Varför FemShep funkar
Hittade en utmärkt artikel om FemShep, Biowares kvinnliga Commander Shepard i Mass Effect-spelen, som trots att spelarna övervägande väljer att spela som män ändå är en klar favorit, med en uppenbart bättre röstskådis. Och när jag läste den, eller kanske snarare när jag tittade på FemShep mot klänninngen-videon, slog det mig - jag vet varför FemShep är en av de bästa och mest älskade kvinnliga karaktärerna någonsin: Hon är inte designad som kvinna.
Missförstå mig rätt nu. Jag menar inte att alla kvinnliga karaktärer ska vara butchiga och sarkastiska. Men anledningen till att jag gillar den kvinnliga varianten av Commander Shepard är att BIoware helt enkelt tog samma karaktär, samma animationer och samma dialog och skapade en kvinnlig karaktärsmodell och lät Jennifer Hale göra rösten. De skapade en mänsklig karaktär, helt enkelt, och därför funkar Shepard lika bra både som man och kvinna. Det är många spelskapare som kan dra lärdomar av det här, och jag hoppas att några faktiskt gör det.
Ja fram för fler kvinnliga huvudpersoner i spel. Tänk om huvudpersonen i Half-Life varit en kvinna istället för Gordon Freeman? Det hade varit intressant att se hur spelet hade tagits emot, förhoppningsvis positivt.
Om man nu ändå inte ska se eller märka skillnad på kvinnor och män i spel, vad spelar det då för roll om det är en kvinna eller man?
Det är ju skillnaderna som gör det hela intressant.