Knäna håller

Flakmonkey
Knäna håller

Löpsäsongen har börjat och det med en löpcoach tack vare ett kundevenemang med jobbet. Varje tisdag är vi ett gäng som tillsammans med några kunder springer i Rålis tillsammans med en löpcoach från Running Sweden. Ett ypperligt sätt att komma igång på och riktigt kul att få lära sig hur man springer ordentligt. Har ju sprungit en del och kan hålla hyggligt tempo men det kan ju alltid bli bättre och framförallt kan det bli skonsammare för kroppen.

Just den biten är det viktigaste för mig eftersom fjolårssäsongen blev spolierad elaka löparknän. Att det blev så kan jag bara skylla på mig själv. Efter operationen och ett par månader utan träning så började jag direkt med att bege mig ut på turer över milen och det tyckte inte mina knän om. Självklart lyssnade jag inte på kroppen utan körde vidare tills det bara var att inse att det inte skulle gå över så länge jag undvek vila. Så ja det var ju bara att skjuta upp hela sommar/höstsäsongen och istället satsa på våren och då gå ut lugnare.

Att köra backintervaller skulle nu kanske inte kallas för att lugnt, men efter två pass så känns det riktigt riktigt bra. Ont i leder och muskler är ju något man får räkna med när man tar upp löpningen efter ett uppehåll så det kan jag ta. Det sköna är att det inte känns i knät, åtminstone inte på samma sätt som förra året. Försöker ju också springa lite mer på framsidan av foten vilket ställer betydligt högre krav på mina vader (känns verkligen!) men minskar belastningen på mina knän. Åtminstone är det så det känns...

Så peppar peppar, snart kommer man kanske kunna springa några mil i veckan igen. Gäller bara att hålla mig från att gå ut för hårt. Hur nu det ska gå till, det är ju så jävla skönt att springa

#blogg

Medlem
Knäna håller

Vill du få bra motion och samtidigt träna upp explosiviteten så kan jag rekommendera att börja spela Squash. Riktigt rolig sport och den anses även vara den hälsosammaste sporten som finns

Flakmonkey

Squash blir det också, men även tennis och badminton. Jag gillar ju att variera träningen så mycket det går. Ledsnar lätt annars

Medlem

Mm, framfotalöpning passar mig också bättre. Du kan ju kolla på skor som har mindre häl också, om du tycker den tar i för mycket när du springer. Eftersom pronationsproblem brukar försvinna när man springer framfota/midfota-isättning så brukar det inte behövas lika mycket stöd för hälen.

Själv testade jag en del på löplabbet, och för mig var skillnaden jättestor!


En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

1
Skriv svar