3DS snabbast säljande konsolen i Japan - någonsin

Robot
3DS snabbast säljande konsolen i Japan - någonsin

Slår pappa DS och farfar Gameboy Color till fem miljoner sålda enheter med flera veckor. Does it perhaps... print money? (in 3D)

#nintendo


Medlem
3DS snabbast säljande konsolen i Japan - någonsin

åh, kan inte någon länka till en en .GIF av bilden? Älskar den bilden

Medlem
Medlem

Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar för Vita att uppnå samma antal sålda enheter.

Medlem
Skrivet av v1lle3:

Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar för Vita att uppnå samma antal sålda enheter.

Tja, tålamod är en dygd så det gör nog inget om det blir att vänta ett tag, Vita säljer ju inte så ruskigt bra, av förståeliga skäl.

Skrivet av v1lle3:

Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar för Vita att uppnå samma antal sålda enheter.

Just nu är det ju knappt att Vita ens klarar av att matcha PSP, så det lär ta ett bra tag. Men sånt här är alltid svårt att spekulera i... så fort något riktigt storspel släpps till konsolen (ett mainline Dragon Quest eller Monster Hunter vore drömmen för Sony) så lär konsolförsäljningen ta fart ordentligt. Japan är väldigt mjukvarukänsligt, se bara på vilken skjuts framåt 3DS fick efter att Super Mario, Mario Kart och Monster Hunter 3G kom. Givetvis hade prissänkningen en stor del i fallet med 3DS också så klart, men konsolsäljare som nyss nämnda trio skall inte underskattas.

Vill bara inflika också att jag inte på något sätt menar att det är särskilt troligt att ett Dragon Quest- eller Monster Hunter-spel kommer – bara att det ur Sonys ögon sannerligen vore önskvärt. DQ-serien tycks ha flyttat över till DS/3DS när det gäller bärbart, och nästa Monster Hunter är ju också på väg till 3DS. Monster Hunter-spelen var ju tidigare en PS2- och PSP-serie och fick PSP att sälja i massor, om Capcom överger Vita med den serien så är Sony verkligen i trubbel.

Medlem

Som Sebastian säger så behövs mer än Uncharted och Gravity Daze(rush?) för att Vita ska kunna sälja i Japan. Nintendo har blivit ett oerhört kraftigt varumärke i Japan, och jag skulle vilja säga att det till 90% har att göra med vilket spel-utbud dem har, och inte deras (i mitt tycke) mediokra konsoler. Deras gimmicks har visserligen säkert sålt en del exemplar av Wii och NDS, men i längden så är det spelen som har hållt igång försäljningen under alla dessa år.

Vita är en monster-maskin, men spel-utbudet räcker inte för den japanska marknaden, vilket vi redan har bevittnat på försäljningssiffrorna.
Att konsolen kommer sälja bättre i västvärlden kan jag sätta min heder på, men ifall dem inte lyckas vinna fler köpare i asien så undrar jag om inte det redan är början på ett fall.

I slutändan handlar det om att ha så bred köparskara som möjligt, det handlar om marknadsföring och varumärken, och det har Nintendo visat sig vara väldigt duktiga på !

Medlem

Fördelen med 3DS gentemot DS är?

Är det där 3D-grejsimojset så hippt verkligen? O.o

1
Skriv svar