25 anställda får gå från svenska Syndicate-utvecklarna

Robot
25 anställda får gå från svenska Syndicate-utvecklarna

Uppsala-baserade spelhuset Starbreeze offentliggör att de skär ner på arbetsstyrkan.

#syndicate, #starbreeze


Medlem
25 anställda får gå från svenska Syndicate-utvecklarna

Jahopp...
Inte kommer de få min del av pengarna för att få återanställa personalen heller...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

"Har ni programmerat klart? Bra jobbat! Jo, det var en sak till..."


signatur
Medlem

Blir absolut inget köp av detta spel.

Medlem

Man kan ju inte ha folk anställda om man inte har något projekt för dem att jobba på.
Det är väl ganska uppenbart, om än väldigt tråkigt för de som jobbar/jobbade där.

Medlem

Handlar inte det här om projektanställda? Jag vet inte hur deras anställningsform ser ut, det troliga är väl att de anställts för just Syndicate? Då är det väl inte så fult gjort. Jag avvaktar hursomhelst med ett köp då jag inte riktigt vet vad som skiljer detta från alla andra fps.

Medlem

Är ganska vanligt att spelutvecklare avskedar efter ett projekt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Detta är väl inte något ovanligt i spelbranschen. Det är nog en del som är bara projekt anställda och tills det är ett nytt projekt på gång så behövs inte en stor del av folket.

För mig blir det ett givet köp ändå, måste supporta svensk spelindustri ju.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Tråkigt att höra att det varslas så mycket inom spelindustrin :/
Och vadå 24e februari? Jag bokade spelet för två veckor sedan på Game och dom sa att spelet släpps nu på torsdag, dvs 23e :S

Inte lång tid kvar nu Ska monsterspelas efter jobbet direkt när jag plockat upp spelet och hunnit hem^^


signatur

Game long and prosper

Medlem

Dom börjar väl gnälla om piratkopiering närsomhelst nu!

Medlem

Nästan så man börjar tro på gud när man hör sånt här

Jag är inte helt säker på att det "bara" handlar om projektanställda. Kommentarer på Gamesindustry.biz gör gällande att Starbreeze inte hade behövt gå ut officiellt och bekräfta att de säger upp folk ifall personerna varit projektanställda, eftersom de då inte varit "anställda" i den meningen, enligt sån där juridisk mumbojumbo. Ifall det stämmer att det inte är projektanställda så är det förmodligen inget gott tecken.

Medlem

Saxat stycke ur deras pressmeddelande: "Starbreeze AB, en av Sveriges ledande spelutvecklare, har idag informerat om en planerad personalneddragning som berör cirka 25 medarbetare. Förhandlingar med
de fackliga organisationerna inleds omgående. De planerade neddragningarna beror
på övertalighet efter Syndicates slutförande."

Fackliga organisationer blir ej indragna vid projektanställning. Tyvärr har Starbreeze haft det rätt så stramt ekonomiskt sett det senaste året. De har helt enkelt inte råd att ha folk på bänken i väntan på ett nytt projekt. Får hoppas deras nedladdningsbara titel och samarbetet med Josef Fares ger utdelning.

Medlem

Kul att ni skriver 24:evså på reklambannern precis bredvid står det "I butik 23e"

Medlem

Hade de varit projektanställda hade de väl inte "sagts upp" utan hade helt enkelt "jobbat klart".

Riktigt tråkigt att fira ett spelsläpp med att få sparken.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Högst troligt att all QA-personal fick gå.

Medlem

kan se det framför mig när de var på anställnings intervju,, hur det lovades vitt och brett.

" Welcome To Planet Fuck You "


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Hände ju när Reach blev klart, samma med Homefront, Red Faction Armageddon och många andra titlar.
Många som får sparken när projekt är klara, dels behövs inte samma/lika mycket folk i början, dels kan studion satsa på en mindre titel med mindre budget, och dels så är det ett ypperligt tillfälle att göra sig av med dem som inte presterat på topp.
Ska då köpa Syndicate och stödja Starbreeze, demot var sjukt kul att lira med polare och nostalgin på topp

Inaktiv

Hur stor är personalstyrkan som stannar kvar?

Gör kanske platsannonsen som påstås skeppas av Starbreeze/SBZ med spelet både förklarlig och mindre lockande.

Inaktiv
Skrivet av Grumbledock:

Hände ju när Reach blev klart, samma med Homefront, Red Faction Armageddon och många andra titlar.
Många som får sparken när projekt är klara, dels behövs inte samma/lika mycket folk i början, dels kan studion satsa på en mindre titel med mindre budget, och dels så är det ett ypperligt tillfälle att göra sig av med dem som inte presterat på topp.
Ska då köpa Syndicate och stödja Starbreeze, demot var sjukt kul att lira med polare och nostalgin på topp

Dom har ju påbörjat ett projekt som kallas P13 (bådar ju gott...) med Josef Fares så visst kan det ju ligga något i det. Sen tror jag att det blir lättare att få nya kontrakt senare iom en mindre personal.

Det är ju ingen direkt nyhet att Starbreeze ekonomiska situation är en aning stram och att Syndicate mer eller mindre är deras sista chans att överleva. Dessvärre så har aktien dykt en del sista tiden och med tanken på att Peter Törnquist har sålt av det mesta av sina aktier när aktien egentligen borde rusa vid det här laget är ju lite förvånande. Han och många andra verkar alltså inte tro på spelet.

Kollar man på reviews så verkar ju spelet få helt okej betyg trots allt.

Ja, jag sitter med en post i Starbreeze men jag tror inte att det är läge att köpa mer. Nåja, det var mina spekulationer i alla fall.

Skrivet av Grumbledock:

...är det ett ypperligt tillfälle att göra sig av med dem som inte presterat på topp.

Inte i Sverige. Hört talas om LAS?

I det svenska spelutvecklingsklimatet är uppsägningar helt uteslutande ett tecken på att något inte står helt rätt till. Om man har som policy att säga upp folk när ett spel är klart så raserar man enormt mycket arbete med utbildning, team spirit etc.
Duktig personal och tajt team är det absolut viktigaste för ett utvecklingsföretag. Personalen ÄR företaget.

Jag kan tänka mig följande orsaker:
-Starbreeze har inte lyckats landa något nytt stort kontrakt och måste motvilligt säga upp folk för att inte hamna i ekonomiskt trubbel.
-Företagets långisktiga mål har ändrats. Kanske vill de arbeta med midre projekt i framtiden.
-Dom har haft stora problem med teknologi eller organisation, och bestämt sig för att "börja om" och gå in i en längre period av rekonstruktion.

Att dom helt enkelt "säger upp folk för att spelet är klart" är inte troligt. Har man koll på situationen och planerar att fortsätta göra spel på samma skala så gör man helt enkelt inte så.

Medlem

Det är otrolig optimering av personalstyrka i spelbranschen. Så fort det är lite mindre att göra så får man dra ner på personal. Men det är inget konstigt, det görs även på många andra ställen.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Grumbledock:

...är det ett ypperligt tillfälle att göra sig av med dem som inte presterat på topp.

Inte i Sverige. Hört talas om LAS?

I det svenska spelutvecklingsklimatet är uppsägningar helt uteslutande ett tecken på att något inte står helt rätt till. Om man har som policy att säga upp folk när ett spel är klart så raserar man enormt mycket arbete med utbildning, team spirit etc.
Duktig personal och tajt team är det absolut viktigaste för ett utvecklingsföretag. Personalen ÄR företaget.

Jag kan tänka mig följande orsaker:
-Starbreeze har inte lyckats landa något nytt stort kontrakt och måste motvilligt säga upp folk för att inte hamna i ekonomiskt trubbel.
-Företagets långisktiga mål har ändrats. Kanske vill de arbeta med midre projekt i framtiden.
-Dom har haft stora problem med teknologi eller organisation, och bestämt sig för att "börja om" och gå in i en längre period av rekonstruktion.

Att dom helt enkelt "säger upp folk för att spelet är klart" är inte troligt. Har man koll på situationen och planerar att fortsätta göra spel på samma skala så gör man helt enkelt inte så.

Förvisso, men du måste tänka på att företaget inte har en kontinuerlig inkomstkälla. De får förmodligen en budget när ett projekt startas upp för att täcka personalens löner.

Skrivet av IronCouncil:

Förvisso, men du måste tänka på att företaget inte har en kontinuerlig inkomstkälla. De får förmodligen en budget när ett projekt startas upp för att täcka personalens löner.

Njae, man brukar få betalt löpande under utvecklingsperioden för varje godkänd leverans. Men om man är ett seriöst och välmående utvecklingsföretag så sparar man en del av dessa pengar så att man kan behålla sin enormt värdefulla personal kortare perioder utan projekt. Dessutom är det önskvärt att låta nya projekt överlappa de gamla, så att man kan flytta över personal allt eftersom utvecklingen av ett nytt projekt trappas upp.

Konsensus är att det bästa för ett utvecklingsföretag är att ha en relativt konstant tillsvidareanställd personalstyrka. Behöver man en extra push i mitten av ett projekt så outsourcar eller projektanställer man.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av IronCouncil:

Förvisso, men du måste tänka på att företaget inte har en kontinuerlig inkomstkälla. De får förmodligen en budget när ett projekt startas upp för att täcka personalens löner.

Njae, man brukar få betalt löpande under utvecklingsperioden för varje godkänd leverans. Men om man är ett seriöst och välmående utvecklingsföretag så sparar man en del av dessa pengar så att man kan behålla sin enormt värdefulla personal kortare perioder utan projekt. Dessutom är det önskvärt att låta nya projekt överlappa de gamla, så att man kan flytta över personal allt eftersom utvecklingen av ett nytt projekt trappas upp.

Konsensus är att det bästa för ett utvecklingsföretag är att ha en relativt konstant tillsvidareanställd personalstyrka. Behöver man en extra push i mitten av ett projekt så outsourcar eller projektanställer man.

Låter vettigt

Inaktiv

Precis, vem vill jobba för ett företag där man får kicken så fort ett arbete är utfört, ett företag som inte har några framtidsutsikter eller mål? Nu säger jag inte att det är så på Starbreeze, men man fattar ju själv vilket jobb man skulle lägga ner dagligen om man visste att "när jag är klar får jag sparken".

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av IronCouncil:

Förvisso, men du måste tänka på att företaget inte har en kontinuerlig inkomstkälla. De får förmodligen en budget när ett projekt startas upp för att täcka personalens löner.

Njae, man brukar få betalt löpande under utvecklingsperioden för varje godkänd leverans. Men om man är ett seriöst och välmående utvecklingsföretag så sparar man en del av dessa pengar så att man kan behålla sin enormt värdefulla personal kortare perioder utan projekt. Dessutom är det önskvärt att låta nya projekt överlappa de gamla, så att man kan flytta över personal allt eftersom utvecklingen av ett nytt projekt trappas upp.

Konsensus är att det bästa för ett utvecklingsföretag är att ha en relativt konstant tillsvidareanställd personalstyrka. Behöver man en extra push i mitten av ett projekt så outsourcar eller projektanställer man.

Problemet är ju att vi inte sitter på hela storyn, alla utgår från att företagen är smutsiga.
Det kanske var planerat på att ha ett nytt projekt som täckte 100% av folket, men som av någon anledning inte kom igång.

Sen är tyvärr spelindustrin smutsig
Har flera polare som jobbar... många fightas med en ostadig inkomst pga endast projektanställning hit och dit...
Överlag verkar tyvärr inställningen hos företagen vara att det är god tillgång på duktigt folk som arbetar för vilka villkor som helst för att få göra det dom "brinner för".

Har själv tackat nej till intervju hos en av dom större studiosarna, som jag blev erbjuden via en bekant, då företagen varken erbjuder attraktiv lön, anställningstrygghet eller vettiga arbetstimmar

Medlem

Dom som fick gå visste nog innan dom ens började att det var en tillfällig anställning och att dom bara vid behov skulle få en vidareanställning. Starbreeze lär inte ha fått något nytt kontrakt efter Syndicate, och har dom det så är projektet i tidigt stadie där man inte behöver dessa 25 pers förens om kanske några månader.

Medlem

Jag ser hellre att folk sparkas och att inte en till svensk spelutvecklare går i graven.

12
Skriv svar