Guild Wars 2 - inga vanliga serverköer
Det är inte ovanligt med köer på populära servrar i populära onlinerollspel, och framförallt vid släpp. Guild Wars 2:s overflow-system låter dig spela och uppleva medan du väntar.
#star-wars-the-old-republic, #arenanet
Alltså Guild Wars 2 kommer sopa mattan med alla andra MMOs, kommer säkerligen inte upp i wows eller swtor i försäljning/antal spelare men bättre spel än dom båda tillsammans IMO. Guild wars 1 vanilla var det MMO jag har spelat mest av alla, det var så jävla kul, och man kunde köra pvp gubbar å testa extremt myycket builds å spela flera månader bara på det. Och sen hade vi en liten men tight guild också som gjorde det så mycket mer personligt. Som MMO ska vara IMO socialisera och göra göra saker tillsammans, inte bara progress..
Någon som har en aning om hur detta är tänkt att fungera? Jag menar - om de har kapacitet att hålla uppe overflow-servrar så borde de väl ha kapacitet att hålla uppe fler servrar så att det inte bildas någon kö...?
Eller är det tänkt att en overflow-server ska vara offline, alltså hållas uppe av ens egna dator?
Någon som har en aning om hur detta är tänkt att fungera? Jag menar - om de har kapacitet att hålla uppe overflow-servrar så borde de väl ha kapacitet att hålla uppe fler servrar så att det inte bildas någon kö...?
Eller är det tänkt att en overflow-server ska vara offline, alltså hållas uppe av ens egna dator?
Köer i MMO's bildas vanligtvis inte pga för lite servrar, utan att folk vill spela på JUST DENNA server där deras guild eller kompisar etc är. Spelar ingen roll fast dom skulle ha 1000 olika servrar om folk fortfarande har en eller ett par specifika servrar de vill spela på, då kommer det att bli kö.
Ser riktigt bra ut som sagt, detta spel. Hoppas det lyckas; det är inte helt innovativt i det att det använder sig av helt nya system osv, men däremot så använder de sig av många fräscha designsätt som man har sett här och där i lågbudget-titlar (relativt detta) som aldrig riktigt lyckades pga konkurrens, buggar osv.
Detta ser riktigt polerat ut redan dock, av beta-footage att döma. Återstår att se om det hakar tag i en när man väl spelar också
Smart tänk. Nu återstår bara att se hur väl det fungerar i praktiken.
Mycket nytänk i GW2, men tyvärr är väldigt mycket också mest snack. 'Holy Trinity' är fortfarande där i nuvarande build t ex Men de har fortfarande tid att slipa och ändra så jag hoppas på detta spelet och tror det kommer bli en riktig hit.
Det lukta...Framsteg!
Guild Wars visar här att de vågar vara mer än en WoW-klon i mängden, att de vågar fortsätta lägga till mer, expandera och utveckla, det gör att de i mina ögon har en god potential att på sikt bli det största MMO-spelet, eller något med liknande tankar iaf.
Vet inte om jag ska spela det dock, MMO blir lätt för mycket grind, poänglösa karaktärer vars handlingar inte påverkar världen alls och allmänt för stelt, men vem vet. De vågar iaf bryta ny mark och utvecklas, något MMO-genren inte gjort nämnvärt sedan WoW släpptes, och nej (ev. fans), old republics "nyheter" är imo lika imponerande som CoDs dito, som jämförelse.
'Holy Trinity' är fortfarande där i nuvarande build t ex Men de har fortfarande tid att slipa och ändra så jag hoppas på detta spelet och tror det kommer bli en riktig hit.
Kanske dags att läsa på. Holy trinity är inte kvar i spelet, dvs du väljer inte klass baserat på roll utan på vilken typ av gameplay du vill ha. The holy (helig och skriven i sten) trinity är alltså inte längre helig när man väljer klass/profession.
Sedan finns rollerna dd/tank/support kvar i spelet och weaponset och utility skills avgör vilken roll du kan lösa. Och i end game behöver alla tanka/dd/support i fighterna. Dvs rollerna är inte borta dock är dom dedikerade klasserna borta.
De valde denna lösning bla av två skäl:
1. De tycker dedikerade healers är helt onödiga och tråkiga
2. Folk ska inte behöva vänta på speciella (holy) klasser för att kunna göra content.
Tankning handlar inte heller om att ta mycket skada, utan mer om att undvika skada genom dodging och kamrater som buffar. Tex en guardian, som har minst hp i spelet trots heavy armor, är inte den bästa tanken men absolut den bästa buffaren för tex en necro som tankar.
The holy trinity är alltså inte rollerna, utan dedikerade klasser.
Hoppas dettta förtydligar detta, vanliga, missförstånd.
Så det är altså som districts i orginalet?
Nej.. det kommer inte vara som i 1an när det gäller servrar och server byte.
Hur skulle det se ut med Server vs Server pvp om alla då bara böt till en vinnande server för att få bonusarna? man kommer inte kunna byta server hur ofta man vill och dessa köservrar är bara för att du ska kunna spela lite medans du väntar om du hör till en högpopulerad server.
Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors
Hur kommer det bli med städer? Kommer världen att vara instanser överallt, eller kommer det vara öppet?
Det är en öppen värld som du kan se genom valfritt GW2youtubeklipp, bara instanser för vissa delar av din personliga story och din heminstans..
Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors
Det osar exploit-möjligheter om denna lösning, dock.. är det i "offline-mode" så kan en simpel minneseditor göra dig rik, och sen transporteras summorna till den ursprungliga servern (a.k.a riktiga servern)
Är det en ersättningsserver så ser jag inte poängen då de borde kunna dela upp världen på olika servrar och då helt enkelt andvända fler servrar? s.k no-zoning computer grid