Introduktion: Hollow Heroes!

Medlem

Året är 2002, och jag, då 15 år gammal, kommer för första gången i kontakt med FZ. Jag skulle ljuga om jag sade att jag uppehöll mig här varje dag, men väl en gång i veckan. Intresset skulle långsamt men gradvis trappas upp. 2006 fanns det ett behov av ett konto vilket blev det jag nu skriver ifrån. Speciellt aktiv i sidans sociala sammanhang har jag aldrig varit, ty jag har känt att forumet varit aningen för snävt för min smak.

Nu blir det förhoppningsvis andra bullar, i och med att jag startar bloggen Hollow Heroes. Här kommer du att läsa mina kvasifilosofiska tankar om både allvarliga och mer lättsamma ting. Du gör nog klokt i att räkna in en nypa ironi och sarkasm i mina inlägg. Varmt välkommen!

Så där, nu när det var avklarat så kan jag komma till den andra punkten för dagen. Under gårdagen och idag så har det munhuggits fram och tillbaka i en tråd på forumet som fick mig att tänka på en artikel jag läste i Aftonhoran en gång. Rubriken till denna minst sagt, uhm, eminenta artikel var:

Förstår du din Msn-unge?

Artikeln berör, på ett icke överdrivet sätt, föräldrars oförmåga att förstå ungarnas slang på nätet och att det föreligger en risk med det. Aftonhoran har ett exempel med i tidningen som jag citerar nedan:

“Din 12-åriga dotter chattar med en okänd vän på nätet. Hon verkar glad i hågen när hon lämnar datorn och sätter på sig ytterkläderna.
Du upptäcker att hon glömt datorn på och går för att stänga av den. Då ser du en bit av samtalet hon nyss avslutat…
Läs och testa. Bör du vara orolig?

Okänd: Sha!!!! Tkr u dt? Ska vi cs F2F lr?
Dottern: NW! J/K LOL… IOW ASAP. Va tkr u?
Okänd: K helst B4 5… e U Rdy för lite Ql?
Dottern: A ROFL r U f/m?
Okänd: de 4 u c… men FYI e ja MWC.

Förstod du? Ja, du har anledning att vara orolig. Tog det längre tid än 3 minuter att lista ut det är risken stor att dottern redan hunnit iväg.”

Exemplet faller så klart på sin egen orimlighet och att någon människa skulle skriva så kränker sunt förnuft och är rent löjeväckande. För föräldrar som är oroliga publicerar man också en liten uppslagslista så att man kan avkoda sin "Msn-unges" kryptiska enigma-inspirerade konversationer. Övriga tankar om det här får jag ta en annan dag, har 40-graders feber och en djävulsk influensa.

Artikeln i sin helhet läser du nedan:
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article10902065.ab

Mig kallar du redruM eller kort och gott red. På återseende!

#blogg

signatur

Burn in the light.

Kul att du löste bloggstrulet, och ännu mer kul med en ny blogg här på sajten! Kör hårt

Medlem

Välkommen till bloggfamiljen! Krya på dig.

inK
Medlem

Välkommen!

signatur

Every trophy counts...

inK
Medlem

Välkommen!

signatur

Every trophy counts...

Medlem

Tack tack alla!