"The Witcher 2 piratat minst 4,5 miljoner gånger"

Medlem

bara för att jag alltid velat tala med nummer ur arslet ^^ säg att jag nyss släppt mitt spel och pang så kommer 2 miljoner pirater förbi och sjöhalar mig, av dom så är kanske 20% såna personer som inte skulle ha haft råd med spelet alls, 20% är såna som laddar ner först och sedan köper för att visa att man gjort ett bra jobb, 10% är diverse personer som bränner å säljer vidare, 30% är såna som förmodligen hade köpt spelet om det inte gick att ladda ner det gratis på något sätt och 20% är såna som helt hade skitit i det ifall det inte gick att dra ner gratis, vore jag utvecklare så hade jag lätt räknat pirater som en viss del förlorade intäkter, och ja jag pratar ur arslet så höll inne på troll kommentarerna, dom börjar dessutom bli riktigt old


signatur

always use the nubs for cover

Inaktiv

Handlar mycket om att folk vill spela mer men har inte plånboken för att backa upp det. Sitter man med en sketen lön med inte så mycket pengar över så är det ju självklart att den människan köper BF3 för multiplayer medan han/hon laddar ner The Witcher 2. Jag är ärlig och erkänner att jag tillhör den här kategorin, sen om ni tycker jag är en f*tta för det, jaa... vem bryr sig?

Men fler borde gå ut och erkänna att man helt enkelt inte vill/har råd att köpa spel. Sen när blev hela världen uppriktiga människor vill jag fråga? ;T Hur många här betalar TV-licensen?


signatur

The definition of insanity?

Medlem

@ Tompa:

Jag förstår ditt synsätt, och håller med till en viss del. Det finns inte så mycket att säga om det omoraliska i att pirata spel, eller rättare sagt, det finns för mycket då moral är högst subjektivt. Vissa tycker att det är fullständigt okej att mörda någon som dödat någon i din familj/bekantskapskrets, andra tycker att handlingen att ta en människas liv är högst omoralisk. Och visst, en filosofisk diskussion kring detta kan vara kul och givande, men det känns ganska så obefogat här.

Istället skulle jag vilja ta upp ideen att pirater inte skadar spelindustrin. Som jag sa i mitt tidigare inlägg här, så kan man potentiellt se att för varje 1000 piratkopior, så "förlorar" företagen 1 såld kopia. Då kan man också fråga sig, är det mer värt att industrin får +1 i sina försälljningssiffror, eller att ytterligare 999 pers kan ta del av spelet? Eller, för att undvika en ren moral diskussion, så kan man fråga sig vad för reklam de 999 pers gör för spelet? Om dom 999 lyckas få 1 person att köpa spelet, för att dom skriver på forum m.m, hur jävla bra det är, så har industrin inte förlorat något. Som sagt, moraliteten i att dom inte köper spelet trots att de gillar det kan man diskutera i all oändlighet, men "piratkulturen" påverkar inte industrin negativt.

Jag kan ärligt säga, att jag hade nog aldrig köpt ett spel, om inte min äldre bror varit pirat. Jag fick ärva hans gamla Amiga en gång i tiden, och han hade kanske 10 spel där. Han hade köpt ett av dom, och kopierat dom 9 andra ifrån kompisar. Hade jag bara haft 1 spel att spela, hade jag tröttnat snabbt. Men nu hade jag 10, och mitt intresse både väcktes och hölls vid liv, och jag lägger idag en hel del pengar på spel. Och jag skulle vilja påstå att de finns många unga i den situationen idag, som enbart pga av pirater kan hålla sitt spelintresse vid liv. Dom är dagens pirater/snyltare, men morgondagens konsumenter, på samma sätt som jag är gårdagens pirat/snyltare, men konsument idag.

Jag är seg i huvudet, sovit dåligt, så kanske inte var överdrivet logisk här, men jag hoppas jag gjorde mig något sånär förstod i alla fall.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Problemet är att folk inte betalar skaparna för underhållningen. I rättvisans namn ska den som tagit fram en produkt få betalt för när folk använder den. Jag förstår inte argumentet att de som gör digital underhållning borde nöja sig med att få betalt till en viss gräns och att nån miljon sen får upplevelsen gratis. För andra produkter (tidningar, biobesök, böcker) betalar vi ju skaparna per upplevelse. Menar, bion släpper inte in besökarna gratis när 100 000 sett en film bara för att den gått med vinst.

Att hävda att varje pirat är en förlorad inkomst är förstås tvärfel. Men det är lika fel att pirata ett spel och säga att man köper det om det är bra, och sedan säga att det är en sorts allmängiltighet. Så är det inte, en viss mängd människor (ganska stor tror jag) piratar för att det är snabbt, enkelt, riskfritt och gratis. Eller ur cynikerns perspektiv: de är snåla och lata moralhaverister. Jag tycker det synsättet känns mer korrekt än ideologiska ursäkter om för höga priser och drm-motstånd, för om man är missnöjd med en produkt är det ju inte svårare än att man låter bli att använda den. Man MÅSTE inte spela allt, och speciellt inte det man inte gillar.

Det är ett moraliskt problem.

Det är inte ett ekonomiskt problem för företag som gör bra spel, ända sättet man drar den slutsatsen är att man räknar om nerladdningar till förlorad försäljning ett till ett...

Spelbranchen har aldrig varit värd mer pengar än den är i dag och verkar vara fullständigt immun mot negativ utveckling, PC-spelbranchen har aldrig varit värd mer än idag.

Medlem
Skrivet av Segas:

Jag vare sig försvarar piratkopiering eller gissningar som nyheten nämner. Jag laddar dock ner en hel del spel som det aldrig kommer ut ett demo på - rätt eller fel, det bryr jag mig inte om. Try it before you buy it, så är det med många andra produkter i samhället. Det är i princip bara företag som går med förlust med sina skitspel som måste häva ur sig sånt här.

Har ni hört Blizzard klaga vart- och vartannan vecka för att det spelas minst lika mycket privatservrar i World of Warcraft som det finns riktiga prenumeranter?

Nej, jag trodde inte det heller.

Konstigt att dom inte klagar över det. /Ironi.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Matematiken och den där uträkningen kan man ju ifrågasätta, det är gissningsspel alltihopa.
"Men verkligheten är förmodligen betydligt värre."

Sedan är ju inte statistik och liknande "counters" så värst pricksäkra på de flesta piratsidor, nevertheless så piratkopieras spelet det är ingen hemlighet. Är ju dock konstigt att försöka räkna det på "genomsnitts-räkning" för att få ut det som en "optimistisk uppskattning". Räknar man så får man räkna med felkalkyleringar åt bägge hållen att siffran kan faktiskt vara lägre också. Har dock svårt att se det som förlorad inkomst då jag är av den skolan att de som ladda ner det faktiskt kan vara en del av de som har köpt det och resterande pirater förmodligen inte köpt spelet ändå.

Hursomhelst så verkar det ju inte som de går någon direkt "nöd" på CD Projekt, även om det är tråkigt att sitt verk då piratkopieras.

Augusti:
http://www.wbj.pl/article-55824-the-witcher-2-nearly-1-millio...

Och nej, jag menar inte att försvara piratkopieringen med detta inlägg.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av cute_ninja:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av cute_ninja:

som i sin tur faktiskt är ett brott men som tyvärr många verkar försöka att slingra sig ifrån, man kan prata hur mycket man vill om att pirater inte skadar företag om man vill det men det är ju fortfarande ett lagbrott och vore det inte för pirater så hade vi ju inte suttit här nu med drm å annat skit

Du tror inte det? Jag tror du har väldigt fel, DRM är inte enbart för piratkopiering (även om de knappast kommer erkänna det öppet) den är minst lika mycket för (personligen är jag övertygad om att den nästan helt är för detta) de som köper spel i andrahand. DRM handlar om kontroll denna kontroll kan gå så långt som att man stänger av en person bara för att denne inte följde vissa forum regler.

man får ju då skylla sig själv för att man inte följde reglerna med, jag kan ju som bara tacka å ta emot när farbror blå tar mitt körkort i några månader för att jag inte följde regler och lagar när jag körde runt i skanstull centrum som en dåre

Och tacka gud för alla gånger du gjort det men inte åkt fast, även fast du är fullt medveten att du begått ett lagbrott?


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Struggle:
Skrivet av cute_ninja:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av cute_ninja:

som i sin tur faktiskt är ett brott men som tyvärr många verkar försöka att slingra sig ifrån, man kan prata hur mycket man vill om att pirater inte skadar företag om man vill det men det är ju fortfarande ett lagbrott och vore det inte för pirater så hade vi ju inte suttit här nu med drm å annat skit

Du tror inte det? Jag tror du har väldigt fel, DRM är inte enbart för piratkopiering (även om de knappast kommer erkänna det öppet) den är minst lika mycket för (personligen är jag övertygad om att den nästan helt är för detta) de som köper spel i andrahand. DRM handlar om kontroll denna kontroll kan gå så långt som att man stänger av en person bara för att denne inte följde vissa forum regler.

man får ju då skylla sig själv för att man inte följde reglerna med, jag kan ju som bara tacka å ta emot när farbror blå tar mitt körkort i några månader för att jag inte följde regler och lagar när jag körde runt i skanstull centrum som en dåre

Och tacka gud för alla gånger du gjort det men inte åkt fast, även fast du är fullt medveten att du begått ett lagbrott?

nopp jag måste höra till dom lite skumma människorna som försöker följa regler och lagar så gott det går


signatur

always use the nubs for cover

Medlem
Skrivet av Tompa:

The Witcher 2 har fått strålande betyg

Det där var ett väldigt bra säljar argument för mig förr, jag läste recensioner och testade demos väldigt mycket förr innan jag köpte spelen. (Trogen PCGamer läsare blandannat.)
Dock har det gjort mig skeptiskt på senare tid med nyheter som:

http://kotaku.com/328244/gamespot-editor-fired-over-kane--lyn...
http://www.escapistmagazine.com/news/view/114276-Telltale-Emp...
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111019/norska-ea-kor-fuls...
http://kotaku.com/5782097/dragon-age-ii-dev-rates-his-own-gam...

Det finns massvis...


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av N4kame0:

Ärligt... witcher 2 var en besvikelse på pc :/ riktigt sorgligt att de inte har fått bättrekamerakontroll o kontroller i övrigt.

Det har inte ens släppts till någon annan plattform än..?
Jag lär införskaffa spelet när jag fått tag på en bättre dator, den jag har nu kan inte köra det på dem inställningarna jag skulle vilja ha. :-/

Förresten, vad skulle hända om utvecklare sålde spel för samma pris men även lade till en donera-till-utvecklaren-knapp? :-/


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av cute_ninja:
Skrivet av Struggle:
Skrivet av cute_ninja:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av cute_ninja:

som i sin tur faktiskt är ett brott men som tyvärr många verkar försöka att slingra sig ifrån, man kan prata hur mycket man vill om att pirater inte skadar företag om man vill det men det är ju fortfarande ett lagbrott och vore det inte för pirater så hade vi ju inte suttit här nu med drm å annat skit

Du tror inte det? Jag tror du har väldigt fel, DRM är inte enbart för piratkopiering (även om de knappast kommer erkänna det öppet) den är minst lika mycket för (personligen är jag övertygad om att den nästan helt är för detta) de som köper spel i andrahand. DRM handlar om kontroll denna kontroll kan gå så långt som att man stänger av en person bara för att denne inte följde vissa forum regler.

man får ju då skylla sig själv för att man inte följde reglerna med, jag kan ju som bara tacka å ta emot när farbror blå tar mitt körkort i några månader för att jag inte följde regler och lagar när jag körde runt i skanstull centrum som en dåre

Och tacka gud för alla gånger du gjort det men inte åkt fast, även fast du är fullt medveten att du begått ett lagbrott?

nopp jag måste höra till dom lite skumma människorna som försöker följa regler och lagar så gott det går

Och ändå blir du av med körkortet för att du kört som en "dåre" inne i centrum? :s


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Proximately:
Skrivet av N4kame0:

Ärligt... witcher 2 var en besvikelse på pc :/ riktigt sorgligt att de inte har fått bättrekamerakontroll o kontroller i övrigt.

Det har inte ens släppts till någon annan plattform än..?
Jag lär införskaffa spelet när jag fått tag på en bättre dator, den jag har nu kan inte köra det på dem inställningarna jag skulle vilja ha. :-/

Förresten, vad skulle hända om utvecklare sålde spel för samma pris men även lade till en donera-till-utvecklaren-knapp? :-/

Dom skulle ta emot pengarna, inte gå ut med hur mycket dom fått in på donationer, fortfarande gnälla om piratkopiering, och bli ännu rikare då dom inte behöver beskatta gåvorna?


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Zedzo:

Så utvecklarna ska inte få ta betalt för extrasaker som de lägger ner jobb på att tillverka?
Hur tror du ett företag tjänar pengar?
Det är inte som att det är något nytt koncept heller som alla verkar vilja tro. En DLC är bara ett mindre expansionspaket, något som ingen verkar ha något problem med.

Själv orkar jag inte spela spelet en helt ny 100h+ runda när dlc släpps stup i kvarten.
Som sagt skulle jag vilja kunna välja att stödja en studio med lite pengar varje månad så de kan göra bra spel och betala sina utvecklare ? så får de betalt för det som de lägger ner jobb på att tillverka

Skrivet av Zedzo:

Sen att moddare gör spelet bättre på en vecka lär knappast heller vara så mycket pga av konsoller som du verkar vilja tro.

Så att texturer och modeller redan finns i "konsoll kvalite" och sedan inte utnyttjar spelrymden på en pc har inte med konsoller att göra? imo den snabbaste och mest utbredda moddningen.

Medlem

Tycker synd om de , varför måste så många ladda ner originella och bra spel . Det är skit synd när man lägger så mycket på ett spel och sen skiter folk i det ( man måste få tillbaka något för allt det man gjort.)

Medlem

Nu vet man ju visserligen inte hur många som har laddat ner spelet för att prova det och sedan köpt det. Dock är det såklart tråkigt, men sålänge man inte gör något vettigt "online-läge" så kommer ju detta aldrig att sluta så bara dumt att spekulera kring.

Medlem
Skrivet av Struggle:
Skrivet av Proximately:
Skrivet av N4kame0:

Ärligt... witcher 2 var en besvikelse på pc :/ riktigt sorgligt att de inte har fått bättrekamerakontroll o kontroller i övrigt.

Det har inte ens släppts till någon annan plattform än..?
Jag lär införskaffa spelet när jag fått tag på en bättre dator, den jag har nu kan inte köra det på dem inställningarna jag skulle vilja ha. :-/

Förresten, vad skulle hända om utvecklare sålde spel för samma pris men även lade till en donera-till-utvecklaren-knapp? :-/

Dom skulle ta emot pengarna, inte gå ut med hur mycket dom fått in på donationer, fortfarande gnälla om piratkopiering, och bli ännu rikare då dom inte behöver beskatta gåvorna?

Varför skulle man gå ut med hur mycket man får in på donationer..? Det är ju bara ett sätt för folk att säga "jag uppskattar ditt arbete", det är ju meningen att de ska bli rikare på det. Det är liksom... you know... en gåva.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Ish
Medlem

Jag önskar att jag hade gjort det, men istället ångrade jag mig att jag köpte det.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Laddade först ner spelet. Älskade det så jag gick och köpte det två dagar renare.


signatur

Trying is the first step towards failing

Medlem
Skrivet av Proximately:
Skrivet av Struggle:
Skrivet av Proximately:
Skrivet av N4kame0:

Ärligt... witcher 2 var en besvikelse på pc :/ riktigt sorgligt att de inte har fått bättrekamerakontroll o kontroller i övrigt.

Det har inte ens släppts till någon annan plattform än..?
Jag lär införskaffa spelet när jag fått tag på en bättre dator, den jag har nu kan inte köra det på dem inställningarna jag skulle vilja ha. :-/

Förresten, vad skulle hända om utvecklare sålde spel för samma pris men även lade till en donera-till-utvecklaren-knapp? :-/

Dom skulle ta emot pengarna, inte gå ut med hur mycket dom fått in på donationer, fortfarande gnälla om piratkopiering, och bli ännu rikare då dom inte behöver beskatta gåvorna?

Varför skulle man gå ut med hur mycket man får in på donationer..? Det är ju bara ett sätt för folk att säga "jag uppskattar ditt arbete", det är ju meningen att de ska bli rikare på det. Det är liksom... you know... en gåva.

För att man kanske skulle få en vettig bild av hur de klarar sig finansiellt? Det är ju det som piratkopieringen handlar om som många påstår att det sänker utvecklare finansiellt. Men visst, de kan ju hålla sina vinster etc hemliga det har de all rätt att göra. Men ger det en rättvis bild om dom verkligen lider eller inte av piratkopieringen?

Att gå ut med siffror om 4.5 miljoner piratkopior, i jämförelse med 1 miljon sålda exemplar är självklart tråkigt. Men det får ju samtidigt det bra med att ha sålt 1 miljon exemplar och gjort rejält med pengar på det att falla lite i skugga. Det känns som det blir vanligare och vanligare att utvecklare använder piratkopieringar som "ursäkter" för att de inte tjänar 20 miljoner mer.

Det jag försökte göra var att ge ett svar på din fråga vad som skulle hända om man satte dit en donations knapp. Det är en gåva, självklart! Vill man sedan göra de rika ännu rikare så är det väl upp till var och en. Men det löser ju knappast några problem med piratkopiering och att folk slutar med det. Och framför allt löser det inte denna eviga flod av ursäkter hit och dit att vi inte får det spelet eller det andra till PC, eller att vi tjänar inte så mycket pengar som i fantasin hade varit möjligt.

Moralfråga är det som många säger, och givetvis är det väl roligt när folk får något för det de skapar. Så har det ju dock aldrig varit heller men, det är tragiskt att se att många kända konstnärer dog/dör fattiga. Men moralen går åt båda hållen och då kan man ifrågasätta hur mycket pengar är det vettigt att man ska få tjäna? Om man skall se till de finansproblem och liknande som världen lider av.


signatur

Nämen!

Medlem

Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Minska priset och få mer som köper.
Jag personligen hade köpt långt mycket mer spel om dem kostat 250-300 kr.

Visst dem fått mindre vinst kortsiktigt, men i det långa loppet hade dem haft långt fler köpare och mindre nerladdningar.

The Witcher 2 är ett ruskigt bra spel och snyggt.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Idono:

Ganska dålig beräkning. Att få det till 4.5 miljoner nerladdningar är som att spå jordens undergång. Personen som gör beräkningarna har ingen aning om vad han pratar om. Han tar en total siffra på 6 veckor, omvandlar det till en genomsnittlig siffra och förlänger den på en längre period utan att ha någon som helst omtanke på sjunkande antal nerladdningar per dag. Själv säger jag det låter mer troligt med 1.5-2 miljoner nerladdningar.

Huruvida det piratats i 1, 2 eller 4,5 miljoner exemplar är egentligen inte så viktigt, poängen i sammanhanget är att det är oerhört svårt att undvika storskalig piratkopiering.

The Witcher 2 har fått strålande betyg, det säljs både fysiskt och online, det har inget bitchigt drm-skydd, det är utvecklat helt och hållet för pc, och det har hela tiden sålts till anständigt pris. CD Project tillmötesgår nästan alla de argument som brukar användas för att försvara piratkopiering (möjligen kunde de ha släppt en demo), ändå piratkopieras spelet massivt.

Flera bra inlägg av dig i den här tråden Tompa. Du "levlade" upp i mina ögon.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av schill:

Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Minska priset och få mer som köper.
Jag personligen hade köpt långt mycket mer spel om dem kostat 250-300 kr.

Visst dem fått mindre vinst kortsiktigt, men i det långa loppet hade dem haft långt fler köpare och mindre nerladdningar.

The Witcher 2 är ett ruskigt bra spel och snyggt.

tro inte priset spelar så stor roll, då konsol spel säljer som smör i solen


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av masterplan:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av danzon:

En riktigt skrattretande uträkning. Killen måste vara helt efterbliven för att få fram dessa siffror. Hur som helst så var The Witcher 2 ett riktigt bra spel, tyvärr inte värd 50 euro, det är där skon klämmer och min anledning till varför jag valde att ladda ner spelet. Jag skulle kunna tänka mig betala 250 kr för spelet men inte mer, det är synd att spelutvecklarna har blivit så giriga och tar hutlösa priser för sina spel. De förtjänar att bli piratkopierade.

http://www.g2play.net/store/The-Witcher-2-Assassins-of-Kings-...

155kr, köp nu.

Sagt å gjort! Känns bra, svinbra pris, svinbra spel! Do it!

Tråkigt att piraterna som klagar på priset inte kan göra som oss andra och vänta på rea eller nedsatt pris.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

*klipp* Utgivarna tar sig allt för stora friheter, de tror de kan diktera egna lagar, de vägar inse att anledningen till att deras produkt inte säljer beror på produkten inte på att folk laddar ner. *klipp*

... men det är ok att pirater dikterar egna lagar?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Vart en smula nyfiken på spelet (dvs att jag inte totalignorerar det) men har inte ens orkat ladda ner det. Någon som tror att jag hade köpt det? Klart att en en stor % av de som laddat ner det kanske hade köpt det om det inte var möjligt med nedladdning, men långt färre än de siffror som han gissar upp. Folk har råd att vara nyfikna om det inte kostar något, så är det bara.

Inaktiv

Hade jag köpt spelet så hade jag fått ett vredesutbrott. Jag tankade det precis som jag gör med det mesta INNAN JAG KÖPER DET. Det är klart att de hade tjänat pengar på mig som en kund om man ser det så. Men som jag ser det borde man inte vara nöjd med kunder som bara spelar en kvart och i vredesmod bryter sönder skivan. Känslan av att ha blivit blåst av all hype och skitsnack är ingen skön känsla. Jag tror inte jag är ensam om att resonera så här.


signatur

Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.

Medlem
Skrivet av Grottmongo:

Konsolifierat rail-"rpg". Jag tror inte jag är ensam om att resonera så här.

men det är ett exklusivt pc spel...


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Grottmongo:

Konsolifierat rail-"rpg". Jag tror inte jag är ensam om att resonera så här.

men det är ett exklusivt pc spel...

Jaha? åfan

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20110928/witcher-2-dlc-till...


signatur

Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.

Skrivet av Vorheece:
Skrivet av cute_ninja:

on a second note, ska man kanske gå in på ica och fota alla sidor i en tidning å sen skylla på att ne men jag hade ju aldrig tänkt att köpa tidningen från början ju

Ungefär så, men du behöver inte ens fotografera tidningen. Du kan ta den som den är. För enligt vissa här på FZ (inkl. folk från FZ Crew) så förlorar inte företaget något eftersom du ändå inte tänkt köpa den.

Anledningen att du jämför stölden med just en tidning & inte det självklara valet en fysisk kopia av spelet i fråga är att inte ens du själv kan blunda för den uppenbara skillnaden. Att stjäla någonting fysiskt på ICA bör inte jämföras med piratkopiering, varesig man fotar eller inte. Det blir bara fel. Pirater är dock farliga parasiter.

Den riktiga frågeställningen som ska tänkas över är hur det inte ska kunna räknas som förlorade intäkter när underhållningen idag finns tillgängligt för köp som nedladdningsbara filer. Svaret är simpelt, principen är rätt men ligger i fel fokus.

Det hela rör sig om utgifterna som går förlorade när intäkterna inte mäter sig med förväntningarna & indirekt besparade utgifter på grund av förväntade förluster.

Förväntas det att spelet ska piratas som fan sänker detta ribban på utgifterna som läggs på att göra spelet bra & konsekvenserna har alltid straffat oss PCgamers. Piratkopieringen är ett riktigt problem, det kvittar att man inte stjäl fysiska kopior ifrån utgivarnas kontor. Fast det ska bestrykas att jag fortfarande inte ser logiken bakom jämförandet piratkopiering / fysisk stöld men visst fan skadar det branschen vi alla älskar.

Medlem

någon skrev detta:

"Kanske dags för företag att göra spel som är värda att köpa och sluta lägga de pengarna på onödiga DRM istället istället. "

Men just the witcher 2 var ju DRM-fritt samt har fått väldigt bra recensioner i alla tidningar och på alla sidor jag har tittat på. Då faller hela argumentet med att företagen ska tillverka bättre spel. Detta är och var ett riktigt kanonspel, något jag tror de flesta är villiga att hålla med om.

Sedan undrar jag lite hur Fz ser på att flera av era medlemmar laddar hem och öppet berättar det här, har för mig att många forum så gott som "förbjuder" warez snack...eller har jag fel, rätta mig gärna, då jag blev aningen förbryllad

Håller dock med piraterna om en sak, demo versioner borde jämt finnas!

Skriv svar