Simcity kräver internetuppkoppling

Robot
Simcity kräver internetuppkoppling

För att kunna spela Maxis nästa stadsbyggarsimulator krävs det att du är ständigt uppkopplad mot cyberspace.

#electronic-arts, #simcity


Medlem
Simcity kräver internetuppkoppling

"De som skyr EA:s Origin kan dock glädja sig. SimCity har inget Origin-krav, utan ska säljas på flera olika digitala plattformar." Även spel med Origin-krav säljs på alla möjliga andra digitala plattformar, möjligen med undantag av Steam.

Medlem

Anser inte att det är någon big deal att ett spel kräver internetuppkoppling längre. Idag har väl alla en bra uppkoppling mer eller mindre? Anser inte det heller att det är dåligt med ett offline-läge i och för sig.

Skönt att det inte kräver Origin i alla fall.

Medlem

NEJ! Jag blir tvungen att använda Origin.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Luciphear:

Anser inte att det är någon big deal att ett spel kräver internetuppkoppling längre. Idag har väl alla en bra uppkoppling mer eller mindre?

Nej, det gör verkligen inte alla, och då pratar jag inte bara U-länder i Afrika, även i Sverige finns det väldigt många som sitter på ostabila och långsamma uppkopplingar. Men vissa saknar ju empati och tycker att "så länge det inte påverkar mig så finns det ju ingen anledning att bli upprörd när de försämrar för kunderna" utan en tanke på att deras egen situation kan förändras och så sitter de där, utestängda pga av det där som inte var någon "big deal" för ett par år sedan. Oavsett om det gäller försämringar i den offentliga sektorn eller onlinekrav från giriga utgivare så är det ett sjukt vidrigt tänk. För det är vad vi pratar om här, girighet och inget annat. Onlinefunktioner så som konstant uppdaterad global ekonomi är bara en ursäkt för detta vidriga DRM där konstant tillgänglighet för företaget är ett krav.

Äckligt är vad det är.


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

Inaktiv

Origin kan brinna.. internet kan brinna! Jag saknar SP och LAN STÖD! / OFFLINE STÖD. Åt helvete med det här.

Medlem

Det stämmer att man kommer kunna köpa det utanför Origin, men det betyder inte att man inte klarar sig utan det. Man måste vara anslutet till Origin när man spelar så det spelar ingen roll var man köper spelet. Står ju klart och tydligt:

"Players will need to be online on Origin while playing"

Medlem

Tack EA, för att ni gör det lätt för mig att undvika era produkter

Inaktiv

Dröjer väl inte länge tills det kommer "alternativa servrar" att ansluta till, så ni som är oroliga kan nog simma lugnt.
Men visst är det sugigt att inte kunna välja bort den globala ekonomin och låta någon AI köra på. Downtime brukar komma då man har sett fram emot att lira o sen inte kan pga något internetstrul/tjänsten fungerar inte ubisoft *host host*

Medlem

Finns rätt många som spelar på resande fot med, speciellt spel som Sim City, perfekt spel att ta med ut till sommarstugan eller dylikt. Det lär ju förmodligen vara bättre än Diablo 3 är på den fronten då det lär bara vara någon verifiering så ett 3g modem räcker. Men ändå det är fan helt efterblivet, är jo fortfarande folk som spelar Sim City 2000, antar de inte ens tänker försöka göra ett lika bra spel igen då servrarna kommer stängas ner om nåt år.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Morgurthion:
Skrivet av Luciphear:

Anser inte att det är någon big deal att ett spel kräver internetuppkoppling längre. Idag har väl alla en bra uppkoppling mer eller mindre?

Nej, det gör verkligen inte alla, och då pratar jag inte bara U-länder i Afrika, även i Sverige finns det väldigt många som sitter på ostabila och långsamma uppkopplingar. Men vissa saknar ju empati och tycker att "så länge det inte påverkar mig så finns det ju ingen anledning att bli upprörd när de försämrar för kunderna" utan en tanke på att deras egen situation kan förändras och så sitter de där, utestängda pga av det där som inte var någon "big deal" för ett par år sedan. Oavsett om det gäller försämringar i den offentliga sektorn eller onlinekrav från giriga utgivare så är det ett sjukt vidrigt tänk. För det är vad vi pratar om här, girighet och inget annat. Onlinefunktioner så som konstant uppdaterad global ekonomi är bara en ursäkt för detta vidriga DRM där konstant tillgänglighet för företaget är ett krav.

Äckligt är vad det är.

Kan inte hålla med mer. Jag brukar sitta på tåget å lira Tropico, såg fram emot att göra samma med detta med nya Sim City. Men det kanske är SJ's fel för de inte kan tillhanda ge internet på alla tåg och sträckor =O.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Origin kan brinna.. internet kan brinna! Jag saknar SP och LAN STÖD! / OFFLINE STÖD. Åt helvete med det här.

Skönt att höra att jag inte är ensam
Oflline multi, även kallat LAN finns ju inte mer på titlar som verkligen är gjorda för de.

Medlem

NEJ EA, dra åt helvete, Maxis lär er av hur det gick för era konkurrenter när ni var borta

Medlem

Vad bra att man kan undvika origin

Medlem

"Lead designer Stone Librande confirmed that SimCity would be an internet-dependent experience. Players will need to be online on Origin while playing, even if that wasn't the point of purchase. The always-on connection becomes necessary with the game's emphasis on multiplayer and regional impact, and the use of a global economy that all players can influence."

Det verkar ju onekligen som om Origin visst krävs för spelet även om man inte behöver köpa det via tjänsten?

Medlem
Skrivet av Morgurthion:
Skrivet av Luciphear:

Anser inte att det är någon big deal att ett spel kräver internetuppkoppling längre. Idag har väl alla en bra uppkoppling mer eller mindre?

Nej, det gör verkligen inte alla, och då pratar jag inte bara U-länder i Afrika, även i Sverige finns det väldigt många som sitter på ostabila och långsamma uppkopplingar. Men vissa saknar ju empati och tycker att "så länge det inte påverkar mig så finns det ju ingen anledning att bli upprörd när de försämrar för kunderna" utan en tanke på att deras egen situation kan förändras och så sitter de där, utestängda pga av det där som inte var någon "big deal" för ett par år sedan. Oavsett om det gäller försämringar i den offentliga sektorn eller onlinekrav från giriga utgivare så är det ett sjukt vidrigt tänk. För det är vad vi pratar om här, girighet och inget annat. Onlinefunktioner så som konstant uppdaterad global ekonomi är bara en ursäkt för detta vidriga DRM där konstant tillgänglighet för företaget är ett krav.

Äckligt är vad det är.

Företaget som utvecklar spelet bestämmer. Vi får rätta oss efter det. Antingen så köper vi spelet, eller så låter vi bli.

Spel är som sagt ingen rättighet, likaså internetanslutning... även om det nu mer och mer blir ett grundläggande krav för att kunna hänga med i dagens samhälle.

Spelutvecklare som endast pysslar med välgörenhet är nog lätträknade idag.

Ni som vill arbeta gratis får ju dock jättegärna ändra på detta.

Medlem

Gör som ni vill men det är knappast positivt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

PaZ
Medlem
Skrivet av Morgurthion:
Skrivet av Luciphear:

Anser inte att det är någon big deal att ett spel kräver internetuppkoppling längre. Idag har väl alla en bra uppkoppling mer eller mindre?

Nej, det gör verkligen inte alla, och då pratar jag inte bara U-länder i Afrika, även i Sverige finns det väldigt många som sitter på ostabila och långsamma uppkopplingar. Men vissa saknar ju empati och tycker att "så länge det inte påverkar mig så finns det ju ingen anledning att bli upprörd när de försämrar för kunderna" utan en tanke på att deras egen situation kan förändras och så sitter de där, utestängda pga av det där som inte var någon "big deal" för ett par år sedan. Oavsett om det gäller försämringar i den offentliga sektorn eller onlinekrav från giriga utgivare så är det ett sjukt vidrigt tänk. För det är vad vi pratar om här, girighet och inget annat. Onlinefunktioner så som konstant uppdaterad global ekonomi är bara en ursäkt för detta vidriga DRM där konstant tillgänglighet för företaget är ett krav.

Äckligt är vad det är.

Det är väl inte jättekonstigt att spelföretagen försöker integrera DRM i spelen på ett meningsfullt sätt så att det ger mervärde för spelarna? Det är absolut störigt i exempelvis Diablo 3, men där förstår jag det eftersom det gör det mycket svårare att fuska. Om det är befogat eller inte i SimCity återstår att se, men jag förstår inte vilken annan väg som utvecklarna ska ta för att få sina spel sålda och inte bara spelade.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Gör som ni vill men det är knappast positivt.

Nä just det.

Ytterligare ett spel som aldrig blir köpt.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Frilansare
Skrivet av Flame:

Det stämmer att man kommer kunna köpa det utanför Origin, men det betyder inte att man inte klarar sig utan det. Man måste vara anslutet till Origin när man spelar så det spelar ingen roll var man köper spelet. Står ju klart och tydligt:

"Players will need to be online on Origin while playing"

Tack, ändrat i nyheten.

Medlem

Härligt med global ekonomi


signatur

Meep!

Medlem

Fan helvete vi måste bojkotta skiten.

Ingen lär ju använda det då ingen har internet 2012.

eller....

Medlem

där försvann det ifrån min planerings köp lista.

Medlem

aaaaaaaaaaaaaaaaaand, they failed

Medlem

Online OK ... ..på ORIGIN.. >_<

Där rök det spelet. :\


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Vem bryr sig, jag kommer köpa det och spela det 23/7 ändå

Inaktiv
Skrivet av Flygplanet:

Vem bryr sig, jag kommer köpa det och spela det 23/7 ändå

Tycker synd om dig..

Medlem

Jahopp. Då blir det inget köp, tyvärr EA.

Medlem

Haf gar inte heller problem med att det kräver internet, bara det inte blir låst till något företag som tex Origin.
Det jag är mest rädd för om de gör så är att om 5 - 10 år och man vill spela igen så finns inte det företaget kvar som spelet var kopplat till och man får sitta där med ett spel som inte går att spela. (nu är inte risken stor att jag kommer köra ett spel 10 år senare) men iaf... princip sak... Spel ska vara så oberoende som möjligt och kunna spelas utan att vara knutna till en specifik tjänst vid en viss tid. Det enda spel jag fortfarande kör ibland som är över 10 år är Red Alert 2

123
Skriv svar