Vad är det som håller på att hända i min stad och övriga Sverige?

Medlem

Trodde inte vi fick nämna "statistik"?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Det bästa hade varit dödsstraff från stöld och uppåt. Då lär man tänka sig för en och annan gång innan man gör nått :P, fast då får man ju kanske oskyldiga som blir dömda...

Medlem
Skrivet av BigD:

För att gå tillbaks lite till början av tråden och orginalinlägget;

Ett problem som jag tror kommer att visa sig inom en snar framtid är rörande invandringen.

NEJ jag är inte på något sätt främlingsfientlig eller rasist, jag har massvis med vänner från olika kulturer och min fru är själv invandrare från utomeuropeiskt land (Kanada).

Så här går det tyvärr till ofta i förorterna i Stockholm och säkerligen på andra ställen med;

En familj kommer, från t.ex. Somalia om man skall ta ett exempel från Rinkeby som nu kallas "lilla mogadishu".

Man har aldrig haft några riktiga pengar i Somalia och de där tusenlapparna som de får varje månad, utöver hyran och räkingarna betalda är enormt stort för dem, mer pengar än de haft i hela sina liv i många fall.

Man går till Kista Galleria och köper en sleten dressmankostym och sitter och fikar på dagarna och tycker att man lever livet, vilket jag kan förstå om man varit med om krig och helvete.

Man får kanske 5-6 barn, trots att man redan lever på försörjningstöd och existensminimum tycker man att man har det bra jämfört med i hemlandet.

Sedan en tusenlapp extra varje månad per unge.

Problemet uppstår lite högre upp i åldrarna, när de jämför sin levnadstandard mot den svenska befolkingen (och givetvis arbetande invandrares) och deras jämnåriga barn.

Föräldrarna på existensminimum kan ju inte köpa de senaste kläderna, moperder, mobiler, tv-spel etc som så många andra barn i arbetande familjer har.

Detta leder till en stor klyfta och tyvärr till kriminalitet i tidig ålder, en bana som är svår att bryta.

På så vis blir man inte förvånad när man läser om invandrarkillar i 12-15 års åldern som rycker väskor på Spånga station, på dagtid eller slår ner och rånar jämnåriga på deras mopeder.

Det är givetvis förjävligt och skall straffas hårt, men det är ett systemfel.

Det blir inte rättvist mot NÅGON, inte mot samhället eller ännu viktigare mot dessa barn att de får sitta så länge och leva på bidrag.

Man kan inte bara pumpa mer och mer pengar in i familjer som bara föder mer och mer barn.
Jag menar, hur tänker man när man skaffar barn när man redan lever på bidrag?

Jag själv har en kille som just fyllt 3.

Jag har det bra ställt men har ändå fått välja att vänta i ett par år tills nu för att skaffa barn nr 2 pga ekonomi.
Man måste ha det VÄLDIGT ordnat och tryggt för att kunna ta hand om sina barn.

Ett barn under åldern 0-18 kostar ca 1 miljon kronor.

Det är klart att det sticker i ögonen att folk bara ploppar ut ungar och man själv får, via skattesedeln betala för deras blöjor, kläder, mat etc.

Samtidigt sitter folk och jobbar och sliter och får själva vänta med att skaffa barn för att man tar sitt ekonomiska ansvar gentemot barnet, och samhället i övrigt.

Sedan är det inte konstigt att det blir problem med rasism etc när dessa "fattigbarn" i brist på annat ord, kommer och stjäl egendom från barnen i skötsamma familjer.

Detta har återigen ingenting med rasism eller främlingsfientlighet att göra, utan det poängterar endast ut ett allvarligt systemfel som vi måste få bukt med.

Inte bara av ekonomiska själ utan även av humana.
Det är inte rätt att dessa barn måste ta till sådana metoder som brott etc för att deras egna föräldrar är oförmögna att ta hand om dem ekonomiskt.

Jag hoppas verkligen att folk tar itu med detta.
Åk till Willys i Rissne en vardag klockan 11:00 då Svensson (och många skötsamma invandrare!) arbetar.

Det är bara fyllt med invandrare som fyller sina vagnar med varor och mat för tusentalskronor av våra skattepengar.

Det kan inte få gå till så, det blir en så stor klyfta att dessa människor hamnar utanför samhället, och deras barn hamnar i situtionen jag beskrivit.

Man kan inte ta in invandare till landet om man inte kan ta hand om dom på ett bra sätt. Man gör dem ingen tjänst genom att placera dem i "lilla mogadishu"

Jag är för invandring och tycker att vi skall ta emot vem som helst så länge denna kan försörja sig själv.

Jag har absolut ingenting emot invandring i sig själv, bara detta sossesystem som med bidrag förstör människors liv på så många nivåer, inte minst de invandrare som kommer hit i god tro om att få hjälp.

Hur är det där kinesiska ordspråket, någonting i stil med att man inte skall ge en svältande man en fisk, utan lära honom att fiska...

Tror sossarna borde tänka över det!

Tror inte att flyktingar har resurser för att kunna försörja sig själva. Vissa immigranter flyr dock inte utan väljer att flytta till ett annat land helt enkelt pga dåliga förhållanden i sitt egna land. aja går att diskutera i oändligheter...

Gällande våldet som trappas upp är det nog 2 saker som gör att det märks mer i dag än tidigare. (egen teori)
1. Media lägger mer fokus på våld för våld och sex säljer mer lösnummer. Så till viss del är detta samhällets egna fel som inte har viljan att säga ifrån utan följer blint det som ges.
2. Kriminaliteten har i Sverige, så som USA har haft det längre, börjat förstå att det bästa är att få hög status, rekrytera mera och statuera exempel är det som gör att man är bäst och kommer längst.

bakomliggande faktorer kan vara så som nämnts tidigare att staten och samhället helt enkelt stöter ut vissa. Dessa får sedan svåra levnadsförhållanden vilket leder till att man anpassar sig till hur samhället är uppbyggt.

På ett sätt lever vi i en iteration som aldrig kommer sluta för vi i samhället säger inte nej. Ni som har sett den nya filmen Kick Ass förstår vad jag menar med att sätta stop. VÅGA SÄGA NEJ, uppmuntra människor ni inte känner att hänga på att stoppa ett pågående brott. Visst man kanske sätter livet på spel men någon dag måste det ta stopp...

Medlem

Det enda som jag skäms över med Sverige är att rasismen breder ut sig. Länge kunde man känna sig stolt över ett land som håller tillbaka högerextrema från det politiska rampljuset, och att gymnastiklärare som kallade alla med utomnordiskt utseende för "Ahemd" fick sparken, och att vi hade en solidarisk syn på flyktingar. Men ack, tiden har kommit, det högerextrema spöket med brun skjorta står och slår på våran dörr. Det okontrollerade hatet sprider sig från internetsidor till gator och torg. Snart kan Sverige inte längre titulera sig som ett land där alla är lika mycket värda, där man har samma rättigheter, och där de som inte anses vara välkomna av den "etniska svenska" får akta sin rygg på kvällen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Det enda som jag skäms över med Sverige är att rasismen breder ut sig. Länge kunde man känna sig stolt över ett land som håller tillbaka högerextrema från det politiska rampljuset, och att gymnastiklärare som kallade alla med utomnordiskt utseende för "Ahemd" fick sparken, och att vi hade en solidarisk syn på flyktingar. Men ack, tiden har kommit, det högerextrema spöket med brun skjorta står och slår på våran dörr. Det okontrollerade hatet sprider sig från internetsidor till gator och torg. Snart kan Sverige inte längre titulera sig som ett land där alla är lika mycket värda, där man har samma rättigheter, och där de som inte anses vara välkomna av den "etniska svenska" får akta sin rygg på kvällen.

Källa på det?


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Som både moderatorer och Saltkråkan påpekat behöver jag varken källor eller statistik i den här tråden.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Det enda som jag skäms över med Sverige är att rasismen breder ut sig. Länge kunde man känna sig stolt över ett land som håller tillbaka högerextrema från det politiska rampljuset, och att gymnastiklärare som kallade alla med utomnordiskt utseende för "Ahemd" fick sparken, och att vi hade en solidarisk syn på flyktingar. Men ack, tiden har kommit, det högerextrema spöket med brun skjorta står och slår på våran dörr. Det okontrollerade hatet sprider sig från internetsidor till gator och torg. Snart kan Sverige inte längre titulera sig som ett land där alla är lika mycket värda, där man har samma rättigheter, och där de som inte anses vara välkomna av den "etniska svenska" får akta sin rygg på kvällen.

Jepp sorgligt men sant ,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:
Skrivet av bjosarn:

Det enda som jag skäms över med Sverige är att rasismen breder ut sig. Länge kunde man känna sig stolt över ett land som håller tillbaka högerextrema från det politiska rampljuset, och att gymnastiklärare som kallade alla med utomnordiskt utseende för "Ahemd" fick sparken, och att vi hade en solidarisk syn på flyktingar. Men ack, tiden har kommit, det högerextrema spöket med brun skjorta står och slår på våran dörr. Det okontrollerade hatet sprider sig från internetsidor till gator och torg. Snart kan Sverige inte längre titulera sig som ett land där alla är lika mycket värda, där man har samma rättigheter, och där de som inte anses vara välkomna av den "etniska svenska" får akta sin rygg på kvällen.

Jepp sorgligt men sant ,

Väldigt löst taget. Du beskriver inga faktan alls, bara påståenden. Det betyder inte att det är en bild som speglas över hela Sverige.
"Länge kunde man känna sig stolt över ett land som håller tillbaka högerextrema från det politiska rampljuset"
Att utesluta dom från politiken vore brott mot demokratin. Inte för att jag vill ha dom där men det spelar ingen roll. Alla partier har rätt att finnas och uttrycka sina åsikter. Annars har vi ingen demokrati.

Medlem

Fargo: Har inte du heller läst vad både moderatorer och Saltkråkan har sagt?
Tråden har INGET med hur det faktiskt ser ut eller vad jag kan bevisa eller belägga med vetenskapliga argument, utan ENDAST och ENDAST anekdoter.

Skrivet av Saltkråkan:
Skrivet av mullins:

TS öppnade för hur man personligen uppfattade att 'samhället' hade förändrats, vill ni kasta statistik fram och tillbaka så får ni göra det i en egen tråd.

Detta är vad som gäller,allt annat får ni ta någon annanstans.

Lite besviken på att jag inte får medhåll från Saltkråkan just nu...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Fargo: Har inte du heller läst vad både moderatorer och Saltkråkan har sagt?
Tråden har INGET med hur det faktiskt ser ut eller vad jag kan bevisa eller belägga med vetenskapliga argument, utan ENDAST och ENDAST anekdoter.

Skrivet av Saltkråkan:
Skrivet av mullins:

TS öppnade för hur man personligen uppfattade att 'samhället' hade förändrats, vill ni kasta statistik fram och tillbaka så får ni göra det i en egen tråd.

Detta är vad som gäller,allt annat får ni ta någon annanstans.

Lite besviken på att jag inte får medhåll från Saltkråkan just nu...

Jag bryr mig inte vad de har skrivit. Jag skrev bara vad jag ansåg. Man kan lika gärna sitta o påstå vad som helst.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Jag bryr mig inte vad de har skrivit. Jag skrev bara vad jag ansåg. Man kan lika gärna sitta o påstå vad som helst.

Precis det vissa av oss påpekade från början.
Men trådskaparen hävdade att det inte hörde till tråden och att "vi" förstörde den. Han blev även uppbackad av moderatorer vilka också tillrättadevisade "oss".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Fargo:

Jag bryr mig inte vad de har skrivit. Jag skrev bara vad jag ansåg. Man kan lika gärna sitta o påstå vad som helst.

Precis det vissa av oss påpekade från början.
Men trådskaparen hävdade att det inte hörde till tråden och att "vi" förstörde den. Han blev även uppbackad av moderatorer vilka också tillrättadevisade "oss".

Haha. Nu har jag inte följt tråden från början. Men där ser man. No further comments.

Medlem

Jag säger det igen..."Här efterfrågas hur folk i största allmänhet upplever sin tillvaro" sen om Bjosarn och andra vill kasta omkring sig med vinklade och oseriösa källor,ja då får ni skapa en egen tråd om det.Hur svårt skall det vara egentligen att fatta en sådan enkel sak?


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Inaktiv
Skrivet av Saltkråkan:

Jag säger det igen..."Här efterfrågas hur folk i största allmänhet upplever sin tillvaro" sen om Bjosarn och andra vill kasta omkring sig med vinklade och oseriösa källor,ja då får ni skapa en egen tråd om det.Hur svårt skall det vara egentligen att fatta en sådan enkel sak?

Jag har inte upplevt invandringen som ett problem, trots att jag växt upp både i invandrartäta svenska städer, och i södra kalifornien med mexiko några mil bort.

Jag upplever dock samhället som allt mindre solidariskt(och därmed mer egoistiskt).
I kommentatorsfält (som på aftonbladet, DI osv) så upplever jag att det går ca 9 invandringskritiska, anti-islamistiska eller all-out rasistiska inlägg, på 1 mer sansat.

Jag har svårt att se att detta skulle spegla svenskars attityd i allmänhet dock, med hänsyn till att SD/ND/avarter inte precis har 90% av svenskarnas röster.

Jag upplever detta fenomen, såsom idogt trådskapande här på FZ också som exempel, som något 'keyboard warriors' ligger bakom. Bakom sin skärm så kan man glatt ge uttryck för sin inskränkthet, eller ta ut sin frustration över annat, på en fråga som invandring.
Precis som när nassar rekryteras irl så ger ju mobb-mentaliteten en känsla av samhörighet, och det upplever jag att många av dessa människor är i stort behov av.

Jag är ganska lång, blond, blåögd och har en väldigt mångfasetterad bekantskapskrets, men har aldrig varit i slagsmål, blivit rånad eller hotad..
eller jo, jag blivit hotad av nazister ett par gånger 'för att jag är så djävla ful', dock. Jag som är så germansk och fin.. =P Tilläggas bör kanske att jag inte heller har 'vänstersympatier' politiskt.

För tyvärr så blir man ofta anklagad för att vara kommunist, lurad av media, eller favoritförkortningen 'PK', när man argumenterar emot nämnda mobb.

Var det såna upplevelser du efterlyst?

Medlem

prophetic: Mycket bra inlägg. Speglar både den upplevda situationen och responsen man får om man tar sig tid att svara på inlägg som du beskriver.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Det finns bra invandring och så finns det dålig invandring. Det handlar om integration.

Jag är delvis uppväxt i ett område med ganska många invandrare. Området var en aning oroligare än de flesta övriga områden i staden - men bra mycket bättre än "missbrukarområdet".

Invandrarna var bra integrerade, pratade svenska och så vidare. Då blir det ju inga problem. Det är ju självklart inte människorna det är fel på - det är okontrollerad massinvandring som är problemet. Områden som Rosengård får inte skapas - det är bedrövligt.

Medlem
Skrivet av prophetic:
Skrivet av Saltkråkan:

Jag säger det igen..."Här efterfrågas hur folk i största allmänhet upplever sin tillvaro" sen om Bjosarn och andra vill kasta omkring sig med vinklade och oseriösa källor,ja då får ni skapa en egen tråd om det.Hur svårt skall det vara egentligen att fatta en sådan enkel sak?

Jag har inte upplevt invandringen som ett problem, trots att jag växt upp både i invandrartäta svenska städer, och i södra kalifornien med mexiko några mil bort.

Jag upplever dock samhället som allt mindre solidariskt(och därmed mer egoistiskt).
I kommentatorsfält (som på aftonbladet, DI osv) så upplever jag att det går ca 9 invandringskritiska, anti-islamistiska eller all-out rasistiska inlägg, på 1 mer sansat.

Jag har svårt att se att detta skulle spegla svenskars attityd i allmänhet dock, med hänsyn till att SD/ND/avarter inte precis har 90% av svenskarnas röster.

Jag upplever detta fenomen, såsom idogt trådskapande här på FZ också som exempel, som något 'keyboard warriors' ligger bakom. Bakom sin skärm så kan man glatt ge uttryck för sin inskränkthet, eller ta ut sin frustration över annat, på en fråga som invandring.
Precis som när nassar rekryteras irl så ger ju mobb-mentaliteten en känsla av samhörighet, och det upplever jag att många av dessa människor är i stort behov av.

Jag är ganska lång, blond, blåögd och har en väldigt mångfasetterad bekantskapskrets, men har aldrig varit i slagsmål, blivit rånad eller hotad..
eller jo, jag blivit hotad av nazister ett par gånger 'för att jag är så djävla ful', dock. Jag som är så germansk och fin.. =P Tilläggas bör kanske att jag inte heller har 'vänstersympatier' politiskt.

För tyvärr så blir man ofta anklagad för att vara kommunist, lurad av media, eller favoritförkortningen 'PK', när man argumenterar emot nämnda mobb.

Var det såna upplevelser du efterlyst?

Visst finns det såna områden. Det finns också områden där man som svensk inte känner sig välkommen alls. Där det istället finns ett förakt för Svenskar och svenska rättssystemet.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av prophetic:
Skrivet av Saltkråkan:

Jag säger det igen..."Här efterfrågas hur folk i största allmänhet upplever sin tillvaro" sen om Bjosarn och andra vill kasta omkring sig med vinklade och oseriösa källor,ja då får ni skapa en egen tråd om det.Hur svårt skall det vara egentligen att fatta en sådan enkel sak?

Jag har inte upplevt invandringen som ett problem, trots att jag växt upp både i invandrartäta svenska städer, och i södra kalifornien med mexiko några mil bort.

Jag upplever dock samhället som allt mindre solidariskt(och därmed mer egoistiskt).
I kommentatorsfält (som på aftonbladet, DI osv) så upplever jag att det går ca 9 invandringskritiska, anti-islamistiska eller all-out rasistiska inlägg, på 1 mer sansat.

Jag har svårt att se att detta skulle spegla svenskars attityd i allmänhet dock, med hänsyn till att SD/ND/avarter inte precis har 90% av svenskarnas röster.

Jag upplever detta fenomen, såsom idogt trådskapande här på FZ också som exempel, som något 'keyboard warriors' ligger bakom. Bakom sin skärm så kan man glatt ge uttryck för sin inskränkthet, eller ta ut sin frustration över annat, på en fråga som invandring.
Precis som när nassar rekryteras irl så ger ju mobb-mentaliteten en känsla av samhörighet, och det upplever jag att många av dessa människor är i stort behov av.

Jag är ganska lång, blond, blåögd och har en väldigt mångfasetterad bekantskapskrets, men har aldrig varit i slagsmål, blivit rånad eller hotad..
eller jo, jag blivit hotad av nazister ett par gånger 'för att jag är så djävla ful', dock. Jag som är så germansk och fin.. =P Tilläggas bör kanske att jag inte heller har 'vänstersympatier' politiskt.

För tyvärr så blir man ofta anklagad för att vara kommunist, lurad av media, eller favoritförkortningen 'PK', när man argumenterar emot nämnda mobb.

Var det såna upplevelser du efterlyst?

Visst finns det såna områden. Det finns också områden där man som svensk inte känner sig välkommen alls. Där det istället finns ett förakt för Svenskar och svenska rättssystemet.

Och vems fel är det? det är väl inte invandrarna som skapat dessa områden från första början?

Men jag håller med, det finns många ställen där svenskar säkerligen inte känner sig välkommna till områden med mycket invandring, lika mycket som det finns svenskar av annan etnicitet som känner exakt likadant när dem besöker en plats med 99% ursprungsvenskar som ger dem konstiga blickar.

Det handlar om att integrera något politikerna totalt misslyckat med.. och det är förjävligt för jag har själv en mor som invandrat och har bott på både ett väldigt svenskt villa område och ett halft sunkigt segregerat förort så jag har sett och erfarit klyftorna med egna ögon och jag känner själv ibland att jag blir diskriminerad för mitt ursprung lika mycket som jag känner vi har för många idioter som invandrat hit och sedan inte tar den underbara chansen dem fått för istället bara ränna runt och skapa problem


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av prophetic:

Jag har inte upplevt invandringen som ett problem, trots att jag växt upp både i invandrartäta svenska städer, och i södra kalifornien med mexiko några mil bort.

Det gör tyvärr jag i mitt område,men jag är glad att du inte gör det.

Skrivet av prophetic:

Jag upplever dock samhället som allt mindre solidariskt(och därmed mer egoistiskt).
I kommentatorsfält (som på aftonbladet, DI osv) så upplever jag att det går ca 9 invandringskritiska, anti-islamistiska eller all-out rasistiska inlägg, på 1 mer sansat.

Undrar du inte lite hur det har blivit så?Jag personligen tror inte att det bara har att göra med att folk i allmänhet har blivit mer egoistiska,utan att det finns en stor frustration i hur utvecklingen inom förr fungerande områden gjorts om till slagfält.

Skrivet av prophetic:

Jag har svårt att se att detta skulle spegla svenskars attityd i allmänhet dock, med hänsyn till att SD/ND/avarter inte precis har 90% av svenskarnas röster.

Tror som du att kommentarerna inte speglar allmänheten på pricken,men visst börjar antagligen folk i allmänhet tröttna på att problemen inte diskuteras.

Skrivet av prophetic:

Jag upplever detta fenomen, såsom idogt trådskapande här på FZ också som exempel, som något 'keyboard warriors' ligger bakom. Bakom sin skärm så kan man glatt ge uttryck för sin inskränkthet, eller ta ut sin frustration över annat, på en fråga som invandring.

Håller inte med om detta..Då forum av olika typer ger folk en möjlighet att diskutera och kommentera utan att kastas i fängelse eller riskeras att slås ner för att t ex deras åsikter inte stämmer överens med den andra sidan.

Skrivet av prophetic:

Precis som när nassar rekryteras irl så ger ju mobb-mentaliteten en känsla av samhörighet, och det upplever jag att många av dessa människor är i stort behov av.

Men det gäller väl inte endast nassar,detta gäller ju även extrema vänsteranhängare och extremister av andra slag.

Skrivet av prophetic:

Jag är ganska lång, blond, blåögd och har en väldigt mångfasetterad bekantskapskrets, men har aldrig varit i slagsmål, blivit rånad eller hotad..
eller jo, jag blivit hotad av nazister ett par gånger 'för att jag är så djävla ful', dock. Jag som är så germansk och fin.. =P Tilläggas bör kanske att jag inte heller har 'vänstersympatier' politiskt.

Tråkigt att höra om hoten du fått utstå.Jag har blivit hotad och kallad "svennebög" och då ser jag inte speciellt svensk ut ens.

Skrivet av prophetic:

För tyvärr så blir man ofta anklagad för att vara kommunist, lurad av media, eller favoritförkortningen 'PK', när man argumenterar emot nämnda mobb.

Precis som den andra sidan blir anklagad för att vara lågutbildad SD kramare eller rassesvin när dom argumenterar emot extremisterna på andra sidan.

Skrivet av prophetic:

Var det såna upplevelser du efterlyst?

Javisst..här är alla upplevelser välkommna.


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem
Skrivet av .357:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av prophetic:
Skrivet av Saltkråkan:

Jag säger det igen..."Här efterfrågas hur folk i största allmänhet upplever sin tillvaro" sen om Bjosarn och andra vill kasta omkring sig med vinklade och oseriösa källor,ja då får ni skapa en egen tråd om det.Hur svårt skall det vara egentligen att fatta en sådan enkel sak?

Jag har inte upplevt invandringen som ett problem, trots att jag växt upp både i invandrartäta svenska städer, och i södra kalifornien med mexiko några mil bort.

Jag upplever dock samhället som allt mindre solidariskt(och därmed mer egoistiskt).
I kommentatorsfält (som på aftonbladet, DI osv) så upplever jag att det går ca 9 invandringskritiska, anti-islamistiska eller all-out rasistiska inlägg, på 1 mer sansat.

Jag har svårt att se att detta skulle spegla svenskars attityd i allmänhet dock, med hänsyn till att SD/ND/avarter inte precis har 90% av svenskarnas röster.

Jag upplever detta fenomen, såsom idogt trådskapande här på FZ också som exempel, som något 'keyboard warriors' ligger bakom. Bakom sin skärm så kan man glatt ge uttryck för sin inskränkthet, eller ta ut sin frustration över annat, på en fråga som invandring.
Precis som när nassar rekryteras irl så ger ju mobb-mentaliteten en känsla av samhörighet, och det upplever jag att många av dessa människor är i stort behov av.

Jag är ganska lång, blond, blåögd och har en väldigt mångfasetterad bekantskapskrets, men har aldrig varit i slagsmål, blivit rånad eller hotad..
eller jo, jag blivit hotad av nazister ett par gånger 'för att jag är så djävla ful', dock. Jag som är så germansk och fin.. =P Tilläggas bör kanske att jag inte heller har 'vänstersympatier' politiskt.

För tyvärr så blir man ofta anklagad för att vara kommunist, lurad av media, eller favoritförkortningen 'PK', när man argumenterar emot nämnda mobb.

Var det såna upplevelser du efterlyst?

Visst finns det såna områden. Det finns också områden där man som svensk inte känner sig välkommen alls. Där det istället finns ett förakt för Svenskar och svenska rättssystemet.

Och vems fel är det? det är väl inte invandrarna som skapat dessa områden från första början?

Men jag håller med, det finns många ställen där svenskar säkerligen inte känner sig välkommna till områden med mycket invandring, lika mycket som det finns svenskar av annan etnicitet som känner exakt likadant när dem besöker en plats med 99% ursprungsvenskar som ger dem konstiga blickar.

Det handlar om att integrera något politikerna totalt misslyckat med.. och det är förjävligt för jag har själv en mor som invandrat och har bott på både ett väldigt svenskt villa område och ett halft sunkigt segregerat förort så jag har sett och erfarit klyftorna med egna ögon och jag känner själv ibland att jag blir diskriminerad för mitt ursprung lika mycket som jag känner vi har för många idioter som invandrat hit och sedan inte tar den underbara chansen dem fått för istället bara ränna runt och skapa problem

Du har helt rätt. Jag påstod inte att det var invandrares fel. Som du säger kan det vara samma sak i ett väldigt "Svenskt-tätt" område. Intressanta sidan av myntet är väl att det är åt båda hållen i de olika områdena. Det hör man sällan i media. Man måste lyckas integrera invandrare OCH svenskar med varandra på ett bra sätt.

Sverige är heller inte ensamma om detta problem. I vårat grannland Norge är det samma sak. Det vet jag själv efter att ha jobbat där en tid där jag också hade boende i ett väldigt invandrartätt område. Även känt som "Grönland" (nej inte landet Grönland, utan en stadsdel inom oslo)

Medlem

Aj aj... både grafer och satistik i detta klipp. :S

Intressant att se hur tråden nu handlar mer om invandrare...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Sverige, här anmäls flest våldtäkter i Europa..

Norsk media och norska poliskåren *host* har sin uppfattning och analys klar.

Medlem

Sluta å blunda! sen massinvandringen till detta land inte får ett slut, så lär våldet fortsätta, kolla bara på efterlyst på 3an, vilka står för våldet?? ja just det inte fan e det många etniska svenskar! när jag växte upp i V:frölunda så var det lugnt o tryggt, å det kan jag säga att det inte e i dag! punk slut..

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Det enda som jag skäms över med Sverige är att rasismen breder ut sig. Länge kunde man känna sig stolt över ett land som håller tillbaka högerextrema från det politiska rampljuset, och att gymnastiklärare som kallade alla med utomnordiskt utseende för "Ahemd" fick sparken, och att vi hade en solidarisk syn på flyktingar. Men ack, tiden har kommit, det högerextrema spöket med brun skjorta står och slår på våran dörr. Det okontrollerade hatet sprider sig från internetsidor till gator och torg. Snart kan Sverige inte längre titulera sig som ett land där alla är lika mycket värda, där man har samma rättigheter, och där de som inte anses vara välkomna av den "etniska svenska" får akta sin rygg på kvällen.

Enligt dig är ju inte alla lika mycket värda. Svenskar och kristna är ju sämre människor än utlänningar och muslimer. Svensk kultur suger (om det ens finns svensk kultur).

Jag vet inte riktigt vad det är vänstern håller på med. Men nog kan det klassas som landsförräderi.

Inaktiv

Jag borde inte givit mig in i ännu en forumdiskussion om detta ämne, för resultatet är tamigfan alltid detsamma.

Så.. sådärja, nu var vi framme vid skanderanden av anklagelser om kommunistiska sympatier och landsförräderi.

Since we're already resorting to namecalling;
era djävla muppar.
Om ni känner att era argumentationer inte har den genomslagskraft som ni önskar, så kan jag gladeligen hälsa att de flesta har kopplat bort eran onyanserade, inskränkta klagosång för länge sedan.

Detta är givetvis specifikt riktat mot mikaelh och sleep som precis kommenterat, men fenomenet uppenbarar sig gång på gång och är absolut ingen isolerad företeelse.

Ärligt talat så tycker jag tamigfan bara synd om er. Det finns en anledning till att SDs väljares demografi ser ut som den gör; generellt(och ni gillar ju att generalisera, som in i bara helvete) så är de varken högutbildade eller välberesta.
Ni ignorerar gärna socioekonomisk situation, hur man tänker som nyinflyttad(i praktiken, inte i erat 'men Jag skulle minsann'-teoretiserande), diskriminering från svenskar, diskriminering sinsemellan olika grupper av hitflyttade osv.
För allt är ju så djävla enkelt som vit, svensk och (relativt) curlad.

Jag är inget fan av de misslyckade integrationsansträngningarna i vissa områden heller, men det är för fan hundratusentals människor ni generaliserar om. Individer.

Medlem

"Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker."
/Mona Sahlin

Vad är detta om inte landsförräderi?

"...men det är för fan hundratusentals människor ni generaliserar om. Individer."

Vem generaliserar? Har inte läst igenom den här tråden, men jag vet i alla fall att jag inte är en av dom som generaliserar varenda individ. Det jag ogillar är den totalt misslyckade svenska integrationspolitiken, vänsterns svenskfientlighet och islam (och alla andra religioner - men främst islam då det är den religion som allra mest kräver total underkastelse och främjar våld).

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av bjosarn:

Det enda som jag skäms över med Sverige är att rasismen breder ut sig. Länge kunde man känna sig stolt över ett land som håller tillbaka högerextrema från det politiska rampljuset, och att gymnastiklärare som kallade alla med utomnordiskt utseende för "Ahemd" fick sparken, och att vi hade en solidarisk syn på flyktingar. Men ack, tiden har kommit, det högerextrema spöket med brun skjorta står och slår på våran dörr. Det okontrollerade hatet sprider sig från internetsidor till gator och torg. Snart kan Sverige inte längre titulera sig som ett land där alla är lika mycket värda, där man har samma rättigheter, och där de som inte anses vara välkomna av den "etniska svenska" får akta sin rygg på kvällen.

Enligt dig är ju inte alla lika mycket värda. Svenskar och kristna är ju sämre människor än utlänningar och muslimer. Svensk kultur suger (om det ens finns svensk kultur).

Jag vet inte riktigt vad det är vänstern håller på med. Men nog kan det klassas som landsförräderi.

Kan bara hålla med dig!

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Sleep:
Skrivet av bjosarn:

Som både moderatorer och Saltkråkan påpekat behöver jag varken källor eller statistik i den här tråden.

å det ska du säga som e kommunist!!

Och... din mamma!

å.... din syster!

Medlem
Skrivet av Sleep:

å det ska du säga som e kommunist!!

Hej och välkommen till sandlådan där Sleep håller tal.

Skrivet av Mikaelh:

Enligt dig är ju inte alla lika mycket värda. Svenskar och kristna är ju sämre människor än utlänningar och muslimer. Svensk kultur suger (om det ens finns svensk kultur).

Enligt mig? Är du inte vuxen nog att klia ur sandlådan du också? Tydligen har jag trampat vissa personer på tårna som inte är mogna nog och klarar av det, utan visar prov på ignorans istället.
"Du hatar människor!" - väx upp.

Citat:

Jag vet inte riktigt vad det är vänstern håller på med. Men nog kan det klassas som landsförräderi.

Ja, sätt de du kallar "vänster" i fängelse för landsförräderi.

Intressant att det var exakt det här som prophetic talade om i sitt första inlägg.

Skrivet av Mikaelh:

...men främst islam då det är den religion som allra mest kräver total underkastelse och främjar våld.

Fel.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar