Lilla björn och lilla tiger!

Medlem
Lilla björn och lilla tiger!

Mars, 2012, hemma

Tittar på glaset jag håller i handen. Motiv av Lasse Åberg. Fylld med Mackmyra, svensk whiskey. Gillar smaken, men lite för dyr för vad man får. Den skarpsynte noterar irländsk stavning, jag föredrar Livets Vatten från just den ön. Skrapar på glasets motiv med min tumnagel. Knaprar på en kaka som min farmor har bakat. Tänk att jag inte fattat att jag "ville ha en soffa utav plysch!"

Mars, 2011, ICA, Kassakön

Tittar på gubben som står till vänster om mig, borta vid tidningarna. Frun bredvid. Han låtsas titta på motorsport-journalistiken men sneglar med jämna mellanrum på herrtidningar som Slitz och Moore. Frun låtsas inte om att hon ser det. En kvinna står framför mig, klädd i fuskpäls. Inte för att det är synd om djuren, har bara inte råd men vill ändå ge sken av att hon har en fetare plånbok. Hela klädstilen ska ge ett exklusivt intryck. Så många lager kläder på sig att jag inte orkar räkna dem. Tonårstjejer vid smink-avdelningen till höger, knappar på mobiler de egentligen inte har råd med. En man bakom mig står alldeles för nära, dålig andedräkt. Föräldrar som gapar på sina ungar. Par som håller varandra i handen, stressade kassörskor som springer med varukorgar.

Jag undrar om det någonstans i kön eller omgivningen står en person och gör som jag, betraktar just sin omgivning. Vad skulle han notera om mig? Kanske att skosnöret på den ena skon är knutet bakom tungan och den andra skon är knuten på utanpå som det ska vara. Aldrig orkat ordna till det. Kanske skulle han notera att det sitter en grön pin som gör tummen upp på mitt kavajslag. Kanske vittnar den tyst om att jag är en lättsam jävel. Kanske skulle han skulle notera att jag noterar honom.

När jag gjort den inte alltför långa promenaden hem med min kasse så ligger där ett brev innanför min dörr. Det är från Skatteverket som i steril ton talar om för mig att jag är skyldig Svenska Staten pengar. Jag oroar mig inte särskilt mycket, jag har råd att betala. Det enda de kräver är nämligen en enda liten blank enkrona. Japp, det stämmer. Jag hade den goda smaken att få restskatt på 1 krona. Jag har sparat beskedet, om jag är dyster kan jag alltid ta fram det och skratta lite. Sätter mig i soffan, lutar huvudet bakåt. Nu ska jag "ut i världen för att söka sanningen".

#blogg


signatur

Burn in the light.

Medlem
När jag stod i kassakön!

Väl skrivet! Väldigt underhållande

Medlem

Tack tack


signatur

Burn in the light.

1
Skriv svar