Windows 8 tråden

Medlem
Skrivet av Stag:

Jag ser många fördelar att köra Win8 faktiskt.. Jag har två skärmar, så metro-UI'n stör inte mig nämnvärt heller.

Samma här, men det är för att jag inte bara använder den privat heller. För den konservative kommer det dessutom tredjepartsmjukvaror som fixar startmenyn och som låter dig gå in i skrivbordsläge direkt. Men är det värt för den generelle användaren att byta upp sig? Tveksamt.

Medlem

Jag tror nog att en viss del av marknaden kommer att ha ett sådant uppbyte. Iallafall den mer avancerade hemanvändaren, typ gamern. Detta tack vare förbättrade system i allt ifrån filkopiering till hantering av ominstallationer.

Däremot för typ min mor och far, så är det nog inte så värt det. Iofs kanske det blir lättare för de att hitta saker i Metro än i startmenyn? Hm.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Jag ser många fördelar att köra Win8 faktiskt.. Jag har två skärmar, så metro-UI'n stör inte mig nämnvärt heller.

Kör du vädret på ena skärmen då?

Medlem

Nej, men det innebär att jag kan öppna Metro UI (Dvs Modern UI numera, alltså inte rent meterologiskt hurr hurr ) utan att det dödar mitt fullskärms-program.

Meed andra ord, jag kan njuta av mitt Tetris på ena skärmen medans jag gör något annat på andra skärmen!

Men i all seriöshet, så hänger det ju såklart på personlig preferens.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Nej, men det innebär att jag kan öppna Metro UI (Dvs Modern UI numera, alltså inte rent meterologiskt hurr hurr ) utan att det dödar mitt fullskärms-program.

Meed andra ord, jag kan njuta av mitt Tetris på ena skärmen medans jag gör något annat på andra skärmen!

Men i all seriöshet, så hänger det ju såklart på personlig preferens.

Jag har sett flera videos nu på YouTube där de hårdtestar W8 på alla möjliga sätt, och inte helt oväntat får Metro UI en känga. Det är omständigt att jobba med, och är inte bra anpassat till PC, det förstår man när man ser hur de försöker att jobba på vanligt vis. På många sätt är UI:et ett sätt att spara alla länkar på ett smart och smidigt sätt, men det förefaller som om man jobbar i två olika OS när man använder Metro.

Vissa funktioner och program, ta Chrome som exempel - funkar inte som de ska inuti Metro. Man måste specificera på vilket sätt vissa program ska uppträda. Det blir väldigt mycket pillande fram och tillbaka innan man kan komma igång med andra ord.

Ni som har testat. Går det att avinstallera Metro, respektive stänga av funktionen på något smidigt sätt utan att bege sig in i registret, eller kommer detta vara "förbjudet" i retail-versionerna?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det går inte att stänga av på vanligt vis, men det ryktas att tredjepartsmjukvaror kommer att göra detta, och eventuellt förinstallerade versioner som skeppas med diverse tillverkares datorer.

Medlem

Det är just nu inte möjligt att stänga av Metro, men det kommer vara möjligt, det kan vi nog se som en garanti. Oavsett om det blir officiellt stöd eller tredjeparts. Någon kommer göra det.

Med tanke på hur mod- och skin-industrin ser ut idag till Windows överlag så känns inte detta som något som ligger så långt bort.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Det är bra. Jag köpte nyligen en ny laptop där det ingick att köpa W8 för drygt 200:- på skiva. Jag ska i varje fall testa och ge det en chans.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tycker att det mesta folk brukar klaga på i Windows 8 brukar vara okunskap.

Det jag klagar på är implementionen av UAC. Program fungerar inte som dom ska. Så jag har pillat med att avaktivera det helt, eftersom att dra av UAC i inställningarna inte stänger av det helt, men har inte fått till det riktigt. Har UAC av helt, men får inte metro apps att fungera..

Sen så fungerar inte vissa spel som dom ska. Borderlands 2 t ex. Och Aion, men det fixades till iochmed 3.0.

Förresten, jag tycker inte Metro är så farligt. Enda som jag klagar på sådär, är att det tar upp fullskärm.

Medlem

Mycket med folk som har problem med metro-apps som inte fungerar beror på anti-virus.

Prova att inaktivera ditt och se om det funkar. Numera funkar Metro-apps och allt annat perfekt utan att ha UAC igång alls.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag är inte nå vidare sugen på att byta till Windows 8 av några anledningar, men har tänkt installera det på min andra dator och prova innan jag bestämmer mig givetvis.

1. Jag gillar inte alls Metro-UIn, jag tycker den verkar bökig och stökig, lite som att sätta på högsta storleken på ikoner och lägga ut en hel bunt på skrivbordet. Jag tycker det ser ut som nånting för en telefon/tablet och inte nåt för en PC.

2. Jag gillar inte heller att dom ska börja sälja apps till PC och deras egna appstore som man ska använda.

3. Sen förstår jag inte heller varför man skulle "uppgradera" sig, jag har varken läst eller hört nånstans om några nyheter eller förbättringar i W8 mot W7 som gör att man känner att man borde byta.

Medlem
Skrivet av Stag:

Mycket med folk som har problem med metro-apps som inte fungerar beror på anti-virus.

Prova att inaktivera ditt och se om det funkar. Numera funkar Metro-apps och allt annat perfekt utan att ha UAC igång alls.

Mja, det fungerar nog om man drar ner UAC i inställningarna. Men inte om man exempelvis har varit i registret och pillat.

Medlem
Skrivet av Oddjob:

3. Sen förstår jag inte heller varför man skulle "uppgradera" sig, jag har varken läst eller hört nånstans om några nyheter eller förbättringar i W8 mot W7 som gör att man känner att man borde byta.

Läs på mer....

@Lous;
Har man pillat i registret får man ju skylla sig själv och kan inte direkt gnälla på operativet.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Oddjob:

3. Sen förstår jag inte heller varför man skulle "uppgradera" sig, jag har varken läst eller hört nånstans om några nyheter eller förbättringar i W8 mot W7 som gör att man känner att man borde byta.

Läs på mer....

@Lous;
Har man pillat i registret får man ju skylla sig själv och kan inte direkt gnälla på operativet.

Jag har sett diverse videor och läst några artiklar men som sagt har jag inte sett någonstans några nyheter som gör att jag känner att jag borde uppgradera.
Av dina inlägg att döma så verkar du vara insatt så kan inte du berätta vad det är för nyheter?

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Oddjob:

3. Sen förstår jag inte heller varför man skulle "uppgradera" sig, jag har varken läst eller hört nånstans om några nyheter eller förbättringar i W8 mot W7 som gör att man känner att man borde byta.

Läs på mer....

@Lous;
Har man pillat i registret får man ju skylla sig själv och kan inte direkt gnälla på operativet.

Nej, att det blir så pga pillandet i registret klagar jag inte på egentligen. Snarare att jag känner mig tvingad att göra det.

Medlem
Skrivet av Stag:

Nej, men det innebär att jag kan öppna Metro UI (Dvs Modern UI numera, alltså inte rent meterologiskt hurr hurr ) utan att det dödar mitt fullskärms-program.

Meed andra ord, jag kan njuta av mitt Tetris på ena skärmen medans jag gör något annat på andra skärmen!

Men i all seriöshet, så hänger det ju såklart på personlig preferens.

Jag skoja lite med dig ju

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Oddjob:

3. Sen förstår jag inte heller varför man skulle "uppgradera" sig, jag har varken läst eller hört nånstans om några nyheter eller förbättringar i W8 mot W7 som gör att man känner att man borde byta.

Läs på mer....

@Lous;
Har man pillat i registret får man ju skylla sig själv och kan inte direkt gnälla på operativet.

Jo OSet skulle sagt till att så får du inte göra nu blir jag lessen i ögat

Medlem

Tjena allihopa!

Jag funderar lite över skillnaderna mellan Windows 7 (ultimate) och Windows 8 pro, ser att win7 fortfarande kostar runt 2500 medans Windows 8 pro kostar 1400.

Om man köper en ny burk borde det väl vara smartats att kanske införskaffa sig Windows 8 pro om det är bättre än windows 7 eller har jag fel?
Har inte brytt mig om att ens tänka tanken på att byta ut 7an på min aktuella burk men när man ändå köper nytt så borde man kanske uppgradera eller vad tycker ni?


signatur
Skrivet av snoeppen:

Tjena allihopa!

Jag funderar lite över skillnaderna mellan Windows 7 (ultimate) och Windows 8 pro, ser att win7 fortfarande kostar runt 2500 medans Windows 8 pro kostar 1400.

Om man köper en ny burk borde det väl vara smartats att kanske införskaffa sig Windows 8 pro om det är bättre än windows 7 eller har jag fel?
Har inte brytt mig om att ens tänka tanken på att byta ut 7an på min aktuella burk men när man ändå köper nytt så borde man kanske uppgradera eller vad tycker ni?

Windows 8 Pro kostar absolut inte 1400:-, dvs. om du uppgraderar, vilket du bör göra. Då sparar du minst 800:-

Jag betalade 340:- för Windows 8 Pro. Jag beställde OS:et på skiva och fick hem det.

Windows 7 tar lite mer plats i burken och W8 är smidigt och snabbt. Jag tycker du ska uppgradera helt klart för en liten peng.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av snoeppen:

Tjena allihopa!

Jag funderar lite över skillnaderna mellan Windows 7 (ultimate) och Windows 8 pro, ser att win7 fortfarande kostar runt 2500 medans Windows 8 pro kostar 1400.

Om man köper en ny burk borde det väl vara smartats att kanske införskaffa sig Windows 8 pro om det är bättre än windows 7 eller har jag fel?
Har inte brytt mig om att ens tänka tanken på att byta ut 7an på min aktuella burk men när man ändå köper nytt så borde man kanske uppgradera eller vad tycker ni?

Windows 8 Pro kostar absolut inte 1400:-, dvs. om du uppgraderar, vilket du bör göra. Då sparar du minst 800:-

Jag betalade 340:- för Windows 8 Pro. Jag beställde OS:et på skiva och fick hem det.

Windows 7 tar lite mer plats i burken och W8 är smidigt och snabbt. Jag tycker du ska uppgradera helt klart för en liten peng.

Okej, men jag vill nog ha en ren installation utan att först behöva dra in nån tidigare windows version, så uppgraderingen går bort. Det jag undrar är fortfarande om Windows 8 är "bättre" än Windows 7 eller om det kommer vara något som man saknar i 8an som finns i 7an, eller är allt med i 8 Pro ?


signatur
Medlem
Skrivet av snoeppen:

Okej, men jag vill nog ha en ren installation utan att först behöva dra in nån tidigare windows version, så uppgraderingen går bort. Det jag undrar är fortfarande om Windows 8 är "bättre" än Windows 7 eller om det kommer vara något som man saknar i 8an som finns i 7an, eller är allt med i 8 Pro ?

Alla funktioner från Windows 7 finns i 8.

Medlem
Skrivet av snoeppen:

Okej, men jag vill nog ha en ren installation utan att först behöva dra in nån tidigare windows version, så uppgraderingen går bort. Det jag undrar är fortfarande om Windows 8 är "bättre" än Windows 7 eller om det kommer vara något som man saknar i 8an som finns i 7an, eller är allt med i 8 Pro ?

Allt ska vara med i Win8 Pro vad jag vet. Du kan också installera det rent på en ny hdd genom uppgraderingen. Allt du gör är att i uppgraderingsassistenten välja "Skapa bootmedia", sen sätter du in den på den nya disken. När du kommer upp Windows 8 så går du in i inställningarna och gör en återställning. Så gjorde jag och det fungerar finfint.

Jag använder Metro ganska sällan, endast när jag ska starta program inte använder särskilt ofta. Jag använder inte några appar utan kör allt genom skrivbordet. Metro fyller den funktion som Startmenyn gjorde tidigare, det vill säga de program jag använder ganska ofta och sällan. De få program jag alltid har igång ligger i aktivitetsfältet. Sen har jag skapat en Stäng av-knapp som jag lagt i Metroläget för att snabbt kunna stänga av datorn (för att slippa ta fram Charms och där gå ett par extra steg). Det viktiga är att komma ihåg att man måste se till att anpassa den precis efter sina egna behov, nästan det första jag gjorde var att ta bort alla appar och program som låg där från början. Det enda jag har kvar är appen "Skrivbordet", resten är genvägar till olika program.

Tycker Windows 8 generellt sett är snabbare än 7an, speciellt uppstart och avstängning (vilket jag uppskattar efter att tidigare ha suttit på Mac där den startar snabbt och stängs av på ett par sekunder). Den nya aktivitetshanteraren och det nya filkopieringssystemet är riktiga lyft från 7an. Åttan är också mycket bättre på att hitta drivrutiner, vilket är skönt om man ska köra någon form av plug-and-play. Om jag inte är ute och cyklar tror jag att den hittar nätverk mycket snabbare, vilket absolut inte skadar.

Hade jag använt Metroappar kan jag förstå de som säger att det känns schizofrent (även om det inte är den rätta termen för multipel personlighetsstörning). Att ha två versioner av samma program känns onödigt omständligt. Jag kan också tycka att det är lite dumt att menyer ska "sväva" fram, det känns som att man förlorar tid på det.

Designen kan man tvista om. Jag har själv inte bestämt mig vad jag tycker men samtidigt är inte designen det viktigaste, där lyfter jag hellre fram hur snabbt det går. Att döma ut W8 efter att bara ha använt det någon eller ett par dagar tror jag är förhastat, för det tar längre tid att vänja sig vid förändringar (om ni inte tror mig är det bara att leta upp trådarna från varje gång FZ har bytt design...). Det är naturligt att inte hitta allting direkt, men man vänjer sig ganska fort och efter ett tag kommer arbete antagligen att flyta på lika bra som det gjort på W7 för den som har suttit på det en längre tid.

En bugg som jag stör mig på är att man inte kan ändra namn på flera mappar i följd.

Om jag ändrar namn på "mapp 1", och försöker sedan ändra namn på "mapp 2" på samma ställe säger Windows till att mappen är "öppen". Det enda som funkar är att stänga ned utforskaren, gå tillbaka till samma ställe, först då funkar det att byta namn på mappen i fråga.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

En bugg som jag stör mig på är att man inte kan ändra namn på flera mappar i följd.

Om jag ändrar namn på "mapp 1", och försöker sedan ändra namn på "mapp 2" på samma ställe säger Windows till att mappen är "öppen". Det enda som funkar är att stänga ned utforskaren, gå tillbaka till samma ställe, först då funkar det att byta namn på mappen i fråga.

Jag kan bara återskapa det felet om jag faktiskt har någon av filerna i den andra mappen igång. Till exempel, jag har en pdf-fil uppe som ligger i mappen "Föreläsningar", då kan inte byta namn på den mappen eftersom pdf-filen är öppen. Annars kan jag byta namn på hur många mappar som helst i rad.

Medlem

Jag hade ett "fel" igår när jag hade kollat på en PDF i den medföljande PDF-visaren och sedan försökte ta bort filen. Då gick inte det för den var öppen, trots att jag stängt ned den. Måste inte bara stänga ned PDF-visaren "på riktigt" (alt + f4) utan även vänta en sekund så gick det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av båtsman:
Skrivet av walter_iego:

En bugg som jag stör mig på är att man inte kan ändra namn på flera mappar i följd.

Om jag ändrar namn på "mapp 1", och försöker sedan ändra namn på "mapp 2" på samma ställe säger Windows till att mappen är "öppen". Det enda som funkar är att stänga ned utforskaren, gå tillbaka till samma ställe, först då funkar det att byta namn på mappen i fråga.

Jag kan bara återskapa det felet om jag faktiskt har någon av filerna i den andra mappen igång. Till exempel, jag har en pdf-fil uppe som ligger i mappen "Föreläsningar", då kan inte byta namn på den mappen eftersom pdf-filen är öppen. Annars kan jag byta namn på hur många mappar som helst i rad.

Jag får problemet även om jag inte har någon fil öppen från mappen. Den kan vara tom. Märkligt. Det kommer säkert ett fix så småningom.

Jag har även märkt att min laptop, som tidigare hade W7, ibland kopplar ned sig från nätet. Jag använder exakt samma router som tidigare, men med W7 hände detta aldrig.

Småproblem så här i början som säkert kommer fixas framöver.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av walter_iego:

En bugg som jag stör mig på är att man inte kan ändra namn på flera mappar i följd.

Om jag ändrar namn på "mapp 1", och försöker sedan ändra namn på "mapp 2" på samma ställe säger Windows till att mappen är "öppen". Det enda som funkar är att stänga ned utforskaren, gå tillbaka till samma ställe, först då funkar det att byta namn på mappen i fråga.

Jag kan bara återskapa det felet om jag faktiskt har någon av filerna i den andra mappen igång. Till exempel, jag har en pdf-fil uppe som ligger i mappen "Föreläsningar", då kan inte byta namn på den mappen eftersom pdf-filen är öppen. Annars kan jag byta namn på hur många mappar som helst i rad.

Jag får problemet även om jag inte har någon fil öppen från mappen. Den kan vara tom. Märkligt. Det kommer säkert ett fix så småningom.

Jag har även märkt att min laptop, som tidigare hade W7, ibland kopplar ned sig från nätet. Jag använder exakt samma router som tidigare, men med W7 hände detta aldrig.

Småproblem så här i början som säkert kommer fixas framöver.

Kan vara drivrutinsrelaterat också. Kolla på din datortillverkares hemsida om de har släppt nätverksdrivrutiner till din dator för Windows 8. Mina hade det, och det fungerar bättre nu.

Medlem

Något som har hjälpt mig att komma över den gamla startmenyn är att gruppera appar i Modern UI-menyn. Annars fungerar sökfunktionen riktigt bra.

Finns en bra guide här: länk.

Snabbtips: Tryck windowstangent + x för att komma åt en händig minimeny i Desktop-läget.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av snoeppen:

Okej, men jag vill nog ha en ren installation utan att först behöva dra in nån tidigare windows version, så uppgraderingen går bort. Det jag undrar är fortfarande om Windows 8 är "bättre" än Windows 7 eller om det kommer vara något som man saknar i 8an som finns i 7an, eller är allt med i 8 Pro ?

Allt ska vara med i Win8 Pro vad jag vet. Du kan också installera det rent på en ny hdd genom uppgraderingen. Allt du gör är att i uppgraderingsassistenten välja "Skapa bootmedia", sen sätter du in den på den nya disken. När du kommer upp Windows 8 så går du in i inställningarna och gör en återställning. Så gjorde jag och det fungerar finfint.

Jag använder Metro ganska sällan, endast när jag ska starta program inte använder särskilt ofta. Jag använder inte några appar utan kör allt genom skrivbordet. Metro fyller den funktion som Startmenyn gjorde tidigare, det vill säga de program jag använder ganska ofta och sällan. De få program jag alltid har igång ligger i aktivitetsfältet. Sen har jag skapat en Stäng av-knapp som jag lagt i Metroläget för att snabbt kunna stänga av datorn (för att slippa ta fram Charms och där gå ett par extra steg). Det viktiga är att komma ihåg att man måste se till att anpassa den precis efter sina egna behov, nästan det första jag gjorde var att ta bort alla appar och program som låg där från början. Det enda jag har kvar är appen "Skrivbordet", resten är genvägar till olika program.

Tycker Windows 8 generellt sett är snabbare än 7an, speciellt uppstart och avstängning (vilket jag uppskattar efter att tidigare ha suttit på Mac där den startar snabbt och stängs av på ett par sekunder). Den nya aktivitetshanteraren och det nya filkopieringssystemet är riktiga lyft från 7an. Åttan är också mycket bättre på att hitta drivrutiner, vilket är skönt om man ska köra någon form av plug-and-play. Om jag inte är ute och cyklar tror jag att den hittar nätverk mycket snabbare, vilket absolut inte skadar.

Hade jag använt Metroappar kan jag förstå de som säger att det känns schizofrent (även om det inte är den rätta termen för multipel personlighetsstörning). Att ha två versioner av samma program känns onödigt omständligt. Jag kan också tycka att det är lite dumt att menyer ska "sväva" fram, det känns som att man förlorar tid på det.

Designen kan man tvista om. Jag har själv inte bestämt mig vad jag tycker men samtidigt är inte designen det viktigaste, där lyfter jag hellre fram hur snabbt det går. Att döma ut W8 efter att bara ha använt det någon eller ett par dagar tror jag är förhastat, för det tar längre tid att vänja sig vid förändringar (om ni inte tror mig är det bara att leta upp trådarna från varje gång FZ har bytt design...). Det är naturligt att inte hitta allting direkt, men man vänjer sig ganska fort och efter ett tag kommer arbete antagligen att flyta på lika bra som det gjort på W7 för den som har suttit på det en längre tid.

Många bra punkter där. Kan tillägga att det jag nästan uppskattar mest, är det man inte ser. De har ändrat upplägget med uppdateringar, så att det ska gå så smidigt som möjligt, du ska inte behöva få notiser ploppande upp hela tiden, utan det sker tyst i bakgrunden och när du stänger av din dator. Sen så är Security Essentials redan inbakat i W8, vilket numera går under namnet Windows Defender. För folk som inte har någon större koll, kommer det göra en stor skillnad tror jag. Överlag grym säkerhet i detta operativ, me gusta!

123
Skriv svar