Resident Evil: Revelations

Medlem
Skrivet av Ravenknight:
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av Ravenknight:
Skrivet av Gamer-Tompa:

Allvarligt...
Vem bryr sig om karaktärerna har kuk eller fitta?

För min egen del så spelar det inte någon roll så länge det är en intressant karaktär men i slutändan så tenderar ju tyvärr de flesta kvinnliga spelfigurer att framställas som objektifierade viljelösa våp och det är nog mer det som recensenten anmärker på,

Som skribent ska man vara objektiv och recensera spel, har han/hon åsikter så yttra dem gärna men inte i samband med spelrec, utan i en annan artikel.

Nä, där håller jag inte med dig alls. Hellre då vara subjektiv och komma med så mycket egen input som möjligt, allt för att göra det enklare för en potentiell köpare att se om recensentens åsikter är relevanta eller om man med gott samvete kan skjuta dem till sidan som skräp. ( Något jag själv gjorde med den ovan nämnda Witcher recensionen )

Åsikter om media kan i mina ögon aldrig vara objektiva. Vare sig det är film, spel eller böcker så är det recensentens egna värderingar och vad dom tycker är viktigt för upplevelsen som skall avgöra vilket betyg som avges. Ingenting annat, Om man inte håller med så är det bara att leta upp någon annan med en smak som påminner mer om ens egen.

Fast då blir det inte en spelrecenssion, utan en vinkling i mina ögon. Sant att ingen är objektiv. Men det måste ändå vara objektivitet man strävar efter när man ska beskriva någonting. Varför ska vi annars ha ett betygssytem, när alla skribenter ändå skriver olika och bedömer olika kriterier?
Blir väldigt missvisande.

Vill hellre se en helt ny artikel av skribenten, där ämnet "kvinnosyn i spelvärlden" diskuteras. Men lämna det utanför när spelet (spelen) beskrivs.
Det är min åsikt.

Medlem
Skrivet av Strasser:

Jag har läst det tva ganger extra nu och skäms inte det minsta! Snarare är jag stolt över min insikt att genusvetenskap är lika dumt rasideologi var!

Om du vägrar att inse att kvinnor och män skiljer sig åt i mer än ett avseende så kan jag bara tycka synd om dig. Vive la différence!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

MFZ
Medlem

Då det inte tas upp så tar jag förgivet att det inte är några killar med överdimensionerade flexande muskler i spelet heller.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av Ravenknight:
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av Ravenknight:
Skrivet av Gamer-Tompa:

Allvarligt...
Vem bryr sig om karaktärerna har kuk eller fitta?

För min egen del så spelar det inte någon roll så länge det är en intressant karaktär men i slutändan så tenderar ju tyvärr de flesta kvinnliga spelfigurer att framställas som objektifierade viljelösa våp och det är nog mer det som recensenten anmärker på,

Som skribent ska man vara objektiv och recensera spel, har han/hon åsikter så yttra dem gärna men inte i samband med spelrec, utan i en annan artikel.

Nä, där håller jag inte med dig alls. Hellre då vara subjektiv och komma med så mycket egen input som möjligt, allt för att göra det enklare för en potentiell köpare att se om recensentens åsikter är relevanta eller om man med gott samvete kan skjuta dem till sidan som skräp. ( Något jag själv gjorde med den ovan nämnda Witcher recensionen )

Åsikter om media kan i mina ögon aldrig vara objektiva. Vare sig det är film, spel eller böcker så är det recensentens egna värderingar och vad dom tycker är viktigt för upplevelsen som skall avgöra vilket betyg som avges. Ingenting annat, Om man inte håller med så är det bara att leta upp någon annan med en smak som påminner mer om ens egen.

Fast då blir det inte en spelrecenssion, utan en vinkling i mina ögon. Sant att ingen är objektiv. Men det måste ändå vara objektivitet man strävar efter när man ska beskriva någonting. Varför ska vi annars ha ett betygssytem, när alla skribenter ändå skriver olika och bedömer olika kriterier?
Blir väldigt missvisande.

Vill hellre se en helt ny artikel av skribenten, där ämnet "kvinnosyn i spelvärlden" diskuteras. Men lämna det utanför när spelet (spelen) beskrivs.
Det är min åsikt.

Det är din åsikt, och det får man respektera.

Men det måste sägas att det är viktigt att ta upp dessa teman, för det är en del utav spelet. Ni, Vi, Dom de dem, kan inte blunda och sortera bort delar vi inte gillar bara för att det känns obehagligt, vilken typ utav ärlighet är det ni söker egentligen.

Och det framgår som om alla andra kommentatorer som nu ventilerar sin ilska, mest gör så bara för att debatten överhuvudtaget finns, eller att ämnet ens diskuteras. Ta av era skygglappar.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Kvinnor förtrycks överallt numera. Riktigt tråkigt. Sex säljer och detta är inget undantag :/
Stereotyperna flödar inte bara i film, utan i spel, media och annat dylikt. Tråkig utveckling.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Redaktör
Ponny
Skrivet av Traveller in time:

Jag för en gillade Lindas recension! Har själv lirat spelet och det finns i överhuvudtaget inget nytt att fokusera på, 3D'n funkar ju sisådär precis som resten av katalogen. Hon fick med de viktigaste och nya inslagen samt lyser upp det faktum att Spelen har förändrats till en mer mogen industri, Tyvärr kan detsamma inte sägas om kommentatorerna i denna tråd!

Hear, hear! 3D:n har det snackats om vitt och brett det senaste året. Även om jag faktiskt tycker den fungerar ypperligt i många spel, så är det mer spännande att läsa en annan infallsvinkel.


signatur

En Bamseponny av folket

Skrivet av magma:

Kvinnor förtrycks överallt numera. Riktigt tråkigt. Sex säljer och detta är inget undantag :/
Stereotyperna flödar inte bara i film, utan i spel, media och annat dylikt. Tråkig utveckling.

Sant, Men det stora problemet (tycker jag) är inte det att sex säljer, utan att det är uppenbart att det gått så långt att folk har problem att skilja på Sexig och Sexistiskt.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

För att börja den här kommentaren, som jag redan nu kan varna er för att den kommer bli lång kan jag börja med att berätta att jag reggade mig idag, faktiskt för fem minuter sen. Enbart för att kommentera den här artikeln, jag läser IGN dagligen och nyligen även FZ, Gamereactor, 1UP, Gametrailers m.m. Jag har aldrig kommenterat en artikel förrens nu.

Den här artikeln är nog en av de sämsta recensionerna jag har läst, och det har tro det eller ej inte att göra med att du väljer att ta upp genusfrågan, vilket jag förövrigt tycker är POSITIVT att du gör. Alla recensioner har redan tagit upp det, även den redan kända linen "Me and my sweet ass are on our way", vilket jag förmodar att du redan har sett. Problemet med din recension är inte att du väljer att ha ett genusperspektiv, problemet är att du öppnar upp för massiv kritik genom att göra en ytterst ojämn analys. Varför analyserar du t ex inte att japanska spelutvecklare kanske bara porträtterar den klassiska 80-90-tals stereotypen för män och kvinnor? Och att detta är något som har följt ALLA Resident Evil spel, tro mig jag äger alla utom Gun spelen, Outbreak 1-2, RE 0, REmake, 2, 3, 4 Code Veronica och 5. Nu vill inte jag kalla mig en expert och leka besserwisser, men viss kännedom om serien får jag alltså antas ha. Varför poängterar du inte det faktum att Capcom var väldigt tidiga med att introducera hjältinnan i TV-spel, även om hon var en fragil sådan? Claire Redfield och Jill Valentine lider båda av mamma-syndromet, men är ändock starka karaktärer.
Varför diskuterar du inte Chris Redfield? Den kanske mest stereotypa manliga karaktären sedan Duke Nukem?

Till min nästa fråga. Det här är ett av 3DS mest hypade spel, varenda stor spelsida har en sida det, det har varit extremt mycket fokus och du lägger så lite som ungefär en och en halv sida på att recensera spelet?

Vad saknas i narrativet som du säger? Varför utvecklar du inte sidokaraktärerna? Du behöver inte spoila men för guds skull ge oss något. Grafiken, det som alla sidor har varit eniga om är extremt imponerande väljer du att kritisera på ett väldigt underligt sätt, du tror inte att 3DS'n är så utmaxad det går?

Slutligen så väljer du att sänka betyget för att några omogna japanska spelutvecklare härmar en västerländsk syn på kvinnor och män? Var är recensionen? Du klagar på mycket bokstavsorganisationer, terrorister. För gudsskull du pratar om Resident Evil, den mest CHEESY franchisen någonsin.

Som sagt, aldrig fått för mig att kommentera förut men jag har aldrig heller läst en så slapp, så likgiltig recension. Det här spelet var uppenbarligen inte för dig att recensera, då du inte objektivt kunde ta dig an det. Jag vill gärna se din subjektiva sida av det hela, av den trista kvinnosynen, men jag vill även läsa om SPELET.

Slutligen, den enda som står att skylla till detta är du, nästa gång skriv gärna en mer redovisande artikel. EDIT: Med skylla menar jag att ni får gå in och försvara en taskigt skriven artikel

Medlem

Visst är det så att det finns en förvriden könsroll i spelvärlden. Men är det så mycket att hänga upp sig på? Kan man inte ta det för vad det är och bara skratta åt det istället för att alltid vara så gravallvarlig? Vi vet alla vad som är rätt och fel.

Medlem

http://gonintendo.com/?mode=viewstory&id=170077

http://ds.ign.com/articles/121/1217277p2.html

Om någon vill ha exempel på bra kritik, iallafall enligt mig. I IGN recensionen tar de exempelvis upp den "hoppande" storyn som du nämner, men utvecklar det så det blir läsvärt.

edit 3: Intressant att du även inte ens NÄMNER Raid-mode, som har varit det som har hyllats kanske mest av resterande spelvärlden. Ursäkta men vilket spel har du egentligen recenserat?

Medlem

Riktigt skönt att se att FZ är övertygade feminister! Något jag personligen också är, men trodde inte att FZ som det finns mest män på skulle stödja feminismen. Riktigt bra, fortsätt med det ni gör. Tycker dock ni borde försöka få in ännu mer feminism. Men alltid trevligt när det väl dyker upp!

Medlem
Skrivet av Ravenknight:
Skrivet av Strasser:

Jag har läst det tva ganger extra nu och skäms inte det minsta! Snarare är jag stolt över min insikt att genusvetenskap är lika dumt rasideologi var!

Om du vägrar att inse att kvinnor och män skiljer sig åt i mer än ett avseende så kan jag bara tycka synd om dig. Vive la différence!

Heh, jag tror nog allt att du missförstod vad som menades. Hur du kan fa det till att jag inte tror pa skillnaden mellan kön är bortom mig...
Klart som korvspad att vi är fullkomligt olika!


signatur

Jag hatar dina åsikter, och är beredd att döda för att slippa höra dem.

Medlem
Skrivet av Faulisto:

Riktigt skönt att se att FZ är övertygade feminister! Något jag personligen också är, men trodde inte att FZ som det finns mest män på skulle stödja feminismen. Riktigt bra, fortsätt med det ni gör. Tycker dock ni borde försöka få in ännu mer feminism. Men alltid trevligt när det väl dyker upp!

Vi på FZ:a är ett väldigt blandat pack. Jag skulle inte vilja påstå att FZ:a som enhet har en politisk ideologi eller för den delen åsikt om feminism.


signatur

Have a good time!

Medlem

Kan vara den mest tragiska ursäkt till recention jag läst ! Att Linda känner sig hotat av animerade kvinnor och låter det påverka betyget borde inte få förkomma på FZ ! Kanske dags att se er om efter lite seriösare skribenter?

Medlem

Iofs skulle jag tycka att Chris Redfield i tangakalsonger vore jäkligt hett, men kan ju inte undgå att det skulle kännas som fel forum.

När företag försöker personifiera karaktärer realistiskt (även om det finns zombies etc), använder de inte direkt realistiska drag, utan utgår från vissa ideal. Det är ju idealens fel, och marknaden bakom. Som modefotograf fotograferar jag kvinnor som kan liknas vid vissa ideal, men det gör mig väldigt fundersam, för vanliga personer brukar oftast inte ha samma kroppstyp som modeller.

Vi borde ställa oss frågorna: Varför är karaktärerna storbystade/atletiska? Skulle DU vilja det här, om du skulle göra ett spel? Visst skulle du kanske tycka att "det är ju roligare att kolla på en snygg brud än en sunkig tjockis". Om det är svaret, så är könsbilden, och således resultatet inte så konstigt.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Traveller in time:

Jag för en gillade Lindas recension! Har själv lirat spelet och det finns i överhuvudtaget inget nytt att fokusera på, 3D'n funkar ju sisådär precis som resten av katalogen. Hon fick med de viktigaste och nya inslagen samt lyser upp det faktum att Spelen har förändrats till en mer mogen industri, Tyvärr kan detsamma inte sägas om kommentatorerna i denna tråd!

Hear, hear! 3D:n har det snackats om vitt och brett det senaste året. Även om jag faktiskt tycker den fungerar ypperligt i många spel, så är det mer spännande att läsa en annan infallsvinkel.

Att använda sig av en annan vinkel bara för sakens skull och inte för att det är befogat är ju under all kritik.

Om spelet faktiskt vore så hemskt sexistiskt som en del later påskina vore kritik mot just den aspekten befogad, men nu handlar inte spelet om kvinnor som är fastkedjade i köket och tvingas uppfostra barn medan karln tjänar ihop brödfödan.

Rätt skall vara rätt: Om ni vill klaga på stackars kvinnor och deras stora pattar kan ni väl lika gärna kritisera hur män framställs; att de alla ser ut som de bor på gymmet och käkar steroider till höger och vänster eller att deras emotionella register är lika intressant som en våt disktrasas.


signatur

Jag hatar dina åsikter, och är beredd att döda för att slippa höra dem.

Medlem
Skrivet av Strasser:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Traveller in time:

Jag för en gillade Lindas recension! Har själv lirat spelet och det finns i överhuvudtaget inget nytt att fokusera på, 3D'n funkar ju sisådär precis som resten av katalogen. Hon fick med de viktigaste och nya inslagen samt lyser upp det faktum att Spelen har förändrats till en mer mogen industri, Tyvärr kan detsamma inte sägas om kommentatorerna i denna tråd!

Hear, hear! 3D:n har det snackats om vitt och brett det senaste året. Även om jag faktiskt tycker den fungerar ypperligt i många spel, så är det mer spännande att läsa en annan infallsvinkel.

Att använda sig av en annan vinkel bara för sakens skull och inte för att det är befogat är ju under all kritik.

Om spelet faktiskt vore så hemskt sexistiskt som en del later påskina vore kritik mot just den aspekten befogad, men nu handlar inte spelet om kvinnor som är fastkedjade i köket och tvingas uppfostra barn medan karln tjänar ihop brödfödan.

Rätt skall vara rätt: Om ni vill klaga på stackars kvinnor och deras stora pattar kan ni väl lika gärna kritisera hur män framställs; att de alla ser ut som de bor på gymmet och käkar steroider till höger och vänster eller att deras emotionella register är lika intressant som en våt disktrasas.

Word Strasser.

Medlem
Skrivet av Strasser:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Traveller in time:

Jag för en gillade Lindas recension! Har själv lirat spelet och det finns i överhuvudtaget inget nytt att fokusera på, 3D'n funkar ju sisådär precis som resten av katalogen. Hon fick med de viktigaste och nya inslagen samt lyser upp det faktum att Spelen har förändrats till en mer mogen industri, Tyvärr kan detsamma inte sägas om kommentatorerna i denna tråd!

Hear, hear! 3D:n har det snackats om vitt och brett det senaste året. Även om jag faktiskt tycker den fungerar ypperligt i många spel, så är det mer spännande att läsa en annan infallsvinkel.

Att använda sig av en annan vinkel bara för sakens skull och inte för att det är befogat är ju under all kritik.

Om spelet faktiskt vore så hemskt sexistiskt som en del later påskina vore kritik mot just den aspekten befogad, men nu handlar inte spelet om kvinnor som är fastkedjade i köket och tvingas uppfostra barn medan karln tjänar ihop brödfödan.

Rätt skall vara rätt: Om ni vill klaga på stackars kvinnor och deras stora pattar kan ni väl lika gärna kritisera hur män framställs; att de alla ser ut som de bor på gymmet och käkar steroider till höger och vänster eller att deras emotionella register är lika intressant som en våt disktrasas.

För mig är det här en väldigt viktig åsikt. Även fast kvinnor har varit förtryckta i många år betyder det inte att män inte kan bli förtryckta. Ska man kritisera kvinnoförtryck får man också kritisera mansförtryck. Annars glömmer man ju helt vad jämställdhet är.

Nu har jag visserligen inte spelat spelet och kan därför inte heller säga något om recensionen och dess kritik. Men det är verkligen viktigt att se på saken från båda sidorna och inte glömma hälften av alla människor.


signatur

Have a good time!

Medlem

Nog för att de ostiga bilderna fick mig att småle, men...

Att alla dessa stereotypa muskelberg till män i spel aldrig kommenteras i FZs spelrescensioner men att stereotypa kvinnor däremot anses vara sexism... DET kära FZ, är både kliché och PK. Ni märker väl hur uttjatat folk tycker att det är när recensionerna väldigt krystat vinklas till ett politiskt perspektiv?

Medlem
Skrivet av Andyrew:

För att börja den här kommentaren, som jag redan nu kan varna er för att den kommer bli lång kan jag börja med att berätta att jag reggade mig idag, faktiskt för fem minuter sen. Enbart för att kommentera den här artikeln, jag läser IGN dagligen och nyligen även FZ, Gamereactor, 1UP, Gametrailers m.m. Jag har aldrig kommenterat en artikel förrens nu.

Den här artikeln är nog en av de sämsta recensionerna jag har läst, och det har tro det eller ej inte att göra med att du väljer att ta upp genusfrågan, vilket jag förövrigt tycker är POSITIVT att du gör. Alla recensioner har redan tagit upp det, även den redan kända linen "Me and my sweet ass are on our way", vilket jag förmodar att du redan har sett. Problemet med din recension är inte att du väljer att ha ett genusperspektiv, problemet är att du öppnar upp för massiv kritik genom att göra en ytterst ojämn analys. Varför analyserar du t ex inte att japanska spelutvecklare kanske bara porträtterar den klassiska 80-90-tals stereotypen för män och kvinnor? Och att detta är något som har följt ALLA Resident Evil spel, tro mig jag äger alla utom Gun spelen, Outbreak 1-2, RE 0, REmake, 2, 3, 4 Code Veronica och 5. Nu vill inte jag kalla mig en expert och leka besserwisser, men viss kännedom om serien får jag alltså antas ha. Varför poängterar du inte det faktum att Capcom var väldigt tidiga med att introducera hjältinnan i TV-spel, även om hon var en fragil sådan? Claire Redfield och Jill Valentine lider båda av mamma-syndromet, men är ändock starka karaktärer.
Varför diskuterar du inte Chris Redfield? Den kanske mest stereotypa manliga karaktären sedan Duke Nukem?

Till min nästa fråga. Det här är ett av 3DS mest hypade spel, varenda stor spelsida har en sida det, det har varit extremt mycket fokus och du lägger så lite som ungefär en och en halv sida på att recensera spelet?

Vad saknas i narrativet som du säger? Varför utvecklar du inte sidokaraktärerna? Du behöver inte spoila men för guds skull ge oss något. Grafiken, det som alla sidor har varit eniga om är extremt imponerande väljer du att kritisera på ett väldigt underligt sätt, du tror inte att 3DS'n är så utmaxad det går?

Slutligen så väljer du att sänka betyget för att några omogna japanska spelutvecklare härmar en västerländsk syn på kvinnor och män? Var är recensionen? Du klagar på mycket bokstavsorganisationer, terrorister. För gudsskull du pratar om Resident Evil, den mest CHEESY franchisen någonsin.

Som sagt, aldrig fått för mig att kommentera förut men jag har aldrig heller läst en så slapp, så likgiltig recension. Det här spelet var uppenbarligen inte för dig att recensera, då du inte objektivt kunde ta dig an det. Jag vill gärna se din subjektiva sida av det hela, av den trista kvinnosynen, men jag vill även läsa om SPELET.

Slutligen, den enda som står att skylla till detta är du, nästa gång skriv gärna en mer redovisande artikel. EDIT: Med skylla menar jag att ni får gå in och försvara en taskigt skriven artikel

Jag kan hålla med dig till vis del "Andyrew". Visst är det inte en rättvis recension då det är som du påpekar ett av det mest intressanta spelen i år, men du är inte särskilt just när du jämför hennes artikel med andras alster.

Du har en poäng i att artikeln inte ger särskilt mycket konstruktiv kritik, men om du nu är en sån frekvent besökare borde du veta vid det här laget att recensionerna här på FZ har aldrig varit särskilt utvecklande eller att spelen fått de förklaringar som de hade förtjänat.

Det bästa vi kan hoppas på är ett andra omdöme från någon annan på kontoret.

Medlem

Dagens I-spelsproblem "Kvinnosyn i spelvärlden" Att haka upp sig på att det finns tjejer i spel som inte skulle kunna se ut sådär på riktigt = lose. Det är spel och inte verklighet. Visserligen så kunde dom ha gjort att man kunde ha låst upp dom olika "plaggen" som ser lite konstiga ut för att kunna vara praktiska i krig/vinter/zombie-attacker m.m. Det skulle inte jag ha något emot, sådant är bara roligt när man får spela som t.ex Infödings-sheva i RE5. Där kunde många ha skrikit om hur rasistiskt det är bara för hon är svart så ska hon vara inföding. Men ingen gjorde nog det. Aja... Spel är spel. Verklighet är verklighet. Det är bra att kunna skilja dom åt.

Skrivet av Brain:
Skrivet av Strasser:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Traveller in time:

Jag för en gillade Lindas recension! Har själv lirat spelet och det finns i överhuvudtaget inget nytt att fokusera på, 3D'n funkar ju sisådär precis som resten av katalogen. Hon fick med de viktigaste och nya inslagen samt lyser upp det faktum att Spelen har förändrats till en mer mogen industri, Tyvärr kan detsamma inte sägas om kommentatorerna i denna tråd!

Hear, hear! 3D:n har det snackats om vitt och brett det senaste året. Även om jag faktiskt tycker den fungerar ypperligt i många spel, så är det mer spännande att läsa en annan infallsvinkel.

Att använda sig av en annan vinkel bara för sakens skull och inte för att det är befogat är ju under all kritik.

Om spelet faktiskt vore så hemskt sexistiskt som en del later påskina vore kritik mot just den aspekten befogad, men nu handlar inte spelet om kvinnor som är fastkedjade i köket och tvingas uppfostra barn medan karln tjänar ihop brödfödan.

Rätt skall vara rätt: Om ni vill klaga på stackars kvinnor och deras stora pattar kan ni väl lika gärna kritisera hur män framställs; att de alla ser ut som de bor på gymmet och käkar steroider till höger och vänster eller att deras emotionella register är lika intressant som en våt disktrasas.

För mig är det här en väldigt viktig åsikt. Även fast kvinnor har varit förtryckta i många år betyder det inte att män inte kan bli förtryckta. Ska man kritisera kvinnoförtryck får man också kritisera mansförtryck. Annars glömmer man ju helt vad jämställdhet är.

Nu har jag visserligen inte spelat spelet och kan därför inte heller säga något om recensionen och dess kritik. Men det är verkligen viktigt att se på saken från båda sidorna och inte glömma hälften av alla människor.

En bra poäng. Tro inte att Genusvetenskap enbart handlar om kvinnor.

Så denna debatt kan ju tyvärr inte från nejsägarnas sida viftas bort med enbart man och kvinna argument, då det ligger så mycket mer inom området med porträttering, projektering och kulturstudier inblandat. När poängen om japans porträttering om den perfekta kvinnan och mannen, och hur det skulle vara en bild utav västvärldens ideal från 80 och 90-talet ligger då närmast deras egen bild av kvinnan och mannen idag.
Anime och manga vågen var extremt intressant pga dess acceptans i västvärlden som såg ett öst inspirerat ideal. Men för att inte flankera ut i väst vs öst debatt, så ska det ändå tilläggas att Japans spelindustri är den mest utbrett inhemskt fokuserade spelmarknaden i världen.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av Frux:

Nog för att de ostiga bilderna fick mig att småle, men...

Att alla dessa stereotypa muskelberg till män i spel aldrig kommenteras i FZs spelrescensioner men att stereotypa kvinnor däremot anses vara sexism... DET kära FZ, är både kliché och PK. Ni märker väl hur uttjatat folk tycker att det är när recensionerna väldigt krystat vinklas till ett politiskt perspektiv?

Duke Nukem, Yakusa, God of war. Sök upp och läs, sen kan vi komma tillbaka till hur FZ ser på män.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av Frux:

Nog för att de ostiga bilderna fick mig att småle, men...

Att alla dessa stereotypa muskelberg till män i spel aldrig kommenteras i FZs spelrescensioner men att stereotypa kvinnor däremot anses vara sexism... DET kära FZ, är både kliché och PK. Ni märker väl hur uttjatat folk tycker att det är när recensionerna väldigt krystat vinklas till ett politiskt perspektiv?

Duke Nukem, Yakusa, God of war. Sök upp och läs, sen kan vi komma tillbaka till hur FZ ser på män.

Ok, jag klickade fram Duke Nukem Forever-rescensionen. http://www.fz.se/artiklar/recension/20110610/duke-nukem-forev...

På första bilden står en stereotyp uppumpad man med svällande muskler. Detta problematiseras över huvud taget inte i artikeln. I rest my case.

Förstår precis vad hon menar och tycker ni inte lika: Bortse från just det minuset i betyget och var glada

För övrigt kan man (tycker jag) inte jämföra en halvnaken kvinnoöverkropp med en manlig naken överkropp, med som ni säger "flexade muskler" då det är 2 helt skilda saker


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jag måste säga att jag tycker att recensionen är lite klumpigt skriven, och här är varför. Det är en kort text som leder upp till den alldeles för långa utläggningen om framställningen av kvinnor. Något som jag personligen tycker snarare hör hemma i gamla P3 Populärs torftiga spelrecensioner snarare än Fragzone. Det här är, i mina kanske konservativa ögon, inte någon kvällstidnings obligatoriska spelsida som vänder sig mot villrådiga föräldrar i tider kring födelsedags- och julshopping, utan en sida vinklad mot mer "hardcore gamers". Naturligtvis måste även Frag… FZ förnya sig, hålla sig a jour och värva nya läsare, och måhända är det här ett steg i den riktningen, att ta upp ett hett debattämne, för det gjorde ju gällandes mycket snart att det inte skulle kommenteras och diskuteras kring spelmekanik eller handling, istället för att bolla generella upplevelser och vapen-unlocks. Oavsett vilket måste ni väl vara tillräckligt bekanta med ert community för att förstå var den här recensionen skulle ta vägen i kommentarsfältet, och var det då stackars Fredrik som drog det kortaste strået på frukostmötet och fick stå till svars för det hela?

Det var min syn på recensionen och måhända kom det inget vettigt ur den, men hur som helst ser jag med stor spänning fram emot Lindas kommentarer till alla kommentarer när hon kommer tillbaka från sin arbetsresa.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Förstår precis vad hon menar och tycker ni inte lika: Bortse från just det minuset i betyget och var glada

För övrigt kan man (tycker jag) inte jämföra en halvnaken kvinnoöverkropp med en manlig naken överkropp, med som ni säger "flexade muskler" då det är 2 helt skilda saker

Att det är två helt skilda saker beror på att vi skiljer på män och kvinnor i vår kultur. Därför blir det lite paradoxalt att säga att det är två helt skilda saker om vi ska ta hänsyn till jämdställdhet.


signatur

Have a good time!

Skrivet av Frux:
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av Frux:

Nog för att de ostiga bilderna fick mig att småle, men...

Att alla dessa stereotypa muskelberg till män i spel aldrig kommenteras i FZs spelrescensioner men att stereotypa kvinnor däremot anses vara sexism... DET kära FZ, är både kliché och PK. Ni märker väl hur uttjatat folk tycker att det är när recensionerna väldigt krystat vinklas till ett politiskt perspektiv?

Duke Nukem, Yakusa, God of war. Sök upp och läs, sen kan vi komma tillbaka till hur FZ ser på män.

Ok, jag klickade fram Duke Nukem Forever-rescensionen. http://www.fz.se/artiklar/recension/20110610/duke-nukem-forev...

På första bilden står en stereotyp uppumpad man med svällande muskler. Detta problematiseras över huvud taget inte i artikeln. I rest my case.

Läs igen. och ta några av kommentarerna när du håller på.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Skulle vara intressant att läsa en recension om Bayonetta, God of War, Saints Row och Tekken gjorda av denna recensent.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av Frux:
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av Frux:

Nog för att de ostiga bilderna fick mig att småle, men...

Att alla dessa stereotypa muskelberg till män i spel aldrig kommenteras i FZs spelrescensioner men att stereotypa kvinnor däremot anses vara sexism... DET kära FZ, är både kliché och PK. Ni märker väl hur uttjatat folk tycker att det är när recensionerna väldigt krystat vinklas till ett politiskt perspektiv?

Duke Nukem, Yakusa, God of war. Sök upp och läs, sen kan vi komma tillbaka till hur FZ ser på män.

Ok, jag klickade fram Duke Nukem Forever-rescensionen. http://www.fz.se/artiklar/recension/20110610/duke-nukem-forev...

På första bilden står en stereotyp uppumpad man med svällande muskler. Detta problematiseras över huvud taget inte i artikeln. I rest my case.

Läs igen. och ta några av kommentarerna när du håller på.

Läs själv, igen. Formulera sedan här vad du vill ha sagt.

Skriv svar