Hur många Amiganer finns det?

Medlem
Hur många Amiganer finns det?

Precis som ämnet antyder, undrar jag om det finns några Amiganer(Die-Hard fans av Commodore och Amiga) på forumet?
Själv så har jag varit uppvuxen med mina börders Amiga 500(som uppgaderades till en 1200) och senare skaffade mig en egen 1200 i mina yngre dagar. Men när åren gick och inga av de fräcka spelen komm till Amigan fick jag överge den gamle trotjänaren till en PC:( Men fortfarande så har den en stor plats i mitt hjärta och ibland drömmer man bort i en enklare tid.
OBS: Glöm inte att skriva vad för maskin ni har/haft och gärna några minnen eller er relation till den.


signatur

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

Flakmonkey

Hade aldrig amiga, jag var en sån där som hade en Atari istället ^^ Men hade en commodore 64 såklart Var för övrigt riktigt ensamt att vara Atari-ägare... men blev alltid mobbad eftersom Amiga var mer poppis... fast man kunde ju alltid klämma till med att musiker å andra använda Atari och inte Amiga

Spelminnen har man ju en hel massa av... har tre st riktigt starka till C64-tiden. Det första är från Sex Games, var väl runt en 8-9 år och spelade det med ett par klasskamrater, så hörde vi att morsan kom uppför trappan, fort som fan stängde vi då av TVn, så när hon kom upp så såg hon bara en 3-4 ungar som tittade på en svart skärm varav en satt med en fin Tac-2 i handen ^^

Mitt andra minne är från spelet Decathelon alltså 10-kamp. Lirade alltid det mot min äldre bror och hans kompisar (7 år äldre) och jag minns alltid hur stolt jag var när jag lyckades slå dem Sen minns man ju alla joysticks man hade sönder när man lirade det spelet och smärtan man kände i underarmen när man körde 1500 meter

Tredje minnet är från fotbollsspelet Microprose Soccer som min bror köpte. Det är ett fotbollsspel av arkadtypen, man kunde tex slå bananskruvar som gick 360 grader ^^ hursomhelst så var jag och min bästa kompis hemma när han precis köpt det, så vi fick vara med och lira första VM-turneringen. Min kompis hade då turen att få spela första matchen som var mot Oman. De låg sist på rankinglistan så alla vi trodde det skulle vara en lätt match. Icke sa nicke, för när matchen var över så hade Oman gjort 24 mål ^^

Har ju betydligt fler minnen än så... men det kan man ta vid ett senare tillfälle

Medlem

Hade en gång i tiden en Amiga 500 med en hårddisk på hela 80mb! och 2 st Tac-2. En sommar så hade jag sån fruktansvärt otur med sjukdomar, hade alltifrån influensa, vattkoppor för att sedan återigen dra på mig samma influensa som innan.

Det innebar att jag blev sittandes inomhus i nästan 1½ månad, dvs nästa hela sommarlovet. Som tur var hade jag fått min Amiga ett par veckor innan sommaren och hade all tid i världen och en jäkligt bra ursäkt till att sitta inomhus hela dagarna.

Bäst av allt var nog ändå att en polare fick vattkoppor samtidigt som jag, så när våra föräldrar åkt iväg till jobbet (ni vet hur föräldrar kunde vara - var man sjuk - då fick man minsann inte vara med någon!) så kom han alltid över och så satt vi där, prickiga som fasen och nötte spel efter spel. På den tiden vi var sjuka så tog vi oss tillsammans igenom The Chaos Engine och Alien Breed, sedan blev det löjligt många timmar med Moonstone, Worms och diverse beat-up spel. När han inte kunde komma över så satt jag själv och lirade igenom Monkey Island 1 & 2, Simon the Sorcerer 1 & 2.

Det var väl det kanske starkaste spelminnet jag kunde komma på nu. En hel sommar med sjukdomar och Amigan som tröst

EDIT: En jäkla massa stavfel överallt.

Medlem

I vår familj så hade vi säkert 4-5 Tac-2 joystickar(*Fniss*) och jag aldrig varit så förtjust i en joystick(*Fniss* man kan inte hålla sig) som just Tac-2. Så enkel men ändå jävligt bra, önskar att man kunde sätta in en i PC:n.


signatur

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

Inaktiv

När jag var en liten knodd i början på 90-talet hade min bror en Amiga 500 som jag brukade tjuv-spela på när han inte var hemma. Några år senare, ungefär samtidigt som Commodore kursade, köpte jag en amiga 1200 som jag hade mycket roligt med... Efter 1200an borde min amiga-tid ha slutat ... men av nån anledning köpte jag en 3000 med grafikkort till som jag använde som surfdator i några år innan jag gav upp och skaffade mig en PC... amiga hade hamnat för långt på efterkälken för att det skulle funka att använda dom på en praktiskt sätt.

Skägg.
10 Chambers

Polaren hade en Amiga 500+ som vi nötte stort. Det blev mycket Lemmings, Worms, ett hysteriskt våldsamt spel som hette Walker och ett otal flygsimulatorer.


signatur
Inaktiv

Jag kör alla amiga spel på pc numera, saknar bara en tac2

*Apelsin-hud vid introt av Wings of Fury*

Medlem

Öhh undrar var min fråga om Superfrog tll PC tog vägen....
BTW: Kör med Tac-2 och Wico redball på min 600HD


signatur

"nothing is always worth somthing too...."

Inaktiv

Oj, amiga för en hel del minnen tillbaka från yngre dagar. Jag och brorsan satt och spelade något grymt härligt bilspel tillsammans med lemmings, maya (?) och en hel del annat. Tänk att spelen fick plats på diskett på den tiden


signatur

FZ - Sveriges bästa spelsida

Medlem

Började använda en Amiga i februari 1987, en go A1000. Sedan en A500 och A1200 som var min huvuddator fram till sommarn 1999. Och den står fortfarande framme, även om jag nog inte använt den sen mars eller något.

Men det finns inte en chans att jag någonsin skulle kalla mig själv för "amigan". Då låter Amiganörd bra mycket bättre.

Fan, amigan *mutter* *mutter*

Inaktiv

Hah!

Undra hur populärt amigan verkligen var på den tiden? Verkar vara en hel del som spelade det


signatur

FZ - Sveriges bästa spelsida

Medlem

"Amigatiden" var den i särklass bästa spelepoken i mitt liv. Hade först en A500 med en extra extern floppy, sedan blev det en 1200 och oj som jag förundrades över "AGA-grafiken".

På den tiden fanns det också en stor "demoscen", inte demo som i speldemonstration utan en flashig uppvisning av vad maskinvaran kunde prestera grafik- och ljudmässigt. Det intresserade mig väldigt mycket och det starkaste minnet är ett demo som hette "Maxis" där de hade snott Björks big time sensuality, fanken vad imponerad jag var. Spelmässigt slukade jag nog det mesta men bland favoriterna fanns Lotus 1,2 och 3, Speedball, Gunship 2000 och UFO: Enemy unknown. Pinnball -Fantasies, -Dreams och -Illusions var också fantastiska spel.

Sen skaffade jag en CD32 också, jag minns ett spel som hette Microcosm där man flög runt inne i människokroppen. Det var nog det första spelet med förrenderade mellansekvenser som var helt fantastiska på den tiden.

Nu när jag tänker på det blir jag väldigt sugen på att köpa en gammal A1200 igen, fast man skulle kanske bara bli besviken. Det är nog bättre att låta de goda minnena vara ifred.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Inaktiv

Precis som du säger så tror jag det är bättre att inte plocka fram amigan igen. Man vill ju inte förstöra de goda minnena man har från den tiden,


signatur

FZ - Sveriges bästa spelsida

Medlem

Hade en amiga (ingen aning vilken) när jag var sisådär 10år. Kommer bara ihåg att man satte i en diskett och sen skrev namnet på spelet + .exe så startade det.

Hade ett så grymt roligt spel som jag bara dör av längtan att få köra igen, Moonstone heter det. Verkligen bland de roligaste spelen jag kört nånsin.

Medlem

Det var upprörande våldsamt på sin tid


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem

Aaaah, gamla goda Amigan. Köpte en A500 samma dag de kom ut, förbokat via nån skum butik i Göteborg( ja, jag hade vuxenhjälp hehe) och fick med "Defender of the Crown" rätt härliga sängkammarscener om jag inte minns fel

Det var min bror och jag som köpte den ihop för sparade pengar. Vi har haft fruktansvärt kul tillsammans på den, t.ex.
Supercars II - delad skärm
Ports of Call - turbaserat
Oil Imperium
Osv osv. Och kickoff får man inte glömma...eller den wunderbara "Guru meditation"

Oj oj, nu blev man sentimental 8)


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Appropå det....finns det spel idag för PC som det är delad skärm på, alternativt turbaserat? Eller det kanske har dött ut helt? :\


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Javisst har man växt upp med en Amiga.
Minns det så väl när min mor kom hem ifrån mina kusiner med en lapp på en beställd Amiga 500. Satt otåligt i en vecka och inväntade paketet. Kusinernas far var ju data-ansvarig på en skola här i stan och hade goda kontakter inom då tidens databranch i Sverige.
Han hade beställt en Amiga 500 med nått extra tilläggs chip eller liknande.
Amigan var enligt mig för sin tid oslagbar som spelmaskin. Fanns så mycket spel och grafiken kändes topnotch.

Minns hur jag satt och spelade igenom spel som Mortal Kombat 1, Golden Axe, Shuffle puck Café, lemmings, SuperFrog, Final Fight och en mängd andra spel som jag inte kommer ihåg namnen på.

Minns ett spel där man kunde köra två och en var en hellikopter och den andre en jeep så mötte man markgående och luftburna fiender, grymt skojj.

För övrigt så har jag kvar min Amiga 500 uppe på vinden. Dock ej varit uppe och grävt upp den på över 10år men den finns där iallafall


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

Har haft (eller ja, har kvar två A500 i källaren) men är en inbiten Atarian


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv
Skrivet av Fifty:

"Amigatiden" var den i särklass bästa spelepoken i mitt liv. Hade först en A500 med en extra extern floppy, sedan blev det en 1200 och oj som jag förundrades över "AGA-grafiken".

På den tiden fanns det också en stor "demoscen", inte demo som i speldemonstration utan en flashig uppvisning av vad maskinvaran kunde prestera grafik- och ljudmässigt. Det intresserade mig väldigt mycket och det starkaste minnet är ett demo som hette "Maxis" där de hade snott Björks big time sensuality, fanken vad imponerad jag var. Spelmässigt slukade jag nog det mesta men bland favoriterna fanns Lotus 1,2 och 3, Speedball, Gunship 2000 och UFO: Enemy unknown. Pinnball -Fantasies, -Dreams och -Illusions var också fantastiska spel.

Sen skaffade jag en CD32 också, jag minns ett spel som hette Microcosm där man flög runt inne i människokroppen. Det var nog det första spelet med förrenderade mellansekvenser som var helt fantastiska på den tiden.

Nu när jag tänker på det blir jag väldigt sugen på att köpa en gammal A1200 igen, fast man skulle kanske bara bli besviken. Det är nog bättre att låta de goda minnena vara ifred.

Kolla på Pouet om du fortfarande är intresserad av demoscenen.


signatur

Just Another Noob
Jocke

Inaktiv
Skrivet av [NiS:

StarCroW"]
Minns ett spel där man kunde köra två och en var en hellikopter och den andre en jeep så mötte man markgående och luftburna fiender, grymt skojj.

Spelet hette Silk Worm.


signatur

Just Another Noob
Jocke

Medlem

Åh.. Amiga.. livets goda ting.

Jag minns när jag var liten och jag och mina brorsor spelade på våran råcoola Amiga 500 hela dagarna, vi hade flera lådor FYLLDA med spel! tror inte ens vi han spela igenom alla på flera år.

ryser av av härliga nostalgi känslor om spel som:
Moonstone
Silk worm
James Pond
Super Frog
Ivanhoe
Dogs of War
Chaos Engine
Super Cars
Speedball 1 & 2
Agony
Hunter
Vikings
Golden Axe
Alien Breed
Lemmings
Turrican 1 & 2
AirWolf

oj oj oj.. kan fortsätta i evigheter ^^


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

Hade det funnits andrahands-amigan som alternativ så hade jag valt det.. Kusinen från norrland var helt tokig i amiga så vi spelade det hela dagarna när man var på besök. Tyvärr minns jag knappt några titlar förutom Dune 2, Alien Breed, Moonstone och Space Hulk.. antar att de var bäst

Ett väldigt originellt spel jag skulle vilja ha tag på utspelade sig i nåt slags rymdbas. Man började som ett litet svävande klot, men kunde utmana fiendeskepp på dueller (dessa bestod av ett pusselspel där man "stängde av" rörgångar mellan sig själv och motståndaren) och vann man så tog man över fiendeskeppet.

Medlem

Mmmm.. Amiga.

Började med en 500, kick 1.2
Böt upp mig till en 1200/020.

Nu har jag en 1200/030 som ligger och dammar... köpte den mest "bara för att ha".. går inte att vara utan en.

Kommer ihåg grafiken när den kom.. PC grafiken såg ut som lego starwars och amigan såg ut som ett konstverk av da vinci.

Har även min ombyggda C64, en 128-D och en C64-II i närheten. Om jag bara kunde hitta min FC-III...

Medlem

Underbara gamla Amigan. Det var länge sedan man knappade på en sådan. Ändå har jag en 600Hd, en 2000 med turbokort och extra grafikminne och supermaskinen, en 4000Tower special med 3 hårddiskar och med en massa annan lulllull som 2 st Studio16 ljudkort som synkar ljudet till LTC-tidkod mm mm.
Det var tider det.

Medlem

*Ingen konsoll, flyttar till rätt sektion*


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Inaktiv

Jag var runt 25 när jag köpte min Amiga 500 i mitten av -80-talet. Gick på universitetet och runt omkring mig skaffade en del kompisar PCs och Mac med motiveringen att de skulle "lära sig att programera". Jag behövde visserligen en ny skrivmaskin men var framförallt ute efter en spelmaskin - något som sågs som lite suspekt.

Mig veterligt så blev det inte mycket av med programerandet bland de kompisar som hade den ambitionen - jag har å andra sidan kommit att jobba med datorutveckling i större delen av mitt yrkesliv.

Man kan inte annat än sörja Amigans öde. När PCn kostade 25Kkr, visade grön text på svart botten och sa "pip" kostade Amigan 5Kkr och var överlägsen i allt en gamer ställde krav på.

Tyvärr förstog Commondore aldrig spelens betydelse för datorutvecklingen. Snarare skämdes de litet för att Amigan var alla gamers favorit. Man ville helst ha "riktiga datoranvändare" och synas på kontor. Det försprång man hade utnyttjades aldrig och efter några ägarbyten handlade det bara om att mjölka ut så mycket det gick innan konceptet var frånåkt av PCn.

Har i bland tänkt på hur dagens datorer skulle vara om de hade utvecklats från Amigan - hade förmodligen kommit längre men vad vet jag.

Titlar man minns

Millenium
Speed Ball 2
Silkworm
Oil Imperium
Lotus Turbo Challenge
Populus

Glömmer heller aldrig nätterna med polaren då vi körde F-16 och Stunt Car Racer med en seriekabel dragen mellan burkarna. Hä va tider det.

F-n vad gammal jag känner mig helt plötsligt.
/Faidros

Medlem

Jag kommer ihåg när jag och kompisen skratta åt PC några veckor senare ståd en 386 brevid a4000 några månader till så var det 486 Dx2 efter det märkte man att Amigan blev mer och mer avstängd den såldes senare... Idag ligger det en a500+ och en 1000 i förådet med skärm o allt och tusentals disketter. säger bara Kickstart haha det var tider det...


signatur

Alfa Bertil

Medlem
Skrivet av KluBBaN:

Jag kommer ihåg när jag och kompisen skratta åt PC några veckor senare ståd en 386 brevid a4000 några månader till så var det 486 Dx2 efter det märkte man att Amigan blev mer och mer avstängd den såldes senare... Idag ligger det en a500+ och en 1000 i förådet med skärm o allt och tusentals disketter. säger bara Kickstart haha det var tider det...

har du en amiga 500 liggandes? omg, i envy you! ge mig?


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Jag har ett par amiga 500 burkar varav en med hd samt en 600 med hd.

Härliga maskiner


signatur

1338 - One Step Above

Skriv svar