Tidigare Mass Effect-utvecklaren: snälla, ge oss en chans!

Medlem
Skrivet av Christina Norman:

Det finns ingen mening i att släppa DLC ett år efter att ditt spel kommit ut och de flesta människor redan har sålt tillbaka spelet till Gamestop tre gånger. Det betyder att det måste ut tidigt; det betyder till och med dag ett-DLC

wow.. hela 3 gånger? köpa, sälja, köpa, sälja, köpa, sälja? tror du att det är så det funkar? hur ekonomiskt skulle det vara då Gamestop ser till att tjäna pengar på sina begagnade titlar genom att köpa in billigt och lägga på en bra slant? Kul att en officiel person gör så smarta & genomtänkta utalanden!


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

Var det inte så att DLC-paketet ligger på skivan och det man köper endast är en "nyckel" som låser upp det? I så fall har ju den här personen spottat ur sig dumheter. Varken bra för henne, Riot eller Bioware att öppna munnen utan vidare så där.

Medlem

Producent? Nej, jag är KONSUMENT och jag gnäller precis hur mycket jag vill. Blir det ingen respons så blir det piratflaggan i topp och så lägga pengarna på någon annan utvecklare.

Välj själv, jävla idioter.

Medlem

Spelet säljer, folk klagar lite, köper DLC ändå.. Case closed.

Medlem

jag vill ha expantioner i stället för dlcer dlcer är vanligen skit som kunde ha levererats med spelet i nästan 90% av fallen riktiga expantioner som tex Oposing forces eller Blue Shift (till half life) Är kanske inte värdens bästa spel i sig men är riktiga expantioner

Medlem

Christine är ju uppenbarligen dum i huvudet. Man behöver inte vara involverad i spelbranschen för att ha rätten till en åsikt. Förstadags-DLC handlar om att betala mer pengar för mindre innehåll. Så är det bara. Det kan inte folk snacka sig ur med käcka marketing-termer, bil-liknelser eller argument som "men du är ju inte i spelbranschen så vad vet du?".

Medlem
Skrivet av Idono:

Eller så kan dem göra som föregående företag. Genom att släppa expansioner för 400 kr som är några timmar långa istället för en sketen 20 mins DLC för 150 kr.

Good times.... Good times

Medlem

Varför grinar ni inte lika mycket åt filmproducenter? Kritik är något man inte ska ge om man inte vet hur man ger det. Spelnördar är dom som är minst konstruktiv på nätet, "comic book guy" varning av dom som gnäller mest. Men det myntar sig förmodligen av dåligt självförtroende och social förståelse. Att anonymt kunna vara brysk på nätet ger säkert en del en boost i självförtroende, men får även vuxna att verka som en fjortis.

Medlem

Vi ska kanske inte tro att vi är producenter men det ju vi som är kunderna. Då har vi väll ändå rätt att klaga på produkten?

Medlem

Tycker hon har en poäng. Spelare är en oerhört gnällig och otacksam skara och tror att de vet allt så fort se får se någon info om ett spel. Sedan när spelet släpps så kritiseras det rätt upp och ner och det gnälls på forum osv. Hur kul tror du det är för producenterna, utvecklarna osv att se att deras projekt hatas så mycket? Det spelar liksom ingen roll hur bra spelet är, det ska gnällas ändå.

Vi spelare ÄR INTE producenter, vi har oftast ingen aning vad som ingår att skapa och släppa ett spel. Jag tycker vi spelare ska banne mig vara glada att spelet släpps överhuvudtaget, annars hade det väl gnällts ännu mera över att de inte slutför spelet...

Och ang day1-DLC, jag ser inget problem med det egentligen. Sålänge spelet inte är kapat som standard (vilket det faktiskt inte är i detta fallet) så ser jag inget problem med att de släpper olika paket som får tillgång till olika extrasaker i spelet. Det vore en sak om de t.ex kapade slutet eller någon viktig del i mitten som du får betala för, men här handlar det endast om ett extra sidospår med Protheans, något som egentligen inte är essentiellt för att klara av spelet. Så ger er...

Nej, spelare är jävligt otacksamma hela tiden och tror att de vet bäst. Om spelet inte släpps så gnälls det som fan. Om det släpps så gnälls det för att det är för kort, att grafiken inte når de överhypade nivåerna, att storyn inte får din värld att skakas om och förändrar dig, att slutet inte ger dig de svar DU förväntar dig osv osv osv. Aldrig ett "tack för att ni slutförde spelet, bra jobbat!". Sedan kan vi alltid hoppas de fixar problemen med buggiga spel eller att de kanske lyssnar på fans och ger extramaterial till spelet (i form av expansioner eller DLCn).

Men visa lite ödmjukhet också. Så jag håller faktiskt med henne.

Sedan när det gäller drakoniska kopieringsskydd osv har jag inte en sekund till övers för, men detta är inte utvecklarna som väljer utan utgivarna. Och utgivarna har lite med själva innehållet av spelet att göra, allt de sköter är processen som sker efter utvecklingen är färdig.

Så, Bioware: Bra jobbat, tack för tre bra spel, och jag hoppas få se nytt material inom Mass Effect.
EA: Far och flyg. Jag ville ha spelet på Steam, och jag vill att ni slutar med era muppiga kopieringsskydd och skräp. Släpp det på både Origin och Steam och låt folk få välja, ni får ju pengarna ändå när folk köper spelet.

Medlem

Bossa runt... kan inte säga till vad de ska producera. Jo, det kan spelare och alla andra i samhället göra. Om ingen köper deras produkter på grund av valfri anledning, och det är tillräckligt många. Då kommer de inte producera sådant så länge ingen köper det. Dock kunde många vara lite mer pålästa och komma med vettig kritik än att bara skrika. Men som sagt, jo konsumenter styr vad som ska produceras.

Inaktiv
Skrivet av Seggallion:

Varför grinar ni inte lika mycket åt filmproducenter? Kritik är något man inte ska ge om man inte vet hur man ger det. Spelnördar är dom som är minst konstruktiv på nätet, "comic book guy" varning av dom som gnäller mest. Men det myntar sig förmodligen av dåligt självförtroende och social förståelse. Att anonymt kunna vara brysk på nätet ger säkert en del en boost i självförtroende, men får även vuxna att verka som en fjortis.

Jag kan hålla med om att det ofta inte ges konstruktiv kritik. Men det spelar inte så mycket roll i fall utvecklarna har Christina Normans åsikt att spelarna ska låta utvecklarna göra sitt jobb och sedan köpa den färdiga produkten utan att gnälla.

Dessutom finns det ingen konstruktiv kritik att ge i det här faller folk är arga på dag-1-dlc, inget mer inget mindre.

Medlem

Ge oss en chans? Driver han med KUNDERNA? Vi är KUNDER!

Om vi inte är nöjda slutar vi köpa produkterna. Då kan du sitta där med dina dag 1 dlc bäst du vill och predika. Den enda anledningen till att han kan vara uppkäftig är för att spelet är populärt.

Sådär skulle det aldrig låta om det var ett svårsålt spel. Då skulle nog dag 1 dlc utebli av "ren slump".

Inaktiv

Ja varför lyssna på sina kunder? Det finns väl ingen annan bransch som gör...

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Tycker hon har en poäng. Spelare är en oerhört gnällig och otacksam skara och tror att de vet allt så fort se får se någon info om ett spel. Sedan när spelet släpps så kritiseras det rätt upp och ner och det gnälls på forum osv. Hur kul tror du det är för producenterna, utvecklarna osv att se att deras projekt hatas så mycket? Det spelar liksom ingen roll hur bra spelet är, det ska gnällas ändå.

Vi spelare ÄR INTE producenter, vi har oftast ingen aning vad som ingår att skapa och släppa ett spel. Jag tycker vi spelare ska banne mig vara glada att spelet släpps överhuvudtaget, annars hade det väl gnällts ännu mera över att de inte slutför spelet...

Och ang day1-DLC, jag ser inget problem med det egentligen. Sålänge spelet inte är kapat som standard (vilket det faktiskt inte är i detta fallet) så ser jag inget problem med att de släpper olika paket som får tillgång till olika extrasaker i spelet. Det vore en sak om de t.ex kapade slutet eller någon viktig del i mitten som du får betala för, men här handlar det endast om ett extra sidospår med Protheans, något som egentligen inte är essentiellt för att klara av spelet. Så ger er...

Nej, spelare är jävligt otacksamma hela tiden och tror att de vet bäst. Om spelet inte släpps så gnälls det som fan. Om det släpps så gnälls det för att det är för kort, att grafiken inte når de överhypade nivåerna, att storyn inte får din värld att skakas om och förändrar dig, att slutet inte ger dig de svar DU förväntar dig osv osv osv. Aldrig ett "tack för att ni slutförde spelet, bra jobbat!". Sedan kan vi alltid hoppas de fixar problemen med buggiga spel eller att de kanske lyssnar på fans och ger extramaterial till spelet (i form av expansioner eller DLCn).

Men visa lite ödmjukhet också. Så jag håller faktiskt med henne.

Sedan när det gäller drakoniska kopieringsskydd osv har jag inte en sekund till övers för, men detta är inte utvecklarna som väljer utan utgivarna. Och utgivarna har lite med själva innehållet av spelet att göra, allt de sköter är processen som sker efter utvecklingen är färdig.

Så, Bioware: Bra jobbat, tack för tre bra spel, och jag hoppas få se nytt material inom Mass Effect.
EA: Far och flyg. Jag ville ha spelet på Steam, och jag vill att ni slutar med era muppiga kopieringsskydd och skräp. Släpp det på både Origin och Steam och låt folk få välja, ni får ju pengarna ändå när folk köper spelet.

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Hela den här härvan med DLC day 1 har gått alldeles för långt, och kritiken som riktas är allt som oftast inte konstruktiv, utan bara ren smutskastning. Trist att se, tycker jag. Tar helt och hållet Bioware's sida i den här frågan.

Dessutom, det mest uppseendeväckande: att kräva av Bioware att göra ett nytt slut? Alltså, där går det får långt inte bara en gång. Jag förstår att man inte var nöjd med slutet (jag var personligen inte helt nöjd heller), men just den akten; att tro att man kan kräva av Bioware att de ska sätta sig ned och programmera ihop ett nytt slut? Herregud... man blir ju mörkrädd. Lägg ner bara istället! Framför er kritik, kom med förslag till ev kommande produkter, så att de kanske kan ta till sig av det ni inte uppskattade. Men när det görs i den här formen är det väl självklart att ingen kommer att lyssna... minst av allt Bioware.

Jag gillar inte slutet i Sagan om Ringen, men inte fan ringer jag upp Weta och Peter Jackson och kräver att de ska göra om hela filmen?

Medlem

Nepp.

Medlem

Helt fel. Vi, konsumenterna kan säga till producenterna hur de ska göra sitt spel. Hur? Protestera på forum och bojkotta produkten. Dåligt säljande spel = konsumentmakt.


signatur

I drank what?

Inaktiv

mer spelbar material är alltid välkommen (:

Tycker inte det spelar någon roll om de släpper DLC dag ett eller efter en månad. Troligtvis har de redan DLC'n klar när spelet släpps iaf, då det ska igenom godkännande från både Microsoft och Sony innan det blir tillgängligt.

Sen är det ju upp till var och en NÄR man köper det. Det är ju inte så att det bara är tillgängligt en viss period.

Nej, DLC är bara tillägg.

Håller faktiskt med henne. Låt utvecklarna göra spelet på sitt sätt och sluta släng massa skit över dom. Det gör ju det som de tycker är bäst, sen om konsumenten inte vill ha deras produkt, så fine, köp inte då, ingen som tvingar dig.

Till alla som inte fattar:
När man gör DLC så tar man vanligtvis inte bort content från spelet och säljer det separat. Man gör inte en ofärdig produkt och släpper kompletterande material separat. DLC görs efter en separat budget, materialet skulle aldrig fått plats i huvudproduktens scope.
Liknelser om att sälja bilar utan ratt och dylikt är lika definitionsmässigt fel som att hävda att piratkopiering är stöld eller att man "tjänar" pengar på att handla på rea. Case closed.

Sen att man ska respektera sina kunder och att konsumenten i slutändan bestämmer är en annan diskussion.
Men plix, sluta göra det inkorrekta påståendet att DLC på släppdagen betyder att något tagits bort från spelet.

Stämmer allt bra det hon säger. Alla PC-fanboys tror ju att dem är producenter som måste ha über-super-deluxe-ultra-grafik för att det ska bli spelbart, sen begär dem att utvecklarna ska göra "det och det och det om ni inte gör det köper jag inte det". Helt idiotiskt, annat var det förr.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Helt fel. Vi, konsumenterna kan säga till producenterna hur de ska göra sitt spel. Hur? Protestera på forum och bojkotta produkten. Dåligt säljande spel = konsumentmakt.

Och samtidigt som du kör din bojkott så kan jag njuta av ett fantastiskt spel, avslutningen på en otrolig triologi, ett episkt rymd sci-fi. Deal?

Skrivet av Whe112:
Skrivet av Mirage:

Helt fel. Vi, konsumenterna kan säga till producenterna hur de ska göra sitt spel. Hur? Protestera på forum och bojkotta produkten. Dåligt säljande spel = konsumentmakt.

Och samtidigt som du kör din bojkott så kan jag njuta av ett fantastiskt spel, avslutningen på en otrolig triologi, ett episkt rymd sci-fi. Deal?

Haha!

Medlem
Skrivet av Seggallion:

Varför grinar ni inte lika mycket åt filmproducenter? Kritik är något man inte ska ge om man inte vet hur man ger det. Spelnördar är dom som är minst konstruktiv på nätet, "comic book guy" varning av dom som gnäller mest. Men det myntar sig förmodligen av dåligt självförtroende och social förståelse. Att anonymt kunna vara brysk på nätet ger säkert en del en boost i självförtroende, men får även vuxna att verka som en fjortis.

Vi är konsumenter, vi är anledningen till att de kan jobba med spel överhuvudtaget, passar det inte så sluta utveckla spel. Det är så enkelt och så funkar det i alla andra branscher.

Om du själv köper en produkt som du inte anser vara värd pengarna, vad gör du då? Fortsätter köpa produkter från samma företag trots att detta företag gång på gång sålt defekt hårdvara till dig? Kan ta Abit som exempel, ett företag som länge tillverkade bra komponenter men till slut bestämde sig för att sälja hårdvara som inte längre var av samma kvalitet. Vad hände då med detta företag? Tja de gick i konkurs, inte svårare än så. EA är inte något undantag, tror de det är de ute på väldigt hal is...

Medlem

Jag har sagt det förut och säger det igen:

Dag 1 DLC BEHÖVER INTE BETYDA ATT DET KUNDE INGÅTT I SPELET!!

Snälla lär er hur spelutveckling fungerar innan ni börjar skrika som omogna tonåringar.
Oftast är det stopp för nytt innehåll flera månader innan spelet släpps för att fokusera på buggfixning, trycka skivor etc. Detta gör att man har en massa grafiker, leveldesigners etc som bara sitter och rullar tummarna (dvs kostar pengar) och som då kan göra innehåll för nerladdning istället.

Om ALLT innehåll redan finns på skivan är det dock en annan femma, men för ME3 var det några hundra MB man laddade ner, så jag tvivlar på att detta var fallet.

Medlem

sluta utveckla spel till pc EA...så slipper ni unga & bortskämda barn som enbart skriker.

Skrivet av rudeboystig:

Om ALLT innehåll redan finns på skivan är det dock en annan femma, men för ME3 var det några hundra MB man laddade ner, så jag tvivlar på att detta var fallet.

650 MB på xbox versionen.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Vem fan är hon som kommer med en sån här kommentar? Och ni andra som ens accepterar sånt här borde skämmas. Ni är säkert samma personer som hatar pirater men skyddar gärna dessa giriga företag som lurar er konsumenter och tvekar inte ens sekund för att ljuga en rätt upp i ansiktet. Det är pga er tolerans till sånt här skit som leder till skit spel.

Varför ska du betala en femtedel av ett "färdigt" spel för t.ex två nya vapen, en ny utrusning eller ett uppdrag som klaras på 15 minuter? Ni kan ju också fråga er varför ett riktigt expansion kostar 200-300 kr och där ingår det 20-40 speltimmar på "huvuduppdragen", många nya utrusningar/vapen/npc och mer utökning av speltiden genom nya sidouppdrag medan DLC släpps för runt 100 kr, ibland mer, och innehåller 1-4 st nya föremål, en karaktär och ett uppdrag som ofta klaras på under halvtimmen. Helt löjligt hur utvecklingen har gått och det är folk som er som accepterar sånt och låter det här fortsätta. Ni är djävulens advokater, ni vet att det är fel men fortsätter att argumentera för det.

Sluta upp med dessa DLC som kostar och satsa istället på riktiga EXPANSIONS som i gamla goda tiderna. Dagens spelutvecklare är griniga lata jävlar och utgivarna är giriga som det bara kan gå. Om vi jämför spel från ungefär samma genre, Baldur's Gate serien med Dragon Age serien. Gamla Bioware(skapade spel som gjorde företaget legendariskt) med Black Isle och Wizard of the Coast sen har vi Nya Bioware med EA.

BG1 är ett otroligt bra spel med många timmar att spela i både huvud-och sidouppdragen, grymt bearbetad story, bra dialoger och oförglömliga NPCs.

BG2 här är ett spel där utvecklarna la ner otroligt med engagemang och tid för att skapa ett spel som än i idag spelas. Man förbättrade grafikmotorn, man skapade en story som fick en att rysa och ivrigt fortsätta spelet, man la in mer humor, oförglömliga karaktärer, fler uppdrag, grym utrusning och massor mer som lär ju ta ett tag att skriva ner men bäst av allt så skapade de en legendarisk antagonist med en otrolig story bakom sig. Borde ha valts till den bästa spelskurken genom tiderna men men..

DA1 här gjorde Bioware(med EA) ett försök att gå tillbaks till rötterna och de lyckades hyfsat. Spelet var bra men med så mycket begränsningar, svag story och kliché antagonist så kom spelet aldrig i närheten av BG serien. Värt att nämna DLC skiten här också.. 15-30 minuters uppdrag..

DA2 nu hoppades vi spelare att man förbättrat spelet från föregångaren och man testar betan/demot.. all kritik på forumet raderas eller låses och man satsar flera miljoner på PR för spelet. Vad har vi fått då? Ett spel med bland den sämsta storyn någonsin, otroligt begränsat med ytor och en "världskarta" som innehåller en stad och ett fåtal andra ställen att besöka. Möjligheten att påverka och ändra sina medhjälpare har tagits bort, sidouppdrag som alla ser likadana ut och är lika intressanta som två sniglar som parar sig, du hittar ett föremål och du lämnar tillbaks den till ägaren, det var allt, ett tjugotal såna skit uppdrag. Konversationerna har minimerats och antalet spells/talents har reducerats till en pinsam nivå. Varje strid ser ut som de andra, du fightas mot ett gäng och efter en viss tid kommer det nya skurkar från ingenstans. I bristen på "tid" har man återanvänt samma källare och grotta till alla dungeons. En sjukt störande kameravinkel. Din magiker vart plötsligt Bruce Lee med stav. Spelet var en konsolport, vilket man till en början ljög om och sa att det var utvecklat först och främst till PC och sedan alla dessa jävla DLCs.. Finns mycket mer att skriva om det här jag tror att ni förstår poängen hur utvecklingen av spelen har sett ut de senaste åren..

Medlem

Vilket jävla gnällande. Rösta med plånboken och håll käft. Det låter som en massa högstadiesnorisar här inne.

Medlem

Så skälet är alltså att dom ska tjäna extra pengar på dag1 till en av dom största spelserierna.....


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem

Om vi konsumenter hade fått bestämma om hur spelet skulle utvecklats hade det blivit skit rätt igenom. Det går inte att göra alla nöjda.
Håller även med henne angående Day1 DLC, en stor del gör ju sig av med spelet så fort de har klarat det för att få tillbaka ca 50% av kostnaden genom att sälja det till Game/Gamestop. Efter det så för ju de inga pengar alls.
De vill ju att folk håller kvar i sina spel och köper de DLC de släpper så att de råd/vet att folk vill se det fortsätta.

Så sluta gnälla över Day1 DLC, ingen tvingar en att ladda ner/köpa det och det gör ju spelet inte sämre...

Skriv svar