Nytt svenskt spelrekord
Var det tekniken/motorn som satte stopp vid 999, eller varför tog dem inte bara in en spelare till..?
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Det är ju inte direkt svårt att programmera ett litet spel som kan ta över tusen spelare. Vad är orsaken till att ingen har gjort det? Brist på spelare?
Som jag förstått det från deras hemsida är det ett FPS med ett slagfält. De verkar använda Unity Engine som spelmotor.
Det var nog inte brist på spelare för så fort dom öppnade servrarna för "the public" så fylldes platserna snabbt! "man" laget låg på 500 pers konstant. Sen så fastnade "machine" laget på 499 ;o Sedan krashade spelet.. (I was there )
EDIT: Servern krashade inte pga spelarna, utan alla andra som försökte komma in när alla plaster var tagna
Jag hänger inte riktigt med här. Har inte EVE Online haft bra mycket större slag?
Jo. Strax över 3000 spelare har varit inne i samma system samtidigt. Och strider med 500+ pers per sida är inte helt ovanligt. Så jag är lite förvirrad själv. Är det nått kriterie EVE inte uppnår för rekordet eller?
Jag hänger inte riktigt med här. Har inte EVE Online haft bra mycket större slag?
Jo. Strax över 3000 spelare har varit inne i samma system samtidigt. Och strider med 500+ pers per sida är inte helt ovanligt. Så jag är lite förvirrad själv. Är det nått kriterie EVE inte uppnår för rekordet eller?
Ingen kontrollant från Guinness World Records vid dessa slag.
Jag hänger inte riktigt med här. Har inte EVE Online haft bra mycket större slag?
Jo. Strax över 3000 spelare har varit inne i samma system samtidigt. Och strider med 500+ pers per sida är inte helt ovanligt. Så jag är lite förvirrad själv. Är det nått kriterie EVE inte uppnår för rekordet eller?
Tror det hade att göra med att alla spelare befann sig i en enda zon eller något i den stilen. Det man egentligen ville göra var att testa deras nya serverteknik och bevisa att den kunde klara av 1000pers samtidigt. Tror typ att de delade upp slagfältet på något sätt så att flera servrar kunde arbeta samtidigt med samma zon...typ...
För övrigt fungerade det faktiskt över förväntan bra Det var inget lag alls och allt flöt på helt ok. Det krachade några gånger i början, men från ca 16.20 - 17.00 hade jag en stabil anslutning utan lagg och kunde spela järnet Sen var det ju dock synd att spelet var helt otroligt obalanserat och "Machine" inte kunde göra någonting. "Man" var jäkligt OP. Tror det stod ca 60 000 - 6000 till "Man" i kills innan det krachade runt kl 17.00.
För övrigt fungerade det faktiskt över förväntan bra Det var inget lag alls och allt flöt på helt ok. Det krachade några gånger i början, men från ca 16.20 - 17.00 hade jag en stabil anslutning utan lagg och kunde spela järnet Sen var det ju dock synd att spelet var helt otroligt obalanserat och "Machine" inte kunde göra någonting. "Man" var jäkligt OP. Tror det stod ca 60 000 - 6000 till "Man" i kills innan det krachade runt kl 17.00.
Jamen såklart.. Var ju ojämna lag. "Man" hade 500 medans "machine" bara hade 499
Jag hänger inte riktigt med här. Har inte EVE Online haft bra mycket större slag?
Jo. Strax över 3000 spelare har varit inne i samma system samtidigt. Och strider med 500+ pers per sida är inte helt ovanligt. Så jag är lite förvirrad själv. Är det nått kriterie EVE inte uppnår för rekordet eller?
Tror det hade att göra med att alla spelare befann sig i en enda zon eller något i den stilen. Det man egentligen ville göra var att testa deras nya serverteknik och bevisa att den kunde klara av 1000pers samtidigt. Tror typ att de delade upp slagfältet på något sätt så att flera servrar kunde arbeta samtidigt med samma zon...typ...
I EVE så är alla spelare i samma zon, eller solsystem i EVE. Det finns en teknisk gräns som begränsar hur många som kan befinna sig i samma system, vilket är på grund av att EVE servern är enkeltrådad. Den kan enbart köra på en kärna i en server.
Trots det så ligger rekordet på ca 3-3500 pers i samma system, på en dedikerad servernod. Rekordet för en strid tror jag ligger på över 2000 totalt.
Men som redan nämnts så gäller detta rekordet FPS, vilket EVE inte är.
även om det gällde fps spel så låter 499 lågt. Rätt säker på att planetside hade 900 personer på samma continent(zon). Då om jag inte minns fel poplock för en sida kom vid 300 spelare, och det fanns 3 sidor.
Nu var det ju 999 pers då, och tänk det som om det hade varit 999 st vid en bas i Planetside samtidigt. Tror jag inte PS hade klarat.
även om det gällde fps spel så låter 499 lågt. Rätt säker på att planetside hade 900 personer på samma continent(zon). Då om jag inte minns fel poplock för en sida kom vid 300 spelare, och det fanns 3 sidor.
Nu var det ju 999 pers då, och tänk det som om det hade varit 999 st vid en bas i Planetside samtidigt. Tror jag inte PS hade klarat.
Nu pratade jag då om att jag tyckte det gamla rekordet så lågt ut.
Sen tror jag nog att planetside i flera fall var nära 900 vid en bas. Särskilt under det event de hade för att bevisa att de var det största fpset. Uppdraget alla hade var att ta ena huvudbasen för en kontinent. Var helt smockat med folk runt basen och kontinenten var poplockad för evigt.
även om det gällde fps spel så låter 499 lågt. Rätt säker på att planetside hade 900 personer på samma continent(zon). Då om jag inte minns fel poplock för en sida kom vid 300 spelare, och det fanns 3 sidor.
Nu var det ju 999 pers då, och tänk det som om det hade varit 999 st vid en bas i Planetside samtidigt. Tror jag inte PS hade klarat.
Nu pratade jag då om att jag tyckte det gamla rekordet så lågt ut.
Sen tror jag nog att planetside i flera fall var nära 900 vid en bas. Särskilt under det event de hade för att bevisa att de var det största fpset. Uppdraget alla hade var att ta ena huvudbasen för en kontinent. Var helt smockat med folk runt basen och kontinenten var poplockad för evigt.
OK, sorry, missuppfattade.
Och jag håller med, Planetside funkade riktigt bra med många spelare, man kan ju undra varför ingen har lyckats med samma sak i ett MMOFPS sen dess? Man har ju förhoppningar PS2 skall ta upp stafettpinnen igen.
även om det gällde fps spel så låter 499 lågt. Rätt säker på att planetside hade 900 personer på samma continent(zon). Då om jag inte minns fel poplock för en sida kom vid 300 spelare, och det fanns 3 sidor.
Nu var det ju 999 pers då, och tänk det som om det hade varit 999 st vid en bas i Planetside samtidigt. Tror jag inte PS hade klarat.
Nu pratade jag då om att jag tyckte det gamla rekordet så lågt ut.
Sen tror jag nog att planetside i flera fall var nära 900 vid en bas. Särskilt under det event de hade för att bevisa att de var det största fpset. Uppdraget alla hade var att ta ena huvudbasen för en kontinent. Var helt smockat med folk runt basen och kontinenten var poplockad för evigt.
OK, sorry, missuppfattade.
Och jag håller med, Planetside funkade riktigt bra med många spelare, man kan ju undra varför ingen har lyckats med samma sak i ett MMOFPS sen dess? Man har ju förhoppningar PS2 skall ta upp stafettpinnen igen.
Ingen fara..
Vi är många som har stora förhoppningar på ps 2. Jag hoppas bara de inte lägger in alla jävla AoE vapen de la till i 1an.