Årets boss

Medlem
Årets boss

Jag hänger med på Spelkrigets blogg-maraton inför julen, för att ha en kul anledning att blogga lite oftare. Läs mer om hela grejen här

ÅRETS BOSS

INGEN! Bossfighter är en krycka för osäkra spelutvecklare som inte kan göra sitt spel utmanande på något annat sätt. De är en styggelse som borde ha fått stanna kvar på 80-talet. Istället tillåts dessa eländiga avbrott i spelupplevelsen förpesta annars utmärkta spel som t ex Deux Ex: Human Revolution - där de också på ett perfekt sätt illustrerar meningslösheten i bossfighter: bossarna utvecklades inte ens av samma team som gjorde resten av spelet, det gick utmärkt att låta någon annan göra det, som uppenbarligen inte ens kommunicerade med de som stod för spelets faktiska innehåll!

Låt 2012 blir ett bossfritt år. För storyns skull, för spelupplevelsens skull och för mitt blodtrycks skull.

#blogg

Medlem
Årets boss

Ah, beror ju på vilket spel man spelar. Minns hur otroligt besviken man blev när Alice Madness Returns inte hade en enda bossfight när spelet är centrerat runtom platforming och strider + vem vill inte slakta Wonderlands populäraste karaktärer i en maffig strid?

Det hela hänger väl på hur väl spelmekaniken och allting man lärt sig innan bossfighten hänger ihop. Zelda-spelen är ju fenomenala med det.

Redaktör
Ponny

Var sak har sin plats. Att inte knäppa Bowser på näsan i slutet av Mario 3D Land hade bara varit sååå fel. Och, ja, för att inte tala om Zelda där bossarna är som actionstinna pussel. Big ass bosses hör hemma i många spel – dock i långt ifrån alla (Uncharted 2... Huva!)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Sant, men plattformsspel är inte min favoritgenre heller, även om jag kan uppskatta dem :). Och Uncharted 2 hade ju en av världshistoriens mest omotiverade och frustrerande bossar!

Medlem

Det här var ett synnerligen inskränkt inlägg tycker jag. Ja, DX:HRs bossar var smått efterblivna, men bossfighter, när de gjorts rätt, kan ju vara de mest episka och minnesvärda ögonblicken i ett spel! Frånsett de exempel som redan tagits upp i tidigare kommentarer har vi ju t.ex. den genialiskt utförda striden mot "fladdermusdraken" i Darksiders, samtliga Colossi i Shadow of the Colossus, den gigantiska Cronos i God of War III (hedersomnämnda från GoW-serien är ocksp Poseidon och Ares), Psycho Mantis i Metal Gear osv. osv.

Låt inte 2012 bli ett bossfritt år FÖR GUDS SKULL!


signatur

Imperator

Redaktör
Ponny

Låt 2012 bli ett år med väl avvägda och smarta bossar!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Vissa spel ska helt enkelt ha bossar. Det är bara det att de ska avvägas på samma sätt som alla andra delar i ett spel. Ett spels pussel bör till exempel inte de heller vara spelförstörande i den mån att de förstör tempot. Sedan handlar det ju så klart om personliga åsikter. Jag råkar vara en person som älskar en saftig och välbalanserad bosstrid. ;P

Medlem

Jag har väldigt svårt för bossfighter i allmänhet, helt enkelt för att de bryter illusionen och får mig att brutalt vakna upp och inse att jag spelar ett spel, även om jag levde mig in aldrig så mycket innan det.

Shadow of the Colossus älskar jag, men jag vet inte om man kan kalla det för bossfighter egentligen, det är ju hela spelet! Där tar man inte ur illusionen när en femtonmetersjätte kliver fram över savannen, det känns som en naturlig del av världen.

Medlem

...m a o, ja, ibland funkar det. Jag hårddrar det nog lite grann i inlägget, men det är alltför ofta bossar totalförstör ett i övrigt väldigt trevligt spel.

1
Skriv svar