The Secret World
"Allting är sant", mässar Funcom angående The Secret Worlds mörka och mystiska värld. Vi spelar mmo-titeln som erbjuder en slentrianmässig genre uppfriskande inslag men som inte står utan frågetecken.
#funcom, #the-secret-world, #the-longest-journey, #dreamfall-the-longest-journey, #anarchy-online, #cabal, #age-of-conan-hyborian-adventures, #guild-wars, #rift, #world-of-warcraft, #star-wars-the-old-republic, #bioware, #arenanet
alltså, den heliga treenigheten, healer,tank,dps,, den finns i guild wars 2 oxå, tror inte det går att göra det på ngt annat sätt,
sen är det lite fel känner jag att gämföra detta spelets beta med hur age of conan var under betastatus, jag anser man är lite fel ute där med... man ska ha ett öppet sinne när man går in och testar en beta såhär... glöm allt annat,annars är det svårt att vara objektiv
alltså, den heliga treenigheten, healer,tank,dps,, den finns i guild wars 2 oxå, tror inte det går att göra det på ngt annat sätt
Nej, det gör den inte.
Folk fattar inte vad den "heliga treenigheten" innebär. Bara för att det finns någon som tar emot lite fler slag än resten och någon som slänger ut lite fler heals än resten så innebär det INTE att spelet använder en "helig treenighet"
Den "heliga treenigheten" innebär att det finns klasser och inriktningar som ENBART kan göra en sak, dvs tank, healer, eller dps. T.ex. Protection warriors i WoW kan ENBART effektivt tanka, Holy priests kan ENBART effektivs heala osv osv.
I Guild Wars 2 finns det några professions som är _lite_ bättre på att ta emot stryk, och några professions som har _lite_ bättre AOE heals än resten. Skillnaden är dock marginell och du kan utan problem fixa ihop en instance grupp bestående av 5st elementalists, eller 5st rangers, eller 5st thiefs, eller 5st av vad som helst. Därav finns ingen "helig treenighet"
alltså, den heliga treenigheten, healer,tank,dps,, den finns i guild wars 2 oxå, tror inte det går att göra det på ngt annat sätt
Nej, det gör den inte.
Folk fattar inte vad den "heliga treenigheten" innebär. Bara för att det finns någon som tar emot lite fler slag än resten och någon som slänger ut lite fler heals än resten så innebär det INTE att spelet använder en "helig treenighet"
Den "heliga treenigheten" innebär att det finns klasser och inriktningar som ENBART kan göra en sak, dvs tank, healer, eller dps. T.ex. Protection warriors i WoW kan ENBART effektivt tanka, Holy priests kan ENBART effektivs heala osv osv.
I Guild Wars 2 finns det några professions som är _lite_ bättre på att ta emot stryk, och några professions som har _lite_ bättre AOE heals än resten. Skillnaden är dock marginell och du kan utan problem fixa ihop en instance grupp bestående av 5st elementalists, eller 5st rangers, eller 5st thiefs, eller 5st av vad som helst. Därav finns ingen "helig treenighet"
...och med det menar du då indirekt att det finns ingen klass som är unik, alla är ungefär lika bra på allt förutom en _liten_ skillnad att de tankar/healar/dpsar _lite_bättre med andra ord? yeah that sounds fun...
http://thesecretworld.com/news/new_hands_on_previews_are_here
Verkar som FZ är den enda site med ett kritiskt öga.
...och med det menar du då indirekt att det finns ingen klass som är unik, alla är ungefär lika bra på allt förutom en _liten_ skillnad att de tankar/healar/dpsar _lite_bättre med andra ord? yeah that sounds fun...
Hela poängen är att du ska kunna uppleva hela spelet med vilken klass som helst, du är inte låst ut från vissa delar av spelet bara för att du inte spelar rätt klass för just den delen. Spelar du t.ex healer i WoW eller SWToR så är det enda du gör att stå bakom din grupp och hela andra spelare, du upplever aldrig hur en viss fight ser ut ur ett annat perspektiv, du står bara där och gör "din grej". Om du allvarligt tycker att det är roligt och intressant att spela på det sättet så är Guild Wars 2 helt enkelt ingenting för dig.
Jag förstår dock inte vad du menar med att ingen klass skulle vara unik? På vilket sätt är det unikt att endast kunna tanka, heala, eller göra dps?. Unikheten i Guild Wars 2 består av att alla professions (klasser) har olika förmågor och olika spelsätt.
...och med det menar du då indirekt att det finns ingen klass som är unik, alla är ungefär lika bra på allt förutom en _liten_ skillnad att de tankar/healar/dpsar _lite_bättre med andra ord? yeah that sounds fun...
Jag körde igenom en av Guild Wars 2s dungeons i somras och det var hur kul som helst. Vi hade ingen dedikerad tank eller healer, utan vi höll alla koll på varandra och på oss själva samtidigt som våra val av klasser och spelsätt skiljde sig markant.
Jag är inte en av dem som tror att GW2 kommer vara The Second Coming, men hur Arenanet förhåller sig till grupp-roller är definitivt en frisk fläkt från andra MMOs.
http://thesecretworld.com/news/new_hands_on_previews_are_here
Verkar som FZ är den enda site med ett kritiskt öga.
Först tänkte jag gnälla på dig med att du länkar en sida från Funcom, men sen såg jag med glädje att de stora drakarna faktiskt var med och gav sina intryck
Blir ju lätt att de tar bort kritiska röster annars.
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg
alltså, den heliga treenigheten, healer,tank,dps,, den finns i guild wars 2 oxå, tror inte det går att göra det på ngt annat sätt
Nej, det gör den inte.
Folk fattar inte vad den "heliga treenigheten" innebär. Bara för att det finns någon som tar emot lite fler slag än resten och någon som slänger ut lite fler heals än resten så innebär det INTE att spelet använder en "helig treenighet"
Den "heliga treenigheten" innebär att det finns klasser och inriktningar som ENBART kan göra en sak, dvs tank, healer, eller dps. T.ex. Protection warriors i WoW kan ENBART effektivt tanka, Holy priests kan ENBART effektivs heala osv osv.
I Guild Wars 2 finns det några professions som är _lite_ bättre på att ta emot stryk, och några professions som har _lite_ bättre AOE heals än resten. Skillnaden är dock marginell och du kan utan problem fixa ihop en instance grupp bestående av 5st elementalists, eller 5st rangers, eller 5st thiefs, eller 5st av vad som helst. Därav finns ingen "helig treenighet"
men du, nu är du ute och cyklar,, så det finns inga tanks,healers eller dps klasser ispelet, är det det du säger,, det låter löjligt,, nä skämt åsido,
du påstår alltså att den heliga treenigheten är att tanks kan bara tanka, dps bara dpsa,healer bara heala och där är det stopp,,, men jag har spelat ett flertal mmo och jag har aldrig märkt att en klass är låst till en uppgift tex att tanka, rift,conan,wow och nu senast star wars du kan göra allt möjligt,, tex conq i aoc kan vara renodlad tank,support,eller awesome dps,samma gäller för dom andra 2 soldatklasserna,healers kan inte bara heala, mage-dps,fungerar både som dps och support.
Du är fel ute min vän, det dom menar i artikeln är att den heliga treenigheten består av tank dps och heals i en raid eller instance tex och att guild wars 2 ändrar på detta,men det är helt fel
så är det även i kommande guildwars 2,,, det är standard för alla spel av den här typen,, sen att man har valfrihet att spela olika roller med en och samma karaktär är inget nyskapande,MEN gw2 ser ut att göra det bättre än många andra spel,.. sen såg jag oxå att ngn skrev att du behöver inte ha ngn dedikerad tank alla kan tanka och hjälpas åt,, ja men det kan man göra i många andra spel oxå,dock funkar det inte bra när det börjar bli lite svårt.
tänk att alla i en raidgrupp bestämmer sig för att tanka, eller att alla börjar tanka under en hardmode instance,det går ju helt åt pipan,, nä det kommer fortsättningsvis vara så att man har sina roller under sådana omständigheter, och det är ju poängen med tank,dps och heals,den treenigheten är ngt som används vid raids,instancer och pvp
OAVSETT om du har 5 stackade kalsser i en instance så har du ngn som kommer tanka, ngn som kommer heala... punkt.. samma som i alla andra mmo....
men du, nu är du ute och cyklar,, så det finns inga tanks,healers eller dps klasser ispelet, är det det du säger,, det låter löjligt,, nä skämt åsido,
du påstår alltså att den heliga treenigheten är att tanks kan bara tanka, dps bara dpsa,healer bara heala och där är det stopp,,, men jag har spelat ett flertal mmo och jag har aldrig märkt att en klass är låst till en uppgift tex att tanka, rift,conan,wow och nu senast star wars du kan göra allt möjligt,, tex conq i aoc kan vara renodlad tank,support,eller awesome dps,samma gäller för dom andra 2 soldatklasserna,healers kan inte bara heala, mage-dps,fungerar både som dps och support.
Du är fel ute min vän, det dom menar i artikeln är att den heliga treenigheten består av tank dps och heals i en raid eller instance tex och att guild wars 2 ändrar på detta,men det är helt fel
så är det även i kommande guildwars 2,,, det är standard för alla spel av den här typen,, sen att man har valfrihet att spela olika roller med en och samma karaktär är inget nyskapande,MEN gw2 ser ut att göra det bättre än många andra spel,.. sen såg jag oxå att ngn skrev att du behöver inte ha ngn dedikerad tank alla kan tanka och hjälpas åt,, ja men det kan man göra i många andra spel oxå,dock funkar det inte bra när det börjar bli lite svårt.
tänk att alla i en raidgrupp bestämmer sig för att tanka, eller att alla börjar tanka under en hardmode instance,det går ju helt åt pipan,, nä det kommer fortsättningsvis vara så att man har sina roller under sådana omständigheter, och det är ju poängen med tank,dps och heals,den treenigheten är ngt som används vid raids,instancer och pvp
OAVSETT om du har 5 stackade kalsser i en instance så har du ngn som kommer tanka, ngn som kommer heala... punkt.. samma som i alla andra mmo....
Du har helt klart inte egentligen någon aning om vad GW2 faktist är så jag vet inte ens varför jag försöker förklara...... Anyway, I'll bite.
Jag kan inte uttala mig om AoC, aldrig spelat det spelet, har spelat WoW i 7 år så därför tar jag det som exempel. En tank i WoW kan inte effektivt göra dps, visst, dom kan göra lite skada men inte i närheten lika bra som specialiserade DPS'ers, dom kan inte överhuvudtaget hela. En healer kan inte överhuvudtaget tanka och deras DPS är långt ifrån en DPS specialiserad karaktär. Visst, t.ex en healer präst kan ändra sina talents till att bli en DPS'er, men då kan han inte längre hela effektivt.
Det är det som menas med helig treenighet, att du gör en enda roll åt gången, du kan helt enkelt inte byta mitt i en fight från att tanka till att hela, det är omöjligt.
Hela debatten är egentligen helt efterbliven eftersom det inte överhuvudtaget, rent fysiskt, varken GÅR att tanka eller hela effektivt i Guild Wars 2. Det finns ingen aggro/threat som du är van med från andra MMO's, det GÅR INTE att stå längst fram och ha en boss som slår på bara dig under en hel fight.
Det finns heller inga direkta heals. Det finns INGEN klass som kan stå bakom andra och slänga ut heals, ingen klass har den förmågan. Alla klasser har en self-heal och vissa klasser har en eller två mycket svaga AOE heals med långa cooldowns. Det är upp till var och en att hålla sig själv i liv genom att ibland hela sig själv, ibland undvika attacker och ibland ta emot attacker för att rädda någon annan.
Så, din sista mening:
"OAVSETT om du har 5 stackade kalsser i en instance så har du ngn som kommer tanka, ngn som kommer heala... punkt.. samma som i alla andra mmo...."
är helt enkelt fel.
Du har helt klart inte egentligen någon aning om vad GW2 faktist är så jag vet inte ens varför jag försöker förklara...... Anyway, I'll bite.
Jag kan inte uttala mig om AoC, aldrig spelat det spelet, har spelat WoW i 7 år så därför tar jag det som exempel. En tank i WoW kan inte effektivt göra dps, visst, dom kan göra lite skada men inte i närheten lika bra som specialiserade DPS'ers, dom kan inte överhuvudtaget hela. En healer kan inte överhuvudtaget tanka och deras DPS är långt ifrån en DPS specialiserad karaktär. Visst, t.ex en healer präst kan ändra sina talents till att bli en DPS'er, men då kan han inte längre hela effektivt.
Det är det som menas med helig treenighet, att du gör en enda roll åt gången, du kan helt enkelt inte byta mitt i en fight från att tanka till att hela, det är omöjligt.
Hela debatten är egentligen helt efterbliven eftersom det inte överhuvudtaget, rent fysiskt, varken GÅR att tanka eller hela effektivt i Guild Wars 2. Det finns ingen aggro/threat som du är van med från andra MMO's, det GÅR INTE att stå längst fram och ha en boss som slår på bara dig under en hel fight.
Det finns heller inga direkta heals. Det finns INGEN klass som kan stå bakom andra och slänga ut heals, ingen klass har den förmågan. Alla klasser har en self-heal och vissa klasser har en eller två mycket svaga AOE heals med långa cooldowns. Det är upp till var och en att hålla sig själv i liv genom att ibland hela sig själv, ibland undvika attacker och ibland ta emot attacker för att rädda någon annan.
Så, din sista mening:
"OAVSETT om du har 5 stackade kalsser i en instance så har du ngn som kommer tanka, ngn som kommer heala... punkt.. samma som i alla andra mmo...."
är helt enkelt fel.
Men du kan alltså uttala dig om GW2, så jag utgår ifrån att du faktiskt spelat GW2?
Lite konstigt, då jag hört andra som spelat GW2 säga att trinity rollerna fortfarande förekommer när man kör t ex en dungeon och att det dessutom ska finnas klasser (eller i alla fall en klass) som är bättre på att hela än dom andra, även om alla klasser kan det.
Börjar bli lite tröttsamt med alla argument om huruvida det är "trinity" eller inte, speciellt då det verkar finnas många olika definitioner.
Personligen så betyder trinity för mig att spelare med fördel tar på sig de olika rollerna tank, healer eller dps, oavsett hur klasserna ser ut och hur "flexibla" och "mångsidiga" dom än kan vara, ofta för att det är enklast eller helt enkelt fungerar bäst. Alla spel där någon tar på sig en utav dessa roller i någon större utsträckning än andra är en form av trinity.
IMO, är resten mer eller mindre en smaksak, definitionsfråga och hårklyveri.
När det gäller GW2 så kommer alla fanboys naturligtvis att argumentera starkt för att det INTE finns någon "trinity" i spelet, eftersom det bidrar mer till bilden av att GW2 skulle vara så otroligt "nyskapande" och "revulotionerande"...men när det kommer till kritan så kommer nog trinity-rollerna även att bli den dominerande spelstilen även i GW2, vilket tydligen redan förekommer i betan enligt folk som spelat det.
Så återigen, om du spelat det själv Cirdane så ser jag fram emot ett svar ifrån dig med ingående detaljer om alla klasser (abilities etc) och en redogörelse för exakt hur dessa roller skulle vara helt omöjliga, för just nu är det ditt ord emot de som öppet säger i sina postade videos att trinity-rollerna finns och redan används i betan.
Tack på förhand,
SE
"Hela debatten är egentligen helt efterbliven eftersom det inte överhuvudtaget, rent fysiskt, varken GÅR att tanka eller hela effektivt i Guild Wars 2. Det finns ingen aggro/threat som du är van med från andra MMO's"
det var nog inte det smartaste jag hört direkt:-P
har dom ett så dåligt aggromanagement att folk tror att det inte finns aggro så kommer jag knappast köpa guild wars 2,
eller kan du oxå förklara hur aggro fungerar,, eller finns det aggro? jag förstår inte, jag har ju ingen aning alls enligt dig så förklara är du snäll
"Så, din sista mening:
"OAVSETT om du har 5 stackade kalsser i en instance så har du ngn som kommer tanka, ngn som kommer heala... punkt.. samma som i alla andra mmo...."
är helt enkelt fel.
hehe,den som lever får se,, men jag tror inte alls att jag har fel,vi kommer självfallet få se klasser som ska se till att skydda dpsen aka tanks,och även se folk som blir tillsagda att köra healingrollen ifall ngn viktig pjäs i gruppen ligger illa till, och klart det måste finnas ngn form av aggro,,
Personligen så betyder trinity för mig att spelare med fördel tar på sig de olika rollerna tank, healer eller dps, oavsett hur klasserna ser ut och hur "flexibla" och "mångsidiga" dom än kan vara, ofta för att det är enklast eller helt enkelt fungerar bäst. Alla spel där någon tar på sig en utav dessa roller i någon större utsträckning än andra är en form av trinity.
IMO, är resten mer eller mindre en smaksak, definitionsfråga och hårklyveri.
SE
Shave:tack,
precis vad jag oxå försöker få sagt, får se om det når fram denna gång
BAM,och inlägg 100 gick till shave:-P
det var nog inte det smartaste jag hört direkt:-P
har dom ett så dåligt aggromanagement att folk tror att det inte finns aggro så kommer jag knappast köpa guild wars 2,
eller kan du oxå förklara hur aggro fungerar,, eller finns det aggro? jag förstår inte, jag har ju ingen aning alls enligt dig så förklara är du snäll
Haha, eller hur! Om det inte finns aggro, kommer mobsen man slåss mot när man questar helt plötsligt byta target om det är andra runt omkring? Eller gäller "ingen aggro" bara i raids/instancer? Isf kan jag tänka mig att det funkar och faktiskt kan vara riktigt kul, det kommer kännas mer som att det faktiskt är en "riktig" fight!
I de mmorpg som finns idag så är det rätt tråkigt och "orealistiskt" (om man nu kan säga det.. ni förstår säkert vad jag menar) att 1-2 tanks tar på sig världens största drake och 10 healers står och spammar heals och resten gör skada.
Om det är som Cirdane säger, att alla måste ta eget ansvar för att inte dö, men några klasser kan hjälpa till med en liten AoE heal så verkar det faktiskt riktigt coolt! Kommer kännas som ett "riktigt" slagfält. Fel ställe att prata GW2 på kanske
"Hela debatten är egentligen helt efterbliven eftersom det inte överhuvudtaget, rent fysiskt, varken GÅR att tanka eller hela effektivt i Guild Wars 2. Det finns ingen aggro/threat som du är van med från andra MMO's"
det var nog inte det smartaste jag hört direkt:-P
har dom ett så dåligt aggromanagement att folk tror att det inte finns aggro så kommer jag knappast köpa guild wars 2,
eller kan du oxå förklara hur aggro fungerar,, eller finns det aggro? jag förstår inte, jag har ju ingen aning alls enligt dig så förklara är du snäll
"Så, din sista mening:
"OAVSETT om du har 5 stackade kalsser i en instance så har du ngn som kommer tanka, ngn som kommer heala... punkt.. samma som i alla andra mmo...."
är helt enkelt fel.
hehe,den som lever får se,, men jag tror inte alls att jag har fel,vi kommer självfallet få se klasser som ska se till att skydda dpsen aka tanks,och även se folk som blir tillsagda att köra healingrollen ifall ngn viktig pjäs i gruppen ligger illa till, och klart det måste finnas ngn form av aggro,,
Det finns inga healers, alla klasser har en själv-heal med en liten "twist". ex, en av Thieves klassens heal gör en mini vanish i ett par sekunder. Dock finns det många klasser som har aoe support heals, tex engineer som har ett healing turret. Det finns heller inga tanks, vilket enbart kommer betyda att boss-fighter fungerar olika. Du kommer inte ha en boss som slår så hårt att bara en tank-klass med tillhörande tank-spec kan stå emot den. Ett exempel som jag sett i spelet är en stor drake som står bakom en mur av ben, man måste slåss mot vågor av monster samtidigt som man lagar kanoner för att skjuta sönder muren, sedan draken.
Här är en video: http://www.youtube.com/watch?v=_1JfSbKjHHI
En till, från en dungeon: http://www.youtube.com/watch?v=L5bbBUFqZ9A
Så egentligen tar man bort bossens auto attack och lägger istället till en massa mekanik för att göra fighten mer intressant.
Vad gäller agro så misstänker jag att det är någon slags av proximity agro med fuzzy logic. Det finns en skill som heter "dodge" som alla klasser har, när du använder den så rullar du åt valfritt håll och är immun mot skada under tiden. Detta kan få fienden att börja slå på någon som är närmre. Fuzzy logic innebär helt enkelt att det är fler variabler som spelar in, vilka de är har jag svårt för att avgöra. Ranged mobs verkar bara vara helt random... ingen aning.
EDIT: googlade "holy trinity mmo" och fick upp en video av en kille som verkar förstå vad det handlar om: http://www.youtube.com/watch?v=3xGDL6QVL-8