"The Witcher 2 piratat minst 4,5 miljoner gånger"

Medlem
Skrivet av Spiff:

Detta är fullt logiskt för en kille i kostym som tjänar några mijoner om året.
Sedan om det inte gick att tanka så skulle ju inte dessa personer gå och köpa spelet men det är ju omöjligt att förstå för ovan nämnda kostymkille.

Andemeningen är inte att folk piratkopierar utan att de trots detta inte tänker straffa kunden med någon sabla DRM, jag bryr mig inte ett dugg om ifall siffrorna stämmer eller inte, det enda jag bryr mig om är att de har insett att DRM gör mer skada än nytta. Det är företag som dessa som man ska sponsra, inte skämt företag som Ubisoft som vägrar att lyssna på sina kunder och kommer med löjliga påståenden om varför de valt att slopa pc som plattform.

Medlem

Vilken utgåva av the witcher är det som har masskopierats? DRMfri-versionen?

I vilket fall tycker jag det är skamligt att man piratkopierar ett spel speciellt där man har jobbat med att släppa en DRM fri utgåva. Köpte spelet för 250kr digitalt och det är värt varje riksdal, enligt min mening.

Många som piratkopierar vet nog inte hur mycket jobb det ligger bakom ett spel. Oavsett hur bra eller dåligt ett spel må vara, förstår jag inte varför vissa tror att de har rätten att kopiera någon annans verk.

Ni som piratkopierar: Hur skulle ni känna om någon piratkopierade något som ni jobbat med under 3 år, heltid? Jag skulle bli förbannad.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Idono:

Ganska dålig beräkning. Att få det till 4.5 miljoner nerladdningar är som att spå jordens undergång. Personen som gör beräkningarna har ingen aning om vad han pratar om. Han tar en total siffra på 6 veckor, omvandlar det till en genomsnittlig siffra och förlänger den på en längre period utan att ha någon som helst omtanke på sjunkande antal nerladdningar per dag. Själv säger jag det låter mer troligt med 1.5-2 miljoner nerladdningar.

Huruvida det piratats i 1, 2 eller 4,5 miljoner exemplar är egentligen inte så viktigt, poängen i sammanhanget är att det är oerhört svårt att undvika storskalig piratkopiering.

The Witcher 2 har fått strålande betyg, det säljs både fysiskt och online, det har inget bitchigt drm-skydd, det är utvecklat helt och hållet för pc, och det har hela tiden sålts till anständigt pris. CD Project tillmötesgår nästan alla de argument som brukar användas för att försvara piratkopiering (möjligen kunde de ha släppt en demo), ändå piratkopieras spelet massivt.

Instämmer till fullo.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag antar att en stor andel av de nedladdningarna kommer från folk som ville se om spelet fungerade på deras hårdvara, det kan gå bra även om man ligger runt minimum kraven då och då. Sen har vi den andelen som helt enkelt kände att de kunde spendera pengarna på annat och där en stor andel med andra ord troligen aldrig hade köpt spelet ändå.

Visst finns det en del människor som laddar ner torrents som faktiskt skulle köpt spelet om det inte funnits i torrentform men jag tror att det rör sig om en minoritet och inte en majoritet. För den delen laddar nog många ner så mycket att de aldrig skulle kunna ha råd med alla dem spelen ändå.

Låt oss anta att många nedladdare trots allt äger en eller två konsoler också.
Släppta spel under April, Maj och Juni 2011 (jag räknar bara de som kan räknas som lite större släpp):
APRIL:
MotorStorm: Apocalypse
Mortal Kombat (mjaeeaeae... den får räknas liiiiite)
Portal 2
Prince of Persia Classic Trilogy HD
Operation Flashpoint: Red River

C:a 2800kr

MAJ:
Brink
Virtua Tennis 4
L.A. Noire
**The Witcher 2: Assassin of Kings
DiRT 3

C:a 2500kr

JUNI:
Red Faction: Armageddon
inFamous 2
Alice: Madness Returns
Duke Nukem Forever

C:a 2200kr

Nu är dessa inte några toppsläpp men med tanke på hur mycket som släpps och vilken åldersgrupp som brukar ladda ner flest spel så tycker i alla fall jag att det är lätt att förstå varför de laddar ner. Pengarna rasar inte in när man ligger under 20 snåret direkt.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Vi leve i en ny tid, piratkopering har alltid funnits, istället för att fortsätta försöka stoppa något som funnits sedan Vic-20 tiden så får man börja motverka den på andra sätt. Ett sätt är att göra som utvecklarna bakom The Witcher (stor fan av GoG, DRM fritt säljer och jag kommer nog köpa en del titlar som jag redan köpt bara för att stödja denna) anpassa sig till marknaden och ge sina kunder de dom vill ha (DRM firtt, gratis DLC, finns många exempel på sätt att få folk att vilja betala istället för att ladda ner).

Det är rätt kul att man ser så mycket om piratkopiering och hur dåligt det är men väldigt sällan läser om hur Spotify ger artisterna skrattretande summor pengar. Bara för att det är lagligt behöver det inte betyda att det är rätt, själv vägrar jag stödja tjänster som denna som suger ut artisterna.

Medlem

Kan ingen istället göra en räkneövning på hur många spel som inte köps pga av DRM? Jag hoppade t.ex över att köpa Driver SF i helgen efter att ha läst om Ubisofts DRM.

Medlem

Oj, Witcher 2 hade jag nästan glömt bort. Blir nog ett köp!? Finns demo så man kan testa?

Medlem
Skrivet av asdf2:
Skrivet av Cladrius:

...Men självklart så förstår jag att de förlorar mycket cash men tror ändå att de skulle förlora mer om de inte fanns tillgång till att testa spelet innan man köper det.

De har inte förlorat något, de har gått miste om intäkter. Två helt skilda saker.

...

Medlem

*suck* Såna numrer kommer bara existeras när folk som anylserar torrent nummer inte förstår dom.

Medlem

Det finns nog ingen sida som skriver så mycket om piratkopiering som FZ. Varenda gång någon person gjort något uttalande om piratkopiering så skrivs det spaltmeter. Är det så extremt roligt att skriva om, FZ? Ni har ju exempelvis inte ens skrivit vem som vann Dreamhack eller om arenan de byggde upp. Det om något är väl mer intressant än dessa otaliga rubriker?

Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av cute_ninja:

on a second note, ska man kanske gå in på ica och fota alla sidor i en tidning å sen skylla på att ne men jag hade ju aldrig tänkt att köpa tidningen från början ju

Ungefär så, men du behöver inte ens fotografera tidningen. Du kan ta den som den är. För enligt vissa här på FZ (inkl. folk från FZ Crew) så förlorar inte företaget något eftersom du ändå inte tänkt köpa den.

Man börjar bli ganska trött på folk som inte klarar av att skilja på STÖLD och KOPIERING.

Och dessutom så är UTEBLIVEN inkomst INTE det samma som FÖRLORAD inkomst. Lär er skilja på begreppen.

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av cute_ninja:

on a second note, ska man kanske gå in på ica och fota alla sidor i en tidning å sen skylla på att ne men jag hade ju aldrig tänkt att köpa tidningen från början ju

Ungefär så, men du behöver inte ens fotografera tidningen. Du kan ta den som den är. För enligt vissa här på FZ (inkl. folk från FZ Crew) så förlorar inte företaget något eftersom du ändå inte tänkt köpa den.

Man börjar bli ganska trött på folk som inte klarar av att skilja på STÖLD och KOPIERING.

Och dessutom så är UTEBLIVEN inkomst INTE det samma som FÖRLORAD inkomst. Lär er skilja på begreppen.

Det jag sa baserades på vad folk har sagt här på forumet tidigare.
Skillnaden på 'utebliven inkomst' och 'förlorade inkomst' är semantik. Skillnad på förlorad inkomst och förlorat kapital är dock något annat.

Medlem

Låt oss ta det här som en situation på varför någon laddar hem:

Här är Orvar! Han är 19 år och har nyss skaffat sig en liten lägenhet och hans ekonomi är inget att skryta med..
När han betalat allt har han kvar 400/1000 som pengar för nöje och eventuellt mat. Han vill även spara lite pengar!
MEN Orvar älskar ALLA spel och har en bra dator som kan spela det mesta fast han har varken råd eller lust att lägga ut flera tusen i månaden för att få spela alla spel.. Vad gör han? Jo han laddar hem för det är gratis och hans bedrövliga ekonomi blir inte mer bedrövlig.. Han hade inte ens haft råd att köpa alla spelen han velat ha även om han gärna hade betalat för allt.. sen kommer det spel framöver som han också vill ha så det finns inte en chans att han kan köpa alla!

Har man inte råd att köpa random spel pga dålig ekonomi så laddar nog många hem..
Tror inte alla små ungar som spelar får flera tusen i månaden för att köpa spel utav sina föräldrar!
En veckopeng/månadspeng ska räcka till annat än spel

Hade det bara kommit ut 1 kanske 2 spel i månaden hade det ju varit en sak! men nu sprutar det nya spel varje månad nästan.. och dom flesta är skrääp men det vet man ju inte före man själv testat det. Inte alltid man har samma åsikter som en recensent heller så man kan inte vara säker

Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av cute_ninja:

on a second note, ska man kanske gå in på ica och fota alla sidor i en tidning å sen skylla på att ne men jag hade ju aldrig tänkt att köpa tidningen från början ju

Ungefär så, men du behöver inte ens fotografera tidningen. Du kan ta den som den är. För enligt vissa här på FZ (inkl. folk från FZ Crew) så förlorar inte företaget något eftersom du ändå inte tänkt köpa den.

Jämförelsen med att fota är betydligt mer korrekt än den du drar om att ta den, fotar du tidningen finns den fortfarande kvar, tar du den däremot går den inte längre att sälja och detta i sin tur leder till en faktiskt förlust och inte en beräknad förlust (vilket alla förluster som bygger på piratkopiering är).

OT:
Det är löjligt att basera förluster på antal som laddar ner, vad är det som säger att dessa inte redan betalat för en kopia och nu vill få valuta för sina pengar (som i att kunna spela spelet när de själva vill) eller att de som laddar ner redan köpt en annan version (konsol till exempel)? Rätt benämning på piratkopiering är Copyright infringement, visserligen ansett som stöld iom att man stjäl någon annans verk (precis som ett visst företag vid namn Zynga blivit oerhört rika på) men inte stöld som i att man går in i en butik och tar en fysisk kopia.

Avstängd
Skrivet av cute_ninja:
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av cute_ninja:

on a second note, ska man kanske gå in på ica och fota alla sidor i en tidning å sen skylla på att ne men jag hade ju aldrig tänkt att köpa tidningen från början ju

Ungefär så, men du behöver inte ens fotografera tidningen. Du kan ta den som den är. För enligt vissa här på FZ (inkl. folk från FZ Crew) så förlorar inte företaget något eftersom du ändå inte tänkt köpa den.

menade fotningen som en nedladdning då jag egentligen inte tar något fysiskt från någon, vilket som du säger verkar vara helt ok enligt vissa här inne

Varför fota eller ta tidningen fysiskt när det går alldeles utmärkt att kopiera tidningen på närmsta bibliotek. Ingen med polisiärmakt eller Henrik Pontén kommer kunna begära husrannsakan för att du har piratkopierat en tidning.
Det är en skev värld vi lever i, få upp ögonen!

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av cute_ninja:

on a second note, ska man kanske gå in på ica och fota alla sidor i en tidning å sen skylla på att ne men jag hade ju aldrig tänkt att köpa tidningen från början ju

Ungefär så, men du behöver inte ens fotografera tidningen. Du kan ta den som den är. För enligt vissa här på FZ (inkl. folk från FZ Crew) så förlorar inte företaget något eftersom du ändå inte tänkt köpa den.

Jämförelsen med att fota är betydligt mer korrekt än den du drar om att ta den, fotar du tidningen finns den fortfarande kvar, tar du den däremot går den inte längre att sälja och detta i sin tur leder till en faktiskt förlust och inte en beräknad förlust (vilket alla förluster som bygger på piratkopiering är).

OT:
Det är löjligt att basera förluster på antal som laddar ner, vad är det som säger att dessa inte redan betalat för en kopia och nu vill få valuta för sina pengar (som i att kunna spela spelet när de själva vill) eller att de som laddar ner redan köpt en annan version (konsol till exempel)? Sedan är det inte stöld, stöld är när man tar en fysisk vara, rätt benämning på det är "Copyright infringement"

som i sin tur faktiskt är ett brott men som tyvärr många verkar försöka att slingra sig ifrån, man kan prata hur mycket man vill om att pirater inte skadar företag om man vill det men det är ju fortfarande ett lagbrott och vore det inte för pirater så hade vi ju inte suttit här nu med drm å annat skit


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Skitsamma, jävla skitspel i vilket fall som helst. Önskar att jag piratade det ist för att köpa det.

Medlem

Åh nej. 4,5 miljoner exemplar i förlorade intäkter. *börjar slå på miniräknaren vad det kan bli*


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

När man skriver att för varje köpt ex har Si och Så många piratkopierats så antar man att inga som piratkopierat öht har köpt spelet, vilket är solklart fel.

Dessutom är det mycket vanligt att ladda ned utan att faktiskt spela (för att få upload på ratio siter eller för att man tänkt spela men aldrig fick tid). Många tankar också bara för att testa det då inget demo släpptes förens efter release.

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

som i sin tur faktiskt är ett brott men som tyvärr många verkar försöka att slingra sig ifrån, man kan prata hur mycket man vill om att pirater inte skadar företag om man vill det men det är ju fortfarande ett lagbrott och vore det inte för pirater så hade vi ju inte suttit här nu med drm å annat skit

Du tror inte det? Jag tror du har väldigt fel, DRM är inte enbart för piratkopiering (även om de knappast kommer erkänna det öppet) den är minst lika mycket för (personligen är jag övertygad om att den nästan helt är för detta) de som köper spel i andrahand. DRM handlar om kontroll denna kontroll kan gå så långt som att man stänger av en person bara för att denne inte följde vissa forum regler.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av cute_ninja:

som i sin tur faktiskt är ett brott men som tyvärr många verkar försöka att slingra sig ifrån, man kan prata hur mycket man vill om att pirater inte skadar företag om man vill det men det är ju fortfarande ett lagbrott och vore det inte för pirater så hade vi ju inte suttit här nu med drm å annat skit

Du tror inte det? Jag tror du har väldigt fel, DRM är inte enbart för piratkopiering (även om de knappast kommer erkänna det öppet) den är minst lika mycket för (personligen är jag övertygad om att den nästan helt är för detta) de som köper spel i andrahand. DRM handlar om kontroll denna kontroll kan gå så långt som att man stänger av en person bara för att denne inte följde vissa forum regler.

man får ju då skylla sig själv för att man inte följde reglerna med, jag kan ju som bara tacka å ta emot när farbror blå tar mitt körkort i några månader för att jag inte följde regler och lagar när jag körde runt i skanstull centrum som en dåre


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Matematikkunskaperna som finns i det företaget verkar inte vara på topp. Vilken värdelöst uträkning.

Skrivet av Exxo:

Man börjar bli ganska trött på folk som inte klarar av att skilja på STÖLD och KOPIERING.

Och dessutom så är UTEBLIVEN inkomst INTE det samma som FÖRLORAD inkomst. Lär er skilja på begreppen.

Du har rätt i att det är skillnad på stöld och kopiering men du borde kanske slutat när du var på topp för vad babblar du sen om? Aldrig hört begreppet "förlorad inkomst". Om det fanns så skulle det vara samma som utebliven intäkt.

"Lär er skilja på begreppen"...

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Jämförelsen med att fota är betydligt mer korrekt än den du drar om att ta den, fotar du tidningen finns den fortfarande kvar, tar du den däremot går den inte längre att sälja och detta i sin tur leder till en faktiskt förlust och inte en beräknad förlust (vilket alla förluster som bygger på piratkopiering är).

Som jag sa "Det jag sa baserades på vad folk har sagt här på forumet tidigare.". Vi har haft såna här diskusioner förr och folk har hävdat att det enda som påverkar företagen är när man köper och att de bara påverkar företagen possitivt. Att ladda ner eller stjäla påverkar inte företagen alls. Eller att det rent av hjälper företagen att inte köpa produkterna.

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

man får ju då skylla sig själv för att man inte följde reglerna med, jag kan ju som bara tacka å ta emot när farbror blå tar mitt körkort i några månader för att jag inte följde regler och lagar när jag körde runt i skanstull centrum som en dåre

Om man inte följer regler på ett forum blir man avstäng, det ser jag inget som helst problem i däremot är detta inte samma sak som att någon skriver något på ett forum och som straff försvinner SAMTLIGA spel person köpt. Utgivarna tar sig allt för stora friheter, de tror de kan diktera egna lagar, de vägar inse att anledningen till att deras produkt inte säljer beror på produkten inte på att folk laddar ner. Har lagt ut flera tusen kronor på den här industrin men börjar tröttna mer och mer, verkar som det i framtiden blir indie utvecklare som får mina pengar och utvecklare som Pc Projekt.

Medlem

Ett av de coolaste spelen jag spelat , älskade grafiken, helt klart värt vartenda krona. Synd att folk som spelar det här spelet inte stödjer dem. Helt klart värt 5mil sålda ex...

Medlem

btw hoppas verkligen det säljer bra till Xbox!

Medlem

jag och om man gångrar antalet sandkorn som få plats mellan månen och jorden, och sedan antar att ett sandkorn har en diameter på 1,182Milimeter, så kan vi sedan ta detta gånger antaler datorer i världen som är uppkopplade och anse att alla dem tankar vårt spel, så får vi ut en summa på 98biljoner nerladdade Withcer2.

Vilket fall som helst, bra utalande om DRM skydden.


signatur

Rwa?

Medlem

Ärligt... witcher 2 var en besvikelse på pc :/ riktigt sorgligt att de inte har fått bättrekamerakontroll o kontroller i övrigt.

Medlem
Skrivet av Vorheece:

Som jag sa "Det jag sa baserades på vad folk har sagt här på forumet tidigare.". Vi har haft såna här diskusioner förr och folk har hävdat att det enda som påverkar företagen är när man köper och att de bara påverkar företagen possitivt. Att ladda ner eller stjäla påverkar inte företagen alls. Eller att det rent av hjälper företagen att inte köpa produkterna.

Jag är av den åsikten att piratkopiering hjälper men den kan även stjälpa om den blir för stor. Anledningen till att den blivit så stor beror på DRM, på att folk får en sämre produkt infekterad med "virus" (ironiskt nog riskerar de i allra högsta grad att få ett "riktigt" virus när de laddar ner en olovlig kopia men det är en annan femma). Om piratkopiering var ett så stort problem som vissa utgivare hävdar, förklara då för mig hur spel idag gått om film industrin? Kom även ihåg att denna form av kopiering funnits sedan datorer fick namnet hemdator. Hur kan serier som går på tv sälja så bra som de gör, de går ju att se helt gratis? Hur kommer det sig att musk industrin gått från att vara på väg att gå i graven till att blomstra som aldrig förr?

Medlem

sånt som händer när spel som skyrim eller detta spel, Skit grymma spel men folk som inte har så mycket pengar väljer att ladda hem spelen, speciellt när det är enbart singleplayer. Trist men så är det bara, Skälv så har jag köpt båda spelen, Skyrim köpte jag tillåmed den där CE för 1600 spänn, jag älskar spel som dessa och tycker dom är värda var enda krona för så mycket speltid man får ut av dom, och jag vill att dom ska göra mer spel.

Skriv svar