En enda kvinna?
Studenttidningen Alla studier publicerade i dagarna en intervju med sveriges enda kvinnliga spelprogrammerare. Vilket antagligen innebär att jag borde lägga in mig på avgiftning omgående, eftersom jag måste ha hallucinerat alla de andra kvinnliga spelprogrammerare och andra sorters -utvecklare jag träffat genom åren.
Eller så är det bara Samir Yosufi, som skrivit artikeln, som inte gort någon research och istället dragit fram sina fakta direkt ur röven. Vilket jag ju hade väntat mig från t ex Aftonbladet eller liknande avskrädespress, men från en studenttidning?
Har jag förresten berättat att jag är Sveriges ende manlige spelskribent? Kanske världens!
Herrejävlar, det där måste vara det dummaste jag läst på... länge, mycket länge. Om man för en sekund bara tänker rent logiskt så känns det otrooooooooligt osannolikt att hon skulle vara den enda kvinnan... Nog för att det förmodligen är betydligt färre kvinnor än män som är programmerare, men den där hittepå-rubriken är ju totalt hjärndöd. Fanns det verkligen ingen som dubbelkollade innan artikeln publicerades? Jösses...
Ja, det är något jag faktiskt inte tänkte på. Känns som det där med "enda tjejen" måste kommit in i efterhand, kan ju inte tänka mig att hon faktiskt själv tror på det eller har sagt det. I sådana fall förtjänar hon nästan lika mycket ridicule som herrn som satte sitt namn under artikeln.
Ni är många som har påpekat vårt misstag i senaste numret av Metro Student. Orsaken är helt enkelt bristande research.
Sara själv, som intervjuades, har hört av sig och varit jätteledsen. De fel vi som tidning gjorde har smutskastat hennes namn, och hon är felciterad. Det finns många duktiga spelprogrammerare, både killar och tjejer, i Sverige. Jag förstår att ni känner er kränkta.
Det är slarvigt gjort av oss som tidning, och jag ber så mycket om ursäkt. I nästa nummer av Metro Student kommer vi publicera en rättelse, och jag kommer även skicka ut en rättelse på vår facebook-sida där Sara som intervjuades också får komma till tals.
Tack!
Med vänlig hälsning: Calle Magnusson – Chefredaktör Metro Student