Ytterligare en "Ny Dator" tråd

Medlem
Ytterligare en "Ny Dator" tråd

Hej!
Efter många om och men har jag fått tummen ur arslet och halvt bestämt mig för en datormaskin.
Jag kommer köpa den från Komplett.se
Detta är det jag hade tänkt mig.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=105106...

Är allt kompatibelt och fit for fight, eller gör jag något brutalmisstag? Får man med 'allt' man behöver för att skruva ihop burken? Kom gärna med tips och idéer.
Tacksam för svar då det kliar i "köp nu" fingrarna

Medlem

Allt borde passa. Jag är dock inte så påläst på datorer som jag var för något år sedan.
Det enda som behövs är verktyg (som du antagligen har). Skruvar ska följa med komponenterna som behöver dem.

AMD har nyligen kommit ut med några grafikkort ur 7xxx-serien, men de är också mycket dyrare.
7950 för 4000+ jämfört med ~2500 för 6950 (som du valt).

Medlem

Ser bra ut.
Vet inte om det skulle vara något, men du skulle kunna byta ut moderkortet, cpu'n och ram mot ett
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649116

Det innehåller i princip samma delar men du får ett lite bättre moderkort för ca 40kr mer än vad du hade valt ut.

Skillnaden är att du får ett Asus moderkort som tydligen ska ha PCI-Express 3.0, och med tanke på framtida uppgraderingar så skulle det vara användbart om du sedan vill byta ut ditt GFX kort till något nytt om ett par år.

Redan HD 7000 serien ska ju vara PCIE 3, men just nu finns inget som direkt utnyttjar kapaciteten i PCIE3.

Men du får en ca 300kronors uppgradering för 40kr i och med att komplett drar av några procent på priset om man väljer ett uppgraderingspaket istället för lösa komponenter.

Bara en idé med tanke den lilla extra kostnaden.
Oh och när jag "byggde" ihop datorn så var det ett par saker jag blev lite fundersam över... När jag letade upp nätagget så fanns det två med identiska namn så jag valde den billigare för... 910kr om jag minns rätt.

Medlem

Kan nog få ihop en mycket bättre dator men den kommer nog komma från inet som dessutom nu har fri montering fram till den 28:onde feb. Ska kolla och se vad jag hittar på komplett också.

Medlem

Här är ett vidunder till dator! Enda saken som fattas är väl PCI-Express 3.0 men du kommer förmdoligen behöva byta moderkort nästa gång du ska byta processor du det förmodligen har kommit en ny socket.

10540 SEK: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1514685/2012-02-20

Medlem

Jag tycker ditt kit var väldigt bra och balanserat Guarant men tror du du klarar av att överleva med bara 120GB HDD? Det ger väl cirkus 90GB med Windows installerat och jag skulle nog ha investerat i en till disk.

ATI 7000-serien nämndes och kan vara värd att kolla men 6950 är verkligen inte ett dåligt kort bara för att nästa generation har släppts.

Ett stabilt bygge tycker jag Gurant, kör hårt

Medlem

Här kommer ett till vidunder fast från komplett båda datorerna är ungefär lika bra. Den från komplett har en 1TB mer än den andre och har även ett mycket bättre skal, och den från inet har snabbare ram-minnen och fri montering fram till 28:onde januari. Fördelar och nackdelar du bestämmer vilket som passar dig bäst.

Inet: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1514685/2012-02-20

Komplett: http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=105126...

Medlem

Den på komplett har dock inte XFX-versionen av 6950, som inte har samma fläkt, och heller inte är fabriks-OC?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Den på komplett har dock inte XFX-versionen av 6950, som inte har samma fläkt, och heller inte är fabriks-OC?

Här kommer samma dator fast med XFX Radeon HD 6950 2GB Dual fan för ungefär 100 spänn mindre.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=105134...

Medlem

Sådär ja, nu börjar det likna nåt.

"Man var nykter imorse, men nu börjar det ordna upp sig."


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Sådär ja, nu börjar det likna nåt.

"Man var nykter imorse, men nu börjar det ordna upp sig."

Finns även ett XFX Radeon HD 6970 2GB för 594 kr till. Men det kanske blir en smula dyrt då det landar på 10970 kr tror jag.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=105135...

Medlem

Jag kör 6950 XFX OC och har snitt på 98 fps i BF3, allt maxat.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av laxan96:

Här är ett vidunder till dator! Enda saken som fattas är väl PCI-Express 3.0 men du kommer förmdoligen behöva byta moderkort nästa gång du ska byta processor du det förmodligen har kommit en ny socket.

10540 SEK: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1514685/2012-02-20

Ingen SSD disk, många av komponenterna är precis samma, fast dyrare. Dock är gratis montering fint, men ser inte riktigt varför det skulle vara värt det när de är dyrare i övrigt.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Ser bra ut.
Vet inte om det skulle vara något, men du skulle kunna byta ut moderkortet, cpu'n och ram mot ett
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649116

Det innehåller i princip samma delar men du får ett lite bättre moderkort för ca 40kr mer än vad du hade valt ut.

Skillnaden är att du får ett Asus moderkort som tydligen ska ha PCI-Express 3.0, och med tanke på framtida uppgraderingar så skulle det vara användbart om du sedan vill byta ut ditt GFX kort till något nytt om ett par år.

Redan HD 7000 serien ska ju vara PCIE 3, men just nu finns inget som direkt utnyttjar kapaciteten i PCIE3.

Men du får en ca 300kronors uppgradering för 40kr i och med att komplett drar av några procent på priset om man väljer ett uppgraderingspaket istället för lösa komponenter.

Bara en idé med tanke den lilla extra kostnaden.
Oh och när jag "byggde" ihop datorn så var det ett par saker jag blev lite fundersam över... När jag letade upp nätagget så fanns det två med identiska namn så jag valde den billigare för... 910kr om jag minns rätt.

Hmm.. det där paketet är ju ganska fint. Har funderat på att vänta till Radeon 7 serien som kommer om 20 dagar eller så, så då borde ju ett sånt här paket vara prima..! Eller?

Medlem
Skrivet av Gurant:
Skrivet av Fuidama:

Ser bra ut.
Vet inte om det skulle vara något, men du skulle kunna byta ut moderkortet, cpu'n och ram mot ett
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649116

Det innehåller i princip samma delar men du får ett lite bättre moderkort för ca 40kr mer än vad du hade valt ut.

Skillnaden är att du får ett Asus moderkort som tydligen ska ha PCI-Express 3.0, och med tanke på framtida uppgraderingar så skulle det vara användbart om du sedan vill byta ut ditt GFX kort till något nytt om ett par år.

Redan HD 7000 serien ska ju vara PCIE 3, men just nu finns inget som direkt utnyttjar kapaciteten i PCIE3.

Men du får en ca 300kronors uppgradering för 40kr i och med att komplett drar av några procent på priset om man väljer ett uppgraderingspaket istället för lösa komponenter.

Bara en idé med tanke den lilla extra kostnaden.
Oh och när jag "byggde" ihop datorn så var det ett par saker jag blev lite fundersam över... När jag letade upp nätagget så fanns det två med identiska namn så jag valde den billigare för... 910kr om jag minns rätt.

Hmm.. det där paketet är ju ganska fint. Har funderat på att vänta till Radeon 7 serien som kommer om 20 dagar eller så, så då borde ju ett sånt här paket vara prima..! Eller?

Fats Radeon HD 7-serien kostar från 4000kr och uppåt per kort sedan så måste du ha ett moderkort med PCIE 3.0 och det billigaste på komplett var ett från MSI för 1500kr. Jag skulle i alla fall inte lagt så mycket pengar på ett grafikkort.

Medlem
Skrivet av Gurant:
Skrivet av laxan96:

Här är ett vidunder till dator! Enda saken som fattas är väl PCI-Express 3.0 men du kommer förmdoligen behöva byta moderkort nästa gång du ska byta processor du det förmodligen har kommit en ny socket.

10540 SEK: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1514685/2012-02-20

Ingen SSD disk, många av komponenterna är precis samma, fast dyrare. Dock är gratis montering fint, men ser inte riktigt varför det skulle vara värt det när de är dyrare i övrigt.

Förklarade skillnaderna ovan och om jag hade varit du hade jag satsat på komplett och sedan ta sig tid till att sätta ihop det hela snyggt och bra. Men om det är så att du vet inte riktigt hur man exakt sätter ihop dator hade jag kört på inet.

Medlem

hmm idag har du ingen direkt användning av PCIE3 då inget förutom möjligen CAD eller beräkningsprogram kan utnyttja bandbredden. Att 7000 serien är bättre än 6000 och GTX 500 är ju förväntat, annars skulle det varit bra konstigt att ens släppa en ny serie. Har inte tittat på Geforce 600 serien så jag vet inte om även nVidia valde PCIE3.

Min CPU och moderkort är från 2008 och jag har inte behövt uppgradera någon av dem pga nya spel är mer krävande däremot skaffade jag ett GTX580 när BF3 kom ut.
Så även om du skaffar en 2500k och det moderkort som har stöd för PCIE3, så är chansen liten att du kommer behöva uppgradera dem de närmaste 3 åren. Det beror nog mer på hur utvecklingen av konsolerna går då de i princip styr PC som spelplattform.

GFX är ju en annan sak visserligen, men just därför jag tänkte att ett PCIE3 kompatibelt moderkort kan vara trevligt att ha från början så du slipper köpa ett nytt om du t.ex. skaffar ett HD 7000 eller annat PCIE3 kort när det väl finns spel som drar stor nytta av bandbredden.

När det gäller lagring så är det ju efter din situation du bör välja. Men om du har lagring från en äldre dator (som räcker för dig de närmaste tiden etc) kan det ju vara en trevlig uppgradering med en SSD.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

hmm idag har du ingen direkt användning av PCIE3 då inget förutom möjligen CAD eller beräkningsprogram kan utnyttja bandbredden. Att 7000 serien är bättre än 6000 och GTX 500 är ju förväntat, annars skulle det varit bra konstigt att ens släppa en ny serie. Har inte tittat på Geforce 600 serien så jag vet inte om även nVidia valde PCIE3.

Min CPU och moderkort är från 2008 och jag har inte behövt uppgradera någon av dem pga nya spel är mer krävande däremot skaffade jag ett GTX580 när BF3 kom ut.
Så även om du skaffar en 2500k och det moderkort som har stöd för PCIE3, så är chansen liten att du kommer behöva uppgradera dem de närmaste 3 åren. Det beror nog mer på hur utvecklingen av konsolerna går då de i princip styr PC som spelplattform.

GFX är ju en annan sak visserligen, men just därför jag tänkte att ett PCIE3 kompatibelt moderkort kan vara trevligt att ha från början så du slipper köpa ett nytt om du t.ex. skaffar ett HD 7000 eller annat PCIE3 kort när det väl finns spel som drar stor nytta av bandbredden.

När det gäller lagring så är det ju efter din situation du bör välja. Men om du har lagring från en äldre dator (som räcker för dig de närmaste tiden etc) kan det ju vara en trevlig uppgradering med en SSD.

Dok är det inte direkt nödvändgigt om man sitter på en 2 eller 1 TB 7200rpm 6bit/s. Sedan så kostar det ju rätt mycket om man ska ha en SSD tänkt för spel du om man alltid vill ha bästa FPS:en så måste man ju ha 40% av den partionen eller hårddisken ledig. Annars blir det FPS drop. Om man har 2Tb kan man ju partionera typ 500Gb för just spel och sedan kanske at en 1Tb för film, serier och backup och resten för widnows program och musik exempelvis.

Medlem

Sådär ja, nu har jag gjort om lite igen. Satsar hellre på kompletta kittet som Fuidama tipsade om, för att säkra sig för PCIE3.0 om det nu är så att man skulle behöva det i framtiden.

Så, nu ser slutgiltiga listan ur såhär
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=105106...

Nu kliar det i fingrarna, tror inte jag orkar vänta längre, det har jag gjort i 1 års tid nu för att alla jämt säger "Vänta en månad, snart kommer nya prylar"...
Nu är det upp till er, ska jag, eller ska jag inte? Det är frågan

Medlem

Det är väl inte riktigt upp till oss ^D Man kan alltid betala mer eller mindre men hur man än gör så är ens dator omodern månaden efter pga någon ny release.

Man kan alltid tänka "vänta i en månad, snart kommer nya komponenter", och det är just vad det gör.
Hade jag väntat i 1 & 1/2 månad så skulle jag haft ett 7970 för bara typ 700 mer än vad jag gav för mitt GTX580.

Men sakerna kommer hålla ett bra tag. Hårddiskar och nått nytt GFX lär vara sånt pengar går till i några år framöver.

Medlem

Precis vad jag ville höra! Nu är det beställt! Det svettigaste jag beställt på nätet någonsin... Nu blir det till att leva fattigt i ett par månader (och äntligen kan jag lira BF3! Förhandsköpte det, och min nuvarande dator kör det som sirap)

Tjohoo!

Medlem

ha så kul med byggsatsen (=

Medlem
Skrivet av Gurant:

Precis vad jag ville höra! Nu är det beställt! Det svettigaste jag beställt på nätet någonsin... Nu blir det till att leva fattigt i ett par månader (och äntligen kan jag lira BF3! Förhandsköpte det, och min nuvarande dator kör det som sirap)

Tjohoo!

Du kommer behöva byta processorn om typ 1/2-2 år nu bara så du vet. hade du kostat på dig 500 lappen extra där med ram+processor+moderkort hade du kunnat få samma grejer fast en i7 istället. Sedan har du glömt en vanlig hårddisk du kommer inte få plats med många spela på den inte jag använder mer utrymme för spel än vad din HDD har i storlek, och jag har typ bara 10 st plus wow. Om du kan ändra din beställning så skulle du kunna göra som jag sa det med i7 och även ta ett par bättre minnen fast samma moderkort, och sedan ta bort SSD och lägga till en 2TB 7200rpm SATA 6bit/s exempelvis.

i övrigt ser det jättebra utI väldigt bra val av chassi du det var en jädrigt stor fläkt på sidan, vilket kommer betyda att datorn kommer gå tyst då en sån stor fläkt inte behöver gå så snabbt.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Jag kör 6950 XFX OC och har snitt på 98 fps i BF3, allt maxat.

I vilken upplösning?

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Medlem
Skrivet av laxan96:
Skrivet av Gurant:

Precis vad jag ville höra! Nu är det beställt! Det svettigaste jag beställt på nätet någonsin... Nu blir det till att leva fattigt i ett par månader (och äntligen kan jag lira BF3! Förhandsköpte det, och min nuvarande dator kör det som sirap)

Tjohoo!

Du kommer behöva byta processorn om typ 1/2-2 år nu bara så du vet. hade du kostat på dig 500 lappen extra där med ram+processor+moderkort hade du kunnat få samma grejer fast en i7 istället. Sedan har du glömt en vanlig hårddisk du kommer inte få plats med många spela på den inte jag använder mer utrymme för spel än vad din HDD har i storlek, och jag har typ bara 10 st plus wow. Om du kan ändra din beställning så skulle du kunna göra som jag sa det med i7 och även ta ett par bättre minnen fast samma moderkort, och sedan ta bort SSD och lägga till en 2TB 7200rpm SATA 6bit/s exempelvis.

i övrigt ser det jättebra utI väldigt bra val av chassi du det var en jädrigt stor fläkt på sidan, vilket kommer betyda att datorn kommer gå tyst då en sån stor fläkt inte behöver gå så snabbt.

HDDs för lagringsutrymme har jag sen tidigare. Och i7a är enligt de jag kollat med onödiga pengar. Och om det är så att jag behöver byta processor om några år får jag väl göra det

Tack som fan för alla svar! Känns skönt att folk verkar tycka att jag valt rätt
Nu tycker jag att det kan komma... Nu

Medlem
Skrivet av Gurant:
Skrivet av laxan96:
Skrivet av Gurant:

Precis vad jag ville höra! Nu är det beställt! Det svettigaste jag beställt på nätet någonsin... Nu blir det till att leva fattigt i ett par månader (och äntligen kan jag lira BF3! Förhandsköpte det, och min nuvarande dator kör det som sirap)

Tjohoo!

Du kommer behöva byta processorn om typ 1/2-2 år nu bara så du vet. hade du kostat på dig 500 lappen extra där med ram+processor+moderkort hade du kunnat få samma grejer fast en i7 istället. Sedan har du glömt en vanlig hårddisk du kommer inte få plats med många spela på den inte jag använder mer utrymme för spel än vad din HDD har i storlek, och jag har typ bara 10 st plus wow. Om du kan ändra din beställning så skulle du kunna göra som jag sa det med i7 och även ta ett par bättre minnen fast samma moderkort, och sedan ta bort SSD och lägga till en 2TB 7200rpm SATA 6bit/s exempelvis.

i övrigt ser det jättebra utI väldigt bra val av chassi du det var en jädrigt stor fläkt på sidan, vilket kommer betyda att datorn kommer gå tyst då en sån stor fläkt inte behöver gå så snabbt.

HDDs för lagringsutrymme har jag sen tidigare. Och i7a är enligt de jag kollat med onödiga pengar. Och om det är så att jag behöver byta processor om några år får jag väl göra det

Tack som fan för alla svar! Känns skönt att folk verkar tycka att jag valt rätt
Nu tycker jag att det kan komma... Nu

Varsegod. Kul att du är nöjd:) .

Medlem
Skrivet av jesterhead:
Skrivet av r3lev4nt:

Jag kör 6950 XFX OC och har snitt på 98 fps i BF3, allt maxat.

I vilken upplösning?

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

1280x1024, har nu gått upp till 1600x1200, och har nu aningens lägre. Däremot så är det en del klockat gjort..


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag måste bara säga att jag är så jävla nöjd med min dator!

Tack för hjälpen!

Medlem
Skrivet av Gurant:

Jag måste bara säga att jag är så jävla nöjd med min dator!

Tack för hjälpen!

Förstår det den är grym på nästan alla sätt hehe:). Avundas dig mycket, men ska själv skaffa nytt graffe snart och då är min dator i klass med din.

Medlem
Skrivet av Gurant:

Jag måste bara säga att jag är så jävla nöjd med min dator!

Tack för hjälpen!

HF

1
Skriv svar