Mythic kvartalsrapport

Medlem
Mythic kvartalsrapport

Då Mythic ägs av EA och de i sin tur är väldigt oklara ang Warhammer, är det ingen lätt sak att utläsa den nuvarande statusen för spelet.

Som tur var hittade jag en utmärkt post på Warhammer Alliance forumet som tydligt klargör läget, och i kort kan man konstatera följande:

* Warhammer tappar spelare.

* I bästa fall har Warhammer 200.000 betalande spelare.

* Men förmodligen är 100.000 betalande spelare mer korrekt.

För de av er som är intresserade av kalkylen kommer här en copy paste på den engelska posten:

Let's do the right analysis, not mixing apples and oranges.

What EA stated:

Subscription revenue for the second quarter grew 33% to $36 million. That growth is explained by Warhammer. These are quarterly data. Box sales are not tracked as subs.

Other facts:

EA earned no revenue from WAR in Q2 of 2008.
EA claimed 300k WAR paying subscriptions at the end of Q1 2009.
Monthy sub revenue is $15/account to be considered a paying account.

The analysis
1. If revenues grew 33% to $36 million, then last year's sub revenues for Q2 were $27 million (27 * 1.33 = $36)

2. If that growth was from War Hammer, then the difference, $9 Million is driven by War Subscriptions. Now you need to assume that they aren't hiding big declines on other games. My guess is that they aren't or they'd disclose that, because it would help the WARHAMMER story, and because they are obligated to disclose that.

3. At $15/month, each subcription is $45 per quarter.

4. At $45/quarter, paying subscriptions for Warhammer would AVERAGE 200,000 ($9 million divided by $45/sub).

5. Since they started Q2 with 300,000 paid subscriptions, they must have ended the quarter below 200,000 paid subscriptions, otherwise the average would be higher than 200,000.

6. If you simply straightline the subscriptions from the beginning of the quarter, and do the math to ensure an average of 200,000 for the quarter, you end up with 100,000 paid subscriptions at the end of the quarter.

7. One flaw is that the subs could have all fallen out in early april., bringing the total to 200,000 and the average to 200,000, but that seems unlikely since many people stayed for LOTD.

So best case, they ended the quarter with 200,000 subs. Most likely case, 100,000.

Det ser alltså ganska mörkt ut för Warhammer med tanke på den astronomiska utvecklingskostnaden som Mythic fortfarande dras med. Frågan är hur länge EA tillåter förlust affären att fortsätta.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Testade mina tio fria dagar (tror det var 10) men orkade bara 4-5 timmar innan jag avinstallerade igen. Inte för att spelet var dåligt, var mera för att inga kompisar spelar.
Nästan så jag funderar på och lotta ut mitt AoC och War spel + konto till någon. Så jag inte behöver ha dem liggande.


signatur

Den som kan tala väl kan ljuga väl.

Medlem

Well, jag kommer att fortsätta spela tills skeppet sjunker. Finns inget annat RvR MMO just nu som jag kan tänka mig att spela.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Jag saknade oxå en polare att lira med för det blir så oerhört roligt med en polare!

Efter att hans 10 dagar gått ut åkte jag till elgiganten som sålde spelet för 149 kr och gav de till polaren så nu sitter vi å lirar förfullt Han är inbiten WoW spelare men säger att PvP i WAR är grymt mycket bättre än WoW's.

Kommer antagligen köra tills polaren slutar spela eller att de lägger ner WAR för så länge PvP funkar så spelar jag!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Jag kommer också att fortsätta paralellt med aion, hoppas det löser sig.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Kommer kännas surt om dem lägger ner det då jag lagt ner mer än 1000 timmar på det:(

Medlem

Mycket surt.... Vi får hoppas att så inte blir fallet.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Kallar ni 100k subscribers för förlust? Tror ni att allting är WoW eller? Herregud... ja det kanske sjunker men spelet har väl kanske inte nått siffran som det kommer att fastna på under en längre tid. Finns ganska många andra spel som ligger på lägre siffror men fortsätter ändå så ;>


signatur

osv.

Medlem

Hade du tagit dig tid att ta reda på lite fakta kring Warhammer, så skulle du inte kommit med ett så ogrundat inlägg. Ingen utom du själv har en tanke på en jämförelse med Blizzard. De spelar i en egen division.

Men faktum kvarstår:

* Warhammer Online hade astronomisk utvecklingskostnad som resulterar in i en för MMO marknaden mycket hög underhållskostnad

* Mark Jabocs nämnde efter release att gränsen för vinst/förlust gick vid 250.000 betalande spelare

Behöver jag nämna mer?


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

har inga tankar på att sluta lira WAR ännu, vill så gärna va med i en kingfight innan det är över

Medlem

Nej inte jag heller. Ber på bara knän att Mythic skall reda ut stormen.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

uuh okej. Tror väl mer på att de lagt så mycket pengar på PR och de pengarna har försvunnit då än att de skulle haft högre utvecklingskostnader än andra men okej.

Underhållningskostnaderna borde väl inte vara några större problem? Hur kan de vara högre än för andra spel? Ajaa... orkar inte läsa på men tycker det låter konstigt alltihop.

Spelade en månad nu i sommras men lessnade ganska snabbt igen. Så fort man når 40 så blir allting så tråkigt. Inget att sträva efter... så började med DAoC igen. Det funkar fortfarande (tills man når 50 antar jag )


signatur

osv.

Medlem

Jag kan rekommendera dig att inhämta lite information och fakta på egen hand innan du börjar i fråga sätta andras uppgifter. Kostnaden för att utveckla ett MMO är mycket varierande, beroende på företagets förutsättning och målsättning. Att det kostar mer att utveckla ett rymdskepp än en bil är lika självklart som att indie-utvecklare som tex Starvault (Mortal Combat) har en betydligt lägre utvecklingskostnad jämfört med de stora drakarna inom området. De ekonomiska förutsättningarna är helt enkelt väldigt olika.

En sak är dock gemensamt för de flesta utvecklare, och det är att företagen är börsnoterade och därmed enligt lag tvungna att redovisa sina ekonomiska åtaganden varje kvartal. Genom kvartalsrapporterna kan man utläsa utvecklingskostnader, underhållskostnader, intäkter och mycket där till. Därför är det heller ingen hemlighet att Mythic hade en mycket hög utvecklingskostnad jämfört med andra MMO.

Warhammer hade en initial kostnad på mer än 50 miljoner dollar, vilket med förra årets höga kurser innebär någonstans mellan 450-500 miljoner kr. Dessa pengar önskar naturligtvis investerarna återbetalt. Så bortsett från all personal, reklam, lokaler, servers, teknik, etc etc etc skall även investeringskostnaden fortlöpande återbetalas.

Med detta sagt, så hoppas jag att det är klargjort nog för att du skall förstå att det jag tidigare skrivit inte är påhittat, utan ren fakta baserat på EA/Mythics egna uppgifter. Skulle du fortfarande misstro mig, är du fri att göra google till din bästa vän.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Inaktiv

Warhammer är ett förbannat bra spel, men jag kan bara inte logga på.. är helt säker på att dom lägger ner det inom snar framtid och jag vill inte lägga ner massa timmar på en karaktär som snart e borta.

Medlem

Äh, lira för att det är roligt Vore oerhört synd om de fick lägga ner (ignorerar att det är möjligt helt) men jag lirar så länge jag kan och tycker det är roligt


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

1
Skriv svar