Skyrim får officellt stöd för 4 GB ram

Medlem

Ändå kul att det visar hur långt 2gb RAM faktiskt kan ta en när folk sitter på 16gb som aldrig någonsin kommer användas förrän burken är totalt utdaterad.

Medlem
Skrivet av Dispersion:
Skrivet av O-san:

I vilket fall, som kommentar på själva nyheten... Nästa uppdatering skulle gärna få innehålla ett smidigare system för att växla mellan vapen.

Är ju jättelätt ju
Lägg till ett vapen/en magi i Favorites, öppna sedan Favorites med Q (när du stängt ner menyn igen självklart)
Håll på ett item/en magi och tryck 1-9, så, då har du "bindat" den till 1-9 och kan göra så med resterande Favorites också. När du sedan är klar med alla "bindings" kan du snabbt byta genom att helt enkelt trycka på 1-9 direkt, utan att gå in menyn.

(Sitter du på PS3/XBOX kan det dock bli lite svårare)

förrutom att den frekvent "glömmer bort" dina val.. speciellt om det handlar om en båge.. spelar ingen roll hur många gånger jag bindar bågen till 3 och yxorna till 4 så efter en switch så är bågen väck och man får göra om..


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem
Skrivet av rostigspik:

Ändå kul att det visar hur långt 2gb RAM faktiskt kan ta en när folk sitter på 16gb som aldrig någonsin kommer användas förrän burken är totalt utdaterad.

Jodu... för de FLESTA så är väl faktiskt även 4Gb onödigt mycket... men med tanke på att 16Gb minne idag inte kostar mer än 800 kr... så är det ju iallafall inte den komponenten man ska spara pengar på när man bygger ihop en dator. ^^

Medlem
Skrivet av rostigspik:

Ändå kul att det visar hur långt 2gb RAM faktiskt kan ta en när folk sitter på 16gb som aldrig någonsin kommer användas förrän burken är totalt utdaterad.

4 GB är ganska lagom eftersom att OS+bakgrundsprogram ofta drar upp till 1 GB. Om nu spelet drar 2 GB (vilket de flesta moderna lätt gör) så är du redan uppe i 3GB. Sen är den sista gigabyten bra som datorn skulle vilja ha några hundra megabyte till.

Uppdaterade nyligen till 8 GB då jag ofta kör både webbläsare, Spotify, annat krims-krams och ibland till och med Photoshop samtidigt som WoW. Blir lätt en 6 GB allokerade då.

Hellre för mycket än för lite. 4 GB extra kostar ändå bara en 300kr.

Jag märker direkt skillnaden mellan att spela SWTOR på min flickväns dator som har 3 GB minne och min som har 8 GB. Tabbning går enormt mycket snabbare och min flickvän kan lätt glömma att köra andra program i bakgrunden.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

hahaha


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Bör ha varit redan 4gb vid release. Är less på att spelet ska random crasha så fort man kör med ca 20 grafik moddar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Är inte folk less på spelet snart? Jag och en kompis började spela Skyrim nästan samtidigt han plöjde igenom det på någon dag, Spelet uppmuntrar att spela alla mainquests på rad så man klarar ut spelet riktigt snabbt. Jag ledsnade och orkar inte spela nå mer! Förstår inte meningen med att spela singleplayer spel.. Fel att bara lägga till något lätt multiplayer läge?

Spelet kändes för lätt. Man får ett quest som man gör sen springer man längst en linje tills man klarat ut spelet. Jag behövde inte ens anstränga mig och jag hade spelat riktigt långt

SidoQuesten fick ingen uppmärksamhet alls i quest loggen, ingen information alls om dom på kartan eller något. när man väl fått dom och man lämnar dom ett tag så står man där som ett frågetecken för det är så dålig informaion på listan, men det var på PC jag spelade när det släpptes så jag vet inte om det är fixat. Dom questen är inte ens nödvändiga att göra för att klara ut spelet så varför ens göra dom?

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av rostigspik:

Ändå kul att det visar hur långt 2gb RAM faktiskt kan ta en när folk sitter på 16gb som aldrig någonsin kommer användas förrän burken är totalt utdaterad.

Jodu... för de FLESTA så är väl faktiskt även 4Gb onödigt mycket... men med tanke på att 16Gb minne idag inte kostar mer än 800 kr... så är det ju iallafall inte den komponenten man ska spara pengar på när man bygger ihop en dator. ^^

2gb på den dator är helt värdelöst om du ska använda den till något alls eftersom alla småprogram drar bra mycket ibland. Min dator drar nästan 3gb när jag bara surfar. och runt 4-7 när jag spelar vissa spel beroende på vilken upplösning osv. 16gb är overkill men jag skulle rekomendera minst 8gb om du ska bygga en ny dator. Men 16gb kostar knappt något mer så kör på det i stället något minne kanske går sönder och då har du ju reserver i datorn så det är bara att ta bort något och spela vidare

Skönt med mycket minne! Man slipper absolut allt lagg som kan förekomma på en dator. Om man inte ska överföra sjukt mycket genom hårddiskar då rutorna där man överför kan hänga sig ett tag eller bli riktigt slöa. Det går ju att undvika med sjukligt bra hårddiskar

Som någon nämnde ovanför, spelar du windowed mode och Surfar/Chattar på msn samtidigt eller ska tabba från full screen till skrivbordet så blir det inget lagg alls om du har mycket minne. Har du för lite så kommer det hacka! Så snåla inte för mycket med minne om du ska bygga dator

Medlem
Skrivet av shaitan:

förrutom att den frekvent "glömmer bort" dina val.. speciellt om det handlar om en båge.. spelar ingen roll hur många gånger jag bindar bågen till 3 och yxorna till 4 så efter en switch så är bågen väck och man får göra om..

Jag använder också just 3 för pilbågen - lustigt sammanträffande!

Men om du har dina yxor redo, trycker 3 för att få fram bågen och sedan 3 igen för att stoppa undan bågen, får du inte då tillbaka dina yxor igen? Så fungerar det iaf när man kör med one-handed och sköld. Har för mig att det är likadant om man har magi i bägge händerna - trycker du 3 för båge och sedan 3 igen får du tillbaka dina magi-händer med de spells du hade innan.
Har dock inte testat dual-wield speciellt mycket, så det är möjligt att det fungerar annorlunda. Och i vilka fall själva hotkey-bindningen försvinner har jag inte riktigt koll på. Någon som vet?

Medlem

Ja alltså 8gb är ju värt nu när det är så billigt också. Tänker mer på att folk har en tendens att beskriva prestandan på datorer i termer av GB ram minne och GB grafikminne vilket ja.. stör mig

Medlem
Skrivet av rostigspik:

Ja alltså 8gb är ju värt nu när det är så billigt också. Tänker mer på att folk har en tendens att beskriva prestandan på datorer i termer av GB ram minne och GB grafikminne vilket ja.. stör mig

En värsting dator/konsol med för lite minne kommer inte långt när datorn/konsolen vill köra fullt ut men minnet får jobba i högvarv och knappt klarar att uppdatera det som ska göras på skärmen i den fart dom du önskar
visst det kan bero på annat om det går segt men det
Finns ju uppgifter om alla komponenter som används om man googlar lite samt vet vad man har för delar och då får man väl se till att sin burk kommer flyta fint om det är en dator man korvar på med

Medlem

Imponerande lågt stöd för ram, jag som utgick från att även portar kunde stödja minst 4Gb ram, det känns ju som om alla sitter med minst 8 nu för tiden. Men det är väl som med de flesta delar på en "gaming PC" idag, de behövs inte alls utan kämpar glatt med dåligt optimerade konsolportar och sunkiga drivrutiner som ändå får dem att jobba (i onödan)...
Bevisligen kommer man långt på 3Gb ram, och bevisligen köper folk mycket Ram bara för att det är billigt, inte nödvändigt. ^^

Medlem

Testa att köra BF3 på ultra med 4gb minne
Spelet kommer stänga ner när minnet inte hänger med och laddar typ 95-100%
8gb+ är ganska standard för speldatorer i dagens läge

Medlem

Har inga som helst problem att spela BF3 på ultra med 4Gb minne.

Medlem
Skrivet av O-san:

Hur kan en uppdatering neddatera något? "neddaterade" är det ens ett ord? Låter som att det i sådana fall har något med en almanacka att göra. Om funktionalitet försvinner varför inte säga att det togs bort i den nästföljande uppdateringen?

Jaa, jag är utbildad språkpolis

I vilket fall, som kommentar på själva nyheten... Nästa uppdatering skulle gärna få innehålla ett smidigare system för att växla mellan vapen.

Tummen upp! Det finns för få språkpoliser.


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Console much?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av rostigspik:

Ändå kul att det visar hur långt 2gb RAM faktiskt kan ta en när folk sitter på 16gb som aldrig någonsin kommer användas förrän burken är totalt utdaterad.

Allt minne används automatiskt av Windows ifall man inte har en SSD. Superfetch använder det som en cache för att snabba på HDD-access. Jag som har 12GB har t.ex. just bara 3,9GB ledigt trots att jag enbart har Firefox uppe, så systemet använder faktiskt 8GB.

Dessutom kan man köra virtuella maskiner, RAM-disk och vissa 64-bits applikationer som utnyttjar det också. Men det är förstås specifika fall. Med tanke på att RAM är så biligt är det ändå lika bra att smacka på betydligt mer än man behöver. Att bara lägga sig nära det har behov av är nog lite dumsnålt eftersom man då hamnar på marginalen istället.

Inaktiv
Skrivet av ScarFace:

Eftersom Skyrim har noll återspelarvärde så bryr jag mig inte längre.

Helt fel, Skyrim har väldigt högt återspelarvärde. Jämför man med andra single-player spel blir det ännu högre.

Inaktiv
Skrivet av Ibis:

Finns FÅÅÅ spel med 64-bitars .exes. Crysis har la det, dock inte på Steam, samt Far Cry, det första. Nog de enda jag kan komma på rakt av. Har således väldigt lite med konsoller att göra.

Det ser ut som WoW kommer få 64-bit stöd i nästa expansion. Det fick LAA/4GB-stöd för 32-bit under nuvarande expansion.

Faktum är att MMO är en typ av spel som oftast skulle tjäna på 64-bit stöd, väldigt konstigt att inte fler sådana spel stöder det. Finns inget hinder längre nu när Windows 7 64-bit är överlägset största plattformen för PC-spelare (enligt statistik från Steam).

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av ScarFace:

Eftersom Skyrim har noll återspelarvärde så bryr jag mig inte längre.

Helt fel, Skyrim har väldigt högt återspelarvärde. Jämför man med andra single-player spel blir det ännu högre.

Jämför man med Oblivion och särskilt Morrowind så ligger Skyrim ganska långt efter i återspelarvärde.

Medlem
Skrivet av Saftnisse:

Testa att köra BF3 på ultra med 4gb minne
Spelet kommer stänga ner när minnet inte hänger med och laddar typ 95-100%
8gb+ är ganska standard för speldatorer i dagens läge

Tveksamt att det skulle vara så. Som andra snubben sa också.

Har aldrig påstått att det inte går att använda mycket RAM, snarare att de flesta aldrig kommer att göra det.

12
Skriv svar