CD Projekt avvisar Volitions kontroversiella förslag

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Mjauv:

Ja... "som man ropar får man svar" tänker jag spontant. CD Projekt är nog inte dummare än att de förstår att deras påverkningsmöjligheter gällande hur nästa generations Xbox kommer designas är lika med noll så varför inte säga till folket vad de vill höra? Det värsta som kan hända är att ingen bryr sig, annars rakar de bara hem gratis PR och får kanske en och annan extra fanboy som köper deras spel. Inget nytt under solen.

Så länge de inte bara snackar utan också kan stå för det som de säger (och det kan de, deras prat om DRM-fritt är inget skitsnack, GoG hade knappast varit så stort som det är om det varit det). Kan inte ett uttalande som detta skada dom? Kan nog garanterat dig att detta kan skada dom om de inte står för vad de säger, de har byggt upp sitt företag på mer eller mindre dessa grunder.

Ubisoft däremot snackar en hel del medan de visar med all tydlighet vad de tycker om sina pc köpare. "Action speaks louder than words"

Visst visst, men CD Projekt hade ju redan innan detta funnit sin niche med DRM-fritt så det förändrar ju absolut inget när de går ut och kritiserar det här förslaget. Hade det varit omvänd ordning - fair enough men som det ser ut nu så är det bara extra gratis PR och inget mer.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Visst visst, men CD Projekt hade ju redan innan detta funnit sin niche med DRM-fritt så det förändrar ju absolut inget när de går ut och kritiserar det här förslaget. Hade det varit omvänd ordning - fair enough men som det ser ut nu så är det bara extra gratis PR och inget mer.

Niche och niche, de har helt enkelt insett att DRM fritt är något en hel del vill ha, hade det inte varit för deras åsikter och att de faktiskt verkar stå för dom så hade jag nog inte köpt första Witcher då jag redan äger mer spel än jag hinner spela. Jag hade knappast ens tänkt på att köpa spel jag redan äger, DRM fritt eller ej. Visst detta kommer knappast få piraterna att börja betala för sig men det är inte heller dessa som de har riktat in sig på. de har riktat in sig på de köpare som känner sig alltmer kränkta av dagens bolag och jag är en av dessa. Pirater kommer ALDRIG betala för sig, när man väl insett detta så har man kommit en bra bit på vägen, det är lönlöst att försöka få dessa att ändra sig, vad man riskerar är att istället förlora sina köpare. Jag har köpt en hel del spel från Ubisoft men kommer nog aldrig mera köpa ett enda spel, tror inte jag är ensam om att känna så här inför detta bolag. Ubisoft må ha koncentrerat sig mer konsol än dator den senaste tiden men de verkar helt ha missat att många konsolägare också är hängivna pc spelare, jag är en av dessa och jag kommer heller inte köpa några av deras konsolspel, jag kommer helt och hållet att bojkotta detta företag.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Visst visst, men CD Projekt hade ju redan innan detta funnit sin niche med DRM-fritt så det förändrar ju absolut inget när de går ut och kritiserar det här förslaget. Hade det varit omvänd ordning - fair enough men som det ser ut nu så är det bara extra gratis PR och inget mer.

Jag tycker bara det är bra att de faktiskt går ut och kritiserar det öppet istället för att smyga i skuggorna och klaga för sig själva. Visst det må vara PR, och om de nu faktiskt håller sig till samma linje i framtiden och detta genererar en hel drös nya kunder så kanske, bara KANSKE detta kan få andra spelstudios att haka på! Önsketänkande, ja. Men i dagens verklighet är nog ingenting omöjligt.


signatur
Inaktiv

[/quote]Visst visst, men CD Projekt hade ju redan innan detta funnit sin niche med DRM-fritt så det förändrar ju absolut inget när de går ut och kritiserar det här förslaget. Hade det varit omvänd ordning - fair enough men som det ser ut nu så är det bara extra gratis PR och inget mer.[/quote]

Vad är det för fel att vidhålla och propagera för sin linje? Visst hade det varit mer sensationellt om EA hade skrivit samma sak men ser fortfarande inte problemet. CD Projekt är värda den extra gratis PR och mycket mer.

Medlem

Tack CD Projekt, jag trodde verkligen ingen inom spelindustrin tänkte så här längre!!
Ni har fått en ny fan


signatur

Game long and prosper

Medlem

CDP <3 Borde vara förebilden för alla spelutvecklare. Det är många som laddar ner The Witcher 2 men jag är säker på att andelen är mindre jämfört med andra spel.

Medlem

<3

Brb, ska köpa witcher enhanced edition - platinum och förboka The Witcher 2 - Enhanced Edition

Medlem
Skrivet av redgreenblue:

Jag tycker inte spelföretag har någon rätt att uttala sig negativt om begagnathandeln. Än mindre har de rätt att tjäna pengar på den. Eftersom spel är produkter ska de bara tjäna pengarna EN gång per såld produkt (prenumerationskostnader borträknat), och inte varje gång någon säljer det vidare i andra eller tredje hand.

Om jag köper en IKEA-möbel anser jag mig äga den. Jag har rätt att bygga ihop den, dekonstruera den, tända eld på den, eller sälja den vidare utan att IKEA ska få ett öre utöver det jag betalade i kassan när jag köpte den. De ska faktiskt inte bry sig alls vad jag har tänkt göra med den så länge jag har betalat för den. De ska bara hålla käften och vara nöjda. Varför spelföretag ska behandlas annorlunda kan jag ej förstå.

Det går tyvärr inte riktigt att jämföra så enkelt. En begagnad möbel blir sliten etc (jaja, en skiva kan bli repig, men ändå).
Men det stora problemet är att du inte har stora kedjor som säljer begagnade IKEA-möbler 100 kr billigare än IKEA och behåller alla pengar själva och dessutom pushar som fan på att just sälja dem istället för nya.

De som förlorar mest på begagnat-marknaden är utvecklarna och utgivarna och i förlängningen spelarna. De enda som verkligen vinner på det är de stora spelbutikerna (att du och jag kan tjäna 50-100 kr räknar jag inte som en jättevinst i sammanhanget).

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av anon_98854:

Ja... "som man ropar får man svar" tänker jag spontant. CD Projekt är nog inte dummare än att de förstår att deras påverkningsmöjligheter gällande hur nästa generations Xbox kommer designas är lika med noll så varför inte säga till folket vad de vill höra? Det värsta som kan hända är att ingen bryr sig, annars rakar de bara hem gratis PR och får kanske en och annan extra fanboy som köper deras spel. Inget nytt under solen.

Så länge de inte bara snackar utan också kan stå för det som de säger (och det kan de, deras prat om DRM-fritt är inget skitsnack, GoG hade knappast varit så stort som det är om det varit det). Kan inte ett uttalande som detta skada dom? Kan nog garanterat dig att detta kan skada dom om de inte står för vad de säger, de har byggt upp sitt företag på mer eller mindre dessa grunder.

Ubisoft däremot snackar en hel del medan de visar med all tydlighet vad de tycker om sina pc köpare. "Action speaks louder than words"

Visst visst, men CD Projekt hade ju redan innan detta funnit sin niche med DRM-fritt så det förändrar ju absolut inget när de går ut och kritiserar det här förslaget. Hade det varit omvänd ordning - fair enough men som det ser ut nu så är det bara extra gratis PR och inget mer.

Blocket.se, kolla av möbelavdelningen. Finns en hel del ute. Priset spelar ingen roll, det viktiga är att de säljer det begagnat utan att någon vill förbjuda dem, för DE köpte möbeln och MÅSTE således behålla den, eller kasta den.


signatur

I drank what?

Inaktiv
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Mjauv:

Ja... "som man ropar får man svar" tänker jag spontant. CD Projekt är nog inte dummare än att de förstår att deras påverkningsmöjligheter gällande hur nästa generations Xbox kommer designas är lika med noll så varför inte säga till folket vad de vill höra? Det värsta som kan hända är att ingen bryr sig, annars rakar de bara hem gratis PR och får kanske en och annan extra fanboy som köper deras spel. Inget nytt under solen.

Så länge de inte bara snackar utan också kan stå för det som de säger (och det kan de, deras prat om DRM-fritt är inget skitsnack, GoG hade knappast varit så stort som det är om det varit det). Kan inte ett uttalande som detta skada dom? Kan nog garanterat dig att detta kan skada dom om de inte står för vad de säger, de har byggt upp sitt företag på mer eller mindre dessa grunder.

Ubisoft däremot snackar en hel del medan de visar med all tydlighet vad de tycker om sina pc köpare. "Action speaks louder than words"

Visst visst, men CD Projekt hade ju redan innan detta funnit sin niche med DRM-fritt så det förändrar ju absolut inget när de går ut och kritiserar det här förslaget. Hade det varit omvänd ordning - fair enough men som det ser ut nu så är det bara extra gratis PR och inget mer.

Blocket.se, kolla av möbelavdelningen. Finns en hel del ute. Priset spelar ingen roll, det viktiga är att de säljer det begagnat utan att någon vill förbjuda dem, för DE köpte möbeln och MÅSTE således behålla den, eller kasta den.

Konstig jämförelse. Du köper ju en licens av ett spel, inte en fysisk vara. Vad sägs som scenariot att du lägger ut en vapenlicens till högstbjudande på blocket?

12
Skriv svar