D&D och förslag på spel

Medlem
D&D och förslag på spel

Tjena har spel Dungeons and dragons hela natten och nu sitter jag här och vet inte riktigt vad jag ska göra. Tänkte fråga om ni har nåt bra tidsfördriv spel som är gratis, eller om nån har något att diskutera om Dungeons and dragons är ny på de så skulle va kul att få disskutera med nån som är mer erfaren.

signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Vad menar du egentligen? Jag uppfattade det först som att du syftade på det traditionella rollspelet Dungeons & Dragons, men nu är jag osäker på om du menar det eller ett datorspel, kanske Dungeons & Dragons Online? Eller Daggerdale?

Inaktiv

Hänger inte heller med.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Vad menar du egentligen? Jag uppfattade det först som att du syftade på det traditionella rollspelet Dungeons & Dragons, men nu är jag osäker på om du menar det eller ett datorspel, kanske Dungeons & Dragons Online? Eller Daggerdale?

troligen

signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Ledsen om jag var otydlig. Jag syftar på det traditionella (mer specifikt 4th edition).

signatur

Medlem
Skrivet av yoyisy:

Ledsen om jag var otydlig. Jag syftar på det traditionella (mer specifikt 4th edition).

Du är alltså intresserad av traditionella bordsrollspel?

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av yoyisy:

Du är alltså intresserad av traditionella bordsrollspel?

Tror han menar "Rollspel" utan bräde!

typ Drakar och Demoner!
(De e ju fan askul)

signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Jag menar Dungeons and Dragons ( [http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeons_%26_Dragons] ).

Kan någon något om de? Har massa frågor om de om någon kan besvara dem vore de väldigt nice. Har players-handbook och Dungeonmasters-guide.

signatur

Medlem

Vilken version? Fjärde upplagan?

signatur

Medlem

Precis 4th edition. Någon med erfarenhet?

signatur

Medlem

Har lirat lite... men mest drakar oh demoner. Fråga på bara så får vi se.

signatur

Medlem

Är det frågor om specifika regler föreslår jag något av de större D&D forumen.
Exempelvis:
http://community.wizards.com/go/forum/viewcategory/75882/Dung...

signatur

Medlem

Jag undrar först och främst om man kan spela det utan battlegrid? Alltså bara i huvet på den som är DM. Känns skumt men enligt boken står det att battlegrid är optional.

Hur har ni byggt era battlegrid? Skrivit ut,rita själva? Vilket material, kartong eller papper eller vad? Designat för varje dungeon? stället upp väggar på en fyrkantig battlegrid för att forma dungeonen?

Sen undrar jag hur man gör med Fog of war på en battlegrid? Tråkigt man man ska se heal dungonen direkt liksom man ska ju se vad man egentligen ser liksom.

Hur har ni med minions? Behövs dom?

Mellan sekvenser (när man reser mellan städer, dungeons, inom städer osv) hur fungerar dom?

Måste man han köpt sov säck för att kunna sova ute?

Hur fungerar de med mat? När måste man äta? Vad äter man? Hur lagar man mat?

Och sen sist här nu, hur fungerar tid. Har läst lite om det men förstår inte helt (det ända som är ristat i sten är ju att en combat omgång tar 5 sekunder). Som t.ex. när man ska sova, är man på en Inn så kan man ju bara liksom "ja vi går alla och lägger oss", dom lägger sig i sängen, Sen nästa omgång är dom helt utvilade. Men när man sover ute, någon står vakt då fungerar de ju liksom inte på de sättet. Tycker boken förklarar lite dåligt just på den biten. Den som vaktar gör väl en perception check varje gång eller? Och hur många gånger är ca 1 timme (boken säger att om man är 5 pers så ska man vakta 1 1/2 timme var så man får sova ut, blir ju helt ut sövd efter 6 timmar)?

Jag ställer gärna frågor här där jag kan prata lite med svenskt folk de blir så mycket enklare. Men om jag inte får svara här så tack och bock för länken

signatur

Medlem
Skrivet av yoyisy:

Jag undrar först och främst om man kan spela det utan battlegrid? Alltså bara i huvet på den som är DM. Känns skumt men enligt boken står det att battlegrid är optional.

Hur har ni byggt era battlegrid? Skrivit ut,rita själva? Vilket material, kartong eller papper eller vad? Designat för varje dungeon? stället upp väggar på en fyrkantig battlegrid för att forma dungeonen?

Sen undrar jag hur man gör med Fog of war på en battlegrid? Tråkigt man man ska se heal dungonen direkt liksom man ska ju se vad man egentligen ser liksom.

Hur har ni med minions? Behövs dom?

Mellan sekvenser (när man reser mellan städer, dungeons, inom städer osv) hur fungerar dom?

Måste man han köpt sov säck för att kunna sova ute?

Hur fungerar de med mat? När måste man äta? Vad äter man? Hur lagar man mat?

Och sen sist här nu, hur fungerar tid. Har läst lite om det men förstår inte helt (det ända som är ristat i sten är ju att en combat omgång tar 5 sekunder). Som t.ex. när man ska sova, är man på en Inn så kan man ju bara liksom "ja vi går alla och lägger oss", dom lägger sig i sängen, Sen nästa omgång är dom helt utvilade. Men när man sover ute, någon står vakt då fungerar de ju liksom inte på de sättet. Tycker boken förklarar lite dåligt just på den biten. Den som vaktar gör väl en perception check varje gång eller? Och hur många gånger är ca 1 timme (boken säger att om man är 5 pers så ska man vakta 1 1/2 timme var så man får sova ut, blir ju helt ut sövd efter 6 timmar)?

Jag ställer gärna frågor här där jag kan prata lite med svenskt folk de blir så mycket enklare. Men om jag inte får svara här så tack och bock för länken

Har man en bra DM går det helt klart att spela utan battlegrid. Det används ju bara som hjälpmedel.

Men ärligt talat är jag mer kunnig i Drakar och Demoner, tycker att det har varit roligare pga den oseriösa nivån och friheten som ges till DM.

Rollspel.nu har ett bra forum om du vill skriva med svenskar annars.

signatur

Medlem

I det gamla svenska Drakar och demoner fanns en mycket bra regel som kan tillämpas i alla möjliga situationer.

Kort och gott:
§ 1. Spelledaren har alltid rätt.
§ 2. Om spelledaren någon gång inte skulle ha rätt, så träder automatiskt paragraf 1 i kraft.

Spelledare är f.ö. det svenska namnet för Dungeon Master i detta sammanhang.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

I det gamla svenska Drakar och demoner fanns en mycket bra regel som kan tillämpas i alla möjliga situationer.

Kort och gott:
§ 1. Spelledaren har alltid rätt.
§ 2. Om spelledaren någon gång inte skulle ha rätt, så träder automatiskt paragraf 1 i kraft.

Spelledare är f.ö. det svenska namnet för Dungeon Master i detta sammanhang.

Precis, det roliga med rollspel tycker jag är när spelledaren inte blint följer regler i någon mannual utan mer använder dem som guide.
Han har ju alltid rätt ändå

signatur

1
Skriv svar