Djupdyk ner i Xcom: Enemy Unknown

Medlem
Skrivet av Horniak:

5 personers squads, max 1 bas, mindre "micromanagement" och inga actionpoints. Vet inte om man kan kalla det för strategi längre iaf.

Snart släpper de väl ny info att de gjort om det till ett hack&slash spel som måste spelas med gamepad även på pc

Det som sagts är väl att man börjar med 4 manna squad som man sen uppgraderar storleken på genom research (gissar på att man skaffar sig bättre transportskepp eller dylikt). 1 Bas är bekräftat däremot får man som jag förstått det bygga hangarer för interceptors på olika platser.

Actionpoints är utbytta mot ett såkallat move n shoot system som många brädspel och rollspel redan använder. Det går helt enkelt ut på att först går och sen alltid kan skjuta (eller göra annan action så som att ställa sig i overwatch eller använda annan abilitiy). Detta för att få bort lite av det som ofta drabbade iaf mig i original ufo, att man tog en gubbe och flyttade runt honom tills hans moves var slut och sen tog nästa, då man aldrig riktigt visste helt säkert hur långt man kunde komma med en soldat var det svårt att planera allas rörelser i förväg.

Micromanagement är det väl främst ammo management och inventarie som tagits bort från soldaterna och kan ju inte säga att man kommer sakna det. Tror aldrig att jag fick slut på ammo under ett uppdrag i UFO. Däremot var det bara drygt att sitta o beställa magasin och sen sätta utt 2-3 magasin per gubbe inför varenda uppdrag.

Däremot verkar det som att baseinvasions tagits bort vilket är tråkigt (går ju inte göra med den nya basdesignen). Den nya squad mekaniken med att uppgradera storlek på kan bli bu eller bä, kommer man inte ganska snabbt upp i 8-10 soldater så kommer hela grejjen med att ta förluster försvinna från spelet. Har man 10 man kan leva med att en rookie går ut och får en plasma boll i nyllet, har man bara 4 så är varje förlust alldeles för stor för att det ska funka på ett bra sätt.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Som sagt, mycket spekulationer hittills - jag tror fortfarande mycket på detta. (Framförallt efter att ha förfasats över 2Ks totala våldtäkt av XCOM-namnet.) Det ser åtminstone ut att bli bättre än många av de UFO-(som spelet faktiskt hette i Europa)uppföljare som kom (Aftershock, Afterlight och Aftermath - Extraterrestrials var otroligt lågbudget, dessvärre.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Aftershock, Afterlight och Aftermath var faktiskt väldigt lika X-com och mycket bra.

Jag kommer att sakna basinvasionsmomentet... hoppas att de har kvar generering av olika kartor så att man slipper springa runt på samma bensinmack 40 gånger om...

12
Skriv svar