John Carmack tror på 1080p

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av Bojkott:

Hur kan man tro på 1080p när The Hobbit filmas i 5K?

Typ alla biofilmer filmas i ~5k och har gjorts det länge, det är inte för bilden är såpass mycket skarpare utan för att det ska funka på en relativt asmycket större skärm (en bioduk).

5K är ingen vanlig upplösning att filma i, jag vet inte om någon film hittills som filmats med den upplösningen. Den vanligaste för vanlig bio är 2K och 4K. RED Epic kameran som släpptes i år och som används i The Hobbit och som jag har för mig även kommer användas i den nya Spider-Man filmen har hittills inte haft någon debut på vita duken. Det kan säkert finnas någon film som filmats i 5K, dock lär det inte vara i samma klass som RED Epic.

Men det var inte det viktigaste nu utan att det mest handlade om att jag anser att 1080p är hur gammalt som helst och är på väg att ersättas av UHDTV, och att Carmack har blivit en sellout för konsolindustrin.

Medlem

upplösning betyder med automatik inte snyggare spel, fatta ni väl ellller!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Folk verkar tro att det handlar om att det blir mycket snyggare med högre upplösning. Det handlar om att hårdvaran i konsoler inte ens klarat av spel i den upplösningen medans PC har gjort det rejält länge. Och när konsolerna väl kommer att klara av det så är fortfarande PC ljusår mycket bättre än konsolerna. 1920x1080 är standard på PC idag. Nästa år så kommer den standarden troligtvis att höjas ytterligare.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Grumbledock:

Spelar ingen roll, visst finns det PC-fanboys vars spelkunskaper inte sträcker sig längre än till skärmens upplösning, det har vi sett, men de med lite kunskap vet att upplösningen spelar väldigt liten roll för hur bra spelet ser ut.
Hellre lägre upplösning och större världar, bättre AI, fungerande fysik, snyggare modeller, än dubbel upplösning men Wii-grafik eller CoD-korridorer.
Gameplay framför grafik!
Det sagt så är grafik snyggt att se, men snygg grafik kan inte rädda dåliga spel (Bf3, Crysis) om än tillföra en del till spelupplevelsen i bra spel (TW2). Satsa mer på utveckling av AI som stått i princip stilla sen N64-tiden, eller fysiken i spel som än i dag är skrattretande efter (även på PC).

Lägg fokus på innovativt gameplay, bra story, öppna världar...inte hyperrealistiska railshooters med fotorealistisk grafik. Det är vad nVidia och AMD ärna ser, samt p12or som inte vet bättre, men en äkta gamer vet att grafik är bland det minst avgörande för ett spel (se Minecraft, WoW, TF2 m.fl.)

Upplys oss, stora Grumbledock, hur utvecklar man bra spel? Du verkar ha enorm kunskap inom detta område! Spel på senaste tid har väl inte direkt haft mycket av roligt gameplay, speciellt inte på konsol.

Släpps nästan samma spel till konsol som till pc. Ingen skillnad mer än grafiskt och att man använder mus och tangentbord till datorer.

Håller med Grumbledock! T.ex. AI är i många spel kassa, helst i Elderscrolls spelen, tycker man de borde ha fixat det för länge sedan...


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

upplösning betyder med automatik inte snyggare spel, fatta ni väl ellller!

Nää inte på konsol för där skalar ni upp allting juuuu!

Jag har hellre fin bildkvalité än snygg grafik! Alltså hellre hög upplösning än detaljer, kan ju bero på att jag är väldigt tävlingsinriktad när jag spelar..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Man hoppas ju att det inte bara blir ett "upplösnings-race" mellan nya konsoler, så det blir samma usla framerate och hackande i nästa generation som i denna.

1080p borde väl billig hårdvara klara idag, så det duger till "nästa generation" dock.

På PC kompromissar man ju inte för att köra i 1080p, det ångar på i 120FPS capped oftast, det är ju konsolerna som sätter ribban på det övriga tekniska, eftersom dom flesta spelen är multiformat.

Men folk köper ju all reklam ändå, så det kan ju kvitta.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Inaktiv

Vid tiden konsoler nåt 1080 (genuint stöd) så kommer datorer och datorspel redan gått vidare...


signatur

The Year was 2027..

Medlem
Skrivet av dotque:

Carmack...
Jaha så vi ska sikta på något som är vad, 5 år gammalt nu?
Ska Doom 4 göras på ID Tech 5?

Skärmar med högre upplösning har ju nästan börjat komma ut till rimliga priser och hårdvaran finns snart där för att stödja det också!

fifan

Du är säkert tillverkarnas favorit - de släpper något med högre siffror och du köper igen och igen och igen.

Tänker delvis på att jag såg mobiler med 12 Mpixel kameror. Är helt säker på att bättre optik hade varit bättre att satsa på - än alla dessa pixels.

Samma sak med skärmupplösning - vi kan ändå inte tillgodogöra oss fler pixels - ögat menar jag. Det tar bara kraft att processa och rendera så höga upplösningar..och sedan med mer hårdvarustöd för olika smothing-tekniker kommer allt upplevas väldigt skarpt.

En sak om man skall köra en bioduk, typ projektor på meterstora visningsytor.

Terracom skickar det som kallas HD idag i 720p. Det sänds inte ens något i högre idag - och det är något rektangulära pixels som expanderas i sida. Vet inte om satelitbolagen gör full HD möjligen. Inte ens värt att köpa full HD-tv innan ens detta är standard.

Förmodligen försvinner vanliga tv-utsändningar mot ondemand-köret och undrar om det kommer att finnas högre än 1080 på överskådlig tid. Tillför egentligen inget för vanlig hemmamiljö -tar bara kraft och bandbredd från deras servrar. Liten hemmabio kanske annorlunda, jag vet inte. Hur stor marknad det är vet jag inte heller om det är intressant att införa.

Tror Carmack är helt rätt ute - nästa generation som lätt fixar 1080p, 60fps är bra nog. Sedan SSD-diskar gör laddningar av scener blixtsnabba. Det blir fint det.

Medlem

Det är jag förmodligen, köper gärna nytt och bättre ofta när det kommer till hårdvara då det är min enda stora hobby.
Ska vi ha ytterligare en diskussion om vad ögat klarar av och inte klarar av?
Kan säga dig att jag skulle garanterat se skillnad på högre upplösningar än 1080p, skulle vara supertrevligt i ett så detaljrikt spel som BF3 och dess stora ytor!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av dotque:

Det är jag förmodligen, köper gärna nytt och bättre ofta när det kommer till hårdvara då det är min enda stora hobby.
Ska vi ha ytterligare en diskussion om vad ögat klarar av och inte klarar av?
Kan säga dig att jag skulle garanterat se skillnad på högre upplösningar än 1080p, skulle vara supertrevligt i ett så detaljrikt spel som BF3 och dess stora ytor!

Problemet är juh att dagens konsoller knappt klarar driva runt spelen i 720p/1080i. Varför återuppleva detta igen? Enda skillnaden är att slideshowen kommer bli lite skarpare. Konsoll är en avvägning mellan pris/prestanda/ljudnivå/upplösning/ där 1080p är väldigt bra alternativ för 4-5m avatånd i ett vardagsrum med normalstor tv. När det kommer nya TV-apparater med högre upplösning och kanske ngn teknologi som verkligen drar nytta utav den, hur vet jag inte än - ja då kanske det är dags att höja upplösningen. Tills dess är det nästintill meningslöst.

Du snackar om vad ögat kan och inte kan upptäcka. Ögat/hjärnan är nog minst lika duktig på att se skillnader i framedrops och låg FPS som du insinuerar det är på att skilja på höga upplösningar. Kanske en hög upplösning är lättare ta till sig vid ett säljargument än skillnaden mellan 40 och 60 eller varför inte 120fps.

Samma argument som kompakt- och mobilkameror, upplösning säljer även här. 5 eller 12MP på mobilen? "12 såklart!" Men spelar egentligen ingen roll då optiken bakom fort är skit.

123
Skriv svar