FZ 15 år – de 15 viktigaste spelen sedan 1996 (2001-2005)

Robot
Medlem
FZ 15 år – de 15 viktigaste spelen sedan 1996 (2001-2005)

Bra lista (y)


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Jag skulle välja Morrowind fram för CoD!

Medlem

inte för att vara sådan men wow släpptes faktisgt 2004 ...

Inaktiv

jag vill inte vara messerschmidtig här men Halo om nåt har vänt en hel industris fokus (och desto viktigare, Microsofts) mot konsoller och fps på dessa. Konsollerna gick från uncool till cool på några få år.
inget annat spel under denna period har ens en chans att konkurrera om "viktigaste" platsen och då belyser vi inte ens Halos egna talanger som ett mycket välgjort och underhållande spel.

Medlem

I Amerika släpptes det 2004, Sverige 2005.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

jag vill inte vara messerschmidtig här men Halo om nåt har vänt en hel industris fokus (och desto viktigare, Microsofts) mot konsoller och fps på dessa. Konsollerna gick från uncool till cool på några få år.
inget annat spel under denna period har ens en chans att konkurrera om "viktigaste" platsen och då belyser vi inte ens Halos egna talanger som ett mycket välgjort och underhållande spel.

Har Konsol blivit coolt? Har jag missat totalt...


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Bloodbourne:

Jag skulle välja Morrowind fram för CoD!

De kom inte ens ut samma år?...

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:
Skrivet av the_o:

jag vill inte vara messerschmidtig här men Halo om nåt har vänt en hel industris fokus (och desto viktigare, Microsofts) mot konsoller och fps på dessa. Konsollerna gick från uncool till cool på några få år.
inget annat spel under denna period har ens en chans att konkurrera om "viktigaste" platsen och då belyser vi inte ens Halos egna talanger som ett mycket välgjort och underhållande spel.

Har Konsol blivit coolt? Har jag missat totalt...

Gäsp...

Medlem

Bara jag som noterar att rubriken säker 15 spel, men det bara presenteras 5?

Håller dock med om varje spel i listan.

Medlem
Skrivet av lucifer579:

Bara jag som noterar att rubriken säker 15 spel, men det bara presenteras 5?

Troligen, eftersom det står att den är tredelad -.o

Medlem

Trevligt initiativ det här.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

"15 år efter FZ:s födsel gräver vi fram de 15 spel som betytt mest för både oss och branschen sedan dess. "
Hur mycket ni än gillar Battlefield 1942 så borde det Halo gjort för branschen ändå väga upp tillräckligt för att knipa viktigaste spelet 2002.

Medlem

WarCraft 3 är inte ens med i hedersomnämnande? Hur kan ett av de absolut mest populära RTS-spelen genom tiderna inte ens få ett hedersomnämnande? Mycket märkligt.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Spennet:

"15 år efter FZ:s födsel gräver vi fram de 15 spel som betytt mest för både oss och branschen sedan dess. "
Hur mycket ni än gillar Battlefield 1942 så borde det Halo gjort för branschen ändå väga upp tillräckligt för att knipa viktigaste spelet 2002.

Personligen förstår jag inte vad som var så "nytt" med halo. I mina ögon var det som vilken shooter som helst.
Battlefield däremot, var något helt nytt.

Redaktör
Ponny
Skrivet av anon_81726:

jag vill inte vara messerschmidtig här men Halo om nåt har vänt en hel industris fokus (och desto viktigare, Microsofts) mot konsoller och fps på dessa. Konsollerna gick från uncool till cool på några få år.
inget annat spel under denna period har ens en chans att konkurrera om "viktigaste" platsen och då belyser vi inte ens Halos egna talanger som ett mycket välgjort och underhållande spel.

Du får absolut vara "messerschmidtig", det är ju kul med diskussioner och debatt. Det här är en lista som redaktionen gemensamt satt ihop, och vissa år har varit svårare än andra. GTAIII 2001 var givet, men 2002 var ett svårare år. Personligen tycker jag att ett spel som Ico också är intressant. Det har inte sålt i närheten av de andra, gissar jag, men det var här "kan spel vara konst?"-snacket tog fart.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Bara jag som tycker att Diablo saknas?

Medlem
Skrivet av Rasmous:

Bara jag som tycker att Diablo saknas?

DIablo släpptes före 2001, och Diablo 2 var med i den första artikeln.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Trevlig läsning detta och kan nog hålla med om det mesta

Medlem

Tycker det är konstigt att Warcraft 3 inte ens nämns :o. Warcraft 3 är ett bra spel som förde med sig många populära custom games som t.ex dota. Moba serien är idag är en av de största spelserierna som finns.

Medlem

Tycker det är konstigt att Warcraft 3 inte ens nämns :o. Warcraft 3 är ett bra spel som förde med sig många populära custom games som t.ex dota. Moba serien är idag är en av de största spelserierna som finns.

Medlem

Men det är ju väldigt subjektivt också. Med tanke på sajtens ursprung är det ju inte särskilt konstigt att fps-spel kniper många omnämnanden

Tycker det varit en helt ok lista än så länge! Det är alltid kul att läsa motiveringar.

Medlem
Skrivet av toern:

Men det är ju väldigt subjektivt också. Med tanke på sajtens ursprung är det ju inte särskilt konstigt att fps-spel kniper många omnämnanden

Tycker det varit en helt ok lista än så länge! Det är alltid kul att läsa motiveringar.

Säkert en miss, listan är super annars! Dock tyckte jag Max Payne förtjänade framsidan ..

Medlem

När kom första Counterstrike? Var kanske ett par år tidigare?

Medlem
Skrivet av Orbs:

När kom första Counterstrike? Var kanske ett par år tidigare?

Finns med på den första listan eftersom Betan släpptes 1999.

AW8
Medlem

Rolig läsning!

Skulle man kunna gissa på att nästa lista invigs med Oblivion och avslutas med Minecraft (om ni inte räknar alphans släpp i 2010)?


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Många fina titlar där men jag håller överlag med listan. Även om jag skulle velat satt morrowind före cod.

Medlem

Känns som Half Life är av större betydelse än Half life 2. HL2 må vara ett bättre spel men HL1 gav Counter strike och HL2.

Medlem

Jäkligt dålig lista.

I stortsätt varenda spel som kniper första platsen är ett FPS. En genre som dominerat spelscenen sen doom.

Att spel som tillfört spelupplevelsen och hur spel ser ut borde räknas som viktigare. Nu känns det mer som en favorit lista. CS kommer aldrig för mig vara ett spel, det var en mod. En hjärnlös och dålig sådan dessutom. Att sedan snake inte finns med är ju ganska tokigt, var det inte snake som var spelet som fick mobilspelande att bli stort? Pokemon på enbart heders omnämnande? Gå runt å fråga folk om de vet vem Gordon Freeman är och om de vet vem Pikachu är. Diablo måste väl ändå med vad det innebar battlenet komma före mario64. Battlenet var gratis och ändå det enda liknande system som gick med vinst. Half Life före StarCraft.. hmm ok antar att hela esportvärlden och en antal miljoner koreaner skrattar åt det. DÅÅÅÅÅÅÅÅLIGT!

Inaktiv

varför är inte unreal tournament med ? eller rtcw

12
Skriv svar