"Skyrim och Serious Sam visar att det finns en pc-marknad"

Inaktiv

Så bra och RÄTT sagt!

Medlem
Skrivet av Paddington:

Steam är ju en grymt bra tjänst. Riktigt smidig är den och all information man kan önska finns där. Deras ordinarie priser är inte roliga dock. Dessa borde de fila på lite. Men å andra sidan kör de ju olika erbjudanden för jämnan då det är väldigt prisvärt.

Håller inte med. Tog mig tre dagar att ladda ner Batman Arkam City med mitt 100-fiber. Snittade 90kbs med "Sverige" i inställningar. Att Steam dessutom måste dras med Games for Windows LIVE gör saken ännu värre. "Starta Steam, logga in på Steam, hoppas att det inte behöver uppdateras (isf börja om från början), starta spelet, logga in på GfWL, hoppas att något inte behöver uppdateras (isf börja om från början). Väldigt smidigt...

Att priserna är helt dumma i huvudet för Europa gör att jag överväger att kalla alla som köper fullprisspel på Steam för korkade. .


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

har spelat Skyrim i sisådär 106 timmar, definitivt värt pengarna

Medlem

Precis. Det enda problemet som kvarstår är dock att det är DYRARE att köpa digitalt än att få köpa hem spelet i DVD-fodral. Jag förstår inte varför, det måste väl ändå vara billigare än att behöva skicka ut DVD-fodral? Eller tar Steam och liknande tjänster ut så pass mycket i kostnad för sin tjänst?


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Jag märker inte ens av att Skyrim är portat. UI't funkar perfa för mig. Med tanke på hur mycket sikta med avståndsvapen det är, så föredrar jag definitivt att sikta med mus över handkontroll. Och med tanke på snacket om Steam och hutlösa priser, ja, det har hutlösa priser. Så köp spelet någon annastans och regga det på steam. Jag köpte mitt Skyrim på greenmangaming för tror ca 360:-, fick nyckel skickad direkt och kunde regga och preloada på Steam. Bara för spelet måste reggas på Steam betyder inte det att du måste köpa det där.


signatur

I drank what?

Medlem

Låter ju hela tiden av dessa nyheter som att Piratkopiering enbart sker på PC och PC spel.

Gör en grill en dunderbra hamburgare som bara finns där så går fler folk dit och köper den och ryktet sprids som en löpeld, samma sak gäller spelvärlden.

Medlem

Japp! Och sen att dem inte tar för mycket betalt för sina spel gör ju också saken bättre.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Paddington:

Steam är ju en grymt bra tjänst. Riktigt smidig är den och all information man kan önska finns där. Deras ordinarie priser är inte roliga dock. Dessa borde de fila på lite. Men å andra sidan kör de ju olika erbjudanden för jämnan då det är väldigt prisvärt.

Håller inte med. Tog mig tre dagar att ladda ner Batman Arkam City med mitt 100-fiber. Snittade 90kbs med "Sverige" i inställningar. Att Steam dessutom måste dras med Games for Windows LIVE gör saken ännu värre. "Starta Steam, logga in på Steam, hoppas att det inte behöver uppdateras (isf börja om från början), starta spelet, logga in på GfWL, hoppas att något inte behöver uppdateras (isf börja om från början). Väldigt smidigt...

Att priserna är helt dumma i huvudet för Europa gör att jag överväger att kalla alla som köper fullprisspel på Steam för korkade. .

Laddar hem i 8 till 10 mbit från steam även under rea med 50/50 telia lina. Tror problemet ligger hos dig eller din ISP än hos steam.

Medlem
Skrivet av Vorheece:

Sucking up to the player base. Självklart ligger det största problemet hos piraterna, inte hos utvecklarna.
PC som spelplattform lever och mår bra, men det kunde varit bättre... om PC-spelarna faktiskt lyfte ett finger själv och inte förväntade sig att få allt serverat på ett silverfat.

Vi är sjukligt bortskämda i vårt samhälle, och det syns inte minst på piraterna som anser sig ha rätt till ALLT. Och får de inte allt de vill ha PRECIS som de vill ha det blir det ett jävla liv.

This.


signatur

www.SpecialLuftvapen.se -- helautomatiska luftvapen (4,5 mm)

www.xsys-clan.se

Medlem

Håller med honom, alla PC-spel som jag spelar mycket har jag köpt. HL1/2, Q3, WH40k DoW1/2, SC2, BF1942, BF2, BFBC2, BF3 osv. Sen kan man erkänna att spel som Crysis 2 och Far Cry 2 laddas ned för grafiktest och inget jag skulle betala pengar för. Däremot så har jag inte köpt ett enda konsolspel i mina dagar bortsett från dem man fick i present som liten. Ägt/äger PSX/PS2/360 och samtliga har en sak gemensamt, knäckta från dag 1, aldrig köpt ett enda spel till någon av dem och jag kommer troligtvis aldrig köpa en konsol som inte går att pirata på därför att jag inte vill stödja någon annan plattform än PC.


signatur

What are you waitin' for... Christmas?

Medlem
Skrivet av Vorheece:

Sucking up to the player base. Självklart ligger det största problemet hos piraterna, inte hos utvecklarna.
PC som spelplattform lever och mår bra, men det kunde varit bättre... om PC-spelarna faktiskt lyfte ett finger själv och inte förväntade sig att få allt serverat på ett silverfat.

Vi är sjukligt bortskämda i vårt samhälle, och det syns inte minst på piraterna som anser sig ha rätt till ALLT. Och får de inte allt de vill ha PRECIS som de vill ha det blir det ett jävla liv.

Du har fel. Det handlar inte om att man tycker sig ha rätt till allt utan det handlar om att någon finns tillgängligt gratis och smidigt. Dra hem ett spel tar ingen tid ö.h.t. och det saknar irriterande kopieringsskydd och du behöver ingen skiva. Utvecklarna behöver inse att antingen lämnar de PC-marknaden (utveckligen på konsoler går visserligen åt samma håll med mer och mer piratkopierande) eller så måste de börja konkurrera med sin egen produkt.

Under rätt lång tid nu har utvecklarna trott att det ska gå att kränga en halvdassig singleplayer-upplevelse, halvdant portat från konsol med kopieringskydd spelarbasen i stort hatar för 4-500kr. Det är inte konstigt att många (långt ifrån alla och säkerligen en minoritet) väljer att istället piratkopiera.

Kanske är det dags för utvecklarna att börja leverera bättre spel med mer PC-anpassning om de vill behålla PC-spelarna? Jag försvarar inte piratkopiering som metod, men det är en rätt naturlig reaktion när det lagliga alternativet kostar mer än vad konsumenten tycker att det är värt. Det går inte att jämföra med andra branscher som inte har digital piratkopiering.

Spelbranchen har på senare år, otroligt nog, fått samma problem som musik- och filmbranschen där man säljer något kunderna inte är beredda att betala priset satt av försäljaren och alternativen är att inte konsumera alls eller piratkopiera.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem
Skrivet av PingviN:

...

Du har tagit upp en hel del punkter som jag har samma syn på. Skilladen är att vi står på varsin sida av staketet.
Du har valt att skylla på giriga utvecklare, jag har valt att skylla på bortskämda pirater.

Inaktiv
Medlem

Den här människan behöver få en saftig kyss.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Laddar hem i 8 till 10 mbit från steam även under rea med 50/50 telia lina. Tror problemet ligger hos dig eller din ISP än hos steam.

Skitsnack. Telia Fiber, allt annat maxar jag om det är möjligt från källan.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Skulle spel skapare fatta att man vill ha COOP!.... Serious Sam säljer på att det är coop. Och alla som spelat coop vet att det är så j*vla awesome med coop.

Tänk att kunna jojna in i kompisens Skyrim värd med den egen karaktär och bara gå loss på en massa quest i coop.

Så om Skyrim hade haft coop så hade det sålt ännu bättre.

/mvh soyd

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av kaealy:

Laddar hem i 8 till 10 mbit från steam även under rea med 50/50 telia lina. Tror problemet ligger hos dig eller din ISP än hos steam.

Skitsnack. Telia Fiber, allt annat maxar jag om det är möjligt från källan.

Med tanke på att jag och alla mina vänner maxxxar på Steam med grymma hastigheter så jo, felet är hos dig

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Hanga:

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

varför är cs så populärt på pc?..

angående Skryim
Xbox stod för 60% av försäljningen första veckan, pc 14%

Fast dom där procentsatserna är ju tagna från VGChartz. Dom räknade ju dessutom upp Skyrim som totalt <200k sålda spel på PC, undrar hur Steam kom upp i 232,000 spelare samtidigt i Skyrim då.

Sen är ju Skyrim ett steam spel och det finns inga siffror på hur bra det sålt via Steam.

Medlem
Skrivet av anon_100047:

Fast Vorheece... Är det inte ändå så att de flesta av dagens PC-spel inte är dedikerade till PC? De flesta portas snabbt och får behålla konsollernas grafik...

Jo, så är det. Och jag är ändå övertygad om att är pga att folk laddar ner olovligt och därför att det inte attraktivt för utvecklarna att fokusera helhjärtat på PC när det finns mycket mer att tjäna på konsoll.

Skrivet av anon_100047:

Och är det ändå inte så att de flesta Singelplayer-kampanjerna har blivit sämre och sämre. Låt oss gå tillbaka till före min tid.. Till och med Doom, ett spel från 1993 har öppnare ytor att röra sig på än många FPS-kampanjer idag, är inte det ändå ganska patetiskt?

Nej, doom var extremt trångt. Kan inte minnas något FPS de senaste 10 åren som varit så trånga. Doom var skitkul på den tiden, men jämfört med dagens stortitlar har det inte mycket att erbjuda.

Skrivet av anon_100047:

Numera känns det (i alla fall enligt mig) som spelföretagen tycker att det är kvantitet över kvalitet som gäller, vilket är väldigt, väldigt synd...

Företagen vill och måste tjäna stora slantar på sina produkter. Stora spel kräver enorma summor pengar för att det ska gå runt. En enda misslyckad titel är tillräckligt för att företagen ska behöva konka. Självklart kommer företagen att mjölka sina kunder så mycket de kan. Det gäller inte bara spelmarknaden, så ser det ut var man än vänder sig. Det är inte kul, men det är så det ser ut i vår värld.

Medlem

Sakta men säkert börjar det dyka upp både utvecklare och distributörer (gog.com exempelvis) som insett var skon klämmer. Det finns hopp ännu mina systrar och bröder.


signatur
Medlem
Skrivet av Vorheece:

Du har tagit upp en hel del punkter som jag har samma syn på. Skilladen är att vi står på varsin sida av staketet.
Du har valt att skylla på giriga utvecklare, jag har valt att skylla på bortskämda pirater.

Nja, det är inte riktigt så enkelt och det handlar inte om att vara bortskämd. Det är bara att inse att det inte går att konkurrera mot gratis om produkten som kostar dessutom är sämre (kopieringsskydd, skivtvång, mm). Det handlar heller inte om att utgivare är giriga. Problemet ligger snarare i att bittorrent öppnat upp för delning av alla former av digitalt material och vissa företag (Valve och Blizzard är bra exempel) har accepterat detta och erbjuder istället multiplayer i fokus, mindre kopieringsskydd och bra support. Utgivare som Ubisoft beter sig ungefär som den konservativa film- och musikbranschen, dvs att man vägrar acceptera att fildelningen är en konkurrent och istället straffar de kunder som fortfarande går till butik och köper deras spel.

I en så pass konkurrensutsatt bransch som spel går det inte att stoppa huvudet i sanden och skylla allt på piraterna - det måste finnas någon form av självinsikt. Om vi antar att Ubisofts fantasisiffror som pekar på att 95% av alla som spelar deras spel har piratkopierat och det inte längre är ekonomiskt försvarbart att producera PC-spel stämmer, varför har inte andra utvecklare samma problem? Ubisoft kränger dåliga konsolportar infekterade med DRM till ett pris kunder inte går med på. Då säljer man inte spelet. De kunder som valt att inte köpa kanske istället laddar ner spelet, inte för att det har någon ekonomisk påverkan på Ubisoft eftersom dessa ändå aldrig hade köpt spelet till att börja med.

När utvecklare kan visa på en negativ försäljningstrend då kan vi börja diskutera pirat-problemet på riktigt. Har Ubisoft en extra stor klick piratkopierare så är det ett självförvållat problem skapat av dåliga spel folk inte vill köpa. Piratkopiering är fortfarande ett brott och jag försvarar det inte, men en nedladdad piratkopia innebär absolut inte att spelet skulle köpts om det inte gick att kopiera.

Spel som laddas ner när något köptillfälle inte hade funnits är inte problemet. Den stora gruppen piratkopierande ungdomar har inte råd att köpa alla spel de vill spela. Visst kan man enkelt säga att då ska de inte konsumera spelet ö.h.t. och det är en moraliskt korrekt ståndpunkt, men det skapar inga extra intäkter för utvecklare.

En vanlig grabb på 15 år har idag runt 1000kr i månaden att täcka nöjesutgifter med. Ett nytt spel kostar runt 400kr. Det säger sig självt att en vanlig 15-årig grabb inte kan köpa 5 spel i månaden. Så även om han köper 1-2 spel (vilket han anser sig ha råd med), men laddar ner 4 till så är det inga förlorad intäkter för utgivarna.

TLDR: Ubisoft argument är skit värda. Deras problem är att deras produkt suger och folk inte vill betala för den. Den som anser att det är moraliskt fel att piratkopiera håller jag med, men det är ingen ekonomisk förlust för utgivaren när kunder som inte vill/kan betala för spelet laddar ner.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

God damn right!

Inaktiv

Tycker det är intressant med alla som säger att UI:n i Skyrim inte är ett problem då man kan modda rätt den i framtiden.

Tycker ni inte att det är fel att man måste fixa något så grundläggande med mod verktyg? Ni brukar ju gnälla över konsolifierad UI i andra spel så fort ni får chansen men med Skyrim är det helt ok?

Medlem
Skrivet av MagicBandit:

Tycker det är intressant med alla som säger att UI:n i Skyrim inte är ett problem då man kan modda rätt den i framtiden.

Tycker ni inte att det är fel att man måste fixa något så grundläggande med mod verktyg? Ni brukar ju gnälla över konsolifierad UI i andra spel så fort ni får chansen men med Skyrim är det helt ok?

Skyrims UI är sämre än Oblivions som var helt oerhört jävla uselt.

Alla vet redan att Skyrims UI är värdelöst, det är lite som att skriva att himlen är blå och jorden är rund.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem
Skrivet av Bannor:
Skrivet av Buio:
Skrivet av robineng:

Han har ju helt rätt. Satsar man på PC så får man det sålt, ser man däremot PC som någon andrahandsplattform där det duger med senare release datum och halvdana portar, ja då har man bara sig själv att skylla för dålig försäljning.

Skyrim tillhör inte direkt undret av bra PC-portar, vilket minskar den aspekten en del.

Och trots det och avsaknaden av förklaringar tillika så säljer de, de säljer till PC,,, vad konstigt.

Sen att tidigare delar i serien har haft PC som förstahandsplattform spelar ingen roll -- eller?


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem
Skrivet av Mack:
Skrivet av IronCouncil:
Skrivet av Hanga:

Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel

Tror inte någon köper spel de inte är intreserade utav.

Skillnaden är att de som köper spel till PC läser på först. Recensioner, forum osv.
De som köper till konsol går in i spelbutiken och tittar på vad som finns. Tittar lite på framsidan och baksidan av spelet och köper nått som verkar intressant.

Men snälla...vad är det för idiotiskt du säger? Jag hoppas du skojar, eller? Är du verkligen så uppblåst?

Medlem
Citat:

Det är upp till utvecklarna och utgivarna att släppa något som är värt att betala för till att börja med. De som skyller på konsumenterna behöver lägga lite mer tanke kring kvalitén på deras produkter och frekvensen med vilken de skyfflar ut icke-originella titlar varje år.

Vilken halvdiskret bitchslap på Ubisoft. Underbart formulerat, och dessutom väldigt sant!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Paddington:

Steam är ju en grymt bra tjänst. Riktigt smidig är den och all information man kan önska finns där. Deras ordinarie priser är inte roliga dock. Dessa borde de fila på lite. Men å andra sidan kör de ju olika erbjudanden för jämnan då det är väldigt prisvärt.

Håller inte med. Tog mig tre dagar att ladda ner Batman Arkam City med mitt 100-fiber. Snittade 90kbs med "Sverige" i inställningar. Att Steam dessutom måste dras med Games for Windows LIVE gör saken ännu värre. "Starta Steam, logga in på Steam, hoppas att det inte behöver uppdateras (isf börja om från början), starta spelet, logga in på GfWL, hoppas att något inte behöver uppdateras (isf börja om från början). Väldigt smidigt...

Att priserna är helt dumma i huvudet för Europa gör att jag överväger att kalla alla som köper fullprisspel på Steam för korkade. .

Sverige servern är sämst, använd Belgien eller Ukraina.

Medlem

Spelbranschen om 5 år, vad tror ni själva?

Om producenterna lyssnar på sina konsumenter och ordnar bra affärsmodeller för sina spel vis avi nedladdningstjänster, UTAN att fucka upp dem med drm och annat krafs, så tror jag dem har en chans.
fortsätt att köra på precis som musik och filmindustrin gör så överlever dem knappt 5år.

Piraterna kommer att utarma hela scenen och kanske på så sätt får fram indieproducenter som tar över där kvalitet går före kapital!

Femton gastar på sjömanskista och en fla a a ska med rom, eller kanske en hårddisk full med ???


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av PingviN:
Skrivet av MagicBandit:

Tycker det är intressant med alla som säger att UI:n i Skyrim inte är ett problem då man kan modda rätt den i framtiden.

Tycker ni inte att det är fel att man måste fixa något så grundläggande med mod verktyg? Ni brukar ju gnälla över konsolifierad UI i andra spel så fort ni får chansen men med Skyrim är det helt ok?

Skyrims UI är sämre än Oblivions som var helt oerhört jävla uselt.

Alla vet redan att Skyrims UI är värdelöst, det är lite som att skriva att himlen är blå och jorden är rund.

Bor du i Borås är fan inte himlen blå, så där sprack hela ditt resonemang


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Skriv svar