PC-kategorins namn, felaktigt?
Bara kom att tänka på en sak..
Under kategorin PC så diskuterar vi nu spel till Windows, Linux och Mac. Det står ju t.om i beskrivningen. Tekniskt sett så är väl inte en Linux eller en Mac en PC?
Därav kanske kategori-namnet borde ändras, för att inte mata alla missförstånd på internet?
Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.
Vet att denna diskussionen varit uppe förut, men som jag minns det då så tolkades PC då som Windows-datorer, och att man annars kallade det en Mac, etc jadajada.
Men när jag läser det nu så tycks det ju som att ja, det är oberoende av OS. Därav kanske det är rätt som det står. Blir så förvirrad av denna diskussionen..
Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.
Ne PC fanns ju redan innan OS fanns så men sen så kom ju Windows som det ända OS och då så tog den över
PC är burken + hårdvaran i och borde inte blandas ihop med mjuk vara
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund
Detta är nog mest en fråga om oklara definitioner; vissa ser pc som Windows-datorer medan andra menar att "dator" inkluderar allt från Windows, Mac och Linux till smartphones och spelkonsoler. FZ-definitionen är ungefär stationära eller bärbara datorer med valfritt operativsystem (fast för det mesta med Windows), och därmed inte konsoler.
"Stå till svars" heh....
Jag som nästan får nerd rage varje gång jag ser meningar som "Välkommen till vår kurs i data." och "Nu startar vårt program Nybörjardata!", är det några som borde skriva rätt så är det dom som leder kurser...
Men jo, det är egentligen en PC oavsett om det är Win eller *nix installerat på den. (Om det inte hade varit, vad skall man säga om båda typerna av OS är på datorn?)
Men å andra sidan, så skulle man kunna använda sig av den mer generella termen PC om Windowsdatorer då de flesta kopplar samman spel på en dator med just Windows.
För min del spelar det ingen roll, lite funderingar bara.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Trodde fenomenet PC kännetecknade Personal Computer och som kan användas av många olika oprativsystem exempelvis Windows och Linux. Dock så har jag alltid trott att Mac har kännetecknat just mac hehehe, då man inte kan använda en OSX på en PC om man inte trixar emd hur saker och ting går till i den dator med drivrutinerna vilket kan vara farligt om man gör fel. I min meningen är en Mac-dator inte en PC då en PC inte kan köra OSX och sedan är Mac datorer ihopbyggda på ett annat sätt om jag inte missminner mig. Ordet "Dator" hade nog varit mer passande kanske eftersom man kallar både en PC och en mac datorer.