Datorn startar utan explorer.exe...

Medlem
Datorn startar utan explorer.exe...

Jag har problemet att ibland (men oftast inte) när jag startar min dator så startar inte datorn processen explorer.exe. Detta är i ju för sig inte ett så allvarligt problem men det är lite irriterande att behöva gå Ctrl + Alt + Delete och starta processen manuellt.
Finns det någon som skulle kunna kläcka ur sig en möjlig lösning på mitt problem så vore jag väldigt tacksam!
Operativsystemet jag använder är Windows XP Media Center Edition 2005

Medlem

Regedit i start.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

shell=explorer.exe

Userinit=C:\WINDOWS\SYSTEM32\userinit.exe,

Ändra C till där windows är installerat ifall det är på annan plats.

--------------

Open My Computer.

Go to Tools>>Folder Options>>View.

Under "Hidden Files and Folders", uncheck "Launch folder windows in a seperate process".

Om den inte är ibockad, bocka i den starta om. Bocka ur den och starta om igen.

Medlem

tack för tipset! Jag kollade det och fick fram att båda värdena var helt rätt (förutom att shell hade värdet Explorer.exe istället för explorer.exe.
Mitt windows är installerat i C så det borde stämma.. Förhoppningsvis fixar sig problemet, däremot kan jag ju inte testa det eftersom de verkar vara slumpat när det inte fungarar.. men i alla fall.. Tack för tipset!

Medlem

Detta kan även vara ett symtom skapat av Malware, t.ex Virtumonde. Vilken version av sagda, om så är fallet, kan jag inte säga utan att se problemet direkt på.

Men kolla även att sökvägen stämmer mer än att det är installerat på C. Dvs, kolla hela sökvägen i registret. Nu lär det ju inte vara det felet eftersom att den oftast startar med explorer.exe, men kolla kan man ju alltid.

Vad har du för Service Pack installerat?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

hela sökvägen stämde, och jag har service pack 3 installerat!

Medlem

Finns ett surefire sätt att explorer fungerar. (Borde göra?)

klicka på Start, klicka på Alla program, peka på Tillbehör, peka på Systemverktyg och klicka på Schemalagda aktiviteter

Lägg till explorer.exe att startas varje gång datorn startas. Ända "problemet" är att om explorer fungerar ibland så öppnas nog "mina dokument" eller dyligt.

1
Skriv svar