FZ 15 år – de 15 viktigaste spelen sedan 1996 (2006-2010)

Robot
Medlem
FZ 15 år – de 15 viktigaste spelen sedan 1996 (2006-2010)

Det saknas vissa spel i listan. Men annars är den bra.

Medlem

Tycker att Ballad of Gay Tony var mycket bättre än Lost & Damned, eller är det bara jag?

Medlem

Hur en GTAIV-DLC kan hamna på denna lista förstår jag inte. Jag verkar ha missat något.

Wii sports förstår jag, trots att jag inte tycker om det.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av WardonE:

Tycker att Ballad of Gay Tony var mycket bättre än Lost & Damned, eller är det bara jag?

Nej gay tony är bättre men när lost and damned kom så var det nog första gången man såg denna typ av DLC, dvs nästan ett helt nytt spel.
Ballad gay tony var bara ytterligare ett bevis på vilka stjärnor rockstar är och att det inte bara handlar om girighet och lura kunder på pengar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Alltså, jag har ju rätt svårt att se varför ett DLC skulle få vara med på denna listan...? Även om det nästan var ett helt nytt spel.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Lite onödig lista...............

Medlem

Mycket rolig och intressant lista. Idag var dock första gången jag inte riktigt höll med, nog tycker jag att Little Big Planet känns som ett viktigare lir än Left 4 Dead (även fast det också har ändrat mycket).

Two thumbs up!

Medlem

Hmpf, tycker BoGT är mycket bättre än TLAD...
Men men

Storyn i Tlad är bättre än Tbogt.

Storyn i Tlad är bättre än Tbogt.

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:

Storyn i Tlad är bättre än Tbogt.

Njaaah...
Jag vet inte...
Tyckte att miljön i Tlad var lite tråkig
Men men, är inte helt fördärvad av att Tlad vann iallafall

dmn
Medlem

Helt ärligt så hör inte Left 4 Dead hemma på listan...

Medlem

I ärlighetens namn så var det valve som fick upp ögonen för Co-op efter att de (Black Cat Games) Skulle släppa Alien Swarm: Infested till Steam, alltså uppföljaren på 2004 års Alien swarm som var en mod till UT2004. Där fick de sin 4-player co-op ifrån. Min åsikt är att det faktiskt är ett indiespel som är till orsak för dagens 4p-kavalkad..

dmn
Medlem
Skrivet av Ariae:

I ärlighetens namn så var det valve som fick upp ögonen för Co-op efter att de (Black Cat Games) Skulle släppa Alien Swarm: Infested till Steam, alltså uppföljaren på 2004 års Alien swarm som var en mod till UT2004. Där fick de sin 4-player co-op ifrån. Min åsikt är att det faktiskt är ett indiespel som är till orsak för dagens 4p-kavalkad..

Doom hade 4p co-op...1993.

Medlem

Det är många saker som funnits på PC som försvunnit då enklare system säljer bättre idag. När då något gammalt återintroduceras på de förenklade systemen så blir det stort ståhej över hur bra det är.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Ariae:

I ärlighetens namn så var det valve som fick upp ögonen för Co-op efter att de (Black Cat Games) Skulle släppa Alien Swarm: Infested till Steam, alltså uppföljaren på 2004 års Alien swarm som var en mod till UT2004. Där fick de sin 4-player co-op ifrån. Min åsikt är att det faktiskt är ett indiespel som är till orsak för dagens 4p-kavalkad..

Doom hade 4p co-op...1993.

Jag tror du missförstår mig..
Man _kan_ inte spela igenom det utan 4 spelare.
En medic, en engineer(hacker), en ledare och en med lite tyngre vapen.
Spelet var designat för att spelarna skulle komplettera varandra. Till skillnad från Doom.
Det finns inga låsta konsoler eller igensvetsade dörrar i Doom som man måste öppna medans andra täcker en.

Medlem

Bra lista, håller i stora drag med.

Högst personligt tycker jag det är lite tragiskt hur listan ser ut de senare åren.
Beror förmodligen på att spel har blivit något för den breda massan. Konsolifiering (yes, i said it).
Då menar jag inte konsollerna i sig, utan att allt ska vara så lättillgängligt som möjligt. Och snabba,stora pengar.

Skrivet av totte1015:
Skrivet av LoyalCrystalean:

Storyn i Tlad är bättre än Tbogt.

Njaaah...
Jag vet inte...
Tyckte att miljön i Tlad var lite tråkig
Men men, är inte helt fördärvad av att Tlad vann iallafall

Tycker inte att Tlad är lika bra som Tbogt, men handlingen i storyn är bättre i Tlad tycker ja!

Medlem

Att Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned är med på listan är egentligen en skam, å andra sidan så var hela 2009 ett tråkigt spelår.


signatur

Life is pain, Learn to enjoy it.

Medlem

The Lost and the Damned före Arkham Asylum? Bra val....

Arkham Asylum visade att superhjälte spel kunde vara bra men även vara för folk som inte är intresserad av sådant i normala fall.

Redaktör

Listan handlar alltså om vilka spel som varit viktigast, inte nödvändigtvis bäst.


signatur
Medlem

Känns som om Guitar Hero förtjänade en plats mer än någon annan titel året det släpptes, kanske inte just för att det första spelet blev en sån succé men efterföljande spelen var ju hit efter hit en period tills musikspelen mjölkades sönder totalt och man helt tappade intresset...

Skrivet av Cane:

The Lost and the Damned före Arkham Asylum? Bra val....

Arkham Asylum visade att superhjälte spel kunde vara bra men även vara för folk som inte är intresserad av sådant i normala fall.

Tlad är ju ett DLC eller hur? Men ändå känns det som en uppföljare av IV. Därför kan den kanske vara med?

Medlem
Skrivet av Tompa:

Listan handlar alltså om vilka spel som varit viktigast, inte nödvändigtvis bäst.

I så fall undrar jag var Operation Flashpoint: Dragon Rising är eftersom det är en viktig milstolpe i FZ digra lista av recensioner. För att inte tala om vilken lackmusindikator det var på genren och spelindustrin i stort.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Skulle nog placera CoD4 högre en Crysis men det räcker nog med en Cod på listan.

Medlem
Skrivet av Ariae:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Ariae:

I ärlighetens namn så var det valve som fick upp ögonen för Co-op efter att de (Black Cat Games) Skulle släppa Alien Swarm: Infested till Steam, alltså uppföljaren på 2004 års Alien swarm som var en mod till UT2004. Där fick de sin 4-player co-op ifrån. Min åsikt är att det faktiskt är ett indiespel som är till orsak för dagens 4p-kavalkad..

Doom hade 4p co-op...1993.

Jag tror du missförstår mig..
Man _kan_ inte spela igenom det utan 4 spelare.
En medic, en engineer(hacker), en ledare och en med lite tyngre vapen.
Spelet var designat för att spelarna skulle komplettera varandra. Till skillnad från Doom.
Det finns inga låsta konsoler eller igensvetsade dörrar i Doom som man måste öppna medans andra täcker en.

Tror nog http://en.wikipedia.org/wiki/Gauntlet_(arcade_game) anno 1985 vill ha ett snack med dig

Medlem
Skrivet av Liquidedust:
Skrivet av Ariae:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Ariae:

I ärlighetens namn så var det valve som fick upp ögonen för Co-op efter att de (Black Cat Games) Skulle släppa Alien Swarm: Infested till Steam, alltså uppföljaren på 2004 års Alien swarm som var en mod till UT2004. Där fick de sin 4-player co-op ifrån. Min åsikt är att det faktiskt är ett indiespel som är till orsak för dagens 4p-kavalkad..

Doom hade 4p co-op...1993.

Jag tror du missförstår mig..
Man _kan_ inte spela igenom det utan 4 spelare.
En medic, en engineer(hacker), en ledare och en med lite tyngre vapen.
Spelet var designat för att spelarna skulle komplettera varandra. Till skillnad från Doom.
Det finns inga låsta konsoler eller igensvetsade dörrar i Doom som man måste öppna medans andra täcker en.

Tror nog http://en.wikipedia.org/wiki/Gauntlet_(arcade_game) anno 1985 vill ha ett snack med dig

Man kan dra paralleller hur långt bakåt i tiden som helst, men faktum är att från Gauntlet, till Left 4 Dead, har det funnits fruktansvärt få spel baserade på modellen att fyra spelare samarbetar och kompletterar varandra.. Det är ungefär samma sak som att det nu återgår till sandbox-aktiga spel så som Mortal Online, Minecraft, Terraria, men som har sitt ursprung lååångt bak i tiden, MUD:ar t.ex
Man ser även ett glapp på Sci-fi fronten alá Freelancer..man kan ju bara undra vem som drar upp genren igen och tjänar kosing på det

Men ja, Gauntlet är en av dem och det är också hemskt bra, men som sagt, arkad och 1985 var ett tag sen och jag är inte gammal nog att ha upplevt åtminstone gauntlet på arkad. Dock lirade jag metal slug nere vid kiosken när jag var en liten snorvalp!

Medlem

TLAD & TBOGT var expansioner, inte dlc. Stor skillnad

Redaktör
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Tompa:

Listan handlar alltså om vilka spel som varit viktigast, inte nödvändigtvis bäst.

I så fall undrar jag var Operation Flashpoint: Dragon Rising är eftersom det är en viktig milstolpe i FZ digra lista av recensioner. För att inte tala om vilken lackmusindikator det var på genren och spelindustrin i stort.

Det ligger här, som bubblare.


signatur
12
Skriv svar