"Mass Effect 3 bör ha en kvinnlig Shepard i trailers"
Men, kan vi inte ha en transa, Shemail, som huvudkaraktär? Eller tvåkönad människa, tänk vad bra och jämställt allt skulle bli... Suck, nu har detta trams med jämställdheten drabbat spelvärlden, den dagen jag verkligen bävade efter...
Är det konstigt att man har en manlig huvudkarraktär när 99,98% av spelarna är killar?! Och ni militanta feminister men kvotering och könet "hen" kan dra åt helvete.
Den här artikeln handlar väl inte om jämställdhet? Den handlar om att det vore smartare av utvecklarna att bredda marknaden och vända sig till tjejer.
Tror du att man breddar marknaden om man riktar sig till minoriteter istället för majoriteter? Det är ju ett fatalt misslyckande som man bara inte får göra i marknadsföringen av en produkt.
Gör man det så förlorar man fler kunder än vad som vinns, detta har skett inom flera märken genom tiderna och det har bevisats ha en negativ inverkan på försäljningen.... Breddning av marknaden är inte alltid effektiv när det kommer till försäljning av en produkt...
Min chef sa en rätt rolig sak idag. Han spelar nästan alla sina spel som kvinnlig karaktär, för han föredrar att se en tjusig kvinna istället för en man, om det är ett 3e persons perspektiv.
On topic though. Tycker det skulle vara kul med en female Shepard trailer, som tydligen tycks komma också. Bra där.
Hah Då kommer det väl bli kallat sexistiskt om det är en het tjej med fräcka kameravinklar i trailers istället. "ooh jadda jadda blabla *fnys*"
Det tar ju aldrig slut. Snygga tjejer i spel, inget fel. Snygga killar i spel, inget fel.
Låt fantasin flöda. Jag som kille använder hellre kvinnliga karaktärer i spel. Skönare att kolla på. Man-ass, nej tack.
Spelar mest: State of Decay 2
Min chef sa en rätt rolig sak idag. Han spelar nästan alla sina spel som kvinnlig karaktär, för han föredrar att se en tjusig kvinna istället för en man, om det är ett 3e persons perspektiv.
On topic though. Tycker det skulle vara kul med en female Shepard trailer, som tydligen tycks komma också. Bra där.
Vem sitter och stirrar på sin egen karaktär igenom ett helt spel? Du borde rekommendera honom ett bättre spel, eller en porrfilm.
Om det bara finns en (välbyggd) manlig huvudkaraktär så är spelutvecklarna sexistiska eftersom man inte kan spela kvinna....
Och om det bara finns en (välbyggd) kvinnlig huvudkaraktär (tomb raider) så är spelutvecklarna sexistiska eftersom de bara försöker locka till sig män genom att sälja på bröst och rumpa...
Spelutvecklare kan inte ha det lätt!
Hmmm... Tja, detta är ju lite av ett dilemma för spelbranscher. Antingen använder man sig av en man som huvudperson, för att de flesta män/pojkar (majoriteten av de som spelar spel) faktiskt väljer att spela som män/pojkar, då man vill känna en bättre koppling till karaktären, leva sig in i det lättare. I ett RPG har könet större betydelse än i generiska fps där storyn och inlevelsen inte spelar någon större roll.
Så, att använda en manlig figur i sina trailers är ett bra sätt att skaffa en ordentlig grundskara av följeslagare/konsumenter. Detta leder till att det är det säkraste sättet för ett spel/spelserie att börja sin bana. Nu skulle man ju kunna säga att man då vid den tredje delen använder en kvinnlig istället, för att locka in skaran man inte redan fått med sig(jag tvivlar att någon av oss kommer glömma att man kan spela som en man, även om dom slutar använda "john" i sina trailers). Men, då får man också problemet att man bryter "följden", då alla vi som följt trailersen och förväntar oss att se John även i nästa, kan få ett litet "wtf!?" tillfälle om Jane hoppar fram istället.
Alternativet är väl att göra en trailer för varje kön. Då kommer nästa indelning, skall vi ha en asiat också? Någon överviktig person? Kanske en afrikan och en indier också? Man kan dra det hur långt som helst, och det finns egentligen bara ett hinder, pengar. Det är dyrt så in i hevetsia att göra en trailer.
I slutändan känner jag att hela diskussionen är verkligen att göra en höna av en fjäder, som någon nämnde högre upp. Att använda John primärt i trailersen (dom skall göra en med Jane har dom sagt iaf) är ett marknads beslut helt enkelt. Det är inte ett gigantiskt "FU" till kvinnliga "gamers".
Precis som ovastående skribent så föredrar jag också att köra som kvinnlig karaktär. Samma gäller de flesta andra spel. Tycker ofta de kvinnliga karaktärerna i spel har mer klass och stil än de manliga som oftast framställs som någon standard marine core jughead war hero - vilket är rätt stereotypt och tröttsamt. De kvinnliga karaktärerna projicerar mer styrka, intelligens och klass. Sedan är det ju ett plus som i Mass Effect om kvinnan "bakom rösten" kan göra ett riktigt jobb som röstskådespelare, och det tycker jag är suveränt gjort i Mass Effect.
Jag håller till 100% med detta!
De få gånger som man har möjlighet att spela en "normal" kille i ett spel så brukar jag spela som denna, problemet är ju att 99% av alla manliga karaktärer porträtteras som någon jävla übermacho marine med kortsnaggat hår och som ser ut att ha knaprat anabola de senaste 20 åren.
Säga vad man vill om stora bröst etc men de kvinnliga karaktärerna ser iaf för det mesta mänskliga ut.
Både Dragon Age II och Mass effect 2 spelade jag först som kille och kom ungefär halvvägs genom spelen, senare så gjorde jag en feminin karaktär och kunde inte sluta spela trots långt efter att jag varvat det. Vet inte varför det blev så, tycker väll att det är mer intressant med en cool tjej som huvudkaraktär. Blev dock lite ledsen att jag inte kunde ha ett romantiskt förhållande med Tali' som tjej, men Garrus var också mysig
Men jag kommer att spela som tjej först i Mass Effect 3, sen kommer jag köra kille, alltid provat båda när man får valmöjligheten
Personligen så har jag aldrig förstått de som anser att det är "gay" att spela som kvinnlig karaktär. Jag ser det snarare tvärt om. Om du har möjligheten att välja om du ska stirra på ett manligt eller kvinnligt arsle i 30 timmar, hur kan det då vara homosexuellt att som man välja att vara en kvinna?
Sedan att Hale är mil framför vem det nu är som gör röstskådespeleriet för herrn är ju även det en bonus.
Ja tack. Som spelande kvinna så känner jag ganska sällan att de medvetet försöker locka kvinnliga spelare till spel, precis som att tjejer inte fjejer inte förväntas vilja spela alla spel. Dock så innebär det inte att jag endast vill spela spel där jag kan spela kvinna utan det viktiga är fortfarande story och välgjorda karaktärer oavsett karaktärernas kön.
I överlag kan jag också tycka att det är ont om bra och välgjorda kvinnliga huvudkaraktärer i spel, vilket är tråkigare. Ganska ofta när det väl är en kvinnlig huvudperson så är hon fortfarande utformad för att locka fler manliga spelare - Nej jag lockas inte av övermänsliga halvnakna storbystade superkvinnor som aldrig har känslor/känsel eller behov av rustning när alla hennes manliga kollegor bär tunga helkroppskevlarrustningar. Kvinnliga karaktärer har haft förmågan att bli extremt overkliga i spel där de borde vara lite mer mänskliga, och därför kan jag för första gången börja se fram emot nya Tomb Raider som verkar ha en betydligt mer levande och äkta, men fortfarande häftig lara croft.
Det kanske är svårt att lyckas locka alla typer av spelare till alla typer av spel, men det är tragiskt när de inte försöker utnyttja de fördelar och potential som vissa spel har att locka exempelvis både tjejer och killar. Jag blev förvånad över hur bra mass effect-spelen är när jag såg min bror spela och undrar hur jag kunde missat spelserien tidigare. Kan vara för att jag automatiskt sorterat bort vissa spel efter att ha sett en trailer där jag känner att de här inte är något för mig, utan att spelet endast är för grabbgänget. Tråkigt om det innebär att jag missat eller fortfarande missar härliga spelupplevelser. Jag tror ändå att fler och fler spel på senare tid försöker rikta sig till att locka alla typer av spelare, manliga som kvinnliga, och med flera spelår i ryggen så har jag lärt mig mer att se igenom den manliga spelytan för att upptäcka de fantastiska dolda spelen där under, och jag känner mig inte längre unik som kvinnlig spelare, utan att jag är en spelare som alla andra som är en del av spelvärlden. Det tråkiga är att jag tror fortfarande många tjejer missar spel de egentligen skulle älska.
Jag tror inte lösningen är att direkt rikta sig till tjejer, av erfarenheter så kan det lätt bli fel. Tjejer dras inte bara tilla rosa prinsessfluff, inte ens när man är 10 år och intresserad av hästar, antalet misslyckade hästspel som riktat sig till tjejer är tragikomiskt många, och jag är fascinerad över att folk hånar hästspel - det är ju inte så konstigt att det ger dålig försäljning när denna misshandlade kategori inte ens lockar hästintresserade småtjejer att spela. Om folk lyssnade på tjejer så skulle till och med ett hästspel kunna bli helt okej med pengar, men jag har letat hela mitt liv och det har fortfarande inte dykt upp något hästspel som ger det som efterfrågas. Alla hästspel gör bara samma tråkiga misstag om och om igen. Oavsett vad för spel vi pratar om, så kan råga och lyssna kan vara en nyckel, och ha med kvinnor i spelprocessen som kan ge lite kvinnliga perspektiv om vad tjejer verkligen vill ha, inte vad tjejer förväntas vilja ha.
Fördomar om vad tjejer gillar är nog det största problemet som spelföretag behöver ta sig förbi, för egentligen är det ingen större skillnad från vad grabbarna gillar, och här är hemmligheten - tjejer gillar bra spel!
Själv så tänker jag se fram emot Mass effect 3 oavsett trailers, då jag redan vet att det är en spelserie som lockar mig, även omde inte försöker locka mig.
Så du "sorterar" bort spel som inte har en kvinnlig karaktär? Tycker att den här diskussionen och ditt resonemang inte håller måttet riktigt.
Dels för det jag nämnde och dels för, och jag citerar: "övermänskliga halvnakna storbystade superkvinnor som aldrig har känslor/känsel ".
Det är samma med manliga karaktärer. Men det här är spel, precis som film. Vill du spring runt som en lätt överviktig, korkad man/kvinna i gothbrallor? Tror inte det va? Om du har spel som ett av dina intressen, som jag. Då följer man industrin och håller sig uppdaterad, gillar man ett spel, då köper man det.
Svårare än så är det inte. Passar det inte? Gör något åt saken som män och kvinnor genom historien alltid gjort. Skapa något eget!!!
Oj oj här drar vi slutsatser.
Jag påstår inte att jag inte väljer bort spel för att det inte finns kvinnor i spelen? Det jag menar är att det är tråkigt att det inte finns fler välskrivna kvinnliga huvudkaraktärer. Jag föredrar karaktärer från spel som är välskrivna, oavsett karaktärens kön. Story är och förblir det viktigaste för mig och att karaktären är en del av storyn och realistisk för den världen den är skapt för. Jag har annars alltid gillat att spela manliga karaktärer, oc hde flesta av mina favoritkaraktärer är faktiskt manliga, om det är slump vet jag inte.
Angående karaktärers utseende så har jag inga kommentarer, så länge karaktärens utseende passar i storyn så spelar det ingen större roll för mig. En realistisk, mänsklig och välskriven kvinnlig karaktär behöver inte betyda att hon är oattraktiv. Och ja som tidigare sagt är jag faktiskt kvinna, och köper inte ett spel enbart för att det är en snygg kvinna i spelet. Jag köper inte heller ett spel enbart för att det är en snygg trailer. Antar att det borde vara en självklarhet att man tar reda på mer om spel innan man köper dem.
Förstår sen inte riktigt ditt resonemang om att hålla sig uppdaterad som spelintresserad. Om jag inte vore intresserad av att hålla mig updaterad inom industrin, få de senaste nyheterna eller tips på spel jag annars inte skulle hört talats om, skulle jag då hänga på FZ?
Det jag försökte få fram var att alla kanske inte är inne i industrin som du och jag är, utan det kan fortfarande finnas grupper av spelare där ute som inte inser att det finns bra spel som de missar kanske pga reklam som inte riktar sig åt alla. Jag tycker dock att spelindustrin redan är på väg därifrån i vissa lägen.
Det jag fortfarande saknar är bra kvinnliga huvudkaraktärer i egna spel som kan bli nya spelikoner. Jag är säker på att det finns fler sidor av spel-kvinnor som vi inte har sett i spel än. Jag led inte så mycket av att spela en sextioårig Ezio i senaste AC: Revelations, och att spela en ärrad, äldre John Marston som dessutom hade laster som fru och barn vara bara en underbar resa för ätt lära känna karaktären.
Den dagen då vi får en ärrad, gråhårig, 60+ kvinna i huvudrollen i ett spel som fortfarande är badass och cool, då har vi kommit långt. Låt oss hoppas att hon dessutom finns i ett bra spel, med bra story också, då blir det garanterat köp. Men ja, den dagen är antagligen ganska långt borta.
Tills vidare får jag väl bara hoppas att de stora spelbolagen kan ta till sig dessa tankar från en spelkvinnas perspektiv. Men så länge som de skapar bra spel så kommer jag vara ganska glad ändå, då jag i ärlighetens namn, inte är så bra på att göra spel själv. Chockerande, jag vet.
nuff said.
Om det bara finns en (välbyggd) manlig huvudkaraktär så är spelutvecklarna sexistiska eftersom man inte kan spela kvinna....
Och om det bara finns en (välbyggd) kvinnlig huvudkaraktär (tomb raider) så är spelutvecklarna sexistiska eftersom de bara försöker locka till sig män genom att sälja på bröst och rumpa...
Haha. Så ser det ut i dagens politiskt korrekta Sverige. Det är i samma stil som att du automatiskt blir en rasist om du tycker att Sverige har för hög invandring. lol
Det är ju såhär på grund av att 98% av spelarna är av manligt kön, hade varit ganska märkligt om spelet riktade in sig på den lilla promillen spelare som är kvinnor.
Ujuj nu är du ute på djupt vatten. Det där var nästan lika feltänkt som "kvinnor är sämre ledare än män, därför ska de användas som städerskor och undersköterskor"
Tänk om, tänk rätt!
Du kan inte vinna en argumentation utan att göra halmdockor? lol
Det är ju såhär på grund av att 98% av spelarna är av manligt kön, hade varit ganska märkligt om spelet riktade in sig på den lilla promillen spelare som är kvinnor.
Sen är det ju ett krigsspel så känns ganska naturligt med en manlig huvudroll. Hur många krigsfilmer (som inte är löjliga) har en kvinnlig huvudroll?
Vore det då inte extremt jävla smart att se till att alla de andra miljarder kvinnorna på jorden köper ditt spel med? Ohwait kvinnor finns ju inte...
Det finns många kvinnliga gamers, jag känner ett gäng, du har garanterat spelat med en gäng med. Men du som de flesta andra utgår från att alla som inte har uppenbart feminina namn är killar.
Vad är en välbyggd kvinna? stora tuttar, ingen midja och stor röv? Välbyggd till att vara porrstjärna kanske men inte till att hoppa runt och faktiskt göra saker. Hade kvinnorna haft samma kläder på sig som männen och varit vältränade med vettiga proportioner hade ingen klagat. Allt annat är bara fånigt och gör att all inlevelse försvinner då man uppenbart ser att karaktären i fråga inte skulle kunna springa, slåss eller lyfta det hon gör med taniga armar och gigantiska tuttar.
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Personligen så har jag aldrig förstått de som anser att det är "gay" att spela som kvinnlig karaktär. Jag ser det snarare tvärt om. Om du har möjligheten att välja om du ska stirra på ett manligt eller kvinnligt arsle i 30 timmar, hur kan det då vara homosexuellt att som man välja att vara en kvinna?
Sedan att Hale är mil framför vem det nu är som gör röstskådespeleriet för herrn är ju även det en bonus.
Vi vanliga dödliga stirrar inte på vår digitala representants bakdel i 30 timmar. Vi spelar i stället. Om röven är det mest intressanta i spelet föreslår jag att du testar ett annat spel eller tittar på en porrfilm istället.
Sen är det ju ett krigsspel så känns ganska naturligt med en manlig huvudroll. Hur många krigsfilmer (som inte är löjliga) har en kvinnlig huvudroll?
Vore det då inte extremt jävla smart att se till att alla de andra miljarder kvinnorna på jorden köper ditt spel med? Ohwait kvinnor finns ju inte...
Det finns många kvinnliga gamers, jag känner ett gäng, du har garanterat spelat med en gäng med. Men du som de flesta andra utgår från att alla som inte har uppenbart feminina namn är killar.
Vad är en välbyggd kvinna? stora tuttar, ingen midja och stor röv? Välbyggd till att vara porrstjärna kanske men inte till att hoppa runt och faktiskt göra saker. Hade kvinnorna haft samma kläder på sig som männen och varit vältränade med vettiga proportioner hade ingen klagat. Allt annat är bara fånigt och gör att all inlevelse försvinner då man uppenbart ser att karaktären i fråga inte skulle kunna springa, slåss eller lyfta det hon gör med taniga armar och gigantiska tuttar.
hur kan man inte vilja spela som en kvinna välbyggd för att vara porrstjärna
hur kan man inte vilja spela som en kvinna välbyggd för att vara porrstjärna
Fantastiskt många som antingen missat eller medvetet förbisett hennes syfte. Hon vill inte påverka spelmekaniken, eller hur spelare spelat spelet - hon vill öppna upp spelet till en större publik genom att OCKSÅ (poängtera: också) marknadsföra spelet för en kvinnlig publik. Ett sådant förslag får backning av studier på reklam och public relations. Handlar dels om kundens igenkänningsfaktor i produkten, men också kundens vilja att utforma produkten.
Jag ser inget som helst fel i att trailers för Mass Effect 3 skulle kunna innehålla både en manlig och en kvinnlig version av Sheppard. Eller att helt enkelt göra två trailers dedikerade till var och en.
Sen att ni tycker Shepard ska vara en kille, eller att det för er inte spelar någon roll om ni spelar som kille eller tjej, hör inte hit. Hennes poäng var att öppna upp produkten för en större publik, ett bra förslag tycker jag.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Fantastiskt många som antingen missat eller medvetet förbisett hennes syfte. Hon vill inte påverka spelmekaniken, eller hur spelare spelat spelet - hon vill öppna upp spelet till en större publik genom att OCKSÅ (poängtera: också) marknadsföra spelet för en kvinnlig publik. Ett sådant förslag får backning av studier på reklam och public relations. Handlar dels om kundens igenkänningsfaktor i produkten, men också kundens vilja att utforma produkten.
Jag ser inget som helst fel i att trailers för Mass Effect 3 skulle kunna innehålla både en manlig och en kvinnlig version av Sheppard. Eller att helt enkelt göra två trailers dedikerade till var och en.
Sen att ni tycker Shepard ska vara en kille, eller att det för er inte spelar någon roll om ni spelar som kille eller tjej, hör inte hit. Hennes poäng var att öppna upp produkten för en större publik, ett bra förslag tycker jag.
Jag förstår vad du menar, och håller med i stort. Men om man enbart kunde spela som en Female Sheppard hade spelet blivit vare sig mer eller mindre intressant för mig - därför tycker jag att reklamen borde kvitta för andra också.
Uppenbarligen är det oerhört viktigt för vissa målgrupper att definiera kön och göra en stor affär av det.
Jag missar förmodligen hur stor påverkan reklam har på folk, eftersom jag ignorerar den totalt själv dock.
"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell
Jag som man spelar nästan alltid kvinnlig karaktär i RPG spel om möjligheten finns...vet inte riktigt varför men jag föredrar det
Kanske för att du liksom jag tycker att det är förbannat mycket trevligare att titta på en kvinnlig bakdel än en manlig 80 timmar i sträck?
ligger nog ganska mkt i det.