Old Republic : Reflektioner/Kritik deluxe

Testpilot
Old Republic : Reflektioner/Kritik deluxe

Old republic den kritiska recensionen.

Skriver ner mina tankar på skillnader mellan SWTOR och WOW samt EVE som är de mmorpgs jag anser jag har spelat tillräckligt mycket för att kunna ge en bra kritik.

Nu som lvl39 har jag blivit varm i kläderna och kan jämföra och ge lite åsikter om spelet.

Gruppquests:
OK det jag retar mig mest på i spelet är det att gruppquests ej är märkta på nåt vis , visst många av dem finns i automater där man får uppdraget i textform , då kan man snabbt se att det krävs fler än 1 spelare.

Men många gånger får man sitta igenom snacket från en NPC om hur eländigt livet är och att X behöver göras innan man då allt är klart får se i sin questlog att det behövs +2 spelare *suck*

Fördel är att det är sjukt mycket roligare då varje uppdrag har en levande historia att berätta då allt har voiceovers som gör att man lever sig in i varje uppdrag man får.

Livlöst:
Känns rätt trist i spelet då det är rätt livlöst i både städer och ute på landet , sällan man ser patrullerande NPC's som man har i wow.
Dock kan jag förstå att de är tvungna till detta då de inte har phasing i areor så man blivit tvungen att ta sig igenom ofantliga horder mer respawns om de nu gjort mobs patrullerande.

På det viset är wow bättre i sina senare inkarnationer med phasing , dvs att har man rensat en area/sprängt hus osv så förändrar man utseendet på sin egen värld , är lite som att gå tillbaka i tiden med oföränderliga areor i SWTOR.

Till fördelen räknas dock att de gjort ett bra system med klassspecifika areor och att de areor man nu måste grinda X så är det ytterst ytterst sällan man har väntetider på respawns , i WOW kunde man få vänta 30 minuter på varenda quest innan man lyckats då fan o hans moster skulle döda samma mobs.

Kan förstå att de velat ta i underkant för att man ska ha en mjuk spelupplevelse men många areor känns livlösa då de är ofantligt stora medan man knappt ser en enda NPC , de man ser står still och gör i princip ingenting.
I wow är det betydligt mer liv o rörelse , npcer som slåss , saker som rör sig osv.

Skill overload:
Vet inte om det är för att UI't är fattigt med dåligt med hotbars eller jag som är trög men jag har lite skill overload.
Känns som många av de skills man använder är rätt onödiga och man ändå bara använder andra , man får lätt en röra av abilities/skills som man har svårt att ha koll på.

Buggar:
Stött på en del skumma buggar, särskilt på ljudfronten då man kan höra vissa NPC's snacka medan man själv åker speeder mellan areor flera km bort.
Värsta jag råkade ut för var i slutet av act1 där jag helt enkelt blev av med min companion och kunde för mitt liv inte få tillbaka henne.
Tog mig en timme av gnisslande och funderande om det "var meningen" att hon
skulle vara borta eftersom det var sista uppdraget i act1.

Grafiken:
känns lite surt att de har så lågt ställt på klienten och inga eller få möjligheter att maxa upp det om nu ens dator pallar med det hela.
Lite småirriterande att gräs spawnar fram 5 meter framför fötterna då man har en bra dator.

Sen att inte ha kantutjämning ens i options på ett spel där man har så många raka ytor är ju rent ut sagt för djävligt , skall fixas i nästa patch + att man kan fippla med .INI filer redan nu.

Fördel är väl att själva stilen på grafik känns naturlig efter ett tag och det är helt enkelt rätt känsla på det hela , alla gubbar ser ut som man tänker sig de skall se ut i starwars , figher ser grymt coolt ut att titta på.
Mindre irritationsmoment är att om man ser en NPC på avstånd som fipplar med sin lightsabre så har frameraten halverats så det ser hackigt och kasst ut men ju närmare man kommer ju högre FPS .. ehh? cp deluxe.

Rymdstationer:
Vad är meningen med detta , man kommer till en planet och mellalandar på en station för att få springa en jävla bit bara för att SEN åka skyttel till planeten man skall till .. WTF , snacka om tidsgrind.

Auktionshuset:
Auktionshuset är ett skämt i jämförelse med både WOWS simpla interface och EVES brutala marknad.
Enda fördelen man kan säga om det är att den faktiskt estimerar ett pris själv då man drar över nåt att sälja.

Pengamissar:
Strax över 20 märker man att man har pengapbrist , särskilt om man ska träna crewskills och samtidigt träna sina class skills , de borde sänka priset på den egna träningen för att fixa det problemet.
Att förhindra låglvl spelare att köpa saker man inte har skill för eller sortera bort saker man inte som klass X ens vill se är andra småsaker man irriteras över.
Blåste 50k rätt tidigt då jag av misstag köpte lvl50 speedern , sånt ska man inte kunna köpa då man är lvl13

Sitta o sortera i en aslång jävla lista på prylar som man som Imperial Agent inte är hjälpt av att köpa (läs: lightsabres osv) man vill sortera bort skiten men det går inte.

Slutsats: Fortfarande bättre då storyn är såpass stark , dessutom fräsht och nytt. Man vet att de kommer slipas på spelet lång tid framöver.
En annan sak är att de kommer ut med patchar riktigt snabbt vilket man inte är bortskämd med.

Nu tillbaka till min imperial agent , han behöver bli lvl40 så jag får testa de bästa skillsen och skaffa mig nytt vrålåk att brumma omkring med!

#blogg

Medlem
Old Republic : Reflektioner/Kritik deluxe

Håller med på några av dina punkter. Men att du totalsågar spelet med massa negativa grejjor och i princip inget positivt - och sen avslutar med att det är bra - är lite skruvat. När man läste texten så förväntade man sig ett avslut som om spelet var totalt talanglöst.

Jag spelar SWTOR och älskar spelet. Då jag har varit en inbiten Hard Core-spelare i wow så känns ändå SWTOR mycket bättre. Det är framförallt ROLIGARE...

Största nackdelen med SWTOR är väl att det är så pass linjerat. Det bör finnas fler planeter (zoner) så man kan välja vart man vill questa. Gör du en alt så måste du helt enkelt springa på exakt samma planeter som med den första gubben. Att levla en alt känns bara jobbigt.

Testpilot

Håller med dig i kritiken på mig , efter läst igenom detta så borde man fyllt på med de positiva bitarna som jag anser väger över de negativa , men det är så då man sitter och flummar och skriver ned sina tankar.

Positivt är att spelet är mjukt , serverlagg existerar knappt så släppet har varit det smidigaste i nåt onlinespel jag nånsin spelat och det gäller även betatestet jag var med i.
Storyn är hur underbar som helst , finns inget att racka ner på där då det är helt nytt och fräsht att ha en röd tråd och bra voiceactors på allt i spelet.
Alla skills och vapen låter precis som de skall och ser ut som det skall i ett spel , ser hur coolt ut som helst att bara kolla på sina medspelare då de slaktar sönder nåt.
Pga den småtomma världen så lever man sig in i spelet på ett annat vis än om man skulle se 30000 andra gubbar med samma rustningar och klass. Som extra bonus måste jag säga att även som samma klass så har jag nog knappt sett en enda gubbe som sett likadan ut även om ens sidekick är lite mera "dublett av varandra"

Detta med att det är rätt lika tror jag inte riktigt för verkar som man glider in på olika planeter berooende på vilken klass man spelar , men kan inte svära på detta då jag inte spelat nån annan klass än den jag spelar nu , kanske bara är olika för Empire / Republic.

1
Skriv svar