Old republic och denna datorn?

Medlem
Old republic och denna datorn?

Tjena!
Jag är inte så grym när det gäller att se hur bra en dator är så därför frågar jag er experter
Jag ska alltså köpa en ny dator och börja köra old republic tänkte jag! då hittade jag denna dator http://cdon.se/hemelektronik/acer_as5742g-486g50mnkk_i5-480_6... och enligt mig såg den inte så dåligt ( av det lilla jag just nu kan av prestanda på datorer)
Men vad säger ni , skulle denna dator hantera republic utan problem, och då menar jag absolut inte på högsta grafikinställningar!
Tack på förhand!

Medlem
Skrivet av naess91:

Tjena!
Jag är inte så grym när det gäller att se hur bra en dator är så därför frågar jag er experter
Jag ska alltså köpa en ny dator och börja köra old republic tänkte jag! då hittade jag denna dator http://cdon.se/hemelektronik/acer_as5742g-486g50mnkk_i5-480_6... och enligt mig såg den inte så dåligt ( av det lilla jag just nu kan av prestanda på datorer)
Men vad säger ni , skulle denna dator hantera republic utan problem, och då menar jag absolut inte på högsta grafikinställningar!
Tack på förhand!

Hade det varit en stationär så klarar den väl Star Wars i alla fall. Men eftersom det är en laptop så känner jag mig osäker. Min HP Pavilion G7 som jag köpte i somras (laptop) för 6.5k pallade inte riktigt med spelet. Det fungerade, men laggade för mkt.

(Det laggar på en sån här: http://cdon.se/hemelektronik/hp_pavilion_g7-1204eo_i5_2430m_c... )

Medlem
Skrivet av naess91:

Men vad säger ni , skulle denna dator hantera republic utan problem, och då menar jag absolut inte på högsta grafikinställningar!
Tack på förhand!

Spelet skulle nog fungera, men frågan är väl vilken upplösning/GFX inställningar du förväntar dig kunna spela i... Dvs du har själv uteslutit att den ska kunna spela spelet på high i högsta upplösningen. Men du kanske i själva verket bara kan köra i 800x600 med allt på low. Skulle du anse det varit acceptabelt om du väljer den datorn (vet inte vad datorn klarar av men du måste föreställa dig värsta tänkbara scenario)?

GT 540M är aningen bättre än HD 6470M (HP datorn Zane länka till), men jämfört mot ett desktop kort verkar GT 540M vara som ett HD 5750 (gfx kort för typ 1200kr).

Skrivet av Notebookcheck:

Performance

The performance of the 540M lies between the Radeon HD 5650 and 5730 in our first benchmarks. Therefore, the 540M is about 10% faster than the GT435M using DDR3 graphics memory. Using GDDR5 it may be as fast as the HD 5750 / 5770.

Paired with a fast CPU, demanding games of 2010 should run fluently in medium to high details and SXGA resolution. In our tests for example Call of Duty: Black Ops and StarCraft 2 ran fluently in high details and 1360x768. More gaming benchmarks can be found in the lower section of this page. Demanding games released in 2011 like Anno 2070 or Skyrim will only run fluent in low to medium detail settings.

Jag rekommenderar dig att läsa:
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-560M.48313.0....

Just denna länk leder till GTX 560M (som synes i adressen) men de har i princip alla mobila grafikkort i listan. GT 540M hamnar tyvärr långt ner gällande spel.
Vad jag läst så skulle man kunna säga att ett GT 540M är som en övergångskort från att endast ha hållit på med kontors jobb till att börja spela lite lätta spel. WoW skulle nog fungera bra på kortet. Men SWTOR är betydligt mer krävande än WoW.

Min dator går ner på knä för SWTOR utan någon logisk anledning, men det verkar vara pga ooptimerad kod och dåliga drivers från nvidia (testat en rad olika och har senaste inne nu). Jag har en i7 med ett GTX580 (stationär).

Om du är ute efter en spel-laptop så måste du nog lägga ut en hel del mer. Jag skulle iaf inte rekommendera en som vill spela att köpa en dator som har mindre än ett GTX 560M. Sedan är det upp till var och en att anpassa sig efter plånboken så klart.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1006209
Skulle jag nog rekommendera till någon som funderar över en ny dator men inte vill lägga ut runt 13-14 för att få en värsting laptop (närmade 20 om man vill ha en från alienware ifs).

Bärbara datorers GFX går ju inte att översätta till desktop varianterna rakt av, vilket är en del av förvirringen tycker jag. Man tror man får ett GTX580 i sin laptop när prestandan är i stil med budget gfx.

Skrivet av Notebookcheck:

The similar called desktop GeForce GTX 560Ti is based on the GF114 chip and offers more shader cores and also a significantly higher performance. The GTX 550Ti is also based on the GF116, but features a higher clock speed. Therefore, the performance (of the GTX560M) is on a level with the older desktop GeForce GTS 450.

Hoppas du har lite mer kött på benen. Om du verkligen vill försöka hålla priset nere så föreslår jag att du googlar efter forum med folk som har liknande system, där de skriver om deras upplevelser. Det lättaste lär vara att söka något i stil med: SWTOR GT 540M performance/benchmark eller något sånt.

Medlem

Tack för svaren!
Jag kommer bara vilja ha dator till Old republic ( bryr mig noll om grafik faktiskt) så om jag spelar på lägsta kan kvitta kommer annars ha datorn till film o koppla den via hdmi till tvn det är därför jag inte letar efter en värstingdator

Medlem
Skrivet av naess91:

Tack för svaren!
Jag kommer bara vilja ha dator till Old republic ( bryr mig noll om grafik faktiskt) så om jag spelar på lägsta kan kvitta kommer annars ha datorn till film o koppla den via hdmi till tvn det är därför jag inte letar efter en värstingdator

Du kan lätt köra FarmVille på ULTRA!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

1
Skriv svar