.

Som tur är så finns det självständiga människor som trots hjärntvätt kan bryta sig lös från religionerna.

Ja, jag var en idiot som gick på allt skitsnack. Men jag visste inte bättre och jag ville verkligen tro.

Ju mer biologi, fysik, astronomi, psykologi etc jag lärde mig - desto mer började jag tvivla på min tro. Det är uppenbart att bra utbildning drastiskt minskar antalet religiösa. Jämför Norden med Afrika, till exempel.

För att prata i Åke Greens termer: Religion är en cancersvulst på samhällskroppen.

Avstängd

"Det är så alla religioner förs vidare."

Du kanske har missat det, men tusentals vuxna människor varje dag väljer att bli kristna, utan att vara 'hjärntvättade sen barnsben'.

"desto mer började jag tvivla på min tro."

Det var något nytt. Det måste ha varit extremt hemliga tvivel, i sådana fall, för du har aldrig sagt något om det till mig. Nej, jag skulle säga att detta är en efterkonstruktion.

"Det är uppenbart att bra utbildning drastiskt minskar antalet religiösa. Jämför Norden med Afrika, till exempel."

Du kanske inte har insett det, men det är många fler skillnader på Norden och Afrika än utbildning. Först och främst är Norden rikt, medan Afrika är fattigt. Jag skulle säga att detta är den absolut viktigaste skillnaden, för av fattigdom kommer dålig utbildning och inte tvärtom.

Medlem
Skrivet av EliasN:

"Det är så alla religioner förs vidare."

Du kanske har missat det, men tusentals vuxna människor varje dag väljer att bli kristna, utan att vara 'hjärntvättade sen barnsben'.

Håller delvis med båda här. Förvisso är det ett sätt religion förs vidare, men inte det enda vilket Mikaels uttalande kan tolkas som.

Citat:

Du kanske inte har insett det, men det är många fler skillnader på Norden och Afrika än utbildning. Först och främst är Norden rikt, medan Afrika är fattigt. Jag skulle säga att detta är den absolut viktigaste skillnaden, för av fattigdom kommer dålig utbildning och inte tvärtom.

Dålig utbildning kan komma av fattigdom, men religiositet kan ändå komma av den förra. Jag tror dock inte att svaret är så enkelt. Det finns som du säger många skillnader mellan Norden och Afrika, där många kan vara inblandade i varför religion är mer utspritt där. Man får dock inte glömma att religion är vanligt även i många länder med högre utbildningsnivå.

Medlem

"Du kanske har missat det, men tusentals vuxna människor varje dag väljer att bli kristna, utan att vara 'hjärntvättade sen barnsben'."

Alla religioner får nya följeslagare varje dag. Då borde du tycka att alla religioner har rätt. Eller? Islam växer snabbast.

Dock, om man ser på utbildade länder så växer inte religioner - de krymper.

"Det var något nytt. Det måste ha varit extremt hemliga tvivel, i sådana fall, för du har aldrig sagt något om det till mig. Nej, jag skulle säga att detta är en efterkonstruktion."

Och varför skulle jag säga det till dig? Inom frikyrkan anses det som en svaghet att tvivla. "Thomas Tvivlaren"...

"Man får dock inte glömma att religion är vanligt även i många länder med högre utbildningsnivå."

Vi kan ändå se att utbildning och låg religiositet hör ihop. Norden och Storbritannien är två exempel på länder med mycket bra utbildning och mycket låg religiositet. USA är en annan femma eftersom man fortfarande lär sig kreationism i flera skolor. Men det ändras sakta men säkert.

I Europa finns det mycket få välutbildade forskare (till exempel) som är religiösa.

Det är helt enkelt så att ju mer vetenskap man lär sig - desto mer förstår man att den kristna guden inte finns.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

"Du kanske har missat det, men tusentals vuxna människor varje dag väljer att bli kristna, utan att vara 'hjärntvättade sen barnsben'."

Alla religioner får nya följeslagare varje dag. Då borde du tycka att alla religioner har rätt. Eller? Islam växer snabbast.

Dock, om man ser på utbildade länder så växer inte religioner - de krymper.

"Det var något nytt. Det måste ha varit extremt hemliga tvivel, i sådana fall, för du har aldrig sagt något om det till mig. Nej, jag skulle säga att detta är en efterkonstruktion."

Och varför skulle jag säga det till dig? Inom frikyrkan anses det som en svaghet att tvivla. "Thomas Tvivlaren"...

"Man får dock inte glömma att religion är vanligt även i många länder med högre utbildningsnivå."

Vi kan ändå se att utbildning och låg religiositet hör ihop. Norden och Storbritannien är två exempel på länder med mycket bra utbildning och mycket låg religiositet. USA är en annan femma eftersom man fortfarande lär sig kreationism i flera skolor. Men det ändras sakta men säkert.

I Europa finns det mycket få välutbildade forskare (till exempel) som är religiösa.

Det är helt enkelt så att ju mer vetenskap man lär sig - desto mer förstår man att den kristna guden inte finns.

haha, gör om reklamen för NV-programmet!

"du kommer även få tillfällen att säga "where's your god now?!""


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Att man skulle må dåligt att va homo är de dummaste jag hört.
Fy fan för dessa trångsynta kristna människor... Dom om nån som behöver hjälp...

Skrivet av EliasN:

Det som verkligen är tragiskt, är när människor hittar på sina egna berättelser och föreställningar om Bibeln och sedan tror på dem själva. Och naturligtvis kan man inte tro på sådant skräp.

Precis va bibeln är förövrigt... Och ja, det är väldigt tragiskt.

Medlem

På tal om Homosexualitet: religion och vetenskap...

Medlem

haha de där måste ju va poo poo skämt!


signatur

Suup homie

Skriv svar