PS3 saves backup

Medlem
PS3 saves backup

Jag tänkte passa på att göra en backup på min PS3:a eftersom hårddiskar inte lever för evigt. Jag har 80 GB HDD på min PS3:a just nu men har ingen annan HDD jag kan använda till för att göra backup med.

Istället tänkte jag använda mitt USB-minne på 8 GB enbart till save-filerna men jag vet inte om det är möjligt. Jag försökte göra backup via "Backup Utility" under "System Settings" men det verkar som att den gör backup på allt. Går det att välja att ta backup på endast de sparade filerna?

Medlem

tog mig lite tid att kolla på internetz och hittade denna som verkar va ganska ny

http://www.wikihow.com/Backup-Saved-Games-on-the-PS3


signatur
Medlem

Hyggligt Pierre, det ska jag prova.

Om jag endast använder min PS3:a till spel, bör jag ta backup på något annat också som jag missat? Installerade spel behöver jag väl inte eftersom de går att ominstallera via spelskivan. Trophys är väl synkade med ens PSN-konto. Nerladdade spel från PSN kan jag väl ladda ner igen. Har jag missat något?

EDIT:
Jag antar att guiden har skrivit fel. Den heter ju "How to Backup Saved Games on the PS3" men under punkt två ber den mig att kopiera "Game Data Utility" som så vitt jag vet är där spelen är installerade och inte har något alls med sparade spelfiler att göra.

Med hjälp av guiden kan jag bara kopiera en fil åt gången och inte hela mappen. Jag har hundratals sparade spelfiler jag vill göra backup på och det här kommer ta bra lång tid.

En annan sak är att inte alla spel tillåter mig att kopiera sparfiler till mitt USB-minne, t ex Mass Effect 3 och Dark Souls. Dessa har endast stöd via "Online Storage" (Playstation Plus). Väldigt tråkigt.

Medlem

Du borde, om du nu verkligen måste göra backup'er, köpa ps+ det är ju inte jättedyrt och du får saker för "värdet" 2500 för 400 spänn om året om jag inte minns fel. Plus att du faktiskt kan göra backup på ALLA dina sparfiler. Jag själv har snålat lite och inte köpt ps+ men tycker det är en ganska bra sak då man får mycket småspel gratis samt även rabatter och tillgång till beta-tester m.m tidigare än om man inte har ps+.


signatur
Medlem

Jag kan förstå att det är en bra deal för många men jag kommer inte ha glädje av spel som jag inte är intresserad av bara för att de är "gratis". Dessutom tror jag att mitt hårddiskutrymme skulle bli fullt rätt snabbt med hela titlar. Backup-funktionen verkar bra men vet du om det är automatisk backup som sker i bakgrunden varje gång jag avslutar ett spel eller om jag måste göra backup manuellt?

Medlem

Onlinelagring för sparade speldata
Säkerhetskopiera, lagra och kom åt dina lagrade speldata för PlayStation 3 online – utan krångel.
Med PlayStation Plus är dina sparade speldata i säkra händer. Som medlem har du rätt att säkerhetskopiera och lagra dina sparade speldata för PlayStation 3 online så att du har fullständig sinnesfrid när du går tillbaka till dina spel.
Dessutom kan du överföra dina sparade speldata till andra PlayStation 3-system, så att du enkelt kan återuppta ditt spel där du slutade sist om du skulle vara hemma hos en kompis eller behöver byta system.

http://se.playstation.com/psn/services/detail/item286270/Play...

http://se.playstation.com/onlinestorage/

EDIT:

"Kan jag konfigurera min PS3 så att den automatiskt säkerhetskopierar data eller måste jag göra det manuellt för varje spel?"
-"Du måste göra det manuellt för varje spelsparning."


signatur
Medlem

Vad har du för hårddisk i dagens läge? jag själv hade 40gb på min ps3a så jag köpte en 500gb 2.5" disk istället och slängde i, nu har jag hur mycke demos o skit som helst på den och det räcker ju till långt mycket mer än vad man behöver, dock så har priset på hårddiskar gått upp lite men det kan ju vara värt det om man vill ha mycke bröte på ps3an,.


signatur
Medlem

Tack för dina svar. Jag ska överväga PS+. Det tråkiga är att jag blir "bunden" att ha PS+ så länge jag vill ha mina backup-filer.

1
Skriv svar