PS3 Blu-ray grynig bild.

Inaktiv
PS3 Blu-ray grynig bild.

Jag fick en PS3 Slim 250 GB i julklapp av farsan och det var inte förens idag som jag testade en Blu-ray film vid namn Luftslottet som sprängdes. Jag vet inte om det är filmen eller spelaren men det är liksom ett grynigt lager i bilden som dyker upp och gör att det blir sämre kvalitét än en DVD-film. Jag har försökt allt men problemet kvarstår. Min TV är drygt ett år gammal och är en 40" Samsung LCD FULL HD serie 7. Jag börjar tro det är filmen eftersom jag får inte den där gryniga bilden när jag kör spel eller demos ifrån hårddisken. Jag kanske ska tillägga att för första gången så buggade min TV ur idag men jag tror inte att det är anledningen till att det blir en grynig bild på blu-ray filmer. Det var liksom fullt med vertikala gröna och rosa linjer som endast försvann då jag startade om TV:n. Nån som har något tips hur man kommer förbi grynigheten om det nu är blu-ray enheten som tjafsar?

Medlem

Tror nog på att det är filmens fel.
Testa med Ice Age 3, Upp eller I am Legend. Finns fler rullar med idiot bra kvalitet, men just dom vet jag är bra referenser till att kolla om du har "brus" från din läsare.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv

Bra fråga faktiskt Hur menar med brus? Brusreducering?

Medlem

Nu är det ju så att film är ett format som oftast innehåller en viss mängd kornighet, grynighet, "brus" eller vad man nu vill kalla det.

DVD klarar inte av att visa denna kornighet lika bra som Blu-ray men många har vant sig/fått för sig att en "utslätad" bild är bättre än en bild som verkligen visar hur filmen ska se ut.

Försök att jämföra hur mycket mer av små detaljer du kan se på en Blu-ray jämförd med en DVD så märker du snart att Bly-ray är betydligt bättre (med undantag för några misslyckade utgåvor då).

Inaktiv

Ok, är inte direkt en expert när det gäller kvalitét.. Trodde att Blu-ray skulle vara brusfritt men nu vet jag.. Får väl helt enkelt försöka smälta denna brus-tablett

Medlem

Det jag menade var att t.ex filmen Upp är en sån grym version på Blu-Ray att där ska du bara inte se något brus överhuvudtaget.

Sen stämmer det som Margy säger att många filmer lite brusiga, men det anser jag en misslyckad transfer till Blu-Ray formatet. Detta fenomen märks oftast under mörka scener.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Det jag menade var att t.ex filmen Upp är en sån grym version på Blu-Ray att där ska du bara inte se något brus överhuvudtaget.

Sen stämmer det som Margy säger att många filmer lite brusiga, men det anser jag en misslyckad transfer till Blu-Ray formatet. Detta fenomen märks oftast under mörka scener.

Upp är en animerad film som har aldrig passerat en filmkamera och och har därmed inget av den kornighet/grynighet som förknippas med film. En del filmer görs med digitala kameror nuförtiden vilket inte heller ger något brus (förutom i filmer som 300 då man medvetet lagt på detta i efterhand för att få en mer "filmisk" känsla i bilderna).

En del bolag använder filter som tar bort bruset från filmen när de överför den till Blu-ray men detta sker då på bekostnad av en del detaljrikedom i bilden. Vad man föredrar är en smaksak.

Medlem

Jag ger mig. Du är helt klart mer påläst när det gäller detta brus.

När det gäller animerade filmer så är dom ganska tacksamma att ha som referens efter som precis som du säger inte har passerat en kamera.


signatur

“All thinking people are atheists.”

1
Skriv svar