Bekräftat – Alan Wake kommer till pc

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

Fast riktigt så illa är det inte. 1,5 miljoner ex säger färska uppgifter, även om en hel del av dem gått åt för att de bundlats med Xbox 360-konsoler. Sen är väl frågan om ett singleplayer-spel till pc hade sålt så där våldsamt bra.

Jag spelar mest singleplayer-spel på min PC nuförtiden, men jag är väl inte ett så värst tillförlitligt statistiskt underlag
Men, för att ta ett aktuellt exempel, tittar man på steams toppseller-lista så har t.ex. Skyrim legat uppe i toppen sedan det släpptes, så en del SP-spel kan nog sälja hyffsat på PC trots allt.

Hur som helst, en mycket kul nyhet, det är ett spel jag såg fram emot innan och blev besviken när MS valde att promota Xboxen med det. Men det gick ju bra till slut.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Jahaja! Trevligt, trevligt!


signatur

- "det är nu säkert att stänga av datorn"

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

du är en typisk pc snorvalp som kräver och tro att alla har senaste hårdvaran..vilket är bulshit.. och lycka till med "openworld" med allanwakes story..


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

du är en typisk pc snorvalp som kräver och tro att alla har senaste hårdvaran..vilket är bulshit.. och lycka till med "openworld" med allanwakes story..

Kan du inte bara hålla käften?

Medlem
Skrivet av Fisse:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

du är en typisk pc snorvalp som kräver och tro att alla har senaste hårdvaran..vilket är bulshit.. och lycka till med "openworld" med allanwakes story..

Kan du inte bara hålla käften?

varför då?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

du är en typisk pc snorvalp som kräver och tro att alla har senaste hårdvaran..vilket är bulshit.. och lycka till med "openworld" med allanwakes story..

Kan du inte bara hålla käften?

varför då?

Jag tar det som ett nej. Synd

Medlem

Jag borde hurra men är skeptisk. Förmodligen får vi se någon horribelt dålig port med GFWL klienten forcead, om så är fallet skjuter jag mig själv (eller någon annan )

Medlem

Heter inte DLC:et "The Writer" istället för "The Wake", som ni har skrivit?


signatur

What else could I say?
Everyone is gay.

Medlem
Skrivet av Fisse:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

du är en typisk pc snorvalp som kräver och tro att alla har senaste hårdvaran..vilket är bulshit.. och lycka till med "openworld" med allanwakes story..

Kan du inte bara hålla käften?

varför då?

Jag tar det som ett nej. Synd

ok...moget..valp


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

Helt korrekt post. +1

Remedy horade bort sig till m$, blev antagligen lovade enorm vinst, vad hände? ingenting. Inte en jävel hörde något om detta "alan wake" 1 månad efter release var det helt dött. Tyvärr kan jag inte säga att jag tycker synd om dem, med tanke på att de helt och hållet förrådde hela pc scenen, där dess riktiga fans och de riktiga spelarna fanns.

Medlem
Skrivet av McNord:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av McNord:
Skrivet av WarpGuN:

helt underbart spel till Xbox, vet ifan om pckidsen är värda det...

Och konsolspelare skulle vara bättre på vilket sätt?

bara en jävla massa wajn och special "snowflakes" bland pcspelare, det var bättre för

Utav mina erfarenheter tycker jag inte att konsolspelare är bättre på något sätt. De whinar som fan och dessutom finns det ofta klipp på youtube man kan se sådant också. Folk som till och med verkar hota varandra på livet via voice chat. Såklart finns det sådant på PC också men ser det mer hos konsolspelare, speciellt xboxkidsen. Och vad menar du med special "snowflakes" ?

special snowflake är en pc spelare som nyss köpt den senaste hårdvaran och upptäcker att 1% av spelen utnyttja kraften som han har köpt..i rage logga han in på random spel forum och wjanar om att att spelet suger och att utvecklarna är dumma i huvudet

synd för honom...konsolerna kommer alltid styra hårdvaran.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av raefzm88:

Jag borde hurra men är skeptisk. Förmodligen får vi se någon horribelt dålig port med GFWL klienten forcead, om så är fallet skjuter jag mig själv (eller någon annan )

spot on där

GFWL = inget köp


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

du är en typisk pc snorvalp som kräver och tro att alla har senaste hårdvaran..vilket är bulshit.. och lycka till med "openworld" med allanwakes story..

Woot senaste hårdvaran? När sa jag det? Bryr mig nödvändigtvis inte om hur tekniskt avancerat ett spel är, Minecraft är ett typ exempel på hur grymt ett spel kan vara utan fancy grafik.

Grejen med Alan Wake var ju dock att skapa en trovärdig och inlevelsefull atmosfär vilket dem utan tvekan hade kunnat gjort bättre på PC, kolla bara på Stalker tex. Sen när det gäller open world, tror du på fullaste allvar att Remedy först skapade allt detta http://www.youtube.com/watch?v=mV2AYoKc1u8 för att sen "Derp ojdå var ju inte alls den här motorn vi behövde för det här spelet". Klart som fan att dem fick kompremissa en jädrans massa med xbox versionen, det släpptes ju tom episodvis vilket inte alls var tänkt alla från början.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

du är en typisk pc snorvalp som kräver och tro att alla har senaste hårdvaran..vilket är bulshit.. och lycka till med "openworld" med allanwakes story..

Woot senaste hårdvaran? När sa jag det? Bryr mig nödvändigtvis inte om hur grym tekniskt avancerat ett spel är, Minecraft är ett typ exempel på hur grymt ett spel kan vara utan fancy grafik.

Grejen med alan Wake var ju dock att skapa en trovärdig och inlevelseful atmosfär vilket dem hade utan tvekan kunnat gjort bättre på PC, kolla bara på Stalker tex. Sen när det gäller open world, tror du på fullaste alvar att Remedy först skapade allt detta http://www.youtube.com/watch?v=mV2AYoKc1u8 för att sen "Derp ojdå var ju inte alls den här motorn vi behövde för det här spelet". Klart som fan att dem fick kompremissa en jädrans massa med xbox versionen, det släpptes ju tom episodvis vilket inte alls var tänkt alla från början.

precis. Återigen har du rätt, ambitionerna var höga, förväntningarna likaså, vad som sedan blev slutresultatet är enligt min mening en hög skräp.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av McNord:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av McNord:
Skrivet av WarpGuN:

helt underbart spel till Xbox, vet ifan om pckidsen är värda det...

Och konsolspelare skulle vara bättre på vilket sätt?

bara en jävla massa wajn och special "snowflakes" bland pcspelare, det var bättre för

Utav mina erfarenheter tycker jag inte att konsolspelare är bättre på något sätt. De whinar som fan och dessutom finns det ofta klipp på youtube man kan se sådant också. Folk som till och med verkar hota varandra på livet via voice chat. Såklart finns det sådant på PC också men ser det mer hos konsolspelare, speciellt xboxkidsen. Och vad menar du med special "snowflakes" ?

special snowflake är en pc spelare som nyss köpt den senaste hårdvaran och upptäcker att 1% av spelen utnyttja kraften som han har köpt..i rage logga han in på random spel forum och wjanar om att att spelet suger och att utvecklarna är dumma i huvudet

synd för honom...konsolerna kommer alltid styra hårdvaran.

jag tror precis jag läste det dummast argumentet på länge i "konsol vs Pc striden" ...

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

du är en typisk pc snorvalp som kräver och tro att alla har senaste hårdvaran..vilket är bulshit.. och lycka till med "openworld" med allanwakes story..

Woot senaste hårdvaran? När sa jag det? Bryr mig nödvändigtvis inte om hur grym tekniskt avancerat ett spel är, Minecraft är ett typ exempel på hur grymt ett spel kan vara utan fancy grafik.

Grejen med Alan Wake var ju dock att skapa en trovärdig och inlevelsefull atmosfär vilket dem hade utan tvekan kunnat gjort bättre på PC, kolla bara på Stalker tex. Sen när det gäller open world, tror du på fullaste allvar att Remedy först skapade allt detta http://www.youtube.com/watch?v=mV2AYoKc1u8 för att sen "Derp ojdå var ju inte alls den här motorn vi behövde för det här spelet". Klart som fan att dem fick kompremissa en jädrans massa med xbox versionen, det släpptes ju tom episodvis vilket inte alls var tänkt alla från början.

har du ens lirart AlanWake? det är en tajt story som knappast funkat i en "openworld" som ex.Stalker


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av McNord:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av McNord:
Skrivet av WarpGuN:

helt underbart spel till Xbox, vet ifan om pckidsen är värda det...

Och konsolspelare skulle vara bättre på vilket sätt?

bara en jävla massa wajn och special "snowflakes" bland pcspelare, det var bättre för

Utav mina erfarenheter tycker jag inte att konsolspelare är bättre på något sätt. De whinar som fan och dessutom finns det ofta klipp på youtube man kan se sådant också. Folk som till och med verkar hota varandra på livet via voice chat. Såklart finns det sådant på PC också men ser det mer hos konsolspelare, speciellt xboxkidsen. Och vad menar du med special "snowflakes" ?

special snowflake är en pc spelare som nyss köpt den senaste hårdvaran och upptäcker att 1% av spelen utnyttja kraften som han har köpt..i rage logga han in på random spel forum och wjanar om att att spelet suger och att utvecklarna är dumma i huvudet

synd för honom...konsolerna kommer alltid styra hårdvaran.

jag tror precis jag läste det dummast argumentet på länge i "konsol vs Pc striden" ...

det är ett universellt problem


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

Fast riktigt så illa är det inte. 1,5 miljoner ex säger färska uppgifter, även om en hel del av dem gått åt för att de bundlats med Xbox 360-konsoler. Sen är väl frågan om ett singleplayer-spel till pc hade sålt så där våldsamt bra.

Nu gissar jag att du har bättre koll på sådant här än vad jag har (du jobbar ju ändå trots allt med speljournalistik) men är inte tendensen överlag att spel som är dedikerade PC-spel, antingen att de är PC-exklusiva eller att PC-versionen är mer än bara en torr portning, säljer rätt väl piratkopiering till trots?
Jag menar, The Witcher 2 har ju sålt i över en miljon ex, trots absolut ingen marknadsföring alls.
The Sims-spelen säljer bra. Blizzards grejer säljer bra. C & C-spelen har sålt bra (tror jag) och Crysis sålde ju också bra. Tyvärr har det odlats en medial myt att Crysis floppade pga. piratkopering men det har ju sålt i uppemot 3 miljoner ex - det är inte fy skam det.

Så... om Alan Wake hade kommit till PC med en dedikerad PC-version så hade det mycket väl kunnat sälja bra. Remedy har ju trots allt många lojala PC-fans och sådana fans har visat att de är beredda att betala bra om de erbjuds bra grejer.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

du är en typisk pc snorvalp som kräver och tro att alla har senaste hårdvaran..vilket är bulshit.. och lycka till med "openworld" med allanwakes story..

Kan du inte bara hålla käften?

varför då?

Jag tar det som ett nej. Synd

ok...moget..valp

Ja du visar ju själv din mogenhet i varenda kommentarstråd. Håller på som en obstinat jävla tolvåring.
Hårdvaran i de föråldrade konsolerna behöver inte alls styra spelutvecklingen. Lata utvecklare låter dem göra det i vissa fall. De flesta spel ser fortfarande bra mycket bättre ut på en PC än på valfri konsol. Därav köper folk bra hårdvara. Du snackar en jävla massa skit när du uppenbarligen har noll koll och verkar ha allmänt dålig och cynisk verklighetsuppfattning. Så snälla knip igen istället. Men det kan jag ju inte tvinga dig till, baksidan med ett demokratiskt samhälle. Även idioterna får ju ha sin åsikt

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

Fast riktigt så illa är det inte. 1,5 miljoner ex säger färska uppgifter, även om en hel del av dem gått åt för att de bundlats med Xbox 360-konsoler. Sen är väl frågan om ett singleplayer-spel till pc hade sålt så där våldsamt bra.

Nu gissar jag att du har bättre koll på sådant här än vad jag har (du jobbar ju ändå trots allt med speljournalistik) men är inte tendensen överlag att spel som är dedikerade PC-spel, antingen att de är PC-exklusiva eller att PC-versionen är mer än bara en torr portning, säljer rätt väl piratkopiering till trots?
Jag menar, The Witcher 2 har ju sålt i över en miljon ex, trots absolut ingen marknadsföring alls.
The Sims-spelen säljer bra. Blizzards grejer säljer bra. C & C-spelen har sålt bra (tror jag) och Crysis sålde ju också bra. Tyvärr har det odlats en medial myt att Crysis floppade pga. piratkopering men det har ju sålt i uppemot 3 miljoner ex - det är inte fy skam det.

Så... om Alan Wake hade kommit till PC med en dedikerad PC-version så hade det mycket väl kunnat sälja bra. Remedy har ju trots allt många lojala PC-fans och sådana fans har visat att de är beredda att betala bra om de erbjuds bra grejer.

det är en piss i mississippi jämfört med konsolförsäljning

Red Dead Redemption 12.5 miljoner ex
Gears of war 3 miljoner ex (första veckan)
Halo 3 8.1 miljoner ex.
etc..etc

med tanke på hur många pc-maskiner det finns...så säljer spelen patetiskt dåligt


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Fisse:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

du är en typisk pc snorvalp som kräver och tro att alla har senaste hårdvaran..vilket är bulshit.. och lycka till med "openworld" med allanwakes story..

Kan du inte bara hålla käften?

varför då?

Jag tar det som ett nej. Synd

ok...moget..valp

Ja du visar ju själv din mogenhet i varenda kommentarstråd. Håller på som en obstinat jävla tolvåring.
Hårdvaran i de föråldrade konsolerna behöver inte alls styra spelutvecklingen. Lata utvecklare låter dem göra det i vissa fall. De flesta spel ser fortfarande bra mycket bättre ut på en PC än på valfri konsol. Därav köper folk bra hårdvara. Du snackar en jävla massa skit när du uppenbarligen har noll koll och verkar ha allmänt dålig och cynisk verklighetsuppfattning. Så snälla knip igen istället. Men det kan jag ju inte tvinga dig till, baksidan med ett demokratiskt samhälle. Även idioterna får ju ha sin åsikt

en minoritet kanske uppgradera pcn (spelnördar) för specifika spel.....men majoriteten gör det icke...dom är nöjda med en laptop och en spelkonsol (bla vi som växte upp med c64/amiga/doom/quake)


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Är det verkligen givande att lägga tid på att tycka illa om ett format och dom som föredrar det?

Hade det inte varit roligare att fokusera på vad du själv tycker är kul och diskutera positiva saker angående vilket/vilka format du än tycker är bäst?

Det gäller naturligtvis oavsett vad man föredrar att spendera sin tid att spela på.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

du är en typisk pc snorvalp som kräver och tro att alla har senaste hårdvaran..vilket är bulshit.. och lycka till med "openworld" med allanwakes story..

Woot senaste hårdvaran? När sa jag det? Bryr mig nödvändigtvis inte om hur grym tekniskt avancerat ett spel är, Minecraft är ett typ exempel på hur grymt ett spel kan vara utan fancy grafik.

Grejen med Alan Wake var ju dock att skapa en trovärdig och inlevelsefull atmosfär vilket dem hade utan tvekan kunnat gjort bättre på PC, kolla bara på Stalker tex. Sen när det gäller open world, tror du på fullaste allvar att Remedy först skapade allt detta http://www.youtube.com/watch?v=mV2AYoKc1u8 för att sen "Derp ojdå var ju inte alls den här motorn vi behövde för det här spelet". Klart som fan att dem fick kompremissa en jädrans massa med xbox versionen, det släpptes ju tom episodvis vilket inte alls var tänkt alla från början.

har du ens lirart AlanWake? det är en tajt story som knappast funkat i en "openworld" som ex.Stalker

Hur vet du att det inte hade fungerat? Man kan säkert ta huvudstoryn i GTA IV och få det att passa i ett linjärt spel rätt bra också. Dessutom vad jag läste och fick intryck av då spelet visades upp först kändes det som det var tänkt att vara openworld. Hade nog blivigt så också om inte Microsoft satt käppar i hjulet enbart så dem kunde få en exklusiv titlel till deras konsol.

Sen vet inte om jag skulle säga att spelet hade varken mycket til story, eller gameplay att hurra över ändå men men. Det bästa var väl ändå atmosfären vilket igen då hade kunnat varit så mycket bättre på PC, samt även då haft allt annat tech jox att leka med, plus en jädrigt nice motor att kunna fortsätta jobba med och/eller sälja till andra utvecklare.

Medlem

Har spelat igenom det på xboxen... vad skulle motivera mig till att gå igenom det på pc?

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

Fast riktigt så illa är det inte. 1,5 miljoner ex säger färska uppgifter, även om en hel del av dem gått åt för att de bundlats med Xbox 360-konsoler. Sen är väl frågan om ett singleplayer-spel till pc hade sålt så där våldsamt bra.

Nu gissar jag att du har bättre koll på sådant här än vad jag har (du jobbar ju ändå trots allt med speljournalistik) men är inte tendensen överlag att spel som är dedikerade PC-spel, antingen att de är PC-exklusiva eller att PC-versionen är mer än bara en torr portning, säljer rätt väl piratkopiering till trots?
Jag menar, The Witcher 2 har ju sålt i över en miljon ex, trots absolut ingen marknadsföring alls.
The Sims-spelen säljer bra. Blizzards grejer säljer bra. C & C-spelen har sålt bra (tror jag) och Crysis sålde ju också bra. Tyvärr har det odlats en medial myt att Crysis floppade pga. piratkopering men det har ju sålt i uppemot 3 miljoner ex - det är inte fy skam det.

Så... om Alan Wake hade kommit till PC med en dedikerad PC-version så hade det mycket väl kunnat sälja bra. Remedy har ju trots allt många lojala PC-fans och sådana fans har visat att de är beredda att betala bra om de erbjuds bra grejer.

det är en piss i mississippi jämfört med konsolförsäljning

Red Dead Redemption 12.5 miljoner ex
Gears of war 3 miljoner ex (första veckan)
Halo 3 8.1 miljoner ex.
etc..etc

med tanke på hur många pc-maskiner det finns...så säljer spelen patetiskt dåligt

Och vad vill du säga med dem där siffrorna?
Half life 2 10+ miljoner
Orange Box 10-15 miljoner
Cs 25 miljoner
Minecraft 4 miljoner and counting...
Crysis 3-4 miljoner
Sims 100+ miljoner (för övrigt bevis på att fantastisk försäljning inte nödvändigtvis innebär fantastiskt spel)
Stalker 3-4 miljoner
Starcraft 2 4-6 miljoner
WoW 10+ miljoner ( http://www.gamasutra.com/view/news/29052/Kotick_70_Of_Activis... )

Dessutom måste du ta bort en jädrans stor del av försäljningen till många konsol spel då dem spelen oftast suger åt sig en jädrans massa pengar för marknadsföring. Tex utöver de 50 miljoner som gick åt till utveckling spenderade Microsoft ytterligare 200miljoner dollar på att marknadsföra Halo 3, dvs de var tvungna att sälja typ 3-4miljoner ex av spelet enbart för att gå runt.

Medlem

Så som Warpgun fått härja fritt i FZ kommentatorsfält år ut och år in så kan man tro att han är son/släkt med Egmonts VD. Visst att ni inte använder särskilt mycker moderering FZ men skärpning för tusan.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Så som Warpgun fått härja fritt i FZ kommentatorsfält år ut och år in så kan man tro att han är son/släkt med Egmonts VD. Visst att ni inte använder särskilt mycker moderering FZ men skärpning för tusan.

är du rädd för sanningen?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Sapiens:

Haha jag kom ihåg hur Remedy visade upp spelet 2005/2006 då det var open world game DX10 med galen fysik och andra effekter osv med vad jag gissar mycket högre ambitioner än vad som till sist blev. Nu 6år senare får vi en stel korridoor shooter alá Silent Hill/Resident Evil ripp off konsol port yay xD. Det ironiska är ju att om dem hade släppt spelet till PC för 3-4år sedan hade dem kanske åtminstone lyckas sälja ett par miljoner ex som Crysis gjorde och gott med vinst istället för det dyrbara fjaskot det slutade med. Speciellt med tanke på hur extra dryr utvecklings kostnaden blev då dem i stort sett var tvugna att skrotat PC versionen dem jobbat med i flera år för att istället jobba på kompremiss verionen til Xboxen.

Fast riktigt så illa är det inte. 1,5 miljoner ex säger färska uppgifter, även om en hel del av dem gått åt för att de bundlats med Xbox 360-konsoler. Sen är väl frågan om ett singleplayer-spel till pc hade sålt så där våldsamt bra.

Nu gissar jag att du har bättre koll på sådant här än vad jag har (du jobbar ju ändå trots allt med speljournalistik) men är inte tendensen överlag att spel som är dedikerade PC-spel, antingen att de är PC-exklusiva eller att PC-versionen är mer än bara en torr portning, säljer rätt väl piratkopiering till trots?
Jag menar, The Witcher 2 har ju sålt i över en miljon ex, trots absolut ingen marknadsföring alls.
The Sims-spelen säljer bra. Blizzards grejer säljer bra. C & C-spelen har sålt bra (tror jag) och Crysis sålde ju också bra. Tyvärr har det odlats en medial myt att Crysis floppade pga. piratkopering men det har ju sålt i uppemot 3 miljoner ex - det är inte fy skam det.

Så... om Alan Wake hade kommit till PC med en dedikerad PC-version så hade det mycket väl kunnat sälja bra. Remedy har ju trots allt många lojala PC-fans och sådana fans har visat att de är beredda att betala bra om de erbjuds bra grejer.

det är en piss i mississippi jämfört med konsolförsäljning

Red Dead Redemption 12.5 miljoner ex
Gears of war 3 miljoner ex (första veckan)
Halo 3 8.1 miljoner ex.
etc..etc

med tanke på hur många pc-maskiner det finns...så säljer spelen patetiskt dåligt

Och vad vill du säga med dem där siffrorna?
Half life 2 10+ miljoner
Orange Box 10-15 miljoner
Cs 25 miljoner
Minecraft 4 miljoner and counting...
Crysis 3-4 miljoner
Sims 100+ miljoner (för övrigt bevis på att fantastisk försäljning inte nödvändigtvis innebär fantastiskt spel)

Stalker 3-4 miljoner
Starcraft 2 4-6 miljoner
WoW 10+ miljoner (http://www.gamasutra.com/view/news/29052/Kotick_70_Of_Activis...)

Dessutom måste du ta bort en jädrans stor del av försäljningen till många konsol spel då dem spelen oftast suger åt sig en jädrans massa pengar för marknadsföring. Tex utöver de 50miljoner som gick åt till utveckling spenderade Microsoft ytterligare 200miljoner dollar på att marknadsföra Halo 3, dvs de var tvungna att sälja typ 3-4miljoner av spelet enbart för att gå runt.

en drös multiplattform spel där grabben,ska jag slänga med nintendos spelförsäljning oxå?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av asdfg:

Så som Warpgun fått härja fritt i FZ kommentatorsfält år ut och år in så kan man tro att han är son/släkt med Egmonts VD. Visst att ni inte använder särskilt mycker moderering FZ men skärpning för tusan.

är du rädd för sanningen?

Nej, det är självklart att konsolerna har en väldigt stor makt på dagens spelmarknad. Vet man inte det har man bott under en sten de senaste 5 åren.

Men uttalanden som:

Skrivet av WarpGuN:

helt underbart spel till Xbox, vet ifan om pckidsen är värda det...

kommer bara skapa ett jävla liv i kommentatorsfälten vilket du säkert är väl medveten om.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

en drös multiplattform spel där grabben,ska jag slänga med nintendos spelförsäljning oxå?

Nej gör inte det! Tänk på dina bästa kompisar Sony och Microsoft, dem kan ju bli rädda och pissa på sig.

123
Skriv svar