Star Wars: The Old Republic

Medlem

Jag var väldigt skeptisk till detta spel, köpte för att testa quest systemet.

Jag är nu fast. Spelet är väldigt bra, dialogerna när du questar är väldigt bra gjorda. Jag spelar Empire och är en Imperial Agent. Jag spelar ond, och de svaren som min karaktär säger är verkligen rätt så spydiga eller kalla. En annan sak, jag var väldigt skeptisk till att spela ranged med nå typ av laser vapen, därav mitt val av imperial agent. Men det är bra gjort, man känner sig lite som en storm trooper när ljudet från min blaster ekar i korridorerna. Jovars, det är ett bra spel, värt att testa även om jag fick vänta över 3 timmar på att få registrera min kopia

Jag har spelat WoW sen vanilla, men kan lugnt säga att detta spel har väldigt bra potential att dra om WoW.

Medlem

Kan bara ge min egna uppfattning av spelet efter att ha spelat 'lite',
dragit upp en Trooper Commando till level 46 och jag har haft riktigt skoj.
Planeterna är faktiskt inte så små eller känns särskilt mycket som korridorer,
Självklart blir 'planeter' som Coruscant och Nar Shadda korridorkutande, fast korridorerna är stora som gator och rummen stora som torg i många fall.

Tatooine och Hoth däremot ger däremot intrycket av att vara väldigt stora, besökte Tatooine som sith warrior och ja det kändes lite 'litet' eller trångt tills man kom ut i dune sea, ur republic vinkeln så känns tatooine inte direkt litet eller instängt. Och Hoth kräver nästan solglasögon, snöblind blir man nästan på de gigantiska snövidderna..

Men för att gå tillbaks till questar och dialoger och val, det finns faktiskt en märkbar skillnad i många quests beroende på val, t.ex jag och en polare lirar tillsammans och vid ett tillfälle hade polaren plockat upp en quest utan mig och gjort klart den, men hans val slutade helt annorlunda än mitt vilket i sig ledde till två skilda quest-lines (snarlika, men olika npcs och objectives, i samma områden), det var både skoj och förvirrande när vi försökte hitta var vi fick dessa questar >_<

Mitt personliga betyg på min spelupplevelse, 4.5 av 5.

Medlem

Angående Revan: lite kinkig på att quest-arcen med hela den grejjen BARA är för Empire....

Medlem

Jag var level 30 sith warrior i betan och är för stunden nu typ level 23 Bounty Hunter. Jag är kluven över betyg sättning i alla fall det jag spelat än så länge. Jag hoppas någon läser just denna post för att få lite insikt i framförallt BH.

Min uppfattning av storyn i början för hela empire, var grundad utifrån Sith warrior. För att sen försöka få in de andra klasserna så gott som möjligt på sina kanter. Detta betyder att Sith warrior kampanjen var sjukt jävla bra imo. För att hålla det så spoilerfri som möjligt, så kan man ju säga att man börjar som ung apocalyte (padawan), för att sen bli apprentice till en master. Å då får man hela tiden kontakt i varenda story och varenda uppdrag när sin master berättar vad man gör och varför och faaan ta dig om du inte gör det liksom.

Men eftersom det är samma start världar i pricrip på alla karaktärer (jag pratar om planet 2-3-4-5). Så måste man få in även en gubbe som Bounty hunter på SAMMA QUESTS som en sith warrior gör. Resultatet blir att i konversationerna man har med i princip alla gubbar låter ungefär såhär:

Gubbe: Jag är fett irriterad över rebeller i närheten.
Du: What's in it for me man? Jag gör saker enbart för cash.
Gubbe: Du får allt jag har.
Du: Ok, np, brb

Det är inte speciellt driven story i quests. Så hur är det med main storyn? Du ska försöka komma med i "the great hunt", du kvalificerar och träffar nån random brud från typ texas som för ungefär samma dialog som exemplet över.

Så vad ska man säga egentligen... Vissa av karaktärernas story är bra, och BH har uppenbarligen stora brister iaf i starten. Hoppas det svänger och blir ett fantastiskt slut iaf

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Precis som väntat, ytterligare en WoW-klon, nu med SW-skin, och like mycket nya idéer, eget material elle rintressant endgame som telefonkatalogen (dvs inget).
Säljer på namnet till inbitna fans och de som är less på WoW, får en population på någon miljon men som snabbt dalar mot ett par hundra tusen. Läggs ner eller blir F2P inom bara något år.

Snälla, kommentera inte om du inte läst på något om det alls. Du skämmer bara ut dig!

Medlem

jag känner ju spontant att ni kanske borde göra den här recensionen Objektiv så att vi slipper trampa på ömma starwars tår

Redaktör
Skrivet av Runken:

jag känner ju spontant att ni kanske borde göra den här recensionen Objektiv så att vi slipper trampa på ömma starwars tår

Hehe.


signatur
Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av HoloDuke:
Skrivet av totte1015:

Vart är FZ betyget då???

Känner du dig inte riktigt djävla dum nu?!

Nope.
Känner inte du dig riktigt djävla dum eftersom jag har fått svar på frågan innan, jag läser inte recensioner på spel som jag inte brinner för, jag bara tittar på betyget.

Att stirra sig blind på betyg i siffror är inte direkt en bra idé...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag var väldigt skeptiskt till början på detta spel. Har lirat WoW, SWG, Rift, Aion, GW etc. Men alla som är skeptiska bör INTE vara oroliga. Detta spel är underbart! Om ni gillar MMO skall ni INTE missa detta! Ni kan tacka mig sen. Mvh Magnus

Medlem

Har lirat samtliga klasser på WoW till level 85 och levlat 10-20 gånger, tröttnat på en hel del MMOs och kände att spelandet började ta slut för mig.
Jag gav SWTOR en chans och började lvla, något som jag trodde att jag var helt och hållet TRÖTT på.
Att stå och avfyra en laser blaster mot en tung robot med en Imperial Agent som står bakom ett skydd och prickskjuter samt en galen Sith som bankar vid sin sida gav mig spelkraften tillbaka och förändrade definitivt ett par år framöver för mig.
SWTOR är nytt, spännande och helt jävla underbart. Jag tycker helt ärligt att det är en omöjlighet att försöka jämföra leveling i WoW med leveling i SWTOR, det är bara löjligt, WoW är slut.

(*host* förutsatt att de fixar FPS problemen som halva SWTOR befolkningen lider av *host*)

Skrivet av bjosarn:
Skrivet av totte1015:
Skrivet av HoloDuke:
Skrivet av totte1015:

Vart är FZ betyget då???

Känner du dig inte riktigt djävla dum nu?!

Nope.
Känner inte du dig riktigt djävla dum eftersom jag har fått svar på frågan innan, jag läser inte recensioner på spel som jag inte brinner för, jag bara tittar på betyget.

Att stirra sig blind på betyg i siffror är inte direkt en bra idé...

Gammalt djungelordspråk?

Köper gärna det lite senare när barnsjukdomarna lagt sig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Manley:

"The Old Republics planeter består i princip enbart av rum och korridorer, även om du är utomhus."

Där sket det sig..

Lite komiskt att folk tar till sig en recension som inte är färdig.

Antar att de aldrig hann till Tatooine under recensionen. Men håller med om att början känns lite för instängd, iaf mot vad man är van vid. Dock är questandet en fröjd, första gången på mycket länge jag verkligen sätter mig in i questerna och inte bara klickar på ett utropstecken och springer från punkt a till b och dödar x antal mobs.

Saknar spel som SWG pre-cu. Vi kommer nog aldrig få se något liknande när det gäller stora produktioner, eftersom Wow har satt en "mainstream" standard som drar in pengar, pengar pengar med så lite och simpelt material som möjligt (Ja tycker det är lite och simpelt, detta pga allt är likadant, vad hände med guildhus/spelarstäder som de pratade om i vanilla?). Kan kanske ArcheAge vara något tro, vi får vänta och se...

Tills dess duger SWTOR gott och väl.. Vad jag sett än så länge iaf.

Medlem

Blev ju inte direkt over allt man laste.dvs kommentarer angaende spelet och recensionen, verkar vara standard att gnalla pa ett nytt mmo-spel som just har blivit slappt bara for att det ar for likt wow eller saknar nagot som wow tex har.
Wow var inte det forsta mmo-spelet sa att anvanda det som en matt stock for alla mmo-spel kanns ju ratt dumt..visst det har manga spelare men det betyder inte att det ar det ultimata mmo-spelet, jag har spelat det sjalv och hatar det som pesten..inget nytt alls med wow som man inte har sett i tidigare mmo-spel.
Dock tror jag stark pa the old republic forst och framst for att det ar nytt och vi vet annu inte i vilken rikgting det kommer att utvecklas till samt att dom verkar har lyckats ratt bra med att gora varje klass unik inte bara vad dom kan gora pa faltet utan ocksa hur deras egen story utvecklas osv.

Ska nog halla ett vakande oga pa det har spelet och se om det gar mot den ijusa sidan eller glider mot den morka sidan som wow nu har gjort.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av totte1015:
Skrivet av HoloDuke:
Skrivet av totte1015:

Vart är FZ betyget då???

Känner du dig inte riktigt djävla dum nu?!

Nope.
Känner inte du dig riktigt djävla dum eftersom jag har fått svar på frågan innan, jag läser inte recensioner på spel som jag inte brinner för, jag bara tittar på betyget.

Att stirra sig blind på betyg i siffror är inte direkt en bra idé...

jo

AW8
Medlem
Skrivet av Typhor:
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av Typhor:

Varför kunde inte bara

Revan

fått dö i lugn och ro? var de tvungna att sabba honom? -.- oförlåtligt Bioware

De har inte ändrat någonting om Revan, han/hon och hans/hennes story är helt oändrad. Vad de har gjort är lagt till en kult som har sina egna idéer om honom/henne.

Revan blev aldrig mindtrickad av kejsaren till att bli ond. Han valde själv att starta ett krig mot republiken för att ersätta den korrupta regimen med en ny och starkare, han ville göra republiken redo för att stå emot The Sith Empire. Revan föll aldrig och han var aldrig någons slav.

Revan gjordes episk av Obsidian men nu har allt ändrats och han är allmänt tråkig och värdelös. Bra jobbat Bioware

Så Revan är förstörd bara för att han

inte är den där ofelbara guden som Kreia predikar om i KotOR 2, utan en "vanlig" hjälte som faller till den mörka sidan, men sedan blir omvänd och räddar Republiken?

Jag föredrar KotOR 2 framför originalet, men allt Revan-dyrkande gör mig spyfärdig och om något så skulle det (om det var sant) förstöra hans karaktär totalt, och förvandla honom till en overpowered och ointressant Mary Sue.

Skulle Revan med våld omvandla Republiken till ett starkt imperium så skulle han ju förvandla den till exakt det samma sak som den skulle försvara sig mot, hela idén är ju ett skämt.

Och på vilket sätt var Republikens regim korrupt?


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av AW8:
Skrivet av Typhor:
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av Typhor:

Varför kunde inte bara

Revan

fått dö i lugn och ro? var de tvungna att sabba honom? -.- oförlåtligt Bioware

De har inte ändrat någonting om Revan, han/hon och hans/hennes story är helt oändrad. Vad de har gjort är lagt till en kult som har sina egna idéer om honom/henne.

Revan blev aldrig mindtrickad av kejsaren till att bli ond. Han valde själv att starta ett krig mot republiken för att ersätta den korrupta regimen med en ny och starkare, han ville göra republiken redo för att stå emot The Sith Empire. Revan föll aldrig och han var aldrig någons slav.

Revan gjordes episk av Obsidian men nu har allt ändrats och han är allmänt tråkig och värdelös. Bra jobbat Bioware

Så Revan är förstörd bara för att han

inte är den där ofelbara guden som Kreia predikar om i KotOR 2, utan en "vanlig" hjälte som faller till den mörka sidan, men sedan blir omvänd och räddar Republiken?

Jag föredrar KotOR 2 framför originalet, men allt Revan-dyrkande gör mig spyfärdig och om något så skulle det (om det var sant) förstöra hans karaktär totalt, och förvandla honom till en overpowered och ointressant Mary Sue.

Skulle Revan med våld omvandla Republiken till ett starkt imperium så skulle han ju förvandla den till exakt det samma sak som den skulle försvara sig mot, hela idén är ju ett skämt.

Och på vilket sätt var Republikens regim korrupt?

Människor som står fast vid sina ideal, människor som fattar beslut (bra som dåliga) och lever med dem DET är intressanta människor, så som Revan version KotOR 2. Men i Revan version TOR så var han precis som alla andra, ändrade sig så fort han stötte på en bra retoriker/ blev mindtrickad = han hade ett svagt psyke. Kappvändare är inte intressanta, de utgör majoriteten av världens befolkning. Jag ser det därför som tragiskt att de gick från att ha en målmedveten och viljestark Revan till att göra honom till det misslyckande han är nu, precis som Vader

Idén om att störta republiken och bygga nytt och bättre är inget konstigt. det är en klassisk fascistdoktrin. "Göra sig av med det som inte funkar för att ersätta det med något som gör det oavsett protester."

Har för mig att det hintades åt att Revan såg Republiken som korrupt pga politikernas egenintressen.

Medlem

Ja dialogerna är säkert sjukt nice första eller andra, kanske tillochmed tredje reroll. Men jag tror efter att ha skapat sin 5 - 10:e character så känns det nog väldigt old. Uttjatat och oerhört tråkigt.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Manley:

"The Old Republics planeter består i princip enbart av rum och korridorer, även om du är utomhus."

Där sket det sig..

Lite komiskt att folk tar till sig en recension som inte är färdig.

Antar att de aldrig hann till Tatooine under recensionen. Men håller med om att början känns lite för instängd, iaf mot vad man är van vid. Dock är questandet en fröjd, första gången på mycket länge jag verkligen sätter mig in i questerna och inte bara klickar på ett utropstecken och springer från punkt a till b och dödar x antal mobs.

Saknar spel som SWG pre-cu. Vi kommer nog aldrig få se något liknande när det gäller stora produktioner, eftersom Wow har satt en "mainstream" standard som drar in pengar, pengar pengar med så lite och simpelt material som möjligt (Ja tycker det är lite och simpelt, detta pga allt är likadant, vad hände med guildhus/spelarstäder som de pratade om i vanilla?). Kan kanske ArcheAge vara något tro, vi får vänta och se...

Tills dess duger SWTOR gott och väl.. Vad jag sett än så länge iaf.

Mer komiskt att folk orkar bry sig om vad andra tror/tycker..

Jag älskade Kotor, men dom har fan hållt sig till, vad jag tycker känns som, instängda världar..
Inte min sorts ost..

God jävla jul, anywhores..

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Gammalt djungelordspråk?

Såklart.

Skrivet av gfdhgfdhgf:

jo

Jaså? Jag trodde det var viktigare att läsa motiveringen...?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Åh, vad dumt att recensera innan du spelat mer än lvl 25. Innan lvl 25 så ja, då är allting nästan enbart korridorer, men det är det av en anledning. Du har ingen mount, så det hade varit sjukt bull att springa runt på jättestora, vida ytor då. Men sen får man en speeder på 25, och kommer till tatooine, som enbart är en gigantisk jävla öken, utan några korridorer överhuvud taget. Sen kommer man till Alderaan, som bara är en enda fet skog, den också nästintill helt tom på korridorer. Spela upp ditt och testa, så fattar du vad jag menar.

Medlem

Åh, vad dumt att recensera innan du spelat mer än lvl 25. Innan lvl 25 så ja, då är allting nästan enbart korridorer, men det är det av en anledning. Du har ingen mount, så det hade varit sjukt bull att springa runt på jättestora, vida ytor då. Men sen får man en speeder på 25, och kommer till tatooine, som enbart är en gigantisk jävla öken, utan några korridorer överhuvud taget. Sen kommer man till Alderaan, som bara är en enda fet skog, den också nästintill helt tom på korridorer. Spela upp ditt och testa, så fattar du vad jag menar.

Medlem

Spelet äger
Och planeterna är verkligen INTE "i princip enbart rum och korridorer".

Det är därför det kommen en del 2 av recensionen där skribenten förhoppningsvis har passerat level 25...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Manley:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Manley:

"The Old Republics planeter består i princip enbart av rum och korridorer, även om du är utomhus."

Där sket det sig..

Lite komiskt att folk tar till sig en recension som inte är färdig.

Antar att de aldrig hann till Tatooine under recensionen. Men håller med om att början känns lite för instängd, iaf mot vad man är van vid. Dock är questandet en fröjd, första gången på mycket länge jag verkligen sätter mig in i questerna och inte bara klickar på ett utropstecken och springer från punkt a till b och dödar x antal mobs.

Saknar spel som SWG pre-cu. Vi kommer nog aldrig få se något liknande när det gäller stora produktioner, eftersom Wow har satt en "mainstream" standard som drar in pengar, pengar pengar med så lite och simpelt material som möjligt (Ja tycker det är lite och simpelt, detta pga allt är likadant, vad hände med guildhus/spelarstäder som de pratade om i vanilla?). Kan kanske ArcheAge vara något tro, vi får vänta och se...

Tills dess duger SWTOR gott och väl.. Vad jag sett än så länge iaf.

Mer komiskt att folk orkar bry sig om vad andra tror/tycker..

Jag älskade Kotor, men dom har fan hållt sig till, vad jag tycker känns som, instängda världar..
Inte min sorts ost..

God jävla jul, anywhores..

Jasså, ingen mening med recensioner då enligt dig Nu är ju denna inte färdig än...

Medlem
Medlem

Detta spelet håller samma standard som star wars prequels.............


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Skrivet av Cyanide:

Åh, vad dumt att recensera innan du spelat mer än lvl 25.

Bara en kommentar till det här - dels är inte recensionen färdig, dels tycker jag att det alltid är viktigt att poängtera hur "långt" man har kommit när man recenserar ett MMO. Det ger en genomskinlighet som jag tycker är viktig, så man inte dömmer ut/hyllar saker man inte känner till. Du vet precis var jag är och bör läsa texten därefter.

Var inte orolig, jag kommer ha upplevt långt mycket mer av spelet när den färdiga recensionen ska lämnas in. Jag spelar för fullt och är just nu helt tok-kär i Tatooine. Jag PvP-ar för fullt, kör rymd-missions, överröser mina companions med gåvor och kör så många Flashpoints jag bara kan med mitt guild.

Skrivet av Horniak:

Saknar spel som SWG pre-cu. Vi kommer nog aldrig få se något liknande när det gäller stora produktioner...

Jag saknar SWG överlag, spelade det fram tills det blev officiellt att det skulle stängas ner. Håller med dig, jag har svårt att se något stort företag göra något som ens liknar det. ArchAge snackar ju om en hel del funktioner som påminner om SWG och Dominus verkar ha inspirerats av SWGs crafting-system. Jag håller tummarna, för det är få spel som har lyckats skapa känslan av en riktig "värld" som SWG gjorde. Jag saknar mitt YT-1200-hus...

Medlem

Visst det är storytelling och theme-park, men combaten känns verkligen fräsch. Jag skiter i att man ska gå till ett visst område och klicka på saker eller grinda quest drops från mobs så länge det är kul att slå ihjäl mobs.

Plus att vissa klasser "med rätt taktik" plockar mini world bosses/champion mobs. Bara att dammsuga kartor efter champions med sin Ubersorc (gärna 2 levlar under moben) och ägna 5-10 minuter att döda, får 10 k Xp OCH Blått/epic drop...

Skynda på innan BIOWARE buffar champions så att man måste gruppa som vanligt för att plocka "minibossar"...

Medlem

så jag måste spela med andra? jag ville ju lira det som KOTOR
jag har inte spelat wow pga mulitplayeraspekten (ja jag är väl konstig), men jag tycker ändå att man borde kunna lira storyn som singleplayer också.. vafan

123
Skriv svar