Massivt grafiktest av Skyrim

Inaktiv

På håll ser allt i skyrim otroligt vackert ut, men när man går närmre så spricker tyvärr fasaden.
I stort sett alla texturer är väldigt lågupplösta och har aningen grovhuggna modeller, men förhoppningsvis så kommer texturerna att fixas inom en snar framtid.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av BEViking:

Jag kör 1920x1080 med allt på högsta, GTX 580 i SLI.
Tycker spelet är fulare än oblivion.

Man kan ju önska att det drog nytta av den där hårdvaran också, dessvärre skulle prestandan antagligen vara likadan med ett kort, eftersom det är väldigt CPU-begränsat.

Medlem

Kör för närvarande med Antiallias and sharpen effect, Larged Address aware, en mod som ändrar 360-knapparna till Ps3 och en som tar bort bethesda-filmen som annars inte går att skippa.

Medlem

Hahah att sätta 5 på de vore som att jämföra det med BF3 och den jämförelsen är löjlig.

Medlem

Meningslöst test. För alla spel utvecklade till console i första hand är processorn det viktiga. Och då pratar vi Mhz, inte hur många kärnor. Finns väldigt få spel som utnyttjar flera kärnor. Samma sak är det med minnesmängd. Finns i princip inga 64-bits spel, så mer än 3-4Gb är onödigt.

Medlem
Skrivet av Lazaroth:

Meningslöst test. För alla spel utvecklade till console i första hand är processorn det viktiga. Och då pratar vi Mhz, inte hur många kärnor. Finns väldigt få spel som utnyttjar flera kärnor. Samma sak är det med minnesmängd. Finns i princip inga 64-bits spel, så mer än 3-4Gb är onödigt.

Nu är det ju så att spel kan dra mycket minne även om de inte är 64-bits applikationer. BF3 exempelvis drar ca. 2gb för mig och då kör jag medium/high och bara med AA deferred. Kör du Vista i bakgrunden så är du lätt uppe i 90-95% av ditt minne om du har 4gb. Har du dessutom inte ett 64-bits operativsystem så har du inte många MB över till grafikminnet som krävs. I ULTRA med allt på max drar ju BF3 över 1.5gb vram vilket gör att det inte räcker till med ett GTX580 ens.

Sedan så har i stort sett alla spel jag köpt det senaste åren utnyttjat fler än en kärna. De flesta från de senaste året drar utan problem nytta av alla fyra kärnor i min processor. Anledningen till att man över huvud taget kan spela så pass avancerade spel som man kan på konsoll är ju just att de får optimera mjukvaran så att spelen drar nytta av fler trådar. Det var ju till viss del tack vare konsollerna som vi fick flertrådade spel på PC över huvud taget.

Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vissa blev visst upprörda men kan hålla med om att Oblivion är snyggare! Utan moddar.

Skyrim är inte 2011. Det är dock snyggare än Morrowind men det är inte mycket snyggare.

Jag rekomenderar dig att besöka en optiker omgående.

Medlem

Grafiken är inte alt blababa etc. Men i alla fall för att vara 2011 spelet rätt så risigt ut. Dm kunde ju ändå fixat lite bättre texturer <.<

Medlem

Sitter med 580Gtx Sli, i7-2600k cpu och 16Gb ram.

1920x1080 - Ospelbart i Ultra-läge. ( <50 fps ) Även i High trillar fps ner under 50 ibland.
Älskar spelet, 89timmar har jag spelat as we speak, men motorn är så jävla dåligt kodad att de borde skämmas.

Medlem

Inte många som är kräsna i den omröstningen...antar att de som röstade 4 och 5 är så vana vid konsoler att de inte märker av den dåliga grafiken.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av SToFo:
Skrivet av BEViking:

Jag kör 1920x1080 med allt på högsta, GTX 580 i SLI.
Tycker spelet är fulare än oblivion.

Då bör du kolla ögonen.

Kanske inte fulare än oblivion, men det är fan inte snyggt. Stelt och inte mycket skillnad på low medium och ultra trots alla inställningar.

Medlem

Det finns ju en del inställningar man kan ändra på för att få det betydligt snyggare utan någon större prestandaförlust.

bTreesReceiveShadows=0 till bTreesReceiveShadows=1 exempelvis.

Se bild utan: http://cloud.steampowered.com/ugc/632982493449604154/2C8559B5...

och med: http://cloud.steampowered.com/ugc/632982493449599134/0EC658CD...

Samma sak med bDrawLandShadows=1 istället för 0.

http://cloud.steampowered.com/ugc/632982493449949034/AED0BCD3... utan

och http://cloud.steampowered.com/ugc/632982493449952109/85134465... med.

Det finns en rad liknande grafiska tweaks man kan göra som avsevärt förhöjer grafiken utan någon extern mod.

Medlem
Skrivet av NympH:

Inte många som är kräsna i den omröstningen...antar att de som röstade 4 och 5 är så vana vid konsoler att de inte märker av den dåliga grafiken.

ett spel är så mycket mer än "högre" textures.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jag sitter med skitburk i jämförelse med en del i den här tråden men inte många spel som jag stannat upp och tänkt "shit, vilken vy!" lika mycket som jag gjort senaste dagarna i Skyrim.

Kom och tänka på en video som jag tror jag hittade via FZ på något lustigt sätt men hittar inte igen artikeln. Dice nåntingnånting var det iaf.
Penny Arcade Season 2, Ep. 16 - Graphics vs. Aesthetics.

Medlem

Miljöerna är nog iaf dom snyggaste jag sett i ett spel någonsin. Sjukt jävla vackert.

Medlem

Ultra - thats how i roll.

Medlem

Någon mer än jag som tycker det är synd att de flesta är så fokuserade på just grafiken?

Vart tog alla BRA spel vägen?

Inaktiv

Hade 2.0 Ghz på min i7 920 (av någon anledning), höjde det till 2.8 och vilken enorm skillnad det blev.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

Jag är inte besviken på grafiken. Tycker bara det är tråkigt att den inte är så bra som Oblivion och Morrowinds grafik var när spelen kom

Medlem

Snygg grafik är mer än fina texturer. Skyrim är riktigt vackert. Kolla bara här http://www.youtube.com/watch?v=CQB4wkmKOv8

Medlem

Visst, spelet är vackert, inget snack om saken.
Men... MEN! Bethesda är SÄMST på animering.
Min dualwieldande nord ser mest ut som hon har Parkinsons eller har skitit på sig när hon smyger runt.
Dock finns en del smidiga fan-gjorda fixar som slipar till det mesta men inte ALLT!

Tänk om spelet hade begagnat sig av t ex GTA IV:s Euphoria-motor istället.

Medlem

skyrimnexus ftw! med mods äre snyggt.

Medlem

kör på ultra på datorn, är inte alls imponerad, landskapet är snyggt ibland, vattnet är riktigt snyggt med rätt ljus. i övrigt är jag inte ett dugg imponerad. fysiken känns hämtad från 2003 och kikar man närmare på de flesta texturer så är dom ju faktiskt otroligt fula.

i övrigt (off topic) tycker jag dom borde stresstestat spelet ett par veckor extra innan dom släppte det, tröttsamt buggigt spel.

Hoppas dom släpper en del till med ny motor till nya generationens konsoller så man slipper såna här vårtsvin med smink i framtiden.

Medlem

Faen va kräsna alla är då, kör på en 3k kr's laptop så blir low för mig, inget fel på det ens då xD

Medlem

Tycker personligen att "debatter" om spelgrafik idag handlar allt för mycket om "Vem kan rita den mest symmetriska cirkeln" om det går att uttrycka sig så.
Det känns trist om det bara är tekniken som räknas nu för tiden. Att alla spel som inte för oss närmare den perfekta fotorealismen bara är skit.

När jag bedömmer två bilder brukar jag normalt sett fundera över vilken som är vackrast, inte vilken som är mest fotorealistisk. Om det enda jag är ute efter är fotorealism så kan jag lika gärna ställa mig och stirra ut genom mitt köksfönster en stund.

Visst, jämför Skyrim med BF3 så har BF3 perfektare cirklar, rakare streck etc, men jag tycker Skyrim är jävligt vackert iaf.

Kan det vara så att vi missförstår varandra ibland när vi prata om grafik i spel? Skillnaden mellan den grafiska-, tekniska perfektionen och den grafiska upplevelsen (if that makes sense)?

Jag har iaf svårt att förstå de som rakt ut säger att Skyrim är fult, även om smaken kan vara olika. Om ni egentligen menar att Skyrim är tekniskt underlägset tex BF3 så håller jag däremot med er, för det är det. Vad gäller grafisk teknik så ÄR BF3 långt före och Skyrim ÄR föråldrat i jämförelse.

BF3's fotorealistiska strävan med grafisk teknik är häftig men Skyrims grafiska upplevelse (i brist på bättre ord) är vacker
Jag skulle iaf hellre ha ett screenshot från Skyrim upphängt på väggen eller som skrivbordsbakgrund än ett screenshot från BF3.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av ClucKe:

Sitter med 580Gtx Sli, i7-2600k cpu och 16Gb ram.

1920x1080 - Ospelbart i Ultra-läge. ( <50 fps ) Även i High trillar fps ner under 50 ibland.
Älskar spelet, 89timmar har jag spelat as we speak, men motorn är så jävla dåligt kodad att de borde skämmas.

Mycket märkligt. Jag sitter på ett 560ti, i5 2500k och 8 GB ram och jag har konstant 60 fps med ultra och 1920 x 1080.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Med moddar är det snyggare. I vissa fall i alla fall..


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Paiden:

Tycker personligen att "debatter" om spelgrafik idag handlar allt för mycket om "Vem kan rita den mest symmetriska cirkeln" om det går att uttrycka sig så.
Det känns trist om det bara är tekniken som räknas nu för tiden. Att alla spel som inte för oss närmare den perfekta fotorealismen bara är skit.

När jag bedömmer två bilder brukar jag normalt sett fundera över vilken som är vackrast, inte vilken som är mest fotorealistisk. Om det enda jag är ute efter är fotorealism så kan jag lika gärna ställa mig och stirra ut genom mitt köksfönster en stund.

Visst, jämför Skyrim med BF3 så har BF3 perfektare cirklar, rakare streck etc, men jag tycker Skyrim är jävligt vackert iaf.

Kan det vara så att vi missförstår varandra ibland när vi prata om grafik i spel? Skillnaden mellan den grafiska-, tekniska perfektionen och den grafiska upplevelsen (if that makes sense)?

Jag har iaf svårt att förstå de som rakt ut säger att Skyrim är fult, även om smaken kan vara olika. Om ni egentligen menar att Skyrim är tekniskt underlägset tex BF3 så håller jag däremot med er, för det är det. Vad gäller grafisk teknik så ÄR BF3 långt före och Skyrim ÄR föråldrat i jämförelse.

BF3's fotorealistiska strävan med grafisk teknik är häftig men Skyrims grafiska upplevelse (i brist på bättre ord) är vacker
Jag skulle iaf hellre ha ett screenshot från Skyrim upphängt på väggen eller som skrivbordsbakgrund än ett screenshot från BF3.

+11111111111

Medlem
Skrivet av 4liv3:
Skrivet av ClucKe:

Sitter med 580Gtx Sli, i7-2600k cpu och 16Gb ram.

1920x1080 - Ospelbart i Ultra-läge. ( <50 fps ) Även i High trillar fps ner under 50 ibland.
Älskar spelet, 89timmar har jag spelat as we speak, men motorn är så jävla dåligt kodad att de borde skämmas.

Mycket märkligt. Jag sitter på ett 560ti, i5 2500k och 8 GB ram och jag har konstant 60 fps med ultra och 1920 x 1080.

Fetaste Skitsnack om du säger att du har 60fps överallt, du kanske har det oftast men beroende på vart du är.

Inaktiv

Knappast något skitsnack. har en liknande rigg och har aldrig varit med om att det dippat under 60fps.


signatur

Allah är stor men jag har större

Skriv svar