Notch nya rymdlir – månadskostnadsbaserade 0x10c

Medlem

Yo dawg, so we heard you like computers....


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Precis som en del redan idag betalar en mindre summa för att hyra en MineCraft-server och hålla sin värld levande kan det mycket väl finnas intresse för att göra likadant med denna. Nu står det inget om ifall kostnaden skall vara för MP enbart, eller om det kostar att spela i SP också, men mest troligt är att det som MineCraft.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Clandestino:

Vad står 0x10c för? Kiss-to-see?

To lightspeed? ( 0x10 == 2, c == ljushastigheten)?

0x10 == 16 == 0001 0000b

Medlem

Hoppas det har någorlunda rimliga priser, inte som typ World of Warcraft. En micro summa hade vart najs.

Medlem

Det riktigt balla här är ju att skeppen kommer kontrolleras av en "riktig" emulerad och programmerbar 16bit CPU. Beroende på lite hur han implementerar det hela kan det ju ge "endless possibilities". Ser fram emot att höra mer om det här projektet!

Sidnot: Intressant att jämföra hur samma nyhet diskuteras på ex. Hacker News kontra generic spelsida (ex. FZ). På förstnämda diskuteras i princip bara de teknologiska aspekterna (CPU:ns specifikation, assemblerprogrammering, etc.) av spelet medan det på sistnämda är en månadskostnad-rage-session som står på schemat

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Om detta var EA skulle folk skriva dumma saker, nu när det är Notch är det okej att ha månadskostnad.

Hade EA behandlat sina kunder som Notch så hade det nog inte varit så däremot. Så länge Notch fortsätter förstå att nöjda kunder är betalande kunder så ser jag inget fel i detta om kostnaden per månad är rimlig. Om spelet går att köra i SP utan denna kostnad kan jag själv tänka mig att köpa det.

Medlem
Skrivet av Dummy:
Skrivet av Clandestino:

Vad står 0x10c för? Kiss-to-see?

To lightspeed? ( 0x10 == 2, c == ljushastigheten)?

0x10 == 16 == 0001 0000b

För att klargöra lite för folk, =p det är helt riktigt 0x10 == 16 == 0001 0000b detta stämmer men för dom som inte är så insatta betyder dessa siffror inget =p

0x betyder att det som kommer efter är i hex alltså 10 i hex betyder att det är två strängar binär kod av värdet 0-15 var. Alltså det är inte en 10:a utan det är en 1:a i hex samt en 0:a i hex (Hex är ett 16 nummer system som går från 0 till F alltså

0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E,F (A-F har värdena A=10, B=11, C=12, D=13, E=14, F=15))

som översätts till binärt, en 1:a i hex blir då 0001 binärt, samma som en 0:a i hex blir 0000 binärt och sen sammanfogar man dom två strängarna

0001+0000 =00010000

så då har vi ett 8bit binärt system (där man alltid räknar från höger)
den första siffran från höger har värdet 1 och det dubblas till nästa siffra så

(128,64,32,16,8,4,2,1)

man plussar ihop värdena på alla 1;or och 0;or så i detta fall blir det

(00010000 = 128*0+64*0+32*0+16*1+8*0+4*0+2*0+1*0)

kopierar du in det i en miniräknare får du att resultatet blir 16.

Medlem
Skrivet av Dummy:
Skrivet av Clandestino:

Vad står 0x10c för? Kiss-to-see?

To lightspeed? ( 0x10 == 2, c == ljushastigheten)?

0x10 == 16 == 0001 0000b

Är lite trött, 0b10 hade varit två

Medlem

För er som inte tycker om månadskostnader kan jag glatt nämna, att om ni gillar singelspelarspel så nämns det faktiskt på spelets hemsida att SP versionen inte kommer ha någon månadskostnad (Står att läsa under rubriken "A New Game", tredje stycket, sista meningen, ).

Inaktiv
Skrivet av mosoloa1:

Om detta var EA skulle folk skriva dumma saker, nu när det är Notch är det okej att ha månadskostnad.

Här vet man inte ens vad det är man skulle få för pengarna, annat än en uppsättning textrader med vad som kan tänkas kunna innehålla. Han ska nog komma på något annat än ett nytt rymdspel i block-buster-style.

Det som nämns vad spelet ska innehålla, är som flera nämnt, EVE Online...

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Om detta var EA skulle folk skriva dumma saker, nu när det är Notch är det okej att ha månadskostnad.

Det är för att EA än så länge inte har någon anledning att ha månadskostnad på sina populära spel. Om de skulle lägga till det så skulle de få skit, för att de behövs ingen för att inte månadsekonomin ska gå +/-0 om man inte säljer några exemplar. Att ha serverfarmar som konstant genererar fysik i en värld som fortsätter leva är inte det billigaste, vet inte hur amibitiöst det är men det kommer troligen kräva mer prestanda än vad många MMO:n gör.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av Gabe:

För er som inte tycker om månadskostnader kan jag glatt nämna, att om ni gillar singelspelarspel så nämns det faktiskt på spelets hemsida att SP versionen inte kommer ha någon månadskostnad (Står att läsa under rubriken "A New Game", tredje stycket, sista meningen, ).

Det stod dock inte så från början, utan det har ändrats efter artikeln skrevs.

Medlem

Ja om man kan undvika månadskostnad så är det toppen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Då kan jag lika gärna betala för EVE Online...

Äh, spela det gratis genom att dela ut Buddy keys plus 2.5m krediter, då behöver du bara 2 personer som subbar för att du ska kunna gå runt.

Inaktiv

Tycker det verkar intressant, det låter som att det antingen skulle flippa eller floppa. De flesta gamers har väl inte intresset att lära sig någon variant av assembler, men på ett sätt är det kanon eftersom de som växer upp idag får återuppleva assemblerdagarna och en möjlighet att lära sig det hela från grunden.

Lägg till en MMORPG-dimension och en marknad för skepprogram i spelet så kan det bli ännu mer intressant. Vems rutiner vinner flest strider?

Spelar dock inga spel med månadskostnad av princip.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

Är emot månadsk. mest på grund av det odöda spelet wow.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Notch en mobbad gamling som gör skräp och tror det han gör är bra Sorgligt.


signatur

AYY LMAO

Jag är vanligtvis JÄVLIGT ÜBER-SKEPTISK mot månadskostnad, men när det gäller Notch som man har hög respekt för skulle jag inte tveka en sekund på att kunna betala månadskostnad om det ligger under runt ungefär som MAX 200kr!

Skrivet av Haziza:

Notch en mobbad gamling som gör skräp och tror det han gör är bra Sorgligt.

Han tror ej, han VET. Det är ungefär 5,5m som köpt Minecraft, om man nu tar 5,5m x 20€ = 55000000. En euro är ungefär 10kr, lite mindre då, men MC kosta från början 15€ men..... det är ungefärligt vad han tjänat 550m är inte lite Så han vet att han gör bra grejer den där "gamlingen" som du kallar han, också, vart är han mobbad? Bland en liten sketen röv som jag quoteat?

Medlem
Skrivet av Redstar:
Skrivet av MaXMC:

Då kan jag lika gärna betala för EVE Online...

Äh, spela det gratis genom att dela ut Buddy keys plus 2.5m krediter, då behöver du bara 2 personer som subbar för att du ska kunna gå runt.

Jo, om jag nånsin börjar spela EVE på riktigt så blir det ju att få igång självförsörjningen först

12
Skriv svar