Vilken sorts musik gillar du?

Medlem
Vilken sorts musik gillar du?

Här kommer en mycket enkel omröstnings fråga. Du ska bara kryssa i den musikstilen som ligger dig närmast om hjärtat.

signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Inte för att jag hade svarat det men, du har glömt electro/techno/house vilket jag gissar en hel del lyssnar på.

Edit: Sen har du hårdrock/metal men ingen rock...

signatur

Imperator

Medlem

Metal.
Det skulle nog inte skada att ha "Rock" som alternativ, men det kanske inte går att lägga till i efterhand.

Medlem

Var är Rock? Slänger min röst på det iallafall!

Medlem

Metal såklart.

signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

OMRÖSTNING NOLLSTÄLLD FROM NU

hehehe lägger självklart till rock, hade det i anteckningarna glömde bara föra över det och house hade jag ingen tanke på men lägger till det med,, tack för tipsen

Tyvärr så var jag tvungen att nollställa röstningen men hoppas att ni kommer rösta igen, det var ändå så tidigt i trådens historia så jag hoppas inte det blir några större problem.

MvH Banditen

signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Vad menas egentligen med svenskt? med tank på att det finns svensk metal, såväl som svensk pop och techno?
Eller menar du svensk musik generellt? alltså alla genre.

signatur

Rwa?

Medlem

Jag hade helst velat valt flera. Jag håller mig inte enbart till en musik genre utan lyssnar väldigt mycket på: Jazz, rock, hårdrock, klassisk musik,, ska, reggae, filmmusik, blues, "oldies", viss hiphop, viss pop (dock inte så mycket mainstream-pop från radio.).
Jag avskyr dock techno, trance, metal, house, dansband och RnB. Eller Lady Gaga-musik. Och fy fan för schlager.
Det är givetvis min personliga åsikt, det går egentligen inte säga att en musikstil är "dålig" då det är en subjektiv åsikt.

Är det verkligen så att människor bara håller sig till EN musikstil? Tragiskt i så fall. Tycker fler bör bredda sina vyer, våga lyssna på lite äldre musik, eller åtminstone lite fler genrer.
Glöm inte att mycket av hårdrocken och den vanliga rocken har inspirerats av Bach. Minns jag läste det någonstans, dock inte vart.

http://infernality.blogspot.com/2006/12/classical-influence.h...

Citat:

The appropriation of "classical" music by heavy metal typically includes the influence of Baroque, Romantic, and Modernist composers such as Johann Sebastian Bach, Niccolò Paganini, Richard Wagner, Ludwig van Beethoven, Bela Bartok and Igor Stravinsky. And the ever evocative tritone was already exploited by Romantic composers like Liszt, and most specifically by modern classical composers (such as Bartok, Stravinsky or Schoenberg) who used it especially for its anguishing and dark connotative qualities.

Medlem

Tänkte typ på uggla, imperiet, gyllene tider den typen ja jag tänkte inte på svensk metal för den får gå under metal

Skrivet av Annanaz:

Vad menas egentligen med svenskt? med tank på att det finns svensk metal, såväl som svensk pop och techno?
Eller menar du svensk musik generellt? alltså alla genre.

signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Fargo: Det står inte "Vilken musik lyssnar du på" utan "Vilken musik lyssnar du HELST på"

Jag lyssnar inte enbart på Metal, jag uppskattar även klassiskt, rock, klassisk Rock :p, chiptunes, akustiskt m.m.

-sålänge jag slipper såndär jäkla gangstatöntrap och mainstream pop/shlager o sån skit.... och Dubstep förstås, den som hittade på den dyngan måste ha suttit o pillat med sin stereo och kortslutit baselementet *BRRRRRRrr* och tänkt att "Fan, jag tror vi har något här"..

signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Fargo: Det står inte "Vilken musik lyssnar du på" utan "Vilken musik lyssnar du HELST på"

För mig finns det inget korrekt svar, det beror på vilket humör jag är på. Helst lyssnar jag på "bra" musik. Ibland känner jag för sorgsen jazz, ibland känner jag för upplyftande pop ala Miss Li, ibland känner jag för hård stämningsfull hårdrock. Ibland vill jag bara njuta och stänga ögonen genom att avnjuta Mozarts oerhört mäktiga Requiem Mass i D Minor.
See my point?
Jag har alltså ingen egentligen musik jag föredrar. Jag lyssnar på olika genrer jämt och ständigt i olika perioder.

Citat:

Jag lyssnar inte enbart på Metal, jag uppskattar även klassiskt, rock, klassisk Rock :p, chiptunes, akustiskt m.m.

-sålänge jag slipper såndär jäkla gangstatöntrap och mainstream pop/shlager o sån skit.... och Dubstep förstås, den som hittade på den dyngan måste ha suttit o pillat med sin stereo och kortslutit baselementet *BRRRRRRrr* och tänkt att "Fan, jag tror vi har något här"..

Se där, de flesta som lyssnar på metal som jag pratat med uttrycker oftast hur mycket de hatar klassisk musik.
Jo dubstep avskyr jag också som pesten, usch. Förstår verkligen inte vad som är bra.

Jag kan dock erkänna att jag ändå valde jazz. Då det alltid stått mig närmast hjärtat pga av min uppväxt, men om jag föredrar att lyssna på jazz kan jag inte svara på. Det finns så mycket fantastisk musik för att lyfta upp en genre högre än andra.

Skrivet av Alphons Alphahane:

Dansband

Troll! Ingen gillar väl dansband?

Medlem

Hehe

Roligt initivativ, mr. Bandito. Men det finns så många förgreningar inom electro, så där måste man vara specifik.
Om någon frågar: "Vad för musik lyssnar du på?", skulle jag svara elektronisk... tja då skulle det kunna vara vad som helst inom elektro: Trance, ambient, psytrance, gabber, techhouse, progressive.... osv

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Hårdrock/Metal

Men även Electro

signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Zymac:

Chiptunes och klassisk musik <3
Kan rekommendera di.fm.

Angående dubstep: Vet inte hur mycket dubstep du har lyssnat på, men jag själv började lyssna för några år sedan och mitt första intryck var inte direkt positivt. Men vet man vart man ska leta kan man hitta riktiga guldkorn. Tips:
Yggdrasil - Pros Edda: Här mixas både dubstep, ambient, chillout och psychill tillsammans med influenser av akustisk musik.

signatur

Medlem

Får en känsla av att en del inte kommer vara särskilt seriösa i denna röstning :/

signatur

Medlem
Skrivet av magma:

Får en känsla av att en del inte kommer vara särskilt seriösa i denna röstning :/

Varför tror du det?

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av magma:

Varför tror du det?

Kanske jag som tänker fel och drar analogin till musik/videor som postas på youtube, för där finns det nästan alltid några "dislikes" (troligtvis för att folk ska tycka olika bara för att de kan?). Menar att samma princip kanske förekommer här. Bara spekulerar

signatur

Skrivet av Alphons Alphahane:

Dansband

Skrivet av Fargo:

Troll! Ingen gillar väl dansband?

Jag gillar dansband.

Medlem

Dat Metulz, men är allätare egentligen. Är det bra så är det, oavsett vem eller vilka som framför det
Min CD-samling innehåller 85% hårdrock iaf (~350ish skivor)

signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Inte för att jag trodde att Vocaloid skulle finns med, men det finns ju inte ens en övrigt kategori som jag kan välja. =/

Inaktiv

Lyssnar i stort sett som bara elektronisk musik och alla 40 000 miljarder genres som hör till det.

Medlem

Var är alternativet för klassisk musik?

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Var är alternativet för klassisk musik?

Vid närmare eftertanke saknas även blues. Kan tänka mig att endel även lyssnar på det.

Medlem

Ja det finns säkert massor av olika genrer jag missat men hoppas ni inte tar alltför illa upp vid det,, tycker ändå att det är kul att se hur folk röstar i en sådan omröstning

signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Fargo:

Är det verkligen så att människor bara håller sig till EN musikstil? Tragiskt i så fall. Tycker fler bör bredda sina vyer, våga lyssna på lite äldre musik, eller åtminstone lite fler genrer.

Jag förstår inte varför det är tragiskt. Jag lyssnar på metal och det finns otrolig variation inom genren (antagligen är det också fallet med pop, rock, electro osv.).
Jag gillar helt enkelt "bara" metal.
Även om man lyssnar på flera genrer behöver det ju inte heller betyda att man gillar fler låtar (jag påstår inte att du skrev det).

Medlem

Det är givetvis min subjektiva bedömning som bred musik-älskare. Jag tycker att ni helt enkelt missar mycket fantastisk musik. Jag tycker det är lite väl enkelspårigt att enbart tycka om en musik-stil.

Jag gillar gammaldags spelmusik, jazz och så gott som allt som innehåller piano.

Medlem

ingen Klassisk musik? gg fail poll.

Medlem

Blues, rock, hårdrock och metal.

signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

123
Skriv svar